Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 31.1.2022 den 12.10, Alfred trovåg skrev:

Sommerhjul nettopp ankommet. 20220131_120648.thumb.jpg.8d2bcb7883a4789be3d84ce3701de37a.jpg20220131_120658.thumb.jpg.64b153bc048af62f87d7228619155dfb.jpg

Vi maser kanskje litt fælt her nå, men på bildet over ser det ut til å sitte vanlig ventiler og ikke med sensorer. I så fall vil du få feilmelding hver gang du kjører. Tror kanskje du har noen høner å plukke med selger her ang disse sommerhjulene.

Skrevet
39 minutter siden, Lars S skrev:

Vi maser kanskje litt fælt her nå, men på bildet over ser det ut til å sitte vanlig ventiler og ikke med sensorer. I så fall vil du få feilmelding hver gang du kjører. Tror kanskje du har noen høner å plukke med selger her ang disse sommerhjulene.

Det var ikkje eg klar over, har sendt han en mail om dekkene, så få me se hva han svarer. 

Skrevet
1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det som er så leit er at dekkselgere og bruktbilselgere helt ukritisk selger dekk som ikke er stjernemerkede til biler som skal ha det. Når fordelingskassen ryker så vet dem at du ikke kommer til dem for å klage, da de færreste ser sammenhengen mellom feil dekkdim og slitasje på fordelingskasse. 

En flott bil som dette fortjener stjernemerkede dekk av god kvalitet. Dette er også noe av det som gjør det litt tungvindt å kjøre BMW med Xdrive, man kan liksom ikke sette på hva som helst. Hvis man trosser dette så kan man få problemer med å få noe igjen på garanti, samme gjelder for motor og drivverk forsikring. Ved å ikke bruke stjernemerkede dekk så følger man ikke lenger fabrikkens anbefaling. Selv har jeg Michelin dekk som er stjernemerkede på min 540d Xdrive på sommerdekk. På vinter kjører jeg lik dimensjon foran og bak, mener det er 245/40 18.

Siden du skal ta dette opp med selger så vær klart for at han kan finne på å si at man ikke skal høre på det som skrives på forum og Internett. Derfor anbefaler jeg deg også å forhøre deg med ett BMW merkeverksted 😀

Har sendt mail til han så får sjå kva han svarer. 

Skrevet

Vi kan vel allereie tenke hva selger kommer til å svare. Her burde du sjekke med BMW-forhandler i tillegg for å få en statement fra de til å bruke mot selger, da jeg nesten kan garantere deg at han kommer med noe svada ang 245 og 285-dekk som i teorien har tilnærmet lik omkrets. I praksis er ikke dette nødvendigvis tilfellet. I tillegg kan du regne med at de slites ganske forskjellig bak og framme, så det som kan se ut som like dekk nå kan se helt annerledes ut om 10000km. Der er stjernemerkede dekk annerledes. Jeg snakker av førstehånds erfaring. 

Skrevet
3 timer siden, papertiger skrev:

Vi kan vel allereie tenke hva selger kommer til å svare. Her burde du sjekke med BMW-forhandler i tillegg for å få en statement fra de til å bruke mot selger, da jeg nesten kan garantere deg at han kommer med noe svada ang 245 og 285-dekk som i teorien har tilnærmet lik omkrets. I praksis er ikke dette nødvendigvis tilfellet. I tillegg kan du regne med at de slites ganske forskjellig bak og framme, så det som kan se ut som like dekk nå kan se helt annerledes ut om 10000km. Der er stjernemerkede dekk annerledes. Jeg snakker av førstehånds erfaring. 

Ja ,eg har skrevet Facebook messenger til BMW Norge så får me høre hva dem seier.

Skrevet

58 minutter siden, Alfred trovåg skrev:

Ja ,eg har skrevet Facebook messenger til BMW Norge så får me høre hva dem seier.

Der er jeg redd du bare får et svada-svar som å kontakte nærmeste BMW-tekniker blablabla.

6 minutter siden, Alfred trovåg skrev:

Dette er tull fra ende til annen. Det er veldig kjent at å bruke ikke-stjernemerkede dekk går utover garantien som nevnt her, og man har absolutt ingenting man skulle ha sagt. Det de skriver med 1% stemmer heller ikke, og i tillegg er dette snakk om teoretiske forskjeller. Forskjellen i praksis kan  være en helt annen. BMW tillater forøvrig maks 2mm forskjell i mønsterdybde på dekk som i utgangspunktet var like.

Jeg føyer meg sammen med resten her; for all del få byttet til stjernemerkede dekk. Det er ingen av oss som er i dekkbransjen og vil loppe deg for kroner. Vi ønsker rett og slett at du skal få slippe fremtidige problemer.

Ellers kan denne tråden være verdt å lese: 

…sånn utover det, gratulerer med fantastisk bil. :) Blir noe annet å trekke vogn med denne. :D

Skrevet
9 minutter siden, awt skrev:

Der er jeg redd du bare får et svada-svar som å kontakte nærmeste BMW-tekniker blablabla.

Dette er tull fra ende til annen. Det er veldig kjent at å bruke ikke-stjernemerkede dekk går utover garantien som nevnt her, og man har absolutt ingenting man skulle ha sagt. Det de skriver med 1% stemmer heller ikke, og i tillegg er dette snakk om teoretiske forskjeller. Forskjellen i praksis kan  være en helt annen. BMW tillater forøvrig maks 2mm forskjell i mønsterdybde på dekk som i utgangspunktet var like.

Jeg føyer meg sammen med resten her; for all del få byttet til stjernemerkede dekk. Det er ingen av oss som er i dekkbransjen og vil loppe deg for kroner. Vi ønsker rett og slett at du skal få slippe fremtidige problemer.

Ellers kan denne tråden være verdt å lese: 

…sånn utover det, gratulerer med fantastisk bil. :) Blir noe annet å trekke vogn med denne. :D

Ja gleder oss til det, blir nok litt annet en s maxen. Men ja eg skal sjekke det opp med Bavaria Haugesund en dag, er vår første bil med 4hjuls trekk og ja litt mer å sette seg inn i.😄. Men flott at folk her inne kommer med gode råd.

Skrevet

Fram med hyssingen og mål dekkene selv så slipper du å være i tvil, dekk kan fravike teoretiske mål fra dekkkalkulator.

er de helt identiske i omkrets kan du sove nogenlunde godt om natta

siden du har såpass ny bil vil bmw være vanskelige om du får problemer med fordelingskasse når du kjører på ulik dimensjon uten stjernemerking innenfor garantitiden

Skrevet
10 timer siden, Alfred trovåg skrev:

Megahjul er ikke en pålitelig kilde, dem skal selge dekk og det er ikke dems ansvar når fordelingskassen går i stykker. Vi terper ikke på dette for å være vanskelige eller "fæle" med deg, vi ønsker bare å advare deg på det sterkeste fra å gjøre noe som potensielt kommer til å gi deg utfordringer på sikt 😀

Som nevnt over her, det første dem sjekker om noe går i stykker er hva slags dekk det sitter på bilen. Så kan man kanskje si at hvis ikke BMW vil ta det på garanti så kan motor og drivverk forsikringen ta det. Men akkurat det samme gjelder her.

Skrevet

Då har eg sjekket opp med Bavaria Haugesund og ja siden eg har forskjellig dimmensjon måtte eg ha stjernemerkede dekk, det var ikkje så nøye om eg hadde samme dimmensjon foran og bak, har fått opp Michelin dekk av to lokale dekk leverandører her hjemme, kunne kanskje komme flere når sesongen nærmet seg. Selger har ikke svart men eg gidde ikkje å styre mer med det og bare kjøpe nye selv, legger nok ut Sonar dekkå for salg her inne ,så bare å ringe.😁.

Skrevet

Anbefales på det sterkeste Michelin pilot sport 4s. Det er virkelig dekk som kan totalt forvandle en bil, verdt hver en krone. 

Skrevet
12 minutter siden, Snagg30 skrev:

Anbefales på det sterkeste Michelin pilot sport 4s. Det er virkelig dekk som kan totalt forvandle en bil, verdt hver en krone. 

Ja får sjå litt, har aldri hatt Michelin men er nok gode dekk. Men kan fort bli det.

Skrevet

Fått svar fra selger og han mener bestemt at desse Sonar dekkå er godkjent og bestilt akkurat til denne bilen, og mente at det ikke stemmer det med stjernemerkede dekk, eg gidde ikkje å bruke tid på det ,og bestiller nye dekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...