Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - sakseløfter på plass


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

13 hours ago, Olaandref said:

Der har du kvalitet ja 👌

Ja, denne falt i smak, kan fint kjøre kjevene inn og ut ved å vri på spaken med lillefingeren 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - på utkikk etter sakseløfter

Sett på sakseløftere i det siste uten at det har endt opp med en bestilling helt enda. Planen er å finne noe som står rett på gulv, men som kan bygges ned på et senere tidspunkt. De fleste kan jo det, om man kutter et hull i betongen og støper på nytt 10-11 cm lavere. Tenkte en litt billigere modell nå og heller kjøpe enda en løfter om noen år, som da vil være noe som er laget i Europa og i premium/proff-segmentet og som skal nedfelles fra dag 1. Ønsker allikevel en best mulig løfter i utgangspunktet. 

Mange av de proffe løfterne kjører dobbel hydraulikk om dagen, uten mekaniske låser. Jeg har faktisk forhørt meg med AutopStenhoj om en det er mulig å ha en bil hengende i en uke eller to på en slik løfter og det er den ikke designet for. Så da er egentlig dette designet utelukket for min del. 

Noen løftere har kun opp/ned-knapper, mens andre har opp/ned/"senk til første lås" og jeg synes at sistnevnte virker kjekkest. Så jeg var nesten på vei til å bestille en S2g fra TechLift, men spurte heldigvis først hvor mye rampene kan lastes med og det var kun 500 kg. Målte avstand mellom jekkepunkter på E91 og der skulle det gå akkurat med 140 cm (lengde på hovedplattform). E61 var nærmere 165-170 cm, så den vil trenge å bruke ramper, i alle fall i den ene enden. Her går det også fint med 500 kg kapasitet, men skulle man løfte en 7-serie, en E70 eller en i4 (som jeg antar har minst like lang avstand mellom løftepunktene)så bikker disse to tonn og du er fort over på sketchy-området. Så den ble fort uaktuell. Ganske merkelig å ha kapasitet på 3500 kg på korte biler, mens lange biler kan i praksis ikke veie over 2000 kg.

Da heller jeg over mot Twin Busch TWS3-10E. Den har ikke "senk til første lås"-knapp, men den har mer beefy lås og design på ramper, så fra hva jeg har skjønt så kan den løfte hele 3 tonn åkkesom, både om rampene brukes eller ikke. Fortsatt laget i Kina, men har Tüv, er designet i Tyskalnd og selges verden rundt, i motsetning til diverse "home-brands" her i Norge. 

Everlift (EAE) som Nordic selger er litt i samme gata som Twin Busch (MR 30 er vel en kopi) og låsen på rampene ser mer eller mindre lik ut som som den på Twin Busch. Nordic skriver at disse tåler kun 500 kg, men finner ikke noe om dette i manualen til EAE, så tror egentlig ikke at jeg ville ha bekymret meg ved å bruke disse rampene på en bil på 2.2-2.3 tonn, i motsetning til TechLiften.

Har vel egentlig trålet alt som er av selgere i Norge nå. Brukt er et alternativ, men det må nesten være noe premium som ikke er ihjelkjørt og til en god pris og da er det bare én jeg har i kikkerten pdd. Feil side av landet og så har ikke jeg noe å losse den av med her hos meg, så tviler på at det blir den, selv om det frister litt.

Vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette, men tar imot tips om det er noe jeg ikke har tenkt på. 1-fas, 3-fas og med eller uten trykkluft er egentlig det samme. Pris, tja. Innenfor 30-40k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nordic Lift sin MR30E, og den er vel i grunn den samme som Sg2 fra Tech Lift.

Har hatt den noen år, og er godt fornøyd med den. Det er ikke bruk for trykkluft fordi det er elektriske låser, og den trenger ikke 3 fas. Har løftet mange tunge biler, også min E70, og en MB Vito på godt over 2 tonn, og det har ikke vært skummelt. Den skal tåle 3 tonn. Den står rett på gulvet, og kan også flyttes.

Veldig praktisk til alt som har med bil å gjøre, også polering. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den jeg har , så har det ikke kommet noe særlig rust enda. Dette til tross for at jeg parkerer vanligvis en bil på den hver dag om vinteren, med mye inn og utkjøring....

Ser at den ligner veldig mye på TWS3-10E, er kanskje samme produsent.

På lange biler, så trengs de klaffene som man slår opp i hver ende. Vet ikke hvor mye de tåler, men de har holdt enda..

På noen biler med ramme, f.eks Suzuki Vitara eller Jeep Grand Cherokee, så passer ikke liften rett under. en må da bygge opp med planker for å få løfta opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var de klaffene jeg pratet om. TechLift sine tåler visst bare 500 kg/stk, så da er man fort begrenset til ca. 2000 kg per bil, om man skal bruke disse og følge specs. TWS3-10E og EAE MR30E ser ut som en annen design der man kan løfte 3000 kg, selv om man bruker klaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - garasjenettverk

Jeg har mesh hjemme og i fjor kjøpte jeg en ekstra node til å ha på garasjeloftet. Det var det eneste stedet hvor jeg greide å hanke inn litt signal fra huset. Betong er betong og når garasjen og huset ikke ligger i samme plan så blir det litt så som så. Det var akkurat nok nett til lettere oppgaver som musikkstreaming og smartstyring av ting, men med en noe ustabil tilkobling. Så dette var på tide å få gjort, særlig når grøfta allerede er gravd.

image.thumb.jpeg.f90a4a7988d4c20e9fc2289a61b8c6af.jpeg

Først litt k-rør under inngangspartiet og diverse gjennomføringer:

image.thumb.jpeg.b1c27d6b5ce62441041780e28f3c38a4.jpeg

image.thumb.jpeg.39a2c58a55b17dbd1977475347d7d0af.jpeg

image.thumb.jpeg.e6c42fd45906068c1d3039e9b5dc410e.jpeg

image.thumb.jpeg.cd7784be02c5851379f1cced6edce410.jpeg

image.thumb.jpeg.4cd0ed0ff5fe42a7a2bfe0e6a96d3e48.jpeg

image.thumb.jpeg.70fe425094b311b76a6e2ade3130c7ec.jpeg

På med veggkontakt og koble til switchen:

image.thumb.jpeg.4d78c1838c71d4fccc4a8a42c6d570dc.jpeg

Så i garasjeenden:

image.thumb.jpeg.31fc6fae59d0948bb717206e9e5b3a81.jpeg

image.thumb.jpeg.357ff7dc9543e43c9e8d64a09dbdff2a.jpeg

Kroneverktøyet er det eneste spesialverktøyet man trenger for dette prosjektet. 

image.thumb.jpeg.7dd558c8a00f47a0ae74eb530d30f03f.jpeg

image.thumb.jpeg.c87fab5288838bad16464e288f3247eb.jpeg

Kjørte speedtest for å sammenligne før og etter. Først med gammel plassering på loftet via trådløs mesh og deretter ferdig montert med kabel i garasjen. Dette er før: Mye pakketap, jitter og høy ping på flere sekunder:

image.thumb.jpeg.03c26aabc4bef7e2caf8cc8b1864a1e3.jpeg

Og dette var etter:

image.thumb.jpeg.0d22cda71078e5c709927de68044c3e2.jpeg

Meget fornøyd. For det første mye mer stabilt, men også flere muligheter. F.eks. kjøre ICOM på wifi eller kjøre remote fra kontor-PC til diagnoselaptopen med ISTA. Det kan jo være aktuelt om man vil følge med på noe softwareoppdatering uten å sitte ved bilen i en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd

Vært litt dårlig i formen og noe bortreist, så har gått litt trått med skruing. Tror E91en begynner å bli ferdig nå. Fikk byttet reimsettet, kan se ut som at SKF leverer originalt her, det som ble tatt av og det som gikk på så veldig likt ut:

image.thumb.jpeg.420450326814774aab392b1af1bdac81.jpeg

Fikk med en klistrelapp, why not?

image.thumb.jpeg.43d30484b96948f4d01a1c03d2790974.jpeg

Jordledningen i motorrommet var litt grønn, så den ble byttet:

image.thumb.jpeg.1590e2269021ddb28af3d90ca5351c66.jpeg

image.thumb.jpeg.0c650bc397e5f9e60b81ceb0a023f919.jpeg

Panserdemperne ble byttet, greit å gjøre før panseret faller i hodet på en:

image.thumb.jpeg.3f7cd6f449222c8433163d65b565ad76.jpeg

Hadde et håp om at panseret skulle begynne å lukke seg uten dyttehjelp, men ser ikke sånn ut. Må nok ta en runde med rens og smøring på låsene. Hadde vært greit å slippe å kjøpe nye låser da disse er over 700 kr stykket.

Ble også en ny og skikkelig filterkopp for fremtidige oljeskift. Den fra GS funker, men mangler 1-2 mm i dybden, så det er mulig å bikke den fram og tilbake, slik at den fort gnager seg inn i plasten når man skal løsne. Den nye koppen er litt dypere og har ikke det samme problemet:

image.thumb.jpeg.e567c828bc77ef547bd070e933cd4bd1.jpeg

Caliperen og klossene hadde også kommet seg i hus, så det var bare å bytte:

image.thumb.jpeg.b9ae4bdc69cac7e657ac051fe6f403b6.jpeg

Kjøper alt fra ATE så lenge det er å få tak i.

Imponerende hvor mye overflaterust man rekker å få på relativt kort tid, her må det bremses litt for å få det vekk:

image.thumb.jpeg.49210b081eeeb9027647fd54e5b8f449.jpeg

Venstre ferdig:

image.thumb.jpeg.614e9770c9bcff7ee0e71ea74b8c14ad.jpeg

Og litt mer som byttes på høyre:

image.thumb.jpeg.d055cc246ce960f04e96a6d5501f6a7a.jpeg

På E9x må man av med litt bakskjerm for å få byttet slitasjevarsleren. Der er det en del skruer som har gitt opp:

image.thumb.jpeg.33d58d290f9210b413389935dd0bfe3e.jpeg

Bare å drille ut:

image.thumb.jpeg.8902856a7159ccf0fbad4088d0dab1e1.jpeg

image.thumb.jpeg.77d46b5145468cc1a1abd939742cde0f.jpeg

Her er forresten kablene ut av batterikassa som kan bli dårlige slik at man ender opp med å ikke få start på bilen. Kan se ut som at det er litt krokan på min, så får kanskje sjekke spenningsfall under oppstart for å vurdere tilstanden.

image.thumb.jpeg.ae37620d6fe56340f8b24edbce0e2da5.jpeg

Ble en prøvetur og nå var det ingen stekeovn-temperatur på skiva lengre. Satser på at det er i boks nå. Burde kanskje ha byttet bremseslangene i samme slengen, men de tåler nok to år til.

Ble forresten bestilt en Twin Busch som bør komme til fredagen, så det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - sakseløfter på plass

Da er sakseløfteren montert og testet, så jeg kan fortelle litt om hvordan det har gått og hva som kanskje kan være lurt å tenke på for andre som vil ha noe sånt hjemme. Jeg havnet som sagt på en TW S3-10E. Denne er trolig +/- identisk med MR30 fra EAE/Nordic. Det står t.o.m. MR30 enkelte steder (MidRise3.0 tonn).

Den kommer på en pall og blir levert av en lastebil med lem. Om lastebilen får rygget helt inntil garasjen så er den losset av på 5 minutter:

image.thumb.jpeg.97936130f5759b82c4b2f24f44a65df4.jpeg

Pumpa, fire gummiklosser og bruksanvisninga kommer i trekassa. Olje kjøpes separat:

image.thumb.jpeg.ddaa71ba1be9c4b594814c0b71ac302c.jpeg

Må si at det er litt kjekt å få såpass mye bobleplast med på kjøpet. Når man driver og selger ting på finn i ny og ne så er det greit å få fylt opp lageret. 

Jekken min passet akkurat under treklossene som er skrudd fast i løfteren:

image.thumb.jpeg.69190e3cd43b8ceec5d01a5dba0ad369.jpeg

Jekk, brekkjern og noen gamle plankebiter så var var det mulig å lure ut pallen:

image.thumb.jpeg.82a9e7ca1474c5f4f67fe64888693030.jpeg

image.thumb.jpeg.a87ec8ee145aa09d83e615c33ae9b272.jpeg

Så var det bare å få den ned på de fastmonterte klossene. Disse kan først fjernes når man får kjørt den litt opp:

image.thumb.jpeg.4a4619a178eb713cb963452a93de7d55.jpeg

image.thumb.jpeg.872b9f2b332294f99bf9b85ff930f9fd.jpeg

Da var det klart for oppkobling. Det fulgte med både en tysk og en engelsk bruksanvisning. Den tyske hadde litt mer detaljer (deriblant koblingsskjemaet), men totalt sett så var det rimelig forståelig hva som skal hvor. Ikke de mest kompliserte greiene jeg har vært borti. Produsenten har dessuten noen videoer på nett som er litt kjekke å ta en titt på. Både for montering og litt tips og triks. Tydelig at det ikke er en en engelskmann som har skrevet dette:

image.thumb.jpeg.77580be80ea3bd44e1f8e24147147f4a.jpeg

Koblet opp elektronikken først:

image.thumb.jpeg.0de32ef8673356f43319479a4aa7f2ee.jpeg

Så hydraulikken:

image.thumb.jpeg.c195dd9f28f026ebcbcc2afb89d8489c.jpeg

Og fikk kjørt den opp en tur:

image.thumb.jpeg.187f45581c39945291fd974594d319bc.jpeg

Sånn passe i vater:

image.thumb.jpeg.ad18b52477debada65ec829079e859e5.jpeg

image.thumb.jpeg.8360412bec63a860f071127ec5c6a84b.jpeg

Gulvet er ikke helt flatt, så noe særlig bedre får det nok ikke blitt. Med max 1 m opp i lufta så går det nok greit allikevel.

Pipinga ved nedsenking er helt hinsides. Jeg synes at det er greit at den piper, men jeg trenger ikke å høre det 100 m unna. Så det tok ikke mange minuttene før det kom en volumdempende mod på plass:

image.thumb.jpeg.f4e6b3333213586319080e47d3359e0a.jpeg

Synes at den jokket litt i bunn ved starten av løft (når tom) og i starten av nedsenking fra max høyde (også når tom). Hydraulikken skal nå være selvluftene og jeg hadde fått kjørt den opp og ned 10-15 ganger, så bestemte meg for å smøre den opp før jeg skulle teste den med en bil. Var noe lett korrosjon på noen av de boltene som har smørenipler, så det er sikkert lurt å ikke utsette smøreservicen på den og heller ta den på dag 1:

image.thumb.jpeg.9e028c8327a16d26108d7efe5cdf07eb.jpeg

Siden den har flate smørenipler måtte det brukes en fettpresse med spiss, og dette var hva som var å oppdrive i rimelig avstand og til en ok pris:

image.thumb.jpeg.8775cab5d3a866d4b6e904948cb69f99.jpeg

Det kan hende at det er jeg som er ekstremt god på brukerfeil, men vi to ble ikke helt venner. Ble mye gris med grease og det gikk sikkert en times tid til å få jobben gjort. 5-10 trykk så kommer det ut luft og dritten må skrus opp igjen. 

image.thumb.jpeg.729b6dc8a9e1ebea27a24f59ddadcbaf.jpeg

På plata var klossene godt i gang med å skrape vekk maling, så der ble det en liten vask og etter produsentens tips multispray. Også multispray på steder uten smørenipler:

image.thumb.jpeg.6da210ac7d8a57500538ee27e375e13c.jpeg

Som noen kanskje ser så ligger det noen gummimatter under. Jeg prøvde først å kjøre opp uten, men da dyttet bare bilen bukken innover i garasjen, så det var bare å glemme. Med gummimatter gikk det mye greiere:

image.thumb.jpeg.7f309979988f318bc74d921a2ea5a9ba.jpeg

For å få mattene under løfteren (og flytte den tilbake der den egentlig skulle stå) så trenger man flytte-kittet med hjul. Det kittet er noe dyrt mtp. hva det faktisk er for noe (4 hjul og et stålrør), men et absolutt must om man skal ha noe mulighet for å flytte rundt på løfteren.  

Løfteren er ca. 11 cm over bakken. Jekkpunkter på E6x er rundt 14-15 cm over bakken. Litt avhengig av understell og dekkprofil. Jeg kunne nok ha fått bilen opp uten ramper, men tenkte at det var nå like greit å få disse på plass. Litt 2" x 8" som jeg fikk ferdigkappet a.la. "close enough" hos Monter:

image.thumb.jpeg.474d3f4d3be05651fe0a2e5d40d20c5a.jpeg

Ble hullplater med spiker pekende nedover, sånn i tilfelle de skulle sprekke katastrofalt og hvis man skal unngå en punktering. Trenger ikke så mange spikre for å holde de noenlunde sammen, dette får duge:

image.thumb.jpeg.b40b1735a6828b951fe34b336915a586.jpeg

Og enda flere Biltema-gummimatter på undersiden, så rampene ikke skyter ut når man kjører på/av:

image.thumb.jpeg.b640acde4762d0b4725d59347f64b606.jpeg

Så hadde det vært greit å få en litt bedre vinkel til å kjøre opp. Jeg har begrenset med oppussingsredskaper og ingen "voksen-kappsag" til å gjøre sånne ting, men stikksaga kunne vinkles 45 grader, så hvorfor ikke?

image.thumb.jpeg.d02ca61768e86bfa7808a5543c3bd171.jpeg

Ble faktisk bedre enn fryktet:

image.thumb.jpeg.c1679c713e8debbce273b265604b2b89.jpeg

Sånn, da kostet det rundt tusenlappen for 4 treramper og ikke 5-6000 spenn som enkelte skal ha for et sett med gummiramper.

image.thumb.jpeg.89bc2772d23f91795881a7ba75b87ae3.jpeg

Måtte kjøpe meg et vidvinkelspeil (som kan sees på bildet over) for å treffe på rampene. Speilet skal senere oppgraderes til krysslaser i taket (som allerede er bestilt fra AliExpress). Bilen er ca. like brei som løfteren og det er typ 2-3 cm å gå på totalt i bredden før dekk henger ut på siden. Trenger nå ikke å stå perfekt i midten om bilen kun skal parkeres, men det var jaggu meg mye mer jobb å kjøre inn i garasjen nå, i alle fall når man er uvant med det.

Så var det enda en liten hick-up. Ender fort opp med å sperre inne sine egne påkjørings- og løfteklaffer: 

image.thumb.jpeg.0767bae1cf999c7b2932e4c061b362c8.jpeg

Så da ble det forsøk nr. 2:

image.thumb.jpeg.cedd3b32445a04495cf1488a25741416.jpeg

Her skal jeg se på om det er mulig å få kappet litt i rampa for å få til en litt bedre overgang.

Og da var jeg jaggu klar for første løft:

image.thumb.jpeg.937f6529fcbf10ad37723404d5b09faa.jpeg

Bilen er formelt sett kjørt på løfteren "bak fram". Enden med sylinderen kan løfte inntil 1800 kg og motsatt ende inntil 1200 kg. Så det er alltid noe triks og miks med oppgitte tall om løftekapasiteter. Også skal tyngdepunktet være "innenfor" saksa (ved gul stripe der). BMW er dog veldig gode på ca. 50/50 vektfordeling, noe jeg fikk bekreftet da jeg kjørte på vekta med E91en i forrige uke. Så da er det primært noe man bør være obs på med biler som har FWD og motor foran, men sånne har man heldigvis ikke her i huset. Da blir løfteren stående slik som den gjør per nå, ettersom det passer best mtp. plassering av styreskapet. 

Løfter i grunn fort og fint, men nedover får den litt vel god fart. Den har en justeringsskrue for nedsenk og den har jeg testet ut litt. Den ble veldig treig nedover uten bil/last, så jeg skrudde den litt opp igjen og da var jeg plutselig ca. samme sted igjen, men det spørs om ikke jeg skal teste litt med bil på planet for å se om jeg treffer sweet-spoten.

Tror også at jeg bør anskaffe 60 mm klosser. Klossen på 38 mm kysser sideskjørtet og rampa kysser da dekselet til panoramaavstiveren:

image.thumb.jpeg.440036144aa6f51dd47343e1676e669d.jpeg

Ellers tror jeg at det blir ganske bra med denne høyden:

image.thumb.jpeg.c0ec805cbf33dbeafb9753c7dbae9d4a.jpeg

image.thumb.jpeg.fd2f6f8eff8dac199803116ac5e0ae82.jpeg

image.thumb.jpeg.12e437cc9176b63ef19967e7e479f901.jpeg

Litt andre tanker og observasjoner.

Når man kjører opp til topp så stopper den sånn:

image.thumb.jpeg.327faabb691e54858e7b41a42bf716fc.jpeg

Så da er egentlig ikke låsen på, så man må huske å senke den ned litt:

image.thumb.jpeg.fa0e6f9d9d1223faa91a405821fe9932.jpeg

Og passe på at låsearmen ligger mot plata i bunn:

image.thumb.jpeg.df5f0b5220df02cfdb082be3092a4325.jpeg

Den nærmeste avstanden jeg greier å få mellom låsepinne og tann er på ca. 1-2 cm:

image.thumb.jpeg.6d7eaff8c338f4cf6b35a76670cd027c.jpeg

Det er nok ikke helt heldig at lasteplanet kan rekke å få litt fart (om hydraulikken svikter) før armen med mekanisk sikring fanger det, men jeg får satse på at noen som er smartere enn meg har regnet ut at dette er godt nok. 1-2 cm er nå ikke de rare greiene, 10-15 hadde nok vært verre. Jeg ser også at den grå sikringsarmen på min har to pins på tvers kontra enkel-pin som var på noen tidligere utgaver.

Manglende "senk til lås"-knapp som skal kunne senke løfteren ned på mekanisk lås er nok det største ankepunktet jeg har, for da henger i praksis løfteren på hydraulikk hele tiden den er i lufta.

Ellers synes jeg faktisk at byggekvaliteten virker rimelig bra. Smørenipler er det neppe alle som har, tilsynelatende solide sveis (for en som ikke kan noe særlig om sveis), bra finish og ikke minst en del forsterkninger (f.eks. ekstra falser på bunnplatene som funker bra til å stive av) som man ikke finner på enkelte billigere løftere. Alt dette teller positivt.

Laveste arbeidshøyde forbi første lås er på ca. 60 cm og det tror jeg blir veldig passende til oljeskift, bremsevæskebytte osv.:

image.thumb.jpeg.1421604815eb41e3f220b88a0bed14ce.jpeg

Ellers ser jeg allerede frem til når den blir felt ned i gulvet en gang i fremtiden, så man slipper hele sikte-på-rampe-opplegget når man skal inn og parkere :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hatt minst en BMW i huset i 10 år, helt siden jeg kjøpte min første E36 i juli 2014. Dette var den første bilen jeg kjøpte og registrerte på meg selv. Allerede på 3. dag som BMW-eier fikk jeg smake på vannpumpehavari på M52, og hvilken bedre timing enn på vei til flyplassen? Basert på hva jeg kan om BMW den dag i dag så kommer ikke den sakseløfteren en dag for tidlig. Bilde av E36-en fra salgsannonsen da jeg kjøpte den:

image.thumb.jpeg.d1d2720ffd4d833e1c381a2ab14c546c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...