E.C. Skrevet Desember 22, 2025 Forfatter Skrevet Desember 22, 2025 Ting går ikke helt optimalt her i gården. Jeg fikk riktignok hentet noen pakker: Og fikk fraktet disse til garasjen, bare for å bli møtt av enda en lekkasje: Ikke under bilen som man kan se, så det er jo "bra", eller? Tja, ikke når det er gjennom taket 🙃 Det har jo vært regn og ikke snø her i desember og det har regnet veldig mye. Såpass at mine ca. 20 år gamle takplater, skrudd i rett i taket, har begynt å lekke ordentlig flere plasser: Det blir jo kondens på sånne plater, men her tyder det ganske hardt på lekk, flere plasser. Litt nødpresenning innvendig og moppe opp det som kommer: Så her er det kjempestemning. Gledes til minusgrader og fravær av regn om ikke annet. Tyder på at det lekker i skruefestene til takplatene. Kjente på et par skruer som var innen rekkevidde og det var ikke alle man kunne stramme stramt. Loftet er per i dag kaldt og har samme temperatur og luftfuktighet som ute, så egner ikke seg til å lagre alt mulig rart. Det er jo en betydelig begrensning for en mann som har (og holder på) å samle seg opp mye rart. En annen mulig begrensning er konstruksjonsvirket på takstoler/loftsgulv som er på 36x198 mm og ikke 48x198 mm som spenner ca. 7 m bredt, så er litt skeptisk til å trille inn f.eks. en motor++ der oppe. Fikk litt bimmers-tips om muligheten til å legge inn ekstra I-bjelker mellom eksisterende bjelkelag for å forsterke gulvet, så lurer på om ikke det blir noe å sikte på når taket må gjøres om. De restplatene som har vært brukt til gulvet er ikke noe særlig å samle på heller. Akkurat hva man gjør med taket er jeg litt usikker, men blir vel å legge ut på Mitt Anbud rimelig snart. Må vel ha rupanel(?), undertak og takplater her. Må i alle fall bli ordnetlig så det kan isoleres og gjøres om til skikkelig oppbevaringsrom som kan holdes frostfritt etterpå. Har mistet litt luft i pågangsmot-ballongen for øyeblikket. Kostbart garasjeprosjekt i tillegg til 4 biler (som alle må sies å være rullende prosjekter pga. alder) kan bli litt slitsomt. Skal se om jeg får skrudd sammen E60-en i løpet av friperioden, men kan ikke love noe. Tak-tips mottas God Jul! Ingvaldsen, Otis, laffe og 8 andre reagerte på dette 11
Olaandref Skrevet Desember 22, 2025 Skrevet Desember 22, 2025 Om du skal gjøre noe med taket er det bare å gjøre det skikkelig med en gang ja, bygg slik du vil ha det, du vil angre om du bare lapper sammen ting, det gir en langt bedre følelse når ting er gjort og du vet ting varer. Når det kommer til gulvet ville jeg bare lagt inn litt ekstra dragere mellom di eksisterende, men det er slik jeg ville gjort det, spør du ti stk om det samme får du nok minst 5 forskjellige metoder. 🙂 Kjenner meg godt igjen i det med pågangsmot, slik er det i blant, spesielt når uforutsette ting dukker opp og alt annet må legges på is, da er det kjedelig. Men det skal du ha, kjenner jeg deg rett får du unna dette og kan holde på med det du vil holde på med, det har du vist mer enn én gang tidligere. 🙂 E.C. reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet Desember 22, 2025 Skrevet Desember 22, 2025 (endret) Om du vil isolere rett oppunder takstolet er der vel 3 alternativer vertfall. På taket holder det med og legge en duk som puster, for så og lekte og legge plater igjen ( kan da i teorien bruke samme platene, siden du ikke endrer tykkelsen/lengden på taket om du er i sparemodus 😊 ) Syns personlig det er litt for jall. Men det er godkjent på eneboliger på vestlandet så sikkert vel nok på en garasje på østlandet.. Trenger du avstiving kan du evt. Legge asfaltplater beregnet for tak, ideelt sett med pustende duk oppå. Skal du legge rupanel osv. Så må du først ha en typ veggduk oppå stolene. Så fore på med 2x2 og deretter rupanel, takpakk av et slag, lekter og deretter takplater el. Kan aldri tenke meg Mitt anbud el. Er en god løsning. Få med deg en snekker som du kan stole på, og ta deg en liten ukes ferie der du jobber sammen med han 😊 Endret Desember 22, 2025 av Skulebollen uglefossen, Ingvaldsen, E.C. og 2 andre reagerte på dette 5
E.C. Skrevet Desember 22, 2025 Forfatter Skrevet Desember 22, 2025 @Olaandref Takk for noen oppløftende ord. Ja, her er det nok best å gjøre ordentlig med en gang, så blir det kanskje litt færre bildeler som må lagres i huset. Ikke alle i husstanden som er like fornøyd med det. *host hark* @Skulebollen Takk for innspill, setter pris på det. Det er nok flere mulige løsninger her ja. Vært innom tanken om plategjenbruk, men er ikke så ekstremt dyrt for nye rimeligere plater. Mitt anbud er ikke en silver-bullet, men når man ikke kjenner noen så blir det jo litt hipp som happ. Flytter man til et nytt sted i voksen alder så har man ikke så mange som kjenner noen som kjenner noen. Egeninnsats hadde jeg nok fått til. Er kanskje en snekker fra lengre vest som trenger litt bensinpenger til sommeren som man kan få lurt over fjellet en ukes tid 😬 sveigis, Skulebollen og Olaandref reagerte på dette 3
E.C. Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Var en kjedelig avslutning på 2025 med den taklekkasjen, men sett under ett så var ikke året så ille, selv om det (som vanlig) har blitt litt vel mye uplanlagt skruing. Noen høydepunkter fra 2025: E91: Startet sterkt med et fjærbrudd foran, så det ble to nye fjærbein der: Og pga. lekkasje i bakdemper ble det etter hvert to nye dempere bak også: Og to hjullagere bak: Samt, komplette bakbremser inkl. calipere og brekk i løpet av 1,5 år: Forhåpentligvis ingen hengende bremser bak på en god stund. Litt bedre opplegg for musikk ble det også: Så da var det litt greiere å kjøre på tur med henger for å hente ting og tang: Var ingen bananas år for verktøy eller garasjeinnredning, men var et par hydrauliske høydepunkter. Pressa: Og den portable pressa og tilbehøret for hjullager og slikt: E60: Største hendelsen i 2025 må være at det ble en ekstra bil med hengerfeste på tunet, kjedelig å gå glipp av muligheten til å hente spennende ting til garasjen om E91 skulle være i ustand igjen Her pågår det fortsatt en solid vedlikeholdsrunde på løftebukken for å sikre pålitelig fremtidig drift. Er bl.a. en del som byttes preventivt for å ha ro i sjela: E39: Sommerbilen har stort sett ikke gjort annet enn å fungere gjennom 2025, fikk seg et sett nye dekk og litt service. Kjørte bort til Stockholm og tilbake uten problemer: E61: Går litt sakte fremover for "flaggskipet", men det går nå i riktig retning. Quaife diff har blitt montert: Et gromt stabstag montert foran: og bak: Bremsene er endelig 100 % etter overhaling av caliper og bytte av skiver + klosser: Fine sommerhjul har også kommet på plass: Og som vanlig er det en haug med deler som flyter rundt: Som sakte, men sikkert, kokes ned til klargjorte deler som etter hvert skal på bilen: Delebilen har fortsatt mer å gi: Men også der begynner ting å bli ferdig demontert og ligger klart: Som vanlig optimist mtp. å få gjort mer ting i 2026, men vi får nå se hvordan det går. Ønsker alle et godt nytt år og lykke til med prosjektene dere måtte ha! KMT, Saltkjelen, BMWE39turbo og 8 andre reagerte på dette 11
Saltkjelen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden God nytt år, og kjekt å se en liten 2025-oppsummering. Det er kjekt med litt forskjellige deler liggende! Jeg ser mye verdi i delebilen der fortsatt - her har du en hel formue i fargede ledninger og kontakter. Litt klissete å holde på med, men det skal jo uansett tapes sammen igjen. sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Enig med @Saltkjelen her i det han skriver her @E.C..😊 Så må jeg si det igjen for endte gang her ..Er en fryd og følge med her på trådene dine og mye er jo fordi det er så detaljert beskrivelse for oss som evnt for samme problemet på våres biler . Da kan mye av svarene ligge her ,eller enda bedre når jeg sender deg melding så får jeg svar tvert og du guider meg om det skulle være noe . Godt nyttår og gleder meg til og se her 😊🙌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå