Skulebollen Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Hei! Som flere sikkert har fått med seg, har jeg spontanhandlet en 16 mod. 7serie der jeg oppdaget at Webasto mangler 😅 Har derfor endel spm. Ang. Dette .. Det er meg litt uforståelig at nye dieselmotorer funker i vinterkulden uten en dieselbrenner? T.d Transporteren min har kjørevarmer, ett enkelt kit gjorde denne om til fjernstyrt kupevarmer i tillegg. Men har ikke nyere Bmwer det slik? Hvordan funker det da evt. Og kjøre med bilen om vinteren? Blir raskt driftsvarm? Ser også det er snakk om kupevarmer, men dette er vel defa opplegg med kontakt? Er det forskjell på en eberspacher og webasto? Er forsåvidt klar over at webasto er en egen leverandør, men det er vel webasto Nyere Bmw bruker ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 (endret) Bor i nord norge og har aldri opplevd at kupeen ikke blir varm nåkk uten webasto. Det tar naturligvis lengere tid uten, men etter 4-5 minutter blåser den varmt. Eberspächer og Websto er 2 leverandører av dieselvarmere. Mener BMW bruker webasto originalt og så vidt meg bekjent varmer ikke Webasto kjølesystemet eller blokka, kun kupeen. Endret Oktober 15, 2021 av Maverick2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Webasto kan fint ettermonteres, som oftest. Men jeg tror mer at Webasto er en komfort ting enn en nødvendighet, selv der hvor det er kaldere enn på vestlandet. Man har jo elektriske varmeelementer i klima anlegget som tar seg av oppvarmingen først, før man stjeler varme fra motor. Men klart, en webasto vil jo bistå å få det fortere varmt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Soprano Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Har hatt mye forskjellige biler og mange med Webasto men bor på Møre og har svært sjelden hatt behov. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Webasto er definitivt en komfort sak og det er virkelig behagelig å sette seg inn i oppvarmet bil når gradestokken viser -10 og under. Har ikke hatt Webasto på de siste 2 bilene mine, heller ikke 2018 modellen jeg nettopp kjøpte. Jeg starter alltid bilen og lar den gå noen minutter før jeg kjører uansett når det er kaldt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 (endret) Hadde Eberspächer i RAV4, den tente litt av og til bare, så det var litt lotto om bilen faktisk ble varm. Vet heller ikke hvor mange timer jeg har brukt på feilsøking i Webasto i båt også, så min erfaring med dieselvarmere er dessverre dårlig. Men med nytt system så er det vel garanti Det stopper selvsagt ikke der, Webasto har jo kommet med elektrisk varmere. Dette krever jo strøm, men har du tilgang på dette nær bilen så hadde ikke jeg vært i tvil. Du kan også varme opp bilen om den står i kald garasje. Det kan du selvsagt ikke med drivstoffvarmere. Denne elektriske varmer både motor og kupe. Som et pluss vedlikeholdslader denne batteriet, da slår du to fluer i en smekk https://www.webasto-comfort.com/no-no/oppvarming/parkeringsvarmerforbil/elektriskoppvarming/ Minuset er jo om er i skibakken en hel dag med 10 kalde og ikke tilgang til strømkontakt. Men ja… Endret Oktober 15, 2021 av Marius2002 Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Jeg hadde webasto originalmontert i 330'n, det var deilig. Og noe jeg ville hatt om det var mye kaldt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Oktober 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2021 Da er det vertfall ingen problem og bruke bilen uten ser jeg 😊 Men garasjen er full av biler😅 så bilen blir stående ute. Derfor er det ønskelig med Webasto, denne ble brukt hver eneste dag på f11en.. Er det noen som har formening ang. Videresalg av bil med/uten webasto? Kan man legge 40k i det og få det igjen ved salg feks.? Og måtte være avhenging av å plugge i en kontakt hver dag ( defa ) er lite fristende, da kan man jo likegreit kjøre elbil😬 Lite sidespørsmål, noen som vet om g11 kan startes via nøkkel? Mtp. At den kan kjøres via nøkkelen.. Da er jo det nesten som Webasto 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Vel, med den nye Webasto elektriske så virker det veldig lettvint, men om det ikke passer, så passer det ikke Enkelt og greit! Om du får igjen pengene tror jeg kanskje ikke, men du øker nok interessen rundt bilen og opprettholder verdien i langt større grad Skulebollen og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Du får 5kW ekstra når bilen står på tomgang med Webasto. Det er nok der forskjellen er størst. Hopper du rett inn og starter å kjøre merker du mindre til det. Det er dog klart at nye effektive motorer sløser mindre varme, så med rolig økonomisk kjøring i -20 så blir nok ikke motoren gjennomvarm i løpet av 20 min (om man skal varme opp et stort kupe). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Oppvarming av kupe er nok ikke en bekymring, er verre for motor. Regner med at G11 bruker samme teknologi som F serien og tidligere (om ikke forbedret), men hos meg så spyr bilen varm luft utrolig fort så lenge det er kaldt nok. Er det under 5 grader, så aktiveres PTC varmeren på full pupp, og ruter tiner rimelig kjapt. Testet dette denne uka: - Bil stått hele natt - Temp ute var mellom 0 og 1 grad Etter 10-15 sekunder fra motor startet, så begynte dugg og frost å forsvinne fra frontruten. Innen et minutt var hele ruta klar. Fin lunk fra luftdysene etter kort tid. Uten PTC varmeren aktivert, så begynner det ikke å komme noe særlig varme fra luftdysene før motortemp er c.a 40 grader Dette er dog hva jeg har observert på min F10, men regner med at det er likt på G11 Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 58 minutter siden, Marius2002 skrev: Hadde Eberspächer i RAV4, den tente litt av og til bare, så det var litt lotto om bilen faktisk ble varm. Vet heller ikke hvor mange timer jeg har brukt på feilsøking i Webasto i båt også, så min erfaring med dieselvarmere er dessverre dårlig. Men med nytt system så er det vel garanti Det stopper selvsagt ikke der, Webasto har jo kommet med elektrisk varmere. Dette krever jo strøm, men har du tilgang på dette nær bilen så hadde ikke jeg vært i tvil. Du kan også varme opp bilen om den står i kald garasje. Det kan du selvsagt ikke med drivstoffvarmere. Denne elektriske varmer både motor og kupe. Som et pluss vedlikeholdslader denne batteriet, da slår du to fluer i en smekk https://www.webasto-comfort.com/no-no/oppvarming/parkeringsvarmerforbil/elektriskoppvarming/ Minuset er jo om er i skibakken en hel dag med 10 kalde og ikke tilgang til strømkontakt. Men ja… Den der ser snasen ut, har du peiling på hva prisen er ferdig montert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Oktober 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2021 1 time siden, ///M-ini95 skrev: Oppvarming av kupe er nok ikke en bekymring, er verre for motor. Regner med at G11 bruker samme teknologi som F serien og tidligere (om ikke forbedret), men hos meg så spyr bilen varm luft utrolig fort så lenge det er kaldt nok. Er det under 5 grader, så aktiveres PTC varmeren på full pupp, og ruter tiner rimelig kjapt. Testet dette denne uka: - Bil stått hele natt - Temp ute var mellom 0 og 1 grad Etter 10-15 sekunder fra motor startet, så begynte dugg og frost å forsvinne fra frontruten. Innen et minutt var hele ruta klar. Fin lunk fra luftdysene etter kort tid. Uten PTC varmeren aktivert, så begynner det ikke å komme noe særlig varme fra luftdysene før motortemp er c.a 40 grader Dette er dog hva jeg har observert på min F10, men regner med at det er likt på G11 Hva er PTC varmer? Cluet er og ha tinet frontruten til hun setter seg inni bilen, da spesielt om det er ett lett lag snø på.. som det ofte er. M.a.o må bilen forvarmes eller startes opp. Om bilen kan fjernstartes er det ingen problem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 PTC er ekvivalenten til en panelovn som trekker strøm fra batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Oktober 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2021 1 minutt siden, E.C. skrev: PTC er ekvivalenten til en panelovn som trekker strøm fra batteriet. Jaha, er dette standardutstyr på Bmw? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå