525TDSA Skrevet Desember 6, 2021 Share Skrevet Desember 6, 2021 Nå som det ikke er avgift på hk, er det best å få oppdateringen inn i vognkortet? Hva må i tilfelle gjøres? Må det bestilles time på trafikkstasjon med rulle for å få det bekreftet? Har inntrykk av at nesten ingen gjør dette. Hva er fordeler og ulemper? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 6, 2021 Share Skrevet Desember 6, 2021 Ulempene er at det aldri blir godkjent, fordi all turning utenom originalt, må dokumenteres med utslippstall. Og det har ingen tredjeparts leverandører. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 6, 2021 Share Skrevet Desember 6, 2021 Det går på utslipp. Det skal være dokumentert ved godkjenning, i tillegg til at bilen skal tåle økningen mekanisk. Få tunere gjør dette fordi de enten ikke greier samme utslipp som før tuning eller så koster det såpass å få dette dokumentert at det er kun de store som gidder å skaffe seg TuV-godkjenning. Da snakker vi ACS og BMW selv. Så da har du en godkjent vare som gir deg lite økning og koster mye eller så har du en ikke godkjent vare som gir mer økning i effekt og koster langt mindre. Hva folk velger har du åpenbart skjønt selv. 525TDSA reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Desember 6, 2021 Share Skrevet Desember 6, 2021 1 time siden, 525TDSA skrev: Nå som det ikke er avgift på hk, er det best å få oppdateringen inn i vognkortet? Hva må i tilfelle gjøres? Må det bestilles time på trafikkstasjon med rulle for å få det bekreftet? Har inntrykk av at nesten ingen gjør dette. Hva er fordeler og ulemper? Godkjenning av ombygging uten å søke først Ved mindre ombygginger bestiller du time for kontroll direkte hos Statens vegvesen. Eksempler på mindre ombygginger er varebil til personbil endre antall sitteplasser endring av tillatte vekter montering av senkesett bytte av dekk/felg når dette krever godkjenning montering av frontalt beskyttelsessystem (kufanger) motortuning med dokumentasjon fra teknisk instans (som TÜV/DEKRA) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet Desember 6, 2021 Share Skrevet Desember 6, 2021 DTE Systems har dette bl.a. Hadde det til begge mine tidligere BMW´er selv om jeg aldri skrev det inn i vognkort. Så hadde vel vært en smal sak å få ordnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Desember 6, 2021 Share Skrevet Desember 6, 2021 (endret) Har du + forsikring med motor og gir, krever forsikringselskapet at endringer er godkjent. Forsikringen dekker ikke skade: om trimming/tuning ikke er godkjent av Statens Vegvesen. Dette står i mine betingelser hos IF. Ikke at jeg har behov for mere HK, men det skader ikke med noen ekstra HK, og høyere NM. Kanskje ? Endret Desember 6, 2021 av Ampera 525TDSA reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Desember 6, 2021 Share Skrevet Desember 6, 2021 (endret) 2 minutter siden, Ampera skrev: Har du + forsikring med motor og gir, krever forsikringselskapet at endringer er godkjent. Forsikringen dekker ikke skade: om trimming/tuning ikke er godkjent av Statens Vegvesen. Dette står i mine betingelser hos IF. Dette kan jeg bekrefte etter flere samtaler med IF angående ACS tuning. De forsikrer alt så lenge det er godkjent i vognkort. Endret Desember 6, 2021 av Snagg30 Ampera, Marius2002 og 525TDSA reagerte på dette 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 Jeg har tuning fra Hartge og med TÜV-sertifikat er dette godkjent i mitt vognkort. Originalt 184 hk, nå registrert med 218 hk https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=PD47715 Har du ikke TÜV-sertifikat el. så får du ikke godkjent effektøkning. Ampera reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet Desember 7, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2021 (endret) 12 hours ago, Walkabout said: Jeg har tuning fra Hartge og med TÜV-sertifikat er dette godkjent i mitt vognkort. Originalt 184 hk, nå registrert med 218 hk https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=PD47715 Har du ikke TÜV-sertifikat el. så får du ikke godkjent effektøkning. OK, det står i utstyrslisten at bilen har 190 hk som er originalt, også er den vel nedjustert etter at den kom til Norge. Jeg har sendt en mail til Bilia så får høre hva de sier. En ting er godkjenning, en annen ting er avgiftene. Trimming gir kanskje økt utslipp/avgifter? Da spørs det om det er verdt det. Endret Desember 7, 2021 av 525TDSA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 14 minutter siden, 525TDSA skrev: OK, det står i utstyrslisten at bilen har 190 hk som er originalt, også er den vel nedjustert etter at den kom til Norge. Jeg har sendt en mail til Bilia så får høre hva de sier. En ting er godkjenning, en annen ting er avgiftene. Det blir kanskje økt utslipp ved trimming og dermed økte avgifter? Da spørs det om det er verdt det. De som levere godkjent med TUV, øker ikke utslipp, så her blir det ingen økte avgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 7, 2021 Share Skrevet Desember 7, 2021 Dere tillegger div løsninger med TÜV tekniske egenskaper det ikke har. Jo avgasser endres med DTE boks, men de har likevel greid å få TÜV, trolig da økningen i stor grad skjules bak dpf. Så du vil ikke måtta betale noe, da det på papiret ikke endres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå