Gå til innhold

Tuning og godkjenning


525TDSA
 Share

Anbefalte innlegg

Nå som det ikke er avgift på hk, er det best å få oppdateringen inn i vognkortet? 
Hva må i tilfelle gjøres? Må det bestilles time på trafikkstasjon med rulle for å få det bekreftet?

Har inntrykk av at nesten ingen gjør dette. Hva er fordeler og ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går på utslipp. Det skal være dokumentert ved godkjenning, i tillegg til at bilen skal tåle økningen mekanisk. Få tunere gjør dette fordi de enten ikke greier samme utslipp som før tuning eller så koster det såpass å få dette dokumentert at det er kun de store som gidder å skaffe seg TuV-godkjenning. Da snakker vi ACS og BMW selv. 

Så da har du en godkjent vare som gir deg lite økning og koster mye eller så har du en ikke godkjent vare som gir mer økning i effekt og koster langt mindre. Hva folk velger har du åpenbart skjønt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 525TDSA skrev:

Nå som det ikke er avgift på hk, er det best å få oppdateringen inn i vognkortet? 
Hva må i tilfelle gjøres? Må det bestilles time på trafikkstasjon med rulle for å få det bekreftet?

Har inntrykk av at nesten ingen gjør dette. Hva er fordeler og ulemper?

Godkjenning av ombygging uten å søke først 

Ved mindre ombygginger bestiller du time for kontroll direkte hos Statens vegvesen.

Eksempler på mindre ombygginger er

  • varebil til personbil
  • endre antall sitteplasser
  • endring av tillatte vekter
  • montering av senkesett
  • bytte av dekk/felg når dette krever godkjenning
  • montering av frontalt beskyttelsessystem (kufanger)
  • motortuning med dokumentasjon fra teknisk instans (som TÜV/DEKRA)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du + forsikring med motor og gir, krever forsikringselskapet at endringer er godkjent.

Forsikringen dekker ikke skade:
om trimming/tuning ikke er godkjent av Statens Vegvesen.

Dette står i mine betingelser hos IF.

 

Ikke at jeg har behov for mere HK, men det skader ikke med noen ekstra HK, og høyere NM. Kanskje ?

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ampera skrev:

Har du + forsikring med motor og gir, krever forsikringselskapet at endringer er godkjent.

Forsikringen dekker ikke skade:
om trimming/tuning ikke er godkjent av Statens Vegvesen.

Dette står i mine betingelser hos IF.

Dette kan jeg bekrefte etter flere samtaler med IF angående ACS tuning. De forsikrer alt så lenge det er godkjent i vognkort.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tuning fra Hartge og med TÜV-sertifikat er dette godkjent i mitt vognkort.

Originalt 184 hk, nå registrert med 218 hk :) 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=PD47715

Har du ikke TÜV-sertifikat el. så får du ikke godkjent effektøkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Walkabout said:

Jeg har tuning fra Hartge og med TÜV-sertifikat er dette godkjent i mitt vognkort.

Originalt 184 hk, nå registrert med 218 hk :) 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=PD47715

Har du ikke TÜV-sertifikat el. så får du ikke godkjent effektøkning. 

OK, det står i utstyrslisten at bilen har 190 hk som er originalt, også er den vel nedjustert etter at den kom til Norge. Jeg har sendt en mail til Bilia så får høre hva de sier.

En ting er godkjenning, en annen ting er avgiftene.  Trimming gir kanskje økt utslipp/avgifter? Da spørs det om det er verdt det.

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 525TDSA skrev:

OK, det står i utstyrslisten at bilen har 190 hk som er originalt, også er den vel nedjustert etter at den kom til Norge. Jeg har sendt en mail til Bilia så får høre hva de sier.

En ting er godkjenning, en annen ting er avgiftene. Det blir kanskje økt utslipp ved trimming og dermed økte avgifter? Da spørs det om det er verdt det.

De som levere godkjent med TUV, øker ikke utslipp, så her blir det ingen økte avgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tillegger div løsninger med TÜV tekniske egenskaper det ikke har. Jo avgasser endres med DTE boks, men de har likevel greid å få TÜV, trolig da økningen i stor grad skjules bak dpf. Så du vil ikke måtta betale noe, da det på papiret ikke endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...