Gå til innhold

Noen som har bestilt iX?


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

På 6.8.2021 den 15.41, Otis skrev:

Jeg er faktisk interessert i IX, nettopp pga bakkeklaring, 4-trekk og bra hengervekt.

Men prisen er høy, synes jeg. Så da blir det nok X5 i endel år til, med evt supplering av en nr 2 elbil, etterhvert.

Har samme tanker selv.

iX er egentlig «perfekt» for vår del, men det er mye penger. Mer penger enn jeg egentlig har lyst til å bruke på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bytte bil innen noen år jeg også, og har sett på mye rart, men det lener mot å bli BMW.

Den bilen jeg har aller mest lyst på, er en X5 45e. Eller en vanlig X5 dersom pris er ute av bildet (det er det ikke). Familie på 5 trenger litt plass.

Hadde iX sett mer eller mindre ut som en normal X5 hadde jeg kjøpt den tvert. Blir ikke helt enig med meg selv når det gjelder utseendet og interiøret på iX. Synes det blir for mye bling og er skeptisk til de haptiske knappene på rattet og ved idrive, kanskje jeg som begynner å bli gammel.

Deretter har vi verditapet på X5 45e og iX. Disse to blir millionbiler i den konfig jeg kunne tenkt meg og i kroner og ører blir jo verditapet relativt stort på 1,1 mill kr. Det er noe jeg bryr meg om. Kjører mye også, så km legger seg på raskt. 

Kjøper jeg en iX3 til 600k, har den verditap den også, men det blir mindre i kroner. Bilen er 500k billigere kontra iX/X5-45e. Man får ikke 4x4 og kun 750kg hengervekt på ix3. Båten og henger vi har er under 750kg så det går greit. Bortfall av 4x4 skal man nok takle fint også.

Så litt på RAV4... men så her at @Otis nevnte pianolakk, det er dealbraker altså. Og så er det jo ikke BMW. Men er nok en fornuftig bil sånn ellers. Hybriden har jo grei rekkevidde på ca 7 mil. Nesten som 45e til halvparten av prisen.

Artig å aldri bli enig med selg selv :D , men lener litt mot iX3 pga pris. Veldig mye BMW for pengene her mtp utstyr man får med. I tillegg viser det seg i tester at rekkevidden i denne er helt kurant. Noen som vet om det er endringer på gang på iX3 i årene som kommer? 

Endret av strukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, strukt skrev:

Skal bytte bil innen noen år jeg også, og har sett på mye rart, men det lener mot å bli BMW.

Den bilen jeg har aller mest lyst på, er en X5 45e. Eller en vanlig X5 dersom pris er ute av bildet (det er det ikke). Familie på 5 trenger litt plass.

Hadde iX sett mer eller mindre ut som en normal X5 hadde jeg kjøpt den tvert. Blir ikke helt enig med meg selv når det gjelder utseendet og interiøret på iX. Synes det blir for mye bling og er skeptisk til de haptiske knappene på rattet og ved idrive, kanskje jeg som begynner å bli gammel.

Deretter har vi verditapet på X5 45e og iX. Disse to blir millionbiler i den konfig jeg kunne tenkt meg og i kroner og ører blir jo verditapet relativt stort på 1,1 mill kr. Det er noe jeg bryr meg om. Kjører mye også, så km legger seg på raskt. 

Kjøper jeg en iX3 til 600k, har den verditap den også, men det blir mindre i kroner. Bilen er 500k billigere kontra iX/X5-45e. Man får ikke 4x4 og kun 750kg hengervekt på ix3. Båten og henger vi har er under 750kg så det går greit. Bortfall av 4x4 skal man nok takle fint også.

Så litt på RAV4... men så her at @Otis nevnte pianolakk, det er dealbraker altså. Og så er det jo ikke BMW. Men er nok en fornuftig bil sånn ellers. Hybriden har jo grei rekkevidde på ca 7 mil. Nesten som 45e til halvparten av prisen.

Artig å aldri bli enig med selg selv :D , men lener litt mot iX3 pga pris. Veldig mye BMW for pengene her mtp utstyr man får med. I tillegg viser det seg i tester at rekkevidden i denne er helt kurant. Noen som vet om det er endringer på gang på iX3 i årene som kommer? 

Vil anbefale deg å se iX, de som har sett den har blitt positivt overrasket. Den er her jo om kun 9 uker ca.

Dessuten blir det fort sammenliknet med en kjent model, G05 For meg kanskje den beste X5’en noensinne? IX er ukjent og de positive sidene er fremdeles litt i tåka, så ville gitt den en sjanse.

Ellers har jeg iX3 selv, så jeg kan jeg svare på enkelte ting kanskje?

LCI iX3 sier å komme til Norge Q2/3 2022, angivelig ikke noen endring på drivlinjen. Men da igjen, de sa bilen hadde X-drive også så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er for høy på e-tron også. At noen synes det er rimelig synes jeg er rart. Det er jo 1/4 av bopel, her jeg bor. Og hadde jeg bodd enda lengere nord så hadde bilen vært dyrere enn bopel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Prisen er for høy på e-tron også. At noen synes det er rimelig synes jeg er rart. Det er jo 1/4 av bopel, her jeg bor. Og hadde jeg bodd enda lengere nord så hadde bilen vært dyrere enn bopel!

Isolert sett er jeg helt enig. Men sett mot tilsvarende biler, blir iX nesten billig sammenliknet med utstyr/rekkevidde/tech.

Om den er verdt et syv sifret beløp må nesten den enkelte bestemme selv. Personlig blir det i overkant, eiendom/hytte blir prioritert høyere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun skoda enyaq som kommer under 500k av el-suvene som kan ha bra plass og rekkevidde. Videre finnes det mange gode phev kjøp. Om jeg bare skulle hatt en bil under 500k og ikke tenkt merke eller luksus så hadde rav4 phev vært klart førstevalg. Kan eies i 10 år uten kostbare reparasjoner. 

Det artige er at det finnes nesten ikke elbiler som er store og med god hengervekt til under 500k. Der er ix bra på specs, men så dyr at det er nesten bedre å eie en billig liten elbil og heller ha en gammal sliter som kan dra henger. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo mye med tanke på teknologi og batteriutvikling, så ting kan forandre seg raskt på bare 2-3 år. Derfor synes jeg at det å legge ut bortimot 1 million på noe blir litt risikosport.

Mine krav går mye på økonomi. Har man ikke problem med at det koster penger stiller deg seg annerledes selvfølgelig.

Derfor tror jeg iX3 er en veldig kompetent bil i denne "overgangsfasen" eller hva vi skal kalle det. Skal den selges om 2-3 år, blir verditapet i kroner noe hyggeligere kontra en millionbil... men kanskje bare jeg som tenker på det.

Endret av strukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, strukt skrev:

Det skjer jo mye med tanke på teknologi og batteriutvikling, så ting kan forandre seg raskt på bare 2-3 år. Derfor synes jeg at det å legge ut bortimot 1 million på noe blir litt risikosport.

Mine krav går mye på økonomi. Har man ikke problem med at det koster penger stiller deg seg annerledes selvfølgelig.

Derfor tror jeg iX3 er en veldig kompetent bil i denne "overgangsfasen" eller hva vi skal kalle det. Skal den selges om 2-3 år, blir verditapet i kroner noe hyggeligere kontra en millionbil... men kanskje bare jeg som tenker på det.

Nei det er andre som også tenker på det.

Gjenkjøpspris på min iX3 er 355k etter 4 år, da har jeg tapt såvidt 200k på 4 år og 60k km. For min del er det ok, da er vi i 2025 og angivelig har faststoff batteriene dukket opp og man kan se konturene av hvor ting er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, strukt skrev:

Den bilen jeg har aller mest lyst på, er en X5 45e. Eller en vanlig X5 dersom pris er ute av bildet (det er det ikke). Familie på 5 trenger litt plass.

Hadde iX sett mer eller mindre ut som en normal X5 hadde jeg kjøpt den tvert. Blir ikke helt enig med meg selv når det gjelder utseendet og interiøret på iX. Synes det blir for mye bling og er skeptisk til de haptiske knappene på rattet og ved idrive, kanskje jeg som begynner å bli gammel.

Deretter har vi verditapet på X5 45e og iX. Disse to blir millionbiler i den konfig jeg kunne tenkt meg og i kroner og ører blir jo verditapet relativt stort på 1,1 mill kr. Det er noe jeg bryr meg om. Kjører mye også, så km legger seg på raskt. 

Kjøper jeg en iX3 til 600k, har den verditap den også, men det blir mindre i kroner. Bilen er 500k billigere kontra iX/X5-45e. Man får ikke 4x4 og kun 750kg hengervekt på ix3. Båten og henger vi har er under 750kg så det går greit. Bortfall av 4x4 skal man nok takle fint også

Det helt klart beste kompromisset her er jo X5 45e, men det avhenger veldig av hva du har tenkt. Skal du kjøpe ny bil, brukt, lease osv. Siden du nevner verdifall så ser jeg bort ifra at du skal lease, og da synes jeg ikke lenger X5 45e er noen god deal. Det er heller ikke iX som bli like dyr, og potensielt dyrere etter nyttår med elbilmoms.

Ett alternativ er jo å vente til X5 45e kommer på bruktmarkedet, f eks om du drøyer bilkjøp til neste år. Da får du så godt som ny bil og du har tatt toppen av verditapet. Med mindre du pendler igjennom bomring eller bor i Oslo sentrum så vil en X5 45e kunne brukes som en elbil 90 prosent av tiden. 

iX3 er en forbausende bra bil, den fikk mye slakt før den kom men har vist seg å være en usedvanlig god deal. Men den bærer veldig preg av å være en hurtigløsning for BMW frem til iX kommer. Man kan leve med at en SUV mangler enten firehjulstrekk eller noe særlig hengervekt, men begge kompromisser på en gang blir litt mye. Denne tror jeg (ren spekulasjon) vil få litt julig på andrehåndsmarkdet, særlig om noen år når iX har blitt rullet ut og sammenliknbare konkurrenter begynner å bli bruktbiler. Men igjen, prisen er lav så tapet blir ikke så voldelig. Men, 250 000 kr er penger det også.

1 time siden, Evopower skrev:

Om jeg bare skulle hatt en bil under 500k og ikke tenkt merke eller luksus så hadde rav4 phev vært klart førstevalg. Kan eies i 10 år uten kostbare reparasjoner.

Du får ikke RAV4 PHEV til under 500 000 kr, de starter på 530 000 kr for en hvit en med stoffseter. Dette er biler som fort topper 650 000 kr med det utstyrsnivået vi nordmenn etterhvert har blitt komfortable med. 650 000 kr er for mye for en Toyota...

Ett alternativ kan være Suzuki A-Cross, som er akkurat samme bil som RAV4, den koster 600 000 ferdig med to sett hjul. Men igjen, 600 000 kr er ALT for mye for en Suzuki. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Otis skrev:

En Suzuki får man ikke med skinnseter og navigasjon, tror jeg. Det har Toyota sagt nei til. Derfor er den billigere.

Det er mulig, de har nok noe mindre utstyr enn Toyotaen. De får heller ikke lov å selge mer en 750 stk i året. Toyota importøren var jo selvsagt svært lite imponert når RSA begynte å selge denne bilen i Norge, så det ble en juridisk greie der som ga RSA ett tak på 750 stk A-cross i året (Dealen mellom Suzuki og Toyota går ut på at A-cross ikke skal skade RAV4 salget). Nå har jo Toyota solgt 3000 stk RAV4 så jeg ser ikke helt hva de er "sure" for, men det er jo en lei konkurrent. Men RSA er jo noen luringer, så når de 750 bilene er solgt så importerer dem nye men usolgte A-Cross fra Sverige og Tyskland som "bruktimporterte"...biler som importøren i de landa ikke får solgt. Det vil si de har gått 0 km men det har stått svenske/tyske skilter på dem i noen dager slik at de er "brukte" 😅 Naboen min selger Toyota ser du, så denne greia har jeg fått med meg.

Anyway, det folkens..det var en avsporing 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det helt klart beste kompromisset her er jo X5 45e, men det avhenger veldig av hva du har tenkt. Skal du kjøpe ny bil, brukt, lease osv. Siden du nevner verdifall så ser jeg bort ifra at du skal lease, og da synes jeg ikke lenger X5 45e er noen god deal. Det er heller ikke iX som bli like dyr, og potensielt dyrere etter nyttår med elbilmoms.

Ett alternativ er jo å vente til X5 45e kommer på bruktmarkedet, f eks om du drøyer bilkjøp til neste år. Da får du så godt som ny bil og du har tatt toppen av verditapet. Med mindre du pendler igjennom bomring eller bor i Oslo sentrum så vil en X5 45e kunne brukes som en elbil 90 prosent av tiden. 

iX3 er en forbausende bra bil, den fikk mye slakt før den kom men har vist seg å være en usedvanlig god deal. Men den bærer veldig preg av å være en hurtigløsning for BMW frem til iX kommer. Man kan leve med at en SUV mangler enten firehjulstrekk eller noe særlig hengervekt, men begge kompromisser på en gang blir litt mye. Denne tror jeg (ren spekulasjon) vil få litt julig på andrehåndsmarkdet, særlig om noen år når iX har blitt rullet ut og sammenliknbare konkurrenter begynner å bli bruktbiler. Men igjen, prisen er lav så tapet blir ikke så voldelig. Men, 250 000 kr er penger det også.

Leasing er ikke aktuelt, siden jeg kjører så mye. Har sett litt på bruktmarkedet ja, men nå må du fortsatt ut med 950k+ for en 45e som har gått 40 000+km. 

Tror ikke iX3 er en hurtigløsning egentlig. Den plasserer seg i et helt annet segment kostnadsmessig kontra iX/X5 og det er nok helt 100% bevisst. Den får jo bra skryt, så noe har vel BMW gjort riktig.

Er ikke noe bilkrise, jeg kan nok vente et år eller to men artig å planlegge litt. Kjører en 2007 E61 530iX som fortsatt går helt greit uten større problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det helt klart beste kompromisset her er jo X5 45e, men det avhenger veldig av hva du har tenkt. Skal du kjøpe ny bil, brukt, lease osv. Siden du nevner verdifall så ser jeg bort ifra at du skal lease, og da synes jeg ikke lenger X5 45e er noen god deal. Det er heller ikke iX som bli like dyr, og potensielt dyrere etter nyttår med elbilmoms.

Ett alternativ er jo å vente til X5 45e kommer på bruktmarkedet, f eks om du drøyer bilkjøp til neste år. Da får du så godt som ny bil og du har tatt toppen av verditapet. Med mindre du pendler igjennom bomring eller bor i Oslo sentrum så vil en X5 45e kunne brukes som en elbil 90 prosent av tiden. 

iX3 er en forbausende bra bil, den fikk mye slakt før den kom men har vist seg å være en usedvanlig god deal. Men den bærer veldig preg av å være en hurtigløsning for BMW frem til iX kommer. Man kan leve med at en SUV mangler enten firehjulstrekk eller noe særlig hengervekt, men begge kompromisser på en gang blir litt mye. Denne tror jeg (ren spekulasjon) vil få litt julig på andrehåndsmarkdet, særlig om noen år når iX har blitt rullet ut og sammenliknbare konkurrenter begynner å bli bruktbiler. Men igjen, prisen er lav så tapet blir ikke så voldelig. Men, 250 000 kr er penger det også.

Du får ikke RAV4 PHEV til under 500 000 kr, de starter på 530 000 kr for en hvit en med stoffseter. Dette er biler som fort topper 650 000 kr med det utstyrsnivået vi nordmenn etterhvert har blitt komfortable med. 650 000 kr er for mye for en Toyota...

Ett alternativ kan være Suzuki A-Cross, som er akkurat samme bil som RAV4, den koster 600 000 ferdig med to sett hjul. Men igjen, 600 000 kr er ALT for mye for en Suzuki. 

Det må jeg sjekke opp i, du har sikkert rett. :) da er det ikke mange biler til under 500k å få tak i nesten. Bilene er blitt dyrere. (edit: 502.000kr koster rav4 phev) 

Er deblitt så dyre altså? Ingen tvil om at importørene tjener grovt, mer enn noen gang. Avgiftslette går ikke kjøperen til gode. Det er jo også noe bmw har gjort lenge nå. De er ofte 200k dyrere enn hva tallene sier at de skal være. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Evopower skrev:

Det må jeg sjekke opp i, du har sikkert rett. :) da er det ikke mange biler til under 500k å få tak i nesten. Bilene er blitt dyrere. (edit: 502.000kr koster rav4 phev)

502 000,- er levert Oslo uten vinterdekk. Lokalt her i Arendal starter de på 529 000,-, sikkert mer jo lenger ut på landet man kommer. Poenget er at det så si ikke er mulig å kjøpe en sånn bil til den prisen, slik som det er med alle andre biler.

Nei det er ikke mange ladbare hybrider med brukbar rekkevidde til under 500 000,-....iallfall ikke om du skal ha firehjulstrekk. Du har Ford Kuga PHEV da, koster fra 465 000,- og 2022 modellen kommer med større batteri som øker den elektriske rekkevidden til inntil 88 km....men kun forhjulstrekk! Nå som rekkevidden kryper opp over 100 km så blir ladbar hybrid ett stadig bedre alternativt til de som ikke ønsker elbil. Jeg tror helt og holdent på at ladbare hybrider er redningen for fossilmotoren, kanskje ikke i Norge men i resten av verden. Du trenger ikke ny infrastruktur for å kjøre dem, alle har en kontakt hjemme og bensinstasjoner er det over hele verden...i alle avkroker man måtte komme får man stort sett tak i bensin.

1 time siden, strukt skrev:

Leasing er ikke aktuelt, siden jeg kjører så mye. Har sett litt på bruktmarkedet ja, men nå må du fortsatt ut med 950k+ for en 45e som har gått 40 000+km. 

Tror ikke iX3 er en hurtigløsning egentlig. Den plasserer seg i et helt annet segment kostnadsmessig kontra iX/X5 og det er nok helt 100% bevisst. Den får jo bra skryt, så noe har vel BMW gjort riktig.

Er ikke noe bilkrise, jeg kan nok vente et år eller to men artig å planlegge litt. Kjører en 2007 E61 530iX som fortsatt går helt greit uten større problemer.

Ja de X5ene står veldig høyt i pris ennå, de er nok litt for nye ennå. Må nok vente ett år eller to for å få dem ned litt. 

Om iX3 er en hurtigløsning eller ikke kan nok diskuteres, jeg tror den er det. Men det er en bra elbil, særlig for prisen. Den fortjener den skryten den får.

Å kjøre litt til med den motoren du har i din E61 bør ikke by på problemer. Der har du jo noe av de fineste motorene BMW har bygget, før de begynte med turboer og nå elektrifisering (mild hybrid). Det blir ikke mer riktig BMW enn dette 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Å kjøre litt til med den motoren du har i din E61 bør ikke by på problemer. Der har du jo noe av de fineste motorene BMW har bygget, før de begynte med turboer og nå elektrifisering (mild hybrid). Det blir ikke mer riktig BMW enn dette 😀

I know, man får vel nyte den så lenge man kan. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...