Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - vært i utlandet, kjørt småbil...


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Begynte på demontering lørdagen. Planen var å løsne ved de planlagte skjøtepunktene og plugge igjen på bilsiden mens jeg holder på. Prøver ut å ikke tråkke inn bremsepedalen med vilje før jeg demonterer. Det renner ut litt bremsevæske i det man løsner koblinger og før man får plugget, men det kommer fra bremsevæskebeholderen så det bør være minimalt med luftbobler som går oppover i det bremsevæsken renner ned. Vil helst slippe å kjøre lufting av ABS-en etterpå. Har i verste fall både diagnoseutstyr og vedlikeholdslader for å få kjørt lufteprosedyre, men litt spennende å se om teorien min stemmer. Her er plugger jeg lagde:

image.thumb.jpeg.020abfb7577b702add2d54d6047aa1a4.jpeg

Disse er av kobberrør jeg hadde liggende, rør jeg skal montere er av kobbernikkel. Hadde også et OE-rør fra Koed som jeg kjøpte til en E39 touring som jeg skulle bytte rør på. Der ble det til at jeg leverte inn på verksted da jeg ikke orket å krabbe under bilen i minusgrader, så røret ble liggende. Ganske billig med OE-bremserør, men når stålrør kommer oppkveilet så har ikke jeg den beste feelingen mtp videre bruk. Det røret derimot helt fint kan brukes til er å sammenligne mot det man har flenset selv:

image.thumb.jpeg.45684f44673d4c02f2f68596f4123e3a.jpeg

Biltema-nippelen har gjenger hele veien ut, det gjør forsåvidt ikke så mye når de ikke er i veien for noe på mottakerenden. Hodet er 1-2 mm smalere, så det kan bli lettere å runde det av kontra det originale. Anleggsflaten mot "soppen" er flat, slik den skal være på disse:

image.thumb.jpeg.6b40f871e171aaca57bc5fa386954d16.jpeg

Første røret jeg skulle demontere var det som gikk til venstre side. Der har noen satt inn et stykke kobberrør, derav skjøten jeg fant i hjulbuen tidligere. Kobber er mykt og når man strammer det godt til så får du røret sveiset fast til nippelen. Løsne nippelen gikk greit, men å skru den ut går ikke for da spinner hele bremserøret med. Måtte bare kutte av røret med en avbiter for å få av nippelen fra skjøten under, skummelt lett å kutte i kobberrør:

image.thumb.jpeg.ca533a5a3cbd61a0d5e214af608ec79a.jpeg

Åpenbart ikke noe OE-mutter her da gjengene går hele veien:

image.thumb.jpeg.bf0824376ae18e532f0c1ddc918671aa.jpeg

Vet ikke helt hva som skjedde her, men er ikke OE-tversnitt innvendig. Sannsynligvis klemt ihjel. Det er vel ca. samme tversnitt som det er gjennom bremseslanger, så hadde neppe noe å si på bremseytelsen:

image.thumb.jpeg.45d907887a56ea903703b11f364fadc9.jpeg

På dette tidspunktet hadde jeg funnet ut at mine "plugger" lekket rett gjennom. Kunne knapt se noe hull der jeg har klemt og bøyd, men det er utrolig hvor lite som skal til før væske finner veien gjennom. Hammeren var heldigvis ikke langt unna, så det ble en oppdatering av patentet:

image.thumb.jpeg.59b86c74cc18873dbfe1995c7b277454.jpeg

Da sluttet det å dryppe også:

image.thumb.jpeg.23f61eed2e0d323f0d7f044d8b10cc14.jpeg

Brukte spesialnøkkel på koblingen mot bremseslangen, men allikevel ble de niplene gode og runde:

image.thumb.jpeg.58385a494fb1ea16528c36c82ff18ef5.jpeg

image.thumb.jpeg.d200069604063c5ed82d1a0b8f56c69a.jpeg

Første tanke var å kutte av røret og sette på en slik:

image.thumb.jpeg.88c146de158a1fe9c944ba68caef25d2.jpeg

Disse funker dog best når man banker de på og dette blir litt upraktisk her. Kom på at jeg så på Torque Test Channel på tuben og de fant ut at tang funker ganske bra på slike ting. Nippelen blir herpet, men det er jo ingen tap her og rund var den egentlig allerede. Fram med Knipexen som var ervervet for ikke mange uker siden og jammen fikset den biffen:

image.thumb.jpeg.16e7a3d414337c7f4891bcd56fc11b26.jpeg

image.thumb.jpeg.c52b07206ea19f383d618fe3e53e86cb.jpeg

image.thumb.jpeg.8e60b6fbb752547fdffb04dfb99454e5.jpeg

Den ene siden gikk så vidt, men det er godt nok det. Slangene var greie, så de pakket jeg bare litt inn på endene så ingen møkk skulle komme inn. 

Lirke ut de rørene i én bit når tank og travers er på plass tror jeg at jeg må gi opp. Begynte å se etter muligheter for flere skjøter, så tenkte å ta turen på Biltema og kjøpe litt flere nipler. Kjøpte samme delenummer som jeg hadde, men fikk søren meg noe annet! 

image.thumb.jpeg.6016dcd1331904b48444e679a8800ca3.jpeg

Greit at forpakningen er annerledes, men å legge inn mye mer kon innvendig er da ikke noe særlig. I alle fall når man beholder delenummeret:

image.thumb.jpeg.85c7dc5602446e91e1382aa0eb5cac78.jpeg

Før hadde man nipler merket med AA (typisk tysk) og TX (japse) på Biltema, men det som kommer fra de nå ser ut til å være en slags mellomting. 

Så det jeg vil ha er dette:

image.jpeg.a771e6b6fe3e1bebbecc6f49cc73822f.jpeg

Og det jeg fikk ligner mest på dette:

image.jpeg.dbaa845ea1276d5bdb3fdb524a36d4ae.jpeg

Det kan jo hende at Biltema fant ut at alle hobby-brukere uansett flenser feil og kjører på med en "double flare" siden flenseverktøyet som lager disse er billigst og at deres nippel da passer "greit nok" til både, "double flare", "buble" og "mushroom", men jeg hadde satt pris på å få riktig nippel. 

Mekonomen så ut til å ha noen korrekte nipler som var på lager her i nærområdet, så jeg ruslet bort dit etter jobb i dag. De viser ikke lagerbeholdning på nett, så da jeg ankom så var det visst bare to stykk på lager. Etter at selgeren bak disken tok en tur ut på lageret så fant vi ut at de hadde visst ingen. Ruslet videre til Thansen og de har ca. samme greia som Biltema, kanskje litt bedre enn Biltema sine, men ikke så mye. Anleggsflaten koner mye på innsiden. Dro videre til Biltema. Der prøvde de å se om det var noen andre nipler som passet bedre med hva jeg egentlig skulle ha, men det endte opp med retur av de pakkene jeg kjøpte på lørdag og en tilgodelapp. Så da sitter jeg her uten nok nipler.

Tror jeg prøver Wurth når de åpner i morgen. Om ikke de har dette riktig så er det vel bare å gi opp. Legger ved en link til både nippel og skjøtestykke. Av en eller annen grunn så skriver de at dette skjøtestykket er for stålrør (det som passer til de niplene jeg skal ha), mens skjøtestykket for SAE-boble passer for både kobber, kobbernikkel og stålrør. Kobbernikkel må da være det beste kompromisset mellom styrke og korrosjonsbestandighet. Kobber er mulig litt vel mykt og trenger ekstra klamring, mens stål ruster og er vanskelig å legge, så kobbernikkel er egentlig det mest fornuftige å legge slik jeg ser det. Å lage samme type flens som OE bør da også være en fordel for å unngå lekkasjer om man f.eks. skulle bytte bremseslange senere og ønsker å kunne løsne koblinga uten å ødelegge røret. Kanskje det bare ikke er så mange som flenser den type flens på kobbernikkel, så de ikke skrev det opp i beskrivelsen på skjøtestykket. Satser uansett på å få nok riktige nipler på plass denne uka så jeg kan få bilen av bukkene snart. Fortsettelse følger.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - bremsenipler til besvær

Wurth har nippler like org, og dem var billige også. Har kjøpt inn pakker med 20 eller noe sånt til m3n med nippler og skjøter. Syns biltema har blitt dyre på mye og 😅 

Om du sliper flat over/under på den nøkkelen din så biter dem en del bedre siden alle slike er så avrunda i kantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her jobbes det og fintenkes på de fleste områder og denne tråden liker jeg .

Du går liksom litt mer drastisk til verks og gir endel forklaringer på ting ,veldig bra EC😎😎

Jeg misunner deg derimot ikke jobben du gjør nå med bremserør og arbeidet med dette .

Jeg hater det som pesten med rustne koplinger osv .

Men igjen så tilfredstillende når det er gjort igjen ,som du er i ferd med her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd: stemmer det, så ut som 25 pk med nipler og 10 pk med skjøter hos Wurth, tenker å få ringt inn i morgen og bestilt. Biltema er relativt dyre på enkelte ting, helt enig der. Mye er av kurant kvalitet og til en ålreit pris, men slike nipler som koster 22,50 kr/stk og selges i 2-pakninger havner ikke på den lista. Thansen 100 m unna solgte tilsvarende til 9,90 kr/stk. 

Det med nøkkel tenker vi likt. Har faktisk sett dette trikset og det er absolutt noe å hente. De er veldig avrunda i kantene for å være lettere å få på plass, men det resulterer i at man ikke alltid får utnyttet hele arealet til nippelhodet med en slik nøkkel (som mot bremseslangen der det ligger en skive).

@sveigis: takk for noen oppløftende ord. Blir godt å bli ferdig ja. Jeg har jo ikke noe å tape på å lære bort litt ting, så forhåpentligvis hjelper det noen andre på vei. Jeg plukker opp litt triks her og der på forumet, så det er godt å få bidratt litt også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, E.C. skrev:

@hsd: stemmer det, så ut som 25 pk med nipler og 10 pk med skjøter hos Wurth, tenker å få ringt inn i morgen og bestilt. Biltema er relativt dyre på enkelte ting, helt enig der. Mye er av kurant kvalitet og til en ålreit pris, men slike nipler som koster 22,50 kr/stk og selges i 2-pakninger havner ikke på den lista. Thansen 100 m unna solgte tilsvarende til 9,90 kr/stk. 

Det med nøkkel tenker vi likt. Har faktisk sett dette trikset og det er absolutt noe å hente. De er veldig avrunda i kantene for å være lettere å få på plass, men det resulterer i at man ikke alltid får utnyttet hele arealet til nippelhodet med en slik nøkkel (som mot bremseslangen der det ligger en skive).

@sveigis: takk for noen oppløftende ord. Blir godt å bli ferdig ja. Jeg har jo ikke noe å tape på å lære bort litt ting, så forhåpentligvis hjelper det noen andre på vei. Jeg plukker opp litt triks her og der på forumet, så det er godt å få bidratt litt også 🙂

Har selv kjøpt nippler fra Ebay, billig det og, var usikker på om det var greitt å bruke Biltema sine nippler, husker ikke om gjengene gikk helt nedi motsatt ende, så jeg har ikke brukt Biltema sine nippler når jeg har laget rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mulig å få tak i de flere steder ja, men var litt kjedelig at Biltema hadde endret delene sine. De gamle som jeg hadde liggende i garasjen var jo for så vidt helt kurante. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Er nok mulig å få tak i de flere steder ja, men var litt kjedelig at Biltema hadde endret delene sine. De gamle som jeg hadde liggende i garasjen var jo for så vidt helt kurante. 

Det er er av problemene med Biltema. De kan skaffe en annen leverandør også beholder de delenummeret selv om det er ørlite forskjell produsentene i mellom. 

Derfor og så er det helt umulig og svare på om delene som Biltema leverer er bra. Det kommer helt an på hvilken produsent de har fått til å lage akkurat det partiet de selger nå. Neste år kan de være en annen produsent igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk både skjøter og nipler fra Wurth. Prisen må jeg si er stiv og dette med 45% "rabatt" om jeg husker riktig. Skjøtestykker desidert dyrest. Legger ved bilde av eskene i tilfelle noen vil kjøpe det samme:

image.thumb.jpeg.383d35ec904cf87bbab0256ccdb077ce.jpeg

Synes at niplene fortsatt var litt mer avrundet på innsiden kontra de originale, men nå står det til og med BMW på boksen, så det får nå gå. Her er skjøt/union sammenlignet mot Biltema sin:

image.thumb.jpeg.86dbd42ad55a521effe79c6d50c1cd8f.jpeg

image.thumb.jpeg.68946f361e1b48c8eb04b82922eae744.jpeg

image.thumb.jpeg.1abb7ac64754888b1691c07adf03f4d8.jpeg

Nå har ikke jeg tallene i hodet lengre, men det var solid prisforskjell på disse. Ser ut til å være litt bedre finish og kvalitet på Wurth sin, men dette er rent visuelt altså. Da var det bare å flense i vei, slik skal det se ut:

image.thumb.jpeg.ad1176be2cd47eaa01db9f1af50d0305.jpeg

Har et kobberrør liggende så tester ut ting på det. Ut av eska så ser kobbernikkel-røra slik ut:

image.thumb.jpeg.2d0eb32ec152c25aed77c36eed30cf44.jpeg

Starter med å kutte et finere kutt med kutteren:

image.thumb.jpeg.97115f1fccc5b699364747627328497f.jpeg

Jeg strammer i flere runder og bare litt om gangen, da holder både kniven lengre og man klemmer røret mindre sammen. Etter kuttet så bruker man gradverktøy:

image.thumb.jpeg.77669b491371e77d69c73db01fa6406b.jpeg

Mest innvendig, men litt utvendig også, da blir det slik:

image.thumb.jpeg.0e6c1e6b841fd901ef5f81c947b89ad8.jpeg

Blåser ut eventuelle rester fra motsatt ende av røret med trykkluft. Flenseverktøyet klart:

image.thumb.jpeg.511bee506148ab98fb806d85ed677b4e.jpeg

3/16 = ca. 4,75 mm. Bakenden på flensen jeg skal ha er flat (DIN). 

image.thumb.jpeg.54a429ba4e58d8027a85e2671dd6a6be.jpeg

Sette på motsatt side av bakken og "snugge" røret på riktig plass med operation 0:

image.thumb.jpeg.5669b4e429b04ba4c3d9c4c81d98fb20.jpeg

Strammer så røret skikkelig fast når man har det i riktig posisjon:

image.thumb.jpeg.2a178097a0008afcce3a0d958f9181f8.jpeg

Deretter bytte til operation 1 - 4,75 DIN og kjøre håndtaket til det stopper, så er man der:

image.thumb.jpeg.1b6da9f2f1056bdee4ea2901b08b7d90.jpeg

Operation 2 skal man ikke kjøre på denne, det blir ganske tydelig feil, men gjorde det for moroskyld for å se hvordan det ble (til venstre):

image.thumb.jpeg.c64965a8ce010967432e30851743daac.jpeg

God video for prosessen her, verktøyet er så å si helt likt. Har ikke sånn fancy fett, så jeg sprayet bare litt WD-40 på flensehodet og det gikk fint. Tørt mot tørt under trykk har en lei tendens til å sette seg fast og da er det fort gjort at noe knekker når man skal dra det fra hverandre igjen. 

Brukte avbiter på gamle rørene og kuttet de på hver sin side av innfestningen til travers for å lettere få de ut. Stål er såpass stivt at man greier ikke å dra de ut i én bit. Brukte deretter de som en mal for å bøye nye: 

image.thumb.jpeg.0c4391a1948cd0e6f674a7e7e414eccb.jpeg

Ingen av disse 90 grader bøyene "måtte" være så krappe, så man kunne ha brukt en hvilken som helst bøyer, men hvis man skulle ha hatt veldig skrape bøy som OE fra BMW så er det den lille bøyeren fra Biltema som gjelder:

image.thumb.jpeg.7e7391151ed0c539621ff309e7f4421f.jpeg

Den store greier ikke samme bøy:

image.thumb.jpeg.1703d4a7f2895132e270bdc1c910407d.jpeg

Noen på Youtube har fremgangsmåter for hvordan man bøyer rør med slike verktøy, men om de har bøyd ett rør med et verktøy på forhånd og deretter viser hvordan de bøyer makan rør med samme verktøyet etterpå så har ikke det så mye verdi for en som skal gjenskape andre vinkler som finnes på bilen. Det er selvklart at samme verktøy greier å produsere to like rør etter hverandre.

Bøying går stort sett greit, største problemet er egentlig å lage bøy i riktig plan i forhold til alle de andre bøyene. Bremserøret over bakstilling er i høyeste grad i 3D, så her må man orientere seg riktig. Jeg fant ut at det var greit å merke hvor bøyingen skulle strate eller rettere sagt hvor jeg måtte sikte på med bøyeverktøyet, samt en ekstra strekt langs røret som skulle peke mot meg når jeg bøyer (mtp orientering i 3D). Da vet jeg akkurat hvordan jeg skal holde fast røret når det skal bøyes, de snurrer nemlig godt rundt i bøyeren før man klemmer til.

Jeg skjønte at jeg ville aldri i livet få hele "strukturen" med alle bøy forbi den fremste traversinnfestingen, så jeg målte total lengde rør med snor (basert på gamle rør) og kuttet av. Satt på en nippel og startet å dytte gjennom fra venstre side:

image.thumb.jpeg.9eb23d608595d389b6373ae37836e393.jpeg

Det kommer jo ikke til å ruste om man skraper røret bittelitt, så det funket faktisk bedre enn forventet og er definitivt taktikken jeg skal gå for om jeg skal jeg slikt igjen:

image.thumb.jpeg.c255bbc49df31440fff6cc2d4534d6df.jpeg

Dyttet ferdig gjennom over bakstilling:

image.thumb.jpeg.d34c3711e0013f3b02f5f294b896c6e6.jpeg

Var faktisk ganske fornøyd med hvordan det ble der:

image.thumb.jpeg.d7ed6b136f284ecb82f5046026a55221.jpeg

Brukte litt den tangen her mot slutten:

image.thumb.jpeg.ce177f51b924f472cae3cdd53f6dd9d7.jpeg

Den føles litt kontraintuitiv ved bruk, for det er absolutt mulig å brekke røret feil vei og så lager den hakk i røret der den griper, men absolutt en kjekk sak å ha med på denne jobben.  Bøyde ellers mest for hånd på innsiden av kanalen og da jeg skulle tilpasse mot festene på kanalen. Lengden på røret som jeg målte ut viste seg å stemme ganske bra, så de 3 ekstra cm jeg la inn som forsikring var unødvendige. Hadde jeg hatt portabelt flensverktøy så hadde jeg kuttet det av kortere under bilen og flenset på nytt, men her lagde jeg bare en liten ekstra bøy for å bruke opp røret. Når det er såpass lite som skal tas vekk så er det i grunn greit.

Deretter var det å begynne på rør nr. 2:

image.thumb.jpeg.2646e4aec7d4ecb765bedc745a5a9a9e.jpeg

Hadde kjøpt 2 x 5 m pakker med rør. Det som var igjen i første pakka ville ikke være langt nok, men valgte å bruke det opp og heller skjøte inn siste bit på rundt 20 cm. Slipper da å måle ut lengden på det lange røret. Den siste biten kan også tas av og forkortes på benk og flenses på nytt om den skulle bli for lang. Så her leitet jeg altså etter nipler og skjøtekoblinger for å ende opp med å bruke hele 6 nipler og 1 skjøt! Jeg er dog fornøyd med Wurth-nipler: Hodet på disse er 11 mm og ikke 10 mm som på Biltema sine, tåler forhåpentligvis litt mer før de blir runde om de skal løsnes igjen. 

Det jeg mistet rundt to timer på var å kåle med bremserørsfestet under bilen. Boltene som sitter i disse er det M4-gjenger på og da knekker bare hodet av når bolten er rustet fast i festet. Dum som jeg var knakk jeg to stykk slike før jeg innså at metallbiten som den holder kunne bare bøyes ut med en tang for å få ut røret 🤦‍♂️

Prøvde å drille/ekstrahere den ut i håp om å få skrudd inn en annen skrue/bolt, men det gikk heller dårlig. Festet hadde fått seg litt bøy i enden så jeg stappet palstikken bare på plass igjen, holder seg faktisk greit med bare friksjon mellom den metalltuppen og plastdelen:

image.thumb.jpeg.02aee933efdd5f97e4fbf24293ba1bb0.jpeg

Da har jeg faktisk to slike fester som ikke er skrudd inn etter boka, men det ene sitter bom fast pga rust (antar jeg), så jeg får bare titte under bilen av og til og kanskje fiksere de med noe epoxy i mangel på noe bedre (lettvint) løsning. Er ikke rare kreftene i sving akkurat der. Rørene ble også bøyd slik at det er bittelitt spenn som holder de på plass i alle de festene på innsiden av kanalen, så jeg tror ikke at de går noe sted. 

Kastet de gamle rørene og den biten som var så dårlig at den knakk var faktisk langsgående under, det var ikke anmerket en gang:

image.thumb.jpeg.b7900494b50d3005c9f89cd5bd479dba.jpeg

Blir vel å bytte det andre langsgående røret i fremtiden også. Ellers er det ved montering lurt å passe på å ha røret vridd litt mot klokka før man strammer til på slutten, for det vrir seg litt sammen med nippelen når man strammer det helt på slutten. Vil jo ikke ha de vridd i spenn (slik det ene kobberrøret jeg demonterte var).

Rigget opp til lufting:

image.thumb.jpeg.42a55d4a208730dc2c14771bde2f1a9d.jpeg

Bremsevæskebytte slurver mange med og jeg har halvveis gjort det på denne. Målte kun ledningsevne i beholderen. Den var "ok" for to år siden, men nå var det jaggu meg grums i beholderen 😳

image.thumb.jpeg.da736acba6585353190b6a30bb953a67.jpeg

Dette var nasty:

image.thumb.jpeg.c37d57a7add58956f244f210e499505c.jpeg

Kom seg etter 3 runder fyll og tøm. Blir ikke hoppet over bytte igjen for å si det sånn og den ledningsevnemåleren er en falsk trygghet.

image.thumb.jpeg.19935efcc0922deced423f0a4f0c8d0b.jpeg

Hadde rester av BMW sin bremsevæske fra E91-servicen som fortsatt lå i lufteren (den er trykktett, så væsken kan oppbevares i den en liten stund), samt 1L fra Biltema + 1 L fra ATE, så her var det bare å peise på:

image.thumb.jpeg.0ee79f20614e11637658452477e6f79f.jpeg

image.thumb.jpeg.d106d91e95ed6a6f7def346a501e1678.jpeg

image.thumb.jpeg.c9136ca532b9ea3b4d575659cf70d999.jpeg

image.thumb.jpeg.689aa761458a41bd69e339aca2cb5e31.jpeg

Kjørte mye gjennom, først begge bak, så begge foran, deretter begge bak og begge foran igjen. 3 av 4 kalipere gikk fint. Venstre foran var mer møkk. Lufteskruen der pisset like mye gjennom gjengene som gjennom hullet:

image.thumb.jpeg.9fe0322520b517735b06937a4c7c4557.jpeg

Dripper mer på utsiden enn i flaska:

image.thumb.jpeg.4ea6d780c5c3c96f88820ea50944fba5.jpeg

Med trykk på beholderen er det egentlig ikke noe problem, men valgte å ikke åpne skruen så mye og da tar det litt lengre tid, samt at man ser ikke helt hvor mye det er man har fått ut.

Når man tar av trykket på lufteren for å fylle på mer væske og setter det på igjen så hender det at bremsevæskebeholderen begynner å bli litt mer full enn hva man hadde startet med. Sånn blir det bare med den type design på lufter. Blir det helt fullt så risikerer man at det renner over når man demonterer på slutten.

image.thumb.jpeg.6307ab6f154463558712573b0f3d3f83.jpeg

Latsabb-trikset er å bikke lufteren på siden så den faktisk pumper inn luft:

image.thumb.jpeg.71a9979382da2deeed43aa7b3b2975fa.jpeg

Når nivået i bremsevæskebeholderen har sunket til der man vil ha det så er det bare å sette den oppreist igjen.

Krabbet under bilen og sjekket om det var noe lekkasjer enda, men så greit ut. Var bare litt bremsevæske fra monteringa, det renner litt når man ikke låser pedalen. Inn i bilen og pumpe pedal, kjedelig om den går i gulvet, men heller i garasjen enn på vei mot et kryss. Ble hard den. Kan ikke si at E39 har like god og hard pedal som E91 eller E61, men den virket å være ca. lik som før jeg startet på dette. Tråkket med hele kroppsvekten og det var ikke noe som ga seg. Lot bilen henge på bukkene over natta og sjekket etter lekkasje dagen etter, intet å se og ingen dråper på gulvet. Pumpet pedal og satt på hele kroppsvekta på den igjen - fortsatt greit. Da var det bare å jage vekk edderkoppne som hadde bosatt seg inne i felgene, hive på hjul og ta seg en tur.

image.thumb.jpeg.59887014aa8134998a473fb7046bb3aa.jpeg

Første nedbremsing alltid litt spennende, hjelper heller ikke på at skiver har fått rustbelegg etter å ha stått i to måneder. Bremsene og bremsekraften kom seg og jeg tok et par harde nedbremsinger med ABS-innslag, merket ikke noe unormalt der. Hørte dog en liten dunkelyd høyre bak etter at jeg bremset hardt ned, håpet på at det ikke var noe rør som hadde løsnet. Går ut og ser dette:

image.thumb.jpeg.2ab8ceca3d7b2c56667afababaa1a16e.jpeg

Stemmer det, kanalen min som er borte der, så ingen plass å feste den plastbiten. Får putte den her da:

image.thumb.jpeg.2ea578ce4f4d976dfa8e2bfa75cf858a.jpeg

Kjenner at den har stått en stund når det er spindelvev overalt:

image.thumb.jpeg.f2d3b0dbb6be909e0ff6545cb4939eb2.jpeg

Turen gikk greit, så da var det bare å booke etterkontroll dagen etter. Det mest spennende fra etterkontrollen var at jeg greide å trykke "mugge" på kaffemaskina og den holdt på å oversvømme kundemottaket før jeg fikk trykka på stopp.

Bilen ble dog godkjent, men de som jobber der bør kanskje øve litt mer på parkeringsskills:😉

image.thumb.jpeg.bb599ea319340c2124e74acb60dc169a.jpeg

Da var det hjem og gi den en runde med skum og spyl:

image.thumb.jpeg.62a0db5af9bb584f8bc00aa49fe59633.jpeg

E91 hadde vært på PKK den også. Kjørte to biler med samboeren min da vi skulle droppe den av og tror ikke du at jeg så at høyre bremselys var gåent da hun kjørte forbi meg for å parkere? Samme som bilen varslet om, men som funka og som jeg kodet ut pæresjekk på. Det er 2'er-feil og da blir det ikke noe håp om å få den gjennom på første forsøk. Har flere nøkler, så jeg rakk å kjøpe ny pære og snike meg inn for å bytte pæra på p-plassen: 

image.thumb.jpeg.9e2097443a571b012e921e4ae571cf78.jpeg

Det var faktisk alt som skulle til og den gikk rett gjennom. Kontrolløren sa at hengerfestet ikke løste ut, så det ble ikke testet. Åpenbart hadde han tenninga på da han prøvde å få det ut, for det funket helt fint da jeg kom hjem. For så vidt greit for min del. Verre om han hadde gitt meg noe merknad på at det ikke løser ut. Han mente også at det var rustne bærearmer foran og at "noe" klonket når hjula var oppe fra lufta, men kunne ikke si hvor. Var visst ikke noe klonk med bilen på bakken og under kjøring. Der er jeg enig for jeg hører heller ikke noe under kjøring, så det får eventuelt bli et problem for framtidens meg. 

E61 var jeg på Våler med for å surre litt rundt på BMWCCN-treff og på vei hjem så punkterte jeg. Såpass mye at man hørte det suse. Bilen varsel meg med en pling. Har ingen dekktrykksensorer, men siden det ikke var helt flatt så fortsatte jeg til en bensinstasjon og målte trykket. Var nede i rundt 2 bar i hjulet med hull i og litt over 3 bar på det andre (etter motorvei i varmen). Fylte opp luft til over 3 bar og kom meg faktisk hjem (rundt 5-6 mil), men stoppet og sjekket underveis. Kjørte tofelts E6 i høyrefeilt i 80. Var rundt 2 bar igjen ved ankomst hjemme:

image.thumb.jpeg.6837c03cc3ad5df2de31f46ef67ec123.jpeg

image.thumb.jpeg.4c20d5d03bdce1b889187caa3e7799d9.jpeg

image.thumb.jpeg.6ffac6800322fd0406bed43a44d1a2e0.jpeg

Hull helt i kanten, så kan ikke plugges. Ble ett nytt dekk, disse var tross alt nye forrige sesong og hadde rundt 4-5 mm igjen. Det nye endte opp med ca. 6-7 mm. Ikke så gale faktisk. Har hatt tilsvarende forskjell på dekk som har stått på samme bil før.

Skal til Bergen i morgen og til Stockholm på mandag, så bilen får kjørt seg litt nå. Fylte på litt olje, kunne se ut som at den har spist opp rundt en halvliter på ca. 400 mil, noe som er tålelig greit for en bil med nesten 260k km på telleren. Pleier heller å peile oftere enn å fylle på opp til max, så den var vel midt på pinna etter oljeskift og ca. på minimum nå. Peilet dog på kald motor, litt usikker hvor mye det har å si egentlig, men tettheten og følgelig volumet endrer seg definitivt noe mellom 10 grader C og 90 grader C.

Ga den en god vask og kjørte inn i garasjen for å tørke med blåseren min. Den tror jeg har greid å samle støv i garasjen som ble finfordelt over hele bilen i det jeg startet å blåse, så her var jeg heldig for slik så det ut etter tørk:

image.thumb.jpeg.66d68e20f2f4e48da37ead4c8cce6933.jpeg

Greier ikke å dra med bilen seendes sånn ut, så den fikk seg en spyl dagen etter, fikk kombinert det med spyl av E39en:

image.thumb.jpeg.c1feda36c87d4c45d70757ea1ac2fb20.jpeg

Droppet tørk nå for å si det sånn. Bedre med vannflekker enn det som var over:

image.thumb.jpeg.328dd3af542024d42b2372c9e36a6c2c.jpeg

Planlagt å gjøre en del mer på disse bilene før vinteren, men nå er i alle fall alle gjennom PKK og gokdjent, så nå skal det rattes 200-250 mil med E61 i løpet av neste 7 dagene, så da holder jeg fingrene krysset for problemfrie mil 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - nye bremserør på plass, ferdig med PKK for i år

Gjør ikke noe på E39 om beholderen er for full, bare å åpne en luftenippel på ett caliper så renner bremsevæsken rett ut, jeg har aldri brukt bremselufter på E39, fant ut jeg måtte nesten ha det på F11'n når jeg måtte lufte systemet etter at all bremsevæska hadde rent ut, mens jeg laget nye bremserør foran.

 

Var mildt sagt ett rent helvete å få ut all luft, siden man i tilegg må lufte med pc på F10/F11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit om den er over maks ja, men blir fort litt søl når man skal koble av lufter om det renner over, liker å unngå slike ting om mulig. Det er også stort sett bare når man dytter inn stempel på caliper ved klossbytte at overfylling kan by på problemer, men da bør man sjekke nivået i forkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Turen til Bergen og Stockholm gikk helt strålende kjøremessig. Rett og slett fine og behagelige 250 mil. Veldig fin bil å cruise i, vindstøyen er nok det som er mest plagsomt i litt fart, men jeg hjelper nok ikke til ved å ha taktrekket åpent (panoramataket igjen selvfølgelig). Største "bekymringen" med en bil som ikke har bulker er å parkere i trange parkeringshus, men det så ut til å gå greit denne gangen:

image.thumb.jpeg.308d173c3a6f8e94f89316630aa77e60.jpeg

Ble realt forkjøla så bilen får bare sitte i garasjen og avvente en velfortjent vask.

Fikk henta E39-en fra Sulland, den har vært på airbag-recall. Trodde jeg i alle fall. Det hele startet egentlig i fjor da jeg fikk en sms om å komme på kontroll til Bavaria i Oslo. Etter å ha brukt 100 g clutch på vei inn til Oslo i fineste rushtid ble jeg møtt av en mann som knipset et bilde av rattet mitt og sa at denne airbagen måtte byttes. Den airbagen hadde ikke de på lager og det var ikke mulig å få en time før om en stund. Vi ble dermed enige om at vi legger timen til april og jeg ombooker evt. til en annen lokasjon om det skulle være aktuelt. I april ringte jeg Bavaria og fikk beskjed om å bare booke hos Sulland (som er 5 min unna vs. Bavaria som er 2 timer) så ville de fikse resten, dette hadde jeg altså nå gjort. Her fant de ingen dokumentasjon på at jeg har vært innom med bilen tidligere og fått godkjent bytte, men de hadde mange slike airbags på lager og det var helt greit å få byttet. 

Ved henting ble jeg fortalt jeg hadde "feil ratt" eller uoriginalt ratt enn det som egentlig skal være i bilen. Rattet mitt ser slikt ut:

image.jpeg.dee354885bec0b0e6eac05c16996d404.jpeg

Det er ikke så mange slike dual-stage ratt i omløp egentlig. Så her mener Sulland at "en tidligere eier" må ha byttet både ratt og airbag. Det var forresten samme sted som sa at jeg må programmere slepering i en hel dag og ha original stereospiller for at det skal gå, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro egentlig. Jeg får vel satse på at de tok ut airbagen og så på den og at den ikke hadde et delenummer som står på svartelisten.

Totalopplevelsen for min del er at jeg har mistet noen timer på dette og fått bekreftet at min airbag kanskje trolig muligens er ok og ikke vil eksplodere hodet mitt om jeg krasjer. Logistikken fra BMW-sin side føltes å være litt sånn på Tesla-nivå.

Bilen var nå i alle fall tilbake og i fikk det ærefulle oppdraget med å hente dagens pizza-middag:

image.thumb.jpeg.b6b398302044f21da4fb24661252884b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd

Skrusesongen begynner å nærme seg slutten med de temperaturene som er nå, men skal prøve å få klemt inn et par ting til på E61 og E91 før jeg slutter å skru for i år. Går litt treigt når man bare har hatt to uker fri i hele sommer, lite fristende å sette i gang noen større prosjekter. Skal ha fri i uke 40 og 41 så da er det bare å kle på seg masse og fullføre siste rest.

Årets største suksess må være at jeg fikk ryddet i garasjen og fått kjøpt meg litt verktøy som gjør det litt triveligere å sette i gang ting. Første investeringen var jo Ava-en og nå har jeg endelig fått skrudd den opp for å se hvor den lekker:

image.thumb.jpeg.ea0805eef235d7c433be1d4fe72d1473.jpeg

Veldig grei å skru opp med kun behov for en T-25 skrutrekker. Trengte heller ikke å ha et skrutrekkerblad på 20 cm slik Ava oppgir det på reparasjonsmanualen til P60 (min er P60X). Med kun slangen inn bestemte den selvfølgelig seg for å ikke lekke:

image.thumb.jpeg.2e954e5f8529a533b53c0aad739cd703.jpeg

Etter litt spyling så kom det ut fra pumpa:

image.thumb.jpeg.fd59d08d42d404787ad64fad07ade280.jpeg

Det er hull på siden av alle stemplene, men når ingen av de andre lekker så sier noe meg at det er ikke slik det skal være. Mulig dette er noe frostsikring? Har ikke satt meg så godt inn i det, men ble en e-post til Ava, så får vi se om jeg sender den inn eller får noe pakningssett. Spyleren har i grunn fungert helt greit, men jeg mistenker at det kanskje blir en Kranzle på meg dagen sikringa til garasjen blir oppgradert. 

En annen ting jeg har hatt litt lyst på har vært skrallenøkler, så det ble et sett Williams tidligere i år:

image.thumb.jpeg.92b751fd6b818f0ad963848e473dab63.jpeg

De fleste slike har enten ledd eller skrallebryter, mens disse har begge deler. Så hvis du skrur noe der det er trangt og har kommet så langt ut at du ikke får nøkkelen ut kan du bare flippe over bryteren på skralla og skru bolten litt inn igjen, uten den flippen så er jo det litt vanskelig.

Disse kom dog i en litt stusselig plastholder:

image.thumb.jpeg.72fd3d903ad96be61a58409d85b50918.jpeg

Så da jeg fant ut at det finnes et skum-sett til disse ble jeg veldig gira på det, men det var lettere sagt enn gjort. Settet ser sånn ut:

image.thumb.png.4e60f4a1a3a70368b127a9281a6c92c9.png

Ferdig produkt vil da bli slik:

image.thumb.png.9843649497333e82da39d413f5992443.png

Williams er kjøpt opp av Snap-On, men har fortsatt sine egne nettsider, produktlinjer og hele pakka. De er mer rettet mot tyngre industri, mens Snap-On er mot (bil)mekanikere. Her har jeg prøvd å sende e-post til både Williams, bruke deres skjema, sende e-post til butikker der jeg har greid å spore opp varen, men alt til ingen nytte. Sendte e-post til Snap-On Europa, men dette var kun et US-produkt, så de kunne ikke hjelpe. Et annet nettsted hadde det i katalogen, men da måtte du få en "quote". Så da prøver jeg å få en quote til Norge. Ingen svar. Finner da et sted som shipper fra USA til Norge og får en ZIP-code fra statene. Da kom det noe estimat etter 1 uke venting og nå stille igjen. Jeg har ikke gitt opp helt enda, men jeg må si at jeg er litt skuffet over kundeservicen over dammen. Sikkert ikke drømmebestillingen deres, men jeg er litt sånn som tester ut steder med en mindre bestilling først og her var det jaggu meg lite å bli imponert over.

Ironisk nok så har det blitt flere USA-brands på meg, kan jo starte med denne:

image.thumb.jpeg.020aa132d7819326ad174847f462e52e.jpeg

En sånn pinne med tall på:

image.thumb.jpeg.d2f25401c511faf4278c9953455ffc5f.jpeg

11 år gammel, men pent brukt og til en halvveis spiselig pris dukket den opp på finn og da fikk jeg trangen til å slå til. Skal spandere en runde med kalibrering på den, noe som for øvrig koster rundt 1000 kr inkl. moms. Dermed sier det seg selv at å kalibrere billigere nøkler ikke er så god butikk. 

Blir nok å oppgradere resten av momentnøklene til Hazet 5000-serie. Disse har 3% av innstilt verdi og trenger ikke å bli skrudd tilbake til laveste verdi etter bruk, så en pluss der. 3% holder for det jeg driver med. Største tingen å se etter på momentnøkler er om %-ene oppgis av innstilt verdi eller av "full scale". Hvis man kun bruker momentnøkkelen høyt opp mot enden av skalaen så har ikke det så mye å si, men litt lengre ned så vil det bli en del. Her er to eksempler:

  • 10-100 Nm. 4% av full scale (som betyr 4% av 100Nm, uavhengig av hva nøkkelen din er stilt inn på). Så hvis du stiller den på 10 Nm har du +/- 4Nm, altså alt fra 6-14 Nm, eller hele 40% av innstilt verdi.
  • 10-100 Nm og 4 % av "scale value" betyr 4% av hva som er stilt inn. Da blir det 4% av 10Nm om man stiller den inn på 10 Nm, ergo 9,6 Nm - 10,4 Nm. 

Ved 100 Nm vil begge gi +/- 4Nm eller 96-104 Nm når 100Nm er innstilt, så det er først i det lave området at det kan bli enorme forskjeller, med stort avvik fra ønsket moment. 

Snap-On sin har "±2% CW and ±3% CCW, 20-100% of full scale" og bruksområdet går fra 2,7 Nm til 27,1 Nm. "Full scale" blir da 27,1 Nm og 2% av dette er 0,54Nm. Så ved 5 Nm vil feilen være på opp mot 10%, mens ved 10 Nm på nede mot 5%. Ergo kurant nok for hobbybruk.

På resten så tenker jeg at en Hazet 5121-3CT (20-120Nm) og en 5123-3CT (60-320Nm) begge 3% av scale value vil holde i lange baner, da har man dekket hjulskift og understell opp til 300Nm mutter på drivaksel bak. Prisene på disse hos Autodoc er også i nærheten av spiselig, rundt 2000 kr per stykk. 

Siste innkjøpet har vært den rakkeren her:

image.png.24bac80756610450154257ce97687725.png

Kjøpte den med lang hals og i 3/8". Ikke testet så mye enda, men kjennes ganske solid. Kjedelig med adaptere, så har egentlig sett meg ut et pipesett hos Wurth i 3/8", men det er helt utsolgt på hovedlager og var estimert kanskje i september, men nå er september snart ferdig og jeg har ikke hørt noe enda, så vi får se. Jeg skulle gjerne hatt den lille utgaven av den også med 1/4" og raskere skruhastighet, men gikk for den her i håp om at den kan skru ut caliper-bolter og slikt, gjene litt seige ting som har rustet litt og har motstand i bolten både på vei inn og ut. Blir uansett spennende å teste den ut litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe problem å kjøpe ting fra USA selv om man bor i Norge, for ting som ikke sendes til Norge bruker jeg Jetcarrier da får du en USA adresse hvor det du bestiller blir sendt til, for deretter å bli sendt til din Norske adresse.

 

Jetcarrier er ett Norsk firma også, har brukt de mye, man har tilsvarende i Tyskland, de heter Mailboxde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er intr i Hazet så bør du sjekke opp computersalg.no, det høres litt suspekt ut for high end verktøy men det er overaskendes bra priser og varene kommer. Kjøpte i tyskland før, men førstnevnte er langt rimeligere.

Er egentlig Hazet mann selv, men på momentnøkler ble det Stahlwille 730/5 og 730/20 da jeg rett og slett det ikke finnes noe alternativ der :) (slipper å skru for å justere moment)

men er du sikker på at det rattet ikke er org? det ble levert noen merkelige kombinasjoner akkurat i skillet mellom preface og faceliften.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - vært i utlandet, kjørt småbil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...