Maverick2002 Skrevet Desember 27, 2021 Share Skrevet Desember 27, 2021 Forvarmer webasto motor også eller bare kupé på BMW? Har prøvd å Google dette uten å blir veldig klok. Noen artikler påstår at webasto kun varmer kupé på "E" modellene. Finner ingen info om F og/eller G serien feks. Noen som faktisk kan bekrefte hvordan webasto fungerer på dagens BMWer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 27, 2021 Share Skrevet Desember 27, 2021 Skal ikke svare for E eller G serien, men kan bekrefte at på F serien er det kun kupé som drar nytten av webasto. Er en ventil som stenger kretsen til motor slik at varm kjølevæske kun sirkulerer i varmeregiseret til kupén. Kan enkelt modifiseres hvis man ønsker det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Desember 27, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2021 (endret) 41 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Skal ikke svare for E eller G serien, men kan bekrefte at på F serien er det kun kupé som drar nytten av webasto. Er en ventil som stenger kretsen til motor slik at varm kjølevæske kun sirkulerer i varmeregiseret til kupén. Kan enkelt modifiseres hvis man ønsker det Skjønner. Vet man hvorfor de har denne ventilen? Forstår det slik at det stort sett kun er BMW hvor webasto ikke varmer kjølevannet eller blokka til motor. Ser ikke helt grunnen til at man ikke ønsker dette? Endret Desember 27, 2021 av Maverick2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Desember 27, 2021 Share Skrevet Desember 27, 2021 (endret) WV transporter med webasto varmer også bare kupé. Kan ikke huske sist jeg hørte biler med motorvarmer.. Ellers så begynner jo det å bli endel wabaso tråder her inne nå. Endret Desember 27, 2021 av Reef89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Desember 27, 2021 Share Skrevet Desember 27, 2021 dette er et fenomen siden e60,e70 og e90 at ved parkvarme så blir kun kupe varmet, starter du motor så slår en ventil over så du varmer hele kjølekretsen. starter du motor kald så kommer webasto som kjørevarmer under 4-5 grader. unntaket er på euro6 f-serie og nyere (?)der webasto ikke lenger fungerer som kjørevarmer, den går kun tiden den skal gå som parkvarme og ser ikke ut til å åpne ventil til motor i det heletatt. på min 14 mod m550d så går varmer selv etter jeg starter bilen om den har blitt startet som parkvarme, men ser ingen effekt av at den går på oljetemperatur. den blir like treigt varm selv om webasto går eller ikke. dette er en påstand jeg fant uten noe skikkelig kilde men det ser ut til å gi mening på hvorfor noen f-serie har kjørevarmer og andre ikke. løsningen på dette er å fjerne innmaten på ventilen slik at bilen tror den fungerer men så åpner den så både motor og kupe blir varm, dette fraråder bmw deg å gjøre uten at jeg skjønner hvorfor..... har du noe innspill på hvorfor bmw ikke vil at en motor skal forvarmes før kaldstart @TRF?` en kamerat med bensin f10 derimot påsto at motor ble forvarmet når han brukte webasto. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 27, 2021 Share Skrevet Desember 27, 2021 (endret) 1 time siden, Maverick2002 skrev: Skjønner. Vet man hvorfor de har denne ventilen? Forstår det slik at det stort sett kun er BMW hvor webasto ikke varmer kjølevannet eller blokka til motor. Ser ikke helt grunnen til at man ikke ønsker dette? Har montert motorvarmer i min, ikke webasto, men prinsippet er likt. Kombinert DEFA oljevarmer sammen med en universal kjølevæskevarmer m.sirkulasjonspumpe. Aldri hatt problemer og motor starter fint og maler som en katt, så skjønner ikke hvorfor BMW fraråder det Edit: Med mindre sirkulasjonspumpen som BMW bruker ikke klarer å fordele varmen bra nok over hele kjølekretsen, kontra kun kupé. Mulig man får mager blanding av drivstoff da ettersom motoren får feil input av verdier (tenker på kjølevæsketemp/oljetemp) Endret Desember 27, 2021 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 27, 2021 Share Skrevet Desember 27, 2021 Om jeg husker rett så går varmeren i opp mot 30 min når man skrur den på. Jeg vil tro at noen har regnet litt på det og kommet fram til at om du skal bruke noen av de 5kW som ThermoTop produserer til å varme opp over 100kg med motor så blir det ikke så varmt i kupeen. Du leverer tross alt "kun" 2.5kwh på en halvtime og noen kjører varmeren enda mindre. Utslaget det gjør på motortemp vil være ikke så stort og kan heller brukes på kupé. Som nenvt i TIS så kan feil temperatur på kjølevannet føre til feil blanding og dårligere startegenskaper. Uansett, når Webastoen kjører som kupevarmer så blir det mindre varme motor må bidra med, så systemet tjener formålet sitt, selv om det ikke forhåndsvarmer motoren. Jeg personlig hadde ikke begynt å koble om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 27, 2021 Share Skrevet Desember 27, 2021 Hmm, vil den ventilen stenge for motorvarming på den elektriske Webastoen også? 🤔https://www.webasto-comfort.com/no-no/oppvarming/parkeringsvarmerforbil/elektriskoppvarming/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 27, 2021 Share Skrevet Desember 27, 2021 (endret) 23 minutter siden, Marius2002 skrev: Hmm, vil den ventilen stenge for motorvarming på den elektriske Webastoen også? 🤔https://www.webasto-comfort.com/no-no/oppvarming/parkeringsvarmerforbil/elektriskoppvarming/ Jeg vil gjette at det ikke er en slik ventil i dette tilfellet ettersom dette ikke er en BMW montert del fra fabrikk/forhandler. Den ventilen som er nevnt er en BMW spesifikk del og ikke webasto del. Tror den blir litt som den universale varmeren jeg har montert i min F10. Mao, varmeren er direkte koblet i kjølekretsen, og alle BMW'er jeg har vært borti, åpner kjølekretsen fult når den går i sleep. Det vil si at selvom du skrur av varmeaparatet, så åpner ventilene seg når bilen går i sleep og dermed vil en slik varmer ikke møte på noen hindring og varme både motor og kupe. Webasto derimot er en annen sak, da bilen kjenner til at den aktiveres og dermed stenger igjen den aktuelle ventilen. Forøvrig støtter jeg @E.C. sin forklaring. Min varmer er på c.a 2kw den må stå på minst 1-1/2t før motor faktisk er varm i disse temperaturene. Bruker jeg den i f.eks 30 min, så kan motortempen vise forandring, men fort synke ned igjen og så logges det feilkode i ISTA om "inplausible engine temp" ett ell annet. Ikke merket noe dårlig start eller stygg gange som følge av dette. Endret Desember 27, 2021 av ///M-ini95 E.C. og Marius2002 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Desember 27, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2021 Takk for mange oppklaringer. Da konkluderer vi med at original montert webasto kun varmer opp kupé. En kompis kjører Volvo og påstår dieselvarmeren forhåndsvarmer både motor og kupé. Fant en artikkel på nett som støttet dette. Dette er åpenbart ulikt fra merke til merke. En med Touareg påstår det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Desember 28, 2021 Share Skrevet Desember 28, 2021 5 timer siden, E.C. skrev: Om jeg husker rett så går varmeren i opp mot 30 min når man skrur den på. Jeg vil tro at noen har regnet litt på det og kommet fram til at om du skal bruke noen av de 5kW som ThermoTop produserer til å varme opp over 100kg med motor så blir det ikke så varmt i kupeen. Du leverer tross alt "kun" 2.5kwh på en halvtime og noen kjører varmeren enda mindre. Utslaget det gjør på motortemp vil være ikke så stort og kan heller brukes på kupé. Som nenvt i TIS så kan feil temperatur på kjølevannet føre til feil blanding og dårligere startegenskaper. Uansett, når Webastoen kjører som kupevarmer så blir det mindre varme motor må bidra med, så systemet tjener formålet sitt, selv om det ikke forhåndsvarmer motoren. Jeg personlig hadde ikke begynt å koble om. Veldig rart at dette gikk fint på en gammel e39, den sørget for isfrirute og lunk i kupe og motor selv når det var veeeldig kaldt. Den har jo også stålblokk og 5kw varmer. skulle jo tro verden gikk fremover og ikke baklengs. motorstyring bør da også ha kontroll på kjøleveske temp og tilpasse seg deretter, kan da umulig være verre enn å kaldstarte en skjør motor(n57) i 30 minus. Vist den ikke kontroll ved oppstart, hvordan kan den ha kontroll ellers da? hva er konsekvensen av feil innsprøytning ved oppstart, brenne hull i stempler ? Maverick2002 og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 28, 2021 Share Skrevet Desember 28, 2021 Jeg har ingen konkret svar til deg, men det kan jo være at det f.eks. blir dannet mer NOx om du kjører for mager blanding ved oppstart. Ting man gjerne ikke brydde seg så mye om på eldre modeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 28, 2021 Share Skrevet Desember 28, 2021 Min erfaring er at motorer starter og går finere med en liten lunk en når de er iskalde. Og som @Ingvaldsen sier, så går dette helt fint på E39 og andre modeller, så at det ikke skal gå fint på andre forstår jeg ikke.. Om man tenker miljø, så skulle en tro det var positivt å forvarme motoren litt også, og varmeren slipper jo ut en gitt mengde på 30 minutter uansett. Men at den ikke går som kjørevarmer på nyere modeller med tanke på miljø kan jeg delvis forstå da alt skal jo knipes inn på som lager eksos. En annen ting kan jo være at de har spart penger på en mindre pumpe som ikke klarer å sirkulere like godt gjennom hele systemet, og at de av den grunn har begrenset det til kun varmeapparatet.. Men hadde vært artig med en teknisk begrunnelse fra BMW selv på hvorfor dette har blitt endret. Maverick2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Januar 14, 2022 Share Skrevet Januar 14, 2022 (endret) Se her boys! Tilfeldigvis dukket denne opp på YT feeden, og for meg virker det som om dette grunnen til hvorfor den ikke varmer både kupe og motor. Legg merke til at selvom Webasto har vært aktivert i 30 min, så er motortemp måler i bunn. Enten klarer ikke Webasto på generelt grunnlag å varme motoren nok i slike temperaturer på så kort tid, eller så er det noe galt med Webasto enheten på bilen vist i videon. Jeg heller mot førstnevnte. 30 min er mao ikke tilstrekkelig for å varme motor og kupe i to sifrede kuldegrader Endret Januar 14, 2022 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Januar 15, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2022 (endret) Legger merke til at turtallet går rett til "normalt" turtall på videoen etter bruk av webasto. Uten bruk er turtallet åpenbart høyere rett etter start, noe som er normalt ved kaldstart. Dette er jo i grunn litt merkelig om webasto ikke har forvarmet motor i det hele tatt, noe vi allerede har konkludert med at den ikke gjør.. 🤔 Endret Januar 15, 2022 av Maverick2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå