Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker :)

Var godt å få en innedørs oppgave så man holder fremdriften gående gjennom sesongen. Så kan man gjøre det litt skikkelig også, uten så mye tidspress.

Skrevet

Imponerende arbeid! Ser heller ikke rett frem ut dette med å borre ut, lime på osv. Men tydelig forskjell i skinnkvalitet.

Skrevet

Takk takk, var ikke helt rett frem nei, men greit nok. Hadde jeg gjort det igjen så spørs om ikke jeg hadde prøvd å slipe vekk plasten. Det er faktisk et forslag i TIS.

Det fine her er at jeg er rimelig sikker på at i verste fall, om et feste knekker, så kan man slipe det helt vekk og lime på nytt "alternativt" med superlim. Så det meste bør være reddbart om man gjør noe feil, bare å kalkulere inn litt mer tidsbruk.

Skrevet
På 11.1.2025 den 23.52, E.C. skrev:

Normalt gidder ikke jeg å skru på vinteren med mindre det er helt krise, men i år ble det gjort et lite unntak. Det blir på en måte litt for dumt å la en diff med brems ligge på hylla gjennom hele vinteren når man kjører med åpen diff:

image.thumb.jpeg.3a82d8051d0556f9d573a197ed6f67c9.jpeg

  Vis skjult innhold

Med bilen i lufta er det bare å starte med å knekke eksosbolter:

image.thumb.jpeg.9b51e64e5298b0ed4c7876461d0ed0a3.jpeg

image.thumb.jpeg.6346851a6c27cf88f7c6222a06d2052d.jpeg

Skulle varme opp neste skrue med butan, men der var det en lekk mellom gassflaska og brenneren, så det ble veldig fort veldig dårlig stemning når det begynte å brenne rundt flaska. Da var det dags for en delvis planlagt investering får en si: Dra til Jula og hente den siste induksjonsvarmeren de hadde:

image.thumb.jpeg.5d1f4ccc68c6249551bb725b2f99b865.jpeg

Denne fungerer som forespeilet! Greide å varme opp muttere til de ble rødglødende og det var ingen flere knekte bolter på vei ut. Et hett tips er at coilene i løsvekt koster halvparten på Biltema, mens selve varmerne koster likt. Greit å vite når de skal byttes ut.

Da kunne eksosen fjernes fra bil:

image.thumb.jpeg.ef584847e8782d5d17ce262f005802b1.jpeg

Var ikke store marginen mot veggen. Jeg hadde ikke tatt av avstiveren under og boltene til den blir fort veldig lite tilgjengelige på en sakseløfter, så måtte dra ut bakover, til flens hadde klarert avstiver.

Bildet under er med bilen i øverste "skikkelig låste" posisjon på løfteren. Det funker helt greit å jobbe under, selv om ergonomien ikke er helt super. Stort sett enten på knærne eller sittende på rumpa, Den lille isopormatta hjelper mye, må få kjøpt meg flere:

image.thumb.jpeg.945d71b751db893bb838ce0c38d37f10.jpeg

Et avskjedsbilde av gamle-diffen:

image.thumb.jpeg.b7cc9e2dfed04ab62223509d255385a1.jpeg

Tror noen har kranglet med mellomakselen før meg, men det gir nå mening siden clutch og svinghjul skal ha vært byttet en gang i tiden:

image.thumb.jpeg.0cf4a301e8bf98d22d6af689569d83da.jpeg

Girjekken funker bra:

image.thumb.jpeg.5d9e3df19cf02469bbb65461e1a4fa93.jpeg

Det er dog en liten ulempe her. Den går ikke lavt nok til å få komme seg ut fra under bilen når diffen ligger på løfteplata, så diffen må løftes ned fra jekken først.

Her sammen med erstatteren som jeg fikk malt i sommer:

image.thumb.jpeg.76f638a6305f47d9f345c7599f6ede44.jpeg

Så her kommer den første utfordringen, som jeg for øvrig oppdaget før diffen ble tatt ut: Den nye inngående flensen så litt større ut og måling av flens bekreftet dette. Long story short så har en del 215-differ "liten flens" (LK = 86 mm). Dette gjelder samtlige biler med automat, foruten 535d. Andre biler med 215-diff og "stor flens" (LK = 92 mm) er 530d manuell og de med bensin V8 og manuell. Dette forklarte også hvorfor manuell mellomaksel på E60/E61 530d er ifg. ETK 6 mm kortere enn 525d sin, til tross for "samme" girkasse, diff og stikkakslinger:

image.thumb.jpeg.620b97cac96d97a511c6c25ec0421bad.jpeg

image.thumb.jpeg.b5b65b5fc41f25c51ef51bc78adb1b36.jpeg

Dere får beklage min "BRIO-skyvelære" som @chiller så fint har kalt den på chat.

I utgangspunktet hadde ikke jeg lyst til å røre noen deler på diffen og begynte å snuse på å handle en 530d mellomaksel fra manuell bil, men @hsd fikk overbevist meg om å bytte over flens og at det var fort gjort.

Og det var det faktisk:

image.thumb.jpeg.96d48619e627c28a23792f88cee2462e.jpeg

image.thumb.jpeg.9d4de0cce57545b4f5839e4d16c8e9f3.jpeg

Her skal man ikke stramme for mye, mutteren skal merkes mot skaftet og strammes/roteres til samme sted. Flens kan dog variere litt i tjukkelse, så det merket blir kanskje ikke linet-opp så bra når man bytter over flens fra en diff til en annen. Så det ble først en test med å løsne mutter og få den tilbake på "riktig sted" igjen med denne her:

image.thumb.jpeg.a2c357f14b5ec2b0f66cdf04a9255051.jpeg

Svaret ble at gen 1 med det lille batteriet og i strammemodus på hastighet 3 med ugga-dugga i 2-3 sekunder er ganske perfekt. Ble for øvrig brukt grønn Loctite 270 da låseblikket ikke føltes som det beste patentet:

image.thumb.jpeg.5891fcab7e5a7739e6f7dd18160b7510.jpeg

Som man ser så var det faktisk ikke så mye forskjell i "line-up" etter overflytting, så spørs om flensene ikke er laget til ganske bra toleranse.

Når man først er her så blir det dumt å ikke bytte foringer:

image.thumb.jpeg.05815d2ccd4e9154ee17f9e6443558f6.jpeg

image.thumb.jpeg.8bd1797866697decddfc242196a74a2c.jpeg

Hadde kjøpt eget kit for bl.a. diff-foringer:

image.thumb.jpeg.7bbee691fe6be39b0d6db83db09c93a8.jpeg

image.thumb.jpeg.d78fa88e4f5e7d9a56013d4493b72c54.jpeg

Der ingen av koppene passet over foringen, ikke over den minste foringa en gang 🙃 

Da blir man litt angery:

image.thumb.jpeg.71af37de4a4de3844e4ecea60720e2c9.jpeg

Heldigvis kan Biltema-settet stille opp:

image.thumb.jpeg.6ea1d16f40c5b705c4f05226e53deacb.jpeg

Her er den bakerste ute, ser ut til å være original 20 år gammel gummi, sprukket noe, men virket ikke å være helt sluttkjørt enda:

image.thumb.jpeg.a7c78664fc0b74defa3562201592360c.jpeg

 

image.thumb.jpeg.a5bbf68f27531c333981e69ad2f1d2a5.jpeg

Ble kjøpt nye originale og ikke Powerflex for å ikke risikere å ha mer during i bilen. Da er det lurt å ha smøremiddelet for installasjon:

image.thumb.jpeg.c9c65d576336ed8b452383d041b8aeff.jpeg

Og det gikk ganske greit inn egentlig:

image.thumb.jpeg.58e925c255c436cc9af2e6d638c8fbb0.jpeg

image.thumb.jpeg.76f594ecbe6e90a1b935de43d5ed2aa6.jpeg

Det er noen mindre ulemper når man ikke har alle spesialverktøyene til BMW. Det originale spesialverkøyet for (de)montering har foringene i en sylinder/kopp hele veien, men når du skal presse inn selv, med kun en plate på baksiden og foringa i "friluft" så kan foringa åpne seg litt eller spjære i den enden der du presser. Den er bygd opp med to halvsirkler i metall ytterst og ikke én solid sirkel/kopp. Det at den millimeteren med gummi mellom disse to halvsirklene ryker gjør ikke noe, men det kan fort bli litt upraktisk om den starter å gå litt vel skeivt, så man må enten reposisjonere litt underveis og/eller ha stor nok bakplate til å presse inn med. Alle mine endte dog opp "perfekt plassert" til slutt, etter at jeg fikk triksa og miksa med litt plater og kopper.

 

Å få diffen oppå jekken når man er under bilen og ikke er en muskelmann ble spennende nok, men det gikk ved hjelp av en gulvjekk, planke, IKEA-stol og litt hjelp fra samboer. Da kom neste problem opp:

image.thumb.jpeg.aa09475c6fa254a5bc9a9790b0bc0d04.jpeg

image.thumb.jpeg.88caccc9ec44f2500a13b85dfb99537f.jpeg

Kjøleribba lå på avstiverne 😅 Diffen har en monteringsanbefaling i TIS om å få inn alle bolter, slippe den løs fra jekk og deretter stramme de foran, så den ene bak. Så når de foran var strammet og lokket bak hvilte fortsatt på avstivere var det åpenbart en dårlig deal.

Etter litt research så det ut som at alle E61-differ av min type (215 før LCI) har den lille kjøleribba bak:

image.thumb.jpeg.9143abfe9f9f02e5da2b29041cf8cea9.jpeg

Det er mulig å bygge om avstivere til E61 M5 og få bedre plass, men etter å ha funnet ut at det store lokket ikke koster mer enn 650 kr nytt (vet aldri når BMW plutselig er billig på deler) så ble det den raske løsningen:

image.thumb.jpeg.db01b3f4825cc02a45305d45aead0092.jpeg

image.thumb.jpeg.79cecc02adbe64cb63045c37577d28a9.jpeg

Plutselig bedre klaring:

image.thumb.jpeg.943c1a1494bb83b4dfcd87a4dca3158d.jpeg

image.thumb.jpeg.e81b891277021486f324f17f9885976a.jpeg

image.thumb.jpeg.ebf4916d43439b371288a01f6f15c733.jpeg

Så var det runden med sideoppdrag.

PDC sensoren som var ødelagt koblet jeg bare fra og satte inn en fungerende sensor som jeg slang inn i bakfangeren. Ingen pling ved oppstart, men hver gang bilen går i revers så piper det som satan, for den sensoren som slenger der peker rett ned på eksospotta. Demonteringa ble spennende:

image.thumb.jpeg.5971c546e5db94b5f82e0906c995d6f5.jpeg

Sensoren knakk i to og deretter kom hele holderen kom ut. Usikker på om et visst lakkverksted har kåla til noe her eller om av en slik montering er originalt?

image.thumb.jpeg.a7934e9024374d288f3ed7078d44f400.jpeg

Den hylsa finner ikke jeg i ETK, så tar i mot tips!

Ble uansett å putte inn den fungerende sensoren og feste midlertidig med butyl, for å slippe piping og ha enkel demontering til sommeren, når det skal fikses skikkelig:

image.thumb.jpeg.b2cabc78526735d247310c2b5d596515.jpeg

image.thumb.jpeg.c28fec3b6d0b1dc08e11fe2aa8401d85.jpeg

Dette funka dårlig fant jeg ut etterpå, for nå er det feil både på denne sensoren og på den ene foran! 🥴😅

image.thumb.jpeg.0e97287df9a5cf6023ba4615568defc0.jpeg

Så har jeg hatt litt kneppende lyd fra venstre i forstillinga ved fullt rattutslag til høyre, særlig når understellet samtidig kjører over humper. Som når man snur på en dårlig brøyta P-plass. Fjærbein foran var komplett nye for ca. 4 år og 40 000 km, med antatt hæy kvalitet på komponenter (Sachs og originalt), så håpa at det ikke var tårnlager, selv om det hørtes kanskje litt sånn ut. Etter å ha hørt litt etter så virket det som at lyden kom når tyngdepunktet ble brått flyttet, så tenkte å starte med å bytte foringer på stabstag, etter litt googling virket det som at enkelte har hatt ulyd fra disse.

Den gamle var fra 2005 den også:

image.thumb.jpeg.7c5f11edb51f08ca5516a37772ec99c8.jpeg

De lagde faktisk en del lyd når jeg prøvde å vri de rundt stabstaget for hånd, så krysser fingrene her. Worst case blir det å slenge på et tårnlager igjen.

Nye ble fra Powerflex, var noe tilbud hos GS tror jeg og lite forskjell fra originale i pris:

image.thumb.jpeg.f255dcc468c510e436877302f653724a.jpeg

Montert:

image.thumb.jpeg.8eceaf7c2168768840264f9f3d1b7a78.jpeg

Var litt oljete under bil, mulig nr. 5 ut av turbo mot trykkrøret svetter?

image.png.601db59d6d4c258f34baf90a6c47eb1f.png

 

image.thumb.jpeg.07424bb6782522a176e7401fbfaa1e33.jpeg

image.thumb.jpeg.c5d028a68e63b681c96f73d76bd95e18.jpeg

Så var det dags for ny olje på kassa. Den kan være litt hard i 1. gir (når kald) og inn i 4. gir, samt skrape litt fra 1. og inn i 2. når det er -15 ute.

image.thumb.jpeg.87d1110e0992d3ed84335c6db4ab7f76.jpeg

image.thumb.jpeg.480ef23452b229df8f449e9772e3214e.jpeg

Kjøpte én ny plugg just in case, men de gamle var greie, så ble liggende igjen i reserve:

image.thumb.jpeg.1386235eff34eb0c0ab882ec90054e58.jpeg

TIS oppgir 1,5 L for bytte og 1,6 L om man har helt tom kasse. Her gikk begge flaskene (på totalt 1,9 L). Kan ikke se for meg at heg har sølt ut mer enn 0,1 L underveis. Det ble så vidt nok. Neste gang kjøper jeg 3 flasker.

Yeah right, lifetime:

image.thumb.jpeg.5872934b4c46b9f9624d2f16f8e6a0d5.jpeg

Merker at dette er en snart 20 år gammel bil som har gått noen år i Norge når man holder på under, blir litt som ryker:

image.thumb.jpeg.3de2dd3709b528286271a0e7469e4489.jpeg

Så var det å få på ny eksospakning og skru sammen, gammel pakning i bakgrunnen har gjort sitt:

image.thumb.jpeg.4689875ae5bee0fee95c9c00c7480dd0.jpeg

Så, litt tanker etter første kjøretur:

image.thumb.jpeg.05222312ae9dd54d80498ac16ffcc5fa.jpeg

Vil si at det var en merkbar forskjell, da det er ganske enkelt å føle det på glatta. Kjørte mest med redusert stabilitetskontroll for å teste, så ikke helt avskrudd. Når du har åpen diff og bilen starter å spinne på det ene hjulet så kjenner man som regel at motorkrafta kuttes, uten at det blir noe særlig mer. Her kjenner man ganske fort at det spinnes på begge og at rumpa beveger seg litt, og at det går en del lengre før motorkrafta kuttes. Kjenner også at det fortsatt er en god del fremdrift, selv om det ene hjulet har begynt å spinne. Med åpen diff er du nesten umiddelbart over på trilling når det spinner, men her går det an å opprettholde en viss fremdrift. Kanskje ikke helt "så bra" som clutchbasert diff, men at Quaife/Torsen hjelper til på glatta vs. åpen diff er det ingen tvil om. Utvekslinga gikk fra 2.65 til 2.56 eller noe sånt, så marginal endring som jeg egentlig ikke merker noe særlig til. Må si meg fornøyd med oppgraderingen 😊

Skikkelig diff er sikkert kjekt å ha ja :) Merker jeg irriterer meg litt over hvor mye bilen min spinner på ett hjul om vinteren 😐

Synd Quaife og alt det har blitt så sykt dyrt nå i det siste.

Skrevet

@Daniel. Blir vel fort opp rundt 30k om man skal ha det nytt ja, så er det gjerne ikke like mange LSDer å oppdrive til diesel som til bensin. Følger du med på bruktmarkedet litt? Hender man snubler over ting og tang. 

Skrevet
23 minutter siden, E.C. skrev:

@Daniel. Blir vel fort opp rundt 30k om man skal ha det nytt ja, så er det gjerne ikke like mange LSDer å oppdrive til diesel som til bensin. Følger du med på bruktmarkedet litt? Hender man snubler over ting og tang. 

Fare for det ja.. Er vel ikke mange år siden man kunne få det til rundt 16-20k om jeg husker rett 🤔 

Nja, har jo et lite øye på Finn men der er det egentlig sjeldent det dukker opp noe LSD generelt sett. I såfall er det gjerne til E46 og den slags, eller dette RacingDiffs skrotet.

Kan ikke tenke meg at det kryr av brukte LSD differ til diesel automat E91 😅

Har lest litt om dette eLSD som noen her nevnte men klarer ikke helt å forstå det.

Det sies at det fungerer bare når man trykker én gang på DTC, men ikke hvis man holder DTC inne.

Trykker jeg én gang på DTC så vil den jo fortsatt kutte motorkraft, men på Youtube så har jeg sett video av en som demonstrerer eLSD på en E90 330i, og han spinner jo piruetter uten noe problemer 🤔

Ellers så virker folk generelt negativt til hele eLSD opplegget.

Skrevet
2 hours ago, Ingvaldsen said:

det ble ikke brunt skinn nei  ? men det som blir nå er vell både rompetafsing og utlufting ? 

Ja til alle deler. Brunt ble det rimelig tidlig bestemt at det ikke ble. Jeg var litt på vippen, men bilens medeier var ikke særlig gira. Det interiøret var/er for så vidt ok, men førersetet har behov for å fikse varme i sitteputa, samt ny skum på sittedelen og aktuator til lårstøtten. Så ikke helt plug and play om man vil ha det nærmere tipp-topp. Blir svart med rumpetafsing og vifte ja, spent på om alt faktisk funker. Høres ut som at mange her liker brunt, så får satse på at det blir solgt litt kjapt.

 

2 hours ago, Daniel. said:

Fare for det ja.. Er vel ikke mange år siden man kunne få det til rundt 16-20k om jeg husker rett 🤔 

Nja, har jo et lite øye på Finn men der er det egentlig sjeldent det dukker opp noe LSD generelt sett. I såfall er det gjerne til E46 og den slags, eller dette RacingDiffs skrotet.

Kan ikke tenke meg at det kryr av brukte LSD differ til diesel automat E91 😅

Har lest litt om dette eLSD som noen her nevnte men klarer ikke helt å forstå det.

Det sies at det fungerer bare når man trykker én gang på DTC, men ikke hvis man holder DTC inne.

Trykker jeg én gang på DTC så vil den jo fortsatt kutte motorkraft, men på Youtube så har jeg sett video av en som demonstrerer eLSD på en E90 330i, og han spinner jo piruetter uten noe problemer 🤔

Ellers så virker folk generelt negativt til hele eLSD opplegget.

Ja, det skal på en måte bremse hjulet som spinner akkurat nok så dreiemomentet går i større grad til det andre hjulet med grep. Det skal skje uten å kutte motorkraft, men du må nesten ha programvare for det liggende i DSC-enheten din, mulig det egentlig krever større pumpe også (fysisk annerledes DSC-enhet). Blir nok ikke like bra som mekanisk, men det blir vel noe bedre enn å ha helt åpen. 

Skrevet (endret)
26 minutter siden, E.C. skrev:

Ja, det skal på en måte bremse hjulet som spinner akkurat nok så dreiemomentet går i større grad til det andre hjulet med grep. Det skal skje uten å kutte motorkraft, men du må nesten ha programvare for det liggende i DSC-enheten din, mulig det egentlig krever større pumpe også (fysisk annerledes DSC-enhet). Blir nok ikke like bra som mekanisk, men det blir vel noe bedre enn å ha helt åpen. 

Altså hvordan det skal fungere skjønner jeg, men jeg skjønner ikke helt hva som er riktig når folk kommer med motstridende info.

Noen sier at eLSD kun fungerer når du har trykt på DTC én gang, men ikke når du holder inne DTC knappen.

Og siden motorkraft fortsatt kuttes når man kun har trykt én gang på DTC knappen, så burde han jo ikke kunne spinne slik han gjorde i den videoen 🤔 Er liksom der jeg blir forvirret.

Eventuelt at dette blir endret når eLSD er kodet inn?

Såvidt jeg har klart å få med meg så kan dette gjøres på alle 6-syl E9x med MK60 DSC modul, men om det stemmer vet jeg ikke 100%

Vet ikke hvilket program som kreves for å kode dette inn.

Endret av Daniel.
Skrevet

Nå gjorde jeg et kjapt søk. Folk har puttet MK60 i annet enn BMW også, så det går nok på at du må ha riktig modul til å begynne med. Det med antall trykk på knappen kan sikkert fungere annerledes med denne typen DSC, men jeg har ikke så mye fakta å komme med her dessverre.

Skrevet

Flott arbeid og mye bra fokus på detaljene som vanlig 😉 er en flott oppgradering til nappa skin som gjør arbeidet virkelig verdt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...