Gå til innhold

Min 1996 Boston Green BMW E36 320i Cabriolet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rustsveising er trening, trening og atter trening og ikke noe man lærer på et par kvelder.  Men du kan jo ha flaks å finne en som kan lære deg litt samtidig som han sveiser. Men vil tro at han da vil ha ekstra betalt. 

Når man først driver er det greit og ta hjulbuer og slikt noe samtidig. Det må jo uansett lakkeres etterpå og da koster det ikke så mye ekstra for en lakkerer og ta litt mer.

Men som sagt før, denne jobben er viktigere siden du har cab,så vær litt nøye med referansene på vedkommende som skal gjøre jobben.

Skrevet
19 minutter siden, Rune-K skrev:

Rustsveising er trening, trening og atter trening og ikke noe man lærer på et par kvelder.  Men du kan jo ha flaks å finne en som kan lære deg litt samtidig som han sveiser. Men vil tro at han da vil ha ekstra betalt. 

Ja skjønner jo at det er trening.. Men det virker å være mye vanskeligere enn jeg trodde da, om det tar så lang tid å lære.. Mulig det er bedre å bare la noen andre ta seg av det

Men må man skaffe metallet selv til dette eller har personen som sveiser vanligvis div typer metall liggende? Jeg aner ikke hvordan man går frem for å få tak i dette da det er noe jeg aldri har vært borti før

21 minutter siden, Rune-K skrev:

Når man først driver er det greit og ta hjulbuer og slikt noe samtidig. Det må jo uansett lakkeres etterpå og da koster det ikke så mye ekstra for en lakkerer og ta litt mer.

Men som sagt før, denne jobben er viktigere siden du har cab,så vær litt nøye med referansene på vedkommende som skal gjøre jobben.

Så en lakkerer kan ta kanalene?

Nei men dette nå kanskje undersøkes nærmere litt fort.. Hvor mye pleier slikt å koste?

Skrevet (endret)

6 minutes ago, GreenE36Cab said:

Så en lakkerer kan ta kanalene?

Nei men dette nå kanskje undersøkes nærmere litt fort.. Hvor mye pleier slikt å koste?

Timespris ligger på sånn ca 1200kr + - noen kroner. Veldig vanskelig å sette pris på rustarbeid for man veit aldri hvor ille det er før man kutter opp bilen. Blir nok ikke så grusomt dyrt for bra arbeid hvis det er overflate rust så man slipper å sette inn hele deler som f.eks halve kanalen bak eller hel ny hjulbue.

Endret av Vegard_
Skrevet
25 minutter siden, Vegard_ skrev:

Timespris ligger på sånn ca 1200kr + - noen kroner. Veldig vanskelig å sette pris på rustarbeid for man veit aldri hvor ille det er før man kutter opp bilen. Blir nok ikke så grusomt dyrt for bra arbeid hvis det er overflate rust så man slipper å sette inn hele deler som f.eks halve kanalen bak eller hel ny hjulbue.

Takk for info om timespris iallfall :)

Så blir det å vurdere og tenke

Skrevet

Anbefaler deg å få et verksted til å ta rust sveisinga.

Jeg tenkte selv at sveising var noe jeg skulle lære meg, så satte i gang med godt mot og fiksa huli i kanalen og ny bunn på framskjermene på E34. Gikk etter en del prøving og feiling. Ikke prefekte sømmer men dette ligger under bilen bak plastkanalen, så helt var viktigere enn perfekt. Erfaringen min er at det er alt for små marginer, og utrolig lett å brenne hull i metallet, eller at det blir for varmt og vrir seg.

Så da jeg skulle få tatt hjulbuen så gikk jeg noen runder med meg selv, intill jeg landet på det fornuftige valget (iallefall for meg) å få fagfolk til å ta det. koster noen kr, men blir helt, ser fint ut, og forhåpentligvis varer det.

Ang kjøp av metall så kan nok det variere, anbefaler deg å ta turen til verkstedene, be dem se på bilen og ta det derfra.

Og som Rune sier, når bilen først er der for å ta kanaler, få dem til å ta skjermen i samme slengen, totalt vil det bli rimeligere enn flere besøk.

Skrevet (endret)

som en som har sveist særs mye bil så er sveising en utrolig liten del av denne jobben. Den største delen av jobben er å demontere alt som kan ta fyr ( bensintank, interiør, isolasjon, antirustmasse i kanaler/hulrom, lage nye deler og grunnarbeid/lakk. 

Akkurat sveisebiten er 90% bare å lære seg å justere inn forholdet mellom strøm og trådmating, men om noen hjelper deg til å justere inn apperatet mot 1mm stålplater og du klipper deg noen remser med 1mm stål så lærer du dette på en halvtimes tid. Det er bare å finne rytmen med av/på sveising slik man gjør på bil. 

Det å lage nye deler derimot... det er mengdetrening og du må ha sveist en god del bil før du begynner å få det til - alikevell må du bare tørre å begynne slik som alle andre. 

Det som gjør det vanskelig å sveise er om man gjør en dårlig jobb med å tilpasse nye deler, dersom delene er lagd slik de passer med rett spalte mot gamle deler så er sveisejobben bare gøy. Ellers er det å lese seg opp på rett etterarbeid slik du slipper at det ruster etter 3-4 år, gjort rett så holder det 40 :)

ellers vil jeg rette en liten finger mot å stole på verksted, her skal du være meget obs med gammel bil da mange verksted rett og slett vil ha minst mulig med sånn gamle greier å gjøre. Det er langt kjekkere, reinere, enklere og mer lønnsomt å bytte en bulka bakskjerm på en  2009 polo enn å ligge under en gammal e36 å plages. Derfor blir slike jobber ofte gjort fort og galt, gjerne av lærlinger da gamlegutta ikke gidder med resultat deretter. Jeg svartmaler på ingen måte verksted, men dette har jeg sett mange ganger at god gammeldags platebank virker ikke å være helt læreplan i dag. 

Endret av hsd
Skrevet
På 26.7.2022 den 22.05, Mortenej skrev:

Anbefaler deg å få et verksted til å ta rust sveisinga.

Først vil jeg beklage sent svar, jeg oppdaget ikke at det hadde vært aktivitet i denne tråden før nå :)

Men da er det altså ikke lakkerer som kan fikse kanalene? Når det gjelder verksted så høres det passelig dyrt ut, husker overslaget fra tidligere om det gjelder på verksted

Også skjønner jeg at rustsveising ikke er særlig enkelt

På 26.7.2022 den 22.58, hsd skrev:

ellers vil jeg rette en liten finger mot å stole på verksted

Ok men da ble jeg ikke noe særlig mindre skeptisk :P

Skrevet
På 26.7.2022 den 22.58, hsd skrev:

ellers vil jeg rette en liten finger mot å stole på verksted, her skal du være meget obs med gammel bil da mange verksted rett og slett vil ha minst mulig med sånn gamle greier å gjøre. Det er langt kjekkere, reinere, enklere og mer lønnsomt å bytte en bulka bakskjerm på en  2009 polo enn å ligge under en gammal e36 å plages. Derfor blir slike jobber ofte gjort fort og galt, gjerne av lærlinger da gamlegutta ikke gidder med resultat deretter. Jeg svartmaler på ingen måte verksted, men dette har jeg sett mange ganger at god gammeldags platebank virker ikke å være helt læreplan i dag. 

Det du skriver her er jeg veldig enig i og kan bekrefte det du skriver .

Da min datter startet som lærling som mekaniker ,ble hun ofte satt til å ta sånne såkalte sveisejobber ,da gamlegutta ikke så noen interesse i dette ,og det var kun sånn at det skulle være helt for at bil gikk gjennom pkk.

Typisk jobb var hull i kanaler ,jekkfester som gjorde at bil ble underkjent .

Da fikk hun bare beskjed om å slipe rent ,sveise og få det tett .

Dette var ofte kunder da som gjerne kun skulle ha bil godkjent et par år til .

Men viktig viktig :

Et karroseri verksted bør vel legge mer flid i dette enn et vanlig skruverksted vel ?😊

Det aller lureste du kan gjøre er faktisk bare å undersøke fra en kant rundt forbi hvem som kan gjøre dette for en type grei penge .

For her snakkes det vel om å kutte rent rundt jekkfeste ,sveise forsterke det så på med ny plate rundt ?

Et tips er å kjøpe kanal her og evnt kappe av det du trenger etter at jekkfestet er sveist .

Da får du hel ved igjen og er lettere å få pent . 
Igjen ta runden på verksteder  og sjekk alt fra A til Å ,så finner du ut av dette for en ting er sikkert ,du bør ikke la dette gå for lenge da kan det virkelig bli dyrt og reparere for deg .

Skrevet (endret)

Det er ikke noen som er gira på å dele erfaringer med noen verksteder/ lakkerere rundt Kristiansand? :)

Men stryker bilen på EU med hull i jekkfester om det ikke er ekstreme mengder rust da?

Også regner jeg med at det vil bli en flat plate de har på, og ikke samme type "ovalt" feste der man satte opp gummiputa før jekking slik som før.. Men det er vel ikke så nøye så lenge det er helt da

Og @sveigis jeg skjønner det kan være lurt å få tatt før bilen må kondemneres.. Og ang fester (foran) til gummiputa, de var rustet i stykker og de to putene er også ødelagt   :)

Endret av GreenE36Cab
Skrevet
10 minutter siden, sveigis skrev:

Hadde vært interessant å sett bilder av dette om du kan få tatt det .😊

Det kan bli vanskelig da rust og puter er kastet :P

Eller kan jo ta bilder av hullene som er i kanalene, så du/ dere kan evaluere det.. Men så var det også et punkt bittelitt bakover det virket som bedre metall, men det vrenget seg også..

Der jekken ble stående igjen oppi chassiset (slik man skriver det?) er jeg bare glad den ikke tok med seg det grønne skjørtet.. Men ble passelig stresset da, ja

Kan se i morgen litt utpå dagen om jeg får tatt noen bilder om det er av interesse med hullene i kanalene da 👍

Skrevet
15 timer siden, sveigis skrev:

Mente selvsagt rusten som er på bil altså kanaler og hullene der 😊

Her er et par bilder. De to første er foran på venstreside, det siste er foran på høyreside. Var vanskelig å få tatt ordentlige bilder da bilen er "lav" og kamera ikke er særlig samarbeidsvillig men iallfall;

IMG_20220729_110445.jpg

IMG_20220729_110547.jpg

IMG_20220729_110613.jpg

Skrevet

Ja,, @GreenE36Cab vet ikke helt her hvor jeg skal begynne .

Men her tror jeg desverre at der er mye mer enn bare jekkfestet gitt.

Når du tar av plastdekslet på kanal så vil det nok gi en pekepinn på hvor alvorlig det er ..

Ser spesielt på det ene bildet at innvendig kanal og begynner å kjenne smerten her ,men du kan ha flaks ,jækla flaks og .

Kan hende at det kun er rustet der som jekkfestet er og innvendig områder på samme plass .

Men hadde jeg vært deg her nå ,så ville jeg skaffet kanaler ,byttet de og selvsagt få det skikkelig innvendig og altså innerkanaler og solide forsterkinger / jekkfester .

Som @Rune-K nevnte at dette må være skikkelig i og med du kjører takløs bil .

Somsagt håper for din del du ikke velger å gi opp bil og får den iorden .

E36 cab som er tilsynelatende org fortjener en fremtid synes jeg da 😊

Skrevet

Det var synd å se at rusten hadde kommet på bilen din,men er jo ikke unormalt heller på e36 som er brukt i saltlake i norge. Ser ut til at det kan bli litt jobb ut av det jeg ser på bilde. Kan jo bli dyrt. 

Når det gjelder sveise verksted så vil jeg anbefale Berntsen Karosseri. Holder til i Kristiansand. Mjåvannsvegen 50. De kan gamle biler og har en facebook side der han legger ut mye bilder. De tar kun karosseri arbeid så må lakkeres et annet sted men skal du ha det bra så tror jeg du må til sånne som Berntsen for å få gjort det strøkent. 

Men er jo også litt hvor mye penger du vil legge i bilen også. Håper det ordner seg for e36 er fine biler og fremtidige klassikere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...