Gå til innhold

Idas tråd - nye modifiseringer på i3


 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, papertiger skrev:

Har du noen peiling til hva årsaken til kabelbruddet var? Kablene ligger jo ganske beskyttet der, har de vært utsatt for ytre påvirkning, var ledningen for kort eller noe? 

Det ser ut til å ikke være et helt ukjent problem, har i alle fall sett flere med samme symptomer i i3-gruppa på Facebook etter at vi selv ble plaget med dette. Usikker på hva årsaken kan være, er i alle fall ingen åpenbar årsak til dette såvidt vi kan se. Én teori er jo at det var skadet allerede ved montering i bilen, men den føler jeg også at svekkes litt når man ser at flere sliter med samme problemet. 
Var jo helt avbitt på den ene ledningen, mens det var skader i isolasjonen på ganske mange flere ledninger i samme område. Lengden virker til å være fin i alle fall, ikke noen betenkeligheter der. 

Vi har gjort litt mer greier med bilen siden forrige post (oppdatering der kommer), og i den forbindelse har vi også hatt ute ledningsnettet på passasjersiden. Her var det helt og pent uten noen som helst antydning til slitasje eller skader, men så er det jo gjerne ei dør som brukes en del mindre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, idapederse skrev:

Vi gikk først på med den Ferro-Betgreia (høres ugreit ut å få den på huden, ja! 😬), lot den tørke før vi pussa bort overflødig, deretter gikk vi på med to lag nitrogrunning etterfulgt av to lag med Top coat. Sistnevnte skal visstnok være litt seig, på en sånn måte at den ikke blir porøs og dermed forhåpentligvis også beskytter litt bedre mot steinsprut. 
Tror nok maling og pensel er den beste løsningen om man vil unngå overspray og sånn dritt, var i alle fall det vi landa på her. 😊

Ok, skjønner dog ikke helt hvorfor dere har brukt grunning, når Powercoat er alt i en, men blir nok fluid film her til slutt tenker jeg, har sett flere filmer på YT hvor de har brukt sånn Bitumen masse, men den er hard og sprekker opp og vann, salt og annen dritt kan legge seg i sprekkene og jobbe og lage rust.

Når det er sagt så blir det nok uansett bedre enn det var. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2024 den 12.19, Haug530D skrev:

Ok, skjønner dog ikke helt hvorfor dere har brukt grunning, når Powercoat er alt i en, men blir nok fluid film her til slutt tenker jeg, har sett flere filmer på YT hvor de har brukt sånn Bitumen masse, men den er hard og sprekker opp og vann, salt og annen dritt kan legge seg i sprekkene og jobbe og lage rust.

Når det er sagt så blir det nok uansett bedre enn det var. 😀

Det bunner nok i at vi har gjort lignende jobb tidligere med lignende produkter uten at det ble noen videre suksess, i tillegg til at det ble anbefalt av de som solgte produktene. 

Fluid Film er gull, det har vi brukt endel steder på bilene her også. Ikke valgt å dynke understellet da, som de gjør hos de som gjør dette - er noe skikkelig herk å skru på biler som har vært levert inn for Fluid Film-jobb synes jeg. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, idapederse skrev:

Det bunner nok i at vi har gjort lignende jobb tidligere med lignende produkter uten at det ble noen videre suksess, i tillegg til at det ble anbefalt av de som solgte produktene. 

Fluid Film er gull, det har vi brukt endel steder på bilene her også. Ikke valgt å dynke understellet da, som de gjør hos de som gjør dette - er noe skikkelig herk å skru på biler som har vært levert inn for Fluid Film-jobb synes jeg. 😅

Ok, jeg har lest "Produktdatabladet" til produktet og det står iallefall 3 plasser der at man ikke trenger og grunne før man bruker 3in1.

Jeg kommer til også til å bruke 3 strøk tror jeg, her er ett lite utdrag fra Produktdatablad:

 

PRAKTISKE EKSEMPLER PÅ ”FORVENTET LEVETID” I HHT DIN-EN-ISO 12944-6

1 STRØK:

• Over 15 år: Innomhus i oppvarmede bygninger, C1.

• Inntil 15 år: I omgivelser med liten forurensning og tørt klima. Ikke oppvarmede bygninger hvor det kan forekomme kondens, C2.

2 STRØK: • Over 15 år: I omgivelser med liten forurensning og tørt klima. Ikke oppvarmede bygninger hvor det kan forekomme kondens, C2.

• Inntil 15 år: Tettbebyggelse, industrielle og maritime miljøer med moderat mengde av forurensning med svoveldioksyd og moderat saltholdighet. Produksjonshaller med høy grad av fuktighet og luftforurensning, C3 og C4.

3 STRØK:

• Over 15 år: Alle ovenfor nevnte tilfeller. I tillegg industrielle og maritime miljøer med høy grad av fuktighet og aggressiv påvirkning. Maritimt og offshore miljø med høy grad av saltholdighet, C5 I/M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Skrevet (endret)

i3 ble ikke helt ferdig fikset sist, det viste seg dessverre at også vindusmotoren valgte å ta kvelden like etter at ledningsnettet begynte å by på problemer.
Typisk at begge deler ryker omtrent samtidig da, sånn at det er vanskelig å si om det er et problem eller ikke, men gitt utseende på kontakten kan det nok konstateres at den hadde tatt kvelden den også:

IMG_0312.thumb.jpeg.96af5cc5dac256c27c114c7cc3d04503.jpeg

Drittjobben med demontering og montering av dørskall måtte altså gjøres enda en gang, og i den forbindelse var @Saltkjelen pådriver av montering av soft close i samme slengen siden mye av jobben er den samme. 
Som sagt, så gjort - nettet ble saumfart etter nødvendige deler og det meste ble kjøpt på Finndel.no. Fikk dog ikke tak i motor med S8TGA Thiefproofing Device til ene siden der, så denne måtte bestilles fra KOED. Låsekasse og motor passer over på i3 fra både F15 og G11, så vi fant ganske raskt et par biler med riktig utstyr. 
 

Fra vi hadde bestemt oss til vi var i gang gikk det veldig fort. Litt tidspress hadde vi, i og med at termindato både kom og gikk mens vi holdt på med dette.
Det var altså ikke så altfor mye jeg selv bidro med, men skal si meg veldig fornøyd med grundig vask av E60 og E90 mens @Saltkjelen og @CHNilsen holdt på med i3. 😅

Det ble i tillegg montert låseknapp på passasjersiden, skjønner ikke at ikke dette er standard fra fabrikk. Enten det eller at de kunne beholdt låseknappen der den er i de eldre modellene, sånn at både fører og passasjer har mulighet til å låse bilen. Desto mer frustrerende blir det jo når det viser seg at mye allerede ligger klart i ledningsnettet: 

IMG_0297.thumb.jpeg.786527b4e0631438efce96f39d663d33.jpeg

Helt rett frem var det ikke allikevel, siden det måtte trekkes ledninger til BDC-modulen. Det innebar endel demontering, og måtte i tillegg aktiveres med Bimmercode:

IMG_0299.thumb.jpeg.f7c91b226d1b8d22d566f0aff9d31aad.jpeg
IMG_0305.thumb.jpeg.317299b02041293070af5fd9c982532e.jpeg

Fungerende låseknapp på plass: 

IMG_0298.thumb.jpeg.a99a50560ea9d63d34b698eeecb19de8.jpeg

Vi fant jo ut sist at å ta av hele døra var enklest med tanke på å få på plass dørskallet etterpå, det forenklet også jobben endel med tanke på ledningsnett og lignende: 

IMG_0300.thumb.jpeg.d3b40554e599f9135b8d998d7bb092f6.jpeg
IMG_0301.thumb.jpeg.c15ab856865899b44df50ea8c6f0b4b7.jpeg

Soft close-motor kunne fint festes i eksisterende hull: 

IMG_0304.thumb.jpeg.21d700da4a0e29e8de8f8bed14efeb6f.jpeg

Ledningsnett til soft close klart: 

IMG_0307.thumb.jpeg.36f58f2422f44c16e24d5af9ff1f803f.jpeg

Soft close-motor med ledningsnett montert: 

IMG_0306.thumb.jpeg.3887de1f5a487c0428b6242f383f3f41.jpeg

Testing av ledningsnett: 

IMG_0308.thumb.jpeg.f4e45f0bf4b1fff9925fe851d063e337.jpeg

…og vi har offisielt i3 med soft close!

Vi byttet også ut deler av eksisterende midtkonsoll med deler fra første generasjon i3, det viser seg jo at de første modellene hadde en liten skinndel som egentlig er ganske pen: 

IMG_0310.thumb.jpeg.2aad3510596095192c08f8dc85565a89.jpeg

USB-C bakpå blir det også: 

IMG_0309.thumb.jpeg.e7cae51323d98cac7a025041fda2ea82.jpeg

Og resultatet ble veldig pent, spesielt i kombinasjon med plata i heltre som var montert for halvannet år siden men som jeg ikke husker om har vært nevnt: 

IMG_0151.thumb.jpeg.5697641a163699eda76c6464436fdcc7.jpeg

Låsekassene virker forresten til å være mer stillegående enn de originale, det skrangler mindre ved lukking av dører (om man glemmer at det er soft close), og de lukker lettere uten at man må bruke like mye kraft for å smelle igjen døra. Deilig! 
Tror kanskje vi begynner å nærme oss mål med i3 nå, men det dukker vel alltids opp noe annet spennende etterhvert. 😅

Ellers kom det en liten storsjarmør på 3215g noen dager etter fullført jobb på i3 (perfekt timet) og vi er nå inne i vår tredje uke som en familie på 3. Vi koser oss glugg ihjel. 🥰

Planen var egentlig å ha ham med på livets første treff på Rudskogen når BMWCCN skulle ha dette, men den datoen gikk rett over hodet på oss i år. Visste ikke at det hadde vært før samme kveld! Har de vært dårligere på markedsføring av dette eventet i år, eller har jeg levd under en stein? 🙈

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - nye modifiseringer på i3
9 timer siden, Larssoyl skrev:

Gøy å få inn litt ekstrautstyr!🤓

Gratulerer med nytt tilskudd i familien!😊

Helt klart, og i alle fall når det blir ekstrautstyr av denne typen. 😄

Tusen takk! 😊

9 timer siden, danskiii skrev:

Her må jeg følge med! :D meget bra jobba!

Velkommen skal du være! 😁

8 timer siden, sveigis skrev:

Knakans morro å se disse modifikasjonene dere gjør på disse Ida 😊

Dere er flinke 🙏

Tusen takk for det, Jan! 😊 Moro med litt sånne greier også 😅

6 timer siden, fupsaker skrev:

Gratulerer med økning i familie og super jobb på bilen! 

Tusen takk for det! 🥰

6 timer siden, mslello skrev:

Artig med slike detaljer på i3 også! Gratulerer med arving :)

Synes det blir litt ekstra moro med sånne detaljer på en så «enkel» bil som i3 egentlig er. 😄 Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer med nytt tilskudd i familien! Det har en tendens til å snu opp ned på ting :D 

og bra jobba på i3! Hever nivået noen hakk med disse oppgraderingene.

Tusen takk! 🥰 At sånne ting gjerne snur litt opp ned på tilværelsen tviler jeg ikke på - men herregud så koselig det er! 😅

Helt klart oppgraderinger av litt større og merkbar betydning. Utrolig moro når det går! 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...