Gå til innhold

Idas tråd - vårmønstring på Bjerke


 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, sveigis skrev:

Dette var flotte bilder av bebis Bmwen Ida .😊

Noe som imponerer meg forøvrig her er detaljene som det brukes tid på bla dette som solskjermen .

Dette er ting jeg aldri hadde tenkt på en gang ,men gjør mye .

Angående visker bak så er det mye finere uten stortsett og på denne ,intet unntak .

Samme gjelder her angående bruk ,den står stille stortsett på x5 og e87 men bruker den av og til når bil er nyvasket for at den ikke skal stå seg fast😊.

Ellers som vanlig dine updates🙏

Tusen takk for det, Jan! 😊 Dette med solskjermen gjør absolutt sitt - når man er vant med at disse er "nakne", blir det nesten litt sjenerende når det brått er en svær advarsel der istedenfor. 

Å bruke viskeren en gang iblant som du gjør på nyvasket bil er nok ikke dumt, du sier noe der. Ikke sikkert jeg hadde tenkt på det selv. Husker bare hvor frustrert jeg var med tidligere bil, hvor denne slo seg på automatisk om jeg hadde viskerne foran på "auto". 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, StigJ skrev:

Ble pent med bakruteviskerdelete 👍 Lurer på hvordan det hadde vært med sort list nedenfor glasset enn den grå 😁

 

Om noen få dager har fruen toårsjubileum som eier av sin X2. Hun har ikke brukt bakruteviskeren en eneste gang. Jeg har brukt den en gang ved et uhell 🙈 Heldigvis var det etter vask...

Tusen takk, veldig fornøyd med denne selv!

Haha, det er absolutt ikke verst! 😂 Heldig med den at det var etter vask da. :P 

4 timer siden, StigJ skrev:

Aha! Så pre LCI har ikke denne nei :)  Da vet man det. Men da hadde jeg lakkert den Imperial blue :P

Vi lukter litt på muligheten for å foliere det blå inni emblemene (panser, bakluke og airbag) i samme gråtone som nyrer/lista på bakluka/lista under dørene faktisk, for å få det litt gjennomført den veien istedenfor. ☺️

Hadde bilen vært svart derimot, kan det nok være jeg hadde holdt en knapp på noe mot roségull, en lysere bronsefarge eller noe i de tonene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder av mini BMW'n! Dyktig fotograf.

Herlige oppdateringer på denne, og kult at dere gidder på lille bilen. Wiper Delete var absolutt riktig her. mye ryddigere bakende. Glad BMW droppa den på 4-serien!

OSD gjør noe med oss som lider :) men så blir resultatet så utrolig mye bedre :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Flotte bilder av mini BMW'n! Dyktig fotograf.

Herlige oppdateringer på denne, og kult at dere gidder på lille bilen. Wiper Delete var absolutt riktig her. mye ryddigere bakende. Glad BMW droppa den på 4-serien!

OSD gjør noe med oss som lider :) men så blir resultatet så utrolig mye bedre :D

 

Tusen takk for det! 😄 Må ta meg litt sammen på bildefronten, er for dumt å la et godt kamera bare ligge og samle støv. 🙈 

Mini-BMW’en må jo selvfølgelig få litt oppmerksomhet den også, spesielt når det stort sett er større, mer kostbare greier som gjenstår på E60. 😅
Sykt fornøyd med den wiper deleten der altså, ble mye ryddigere som du også sier. Helt greit at de dropper denne på noen av de andre modellene også, ja. 😆 

OCD er på både godt og vondt, haha. Ikke alltid like lett det der 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke så mye nytt å komme med her for tiden egentlig. i3 fikk seg en etterlengtet vask på lørdagen, skummet får som vanlig ikke feste på grunn av coatingen. 😂
Skjønner ikke at jeg ikke har turt å bevege meg over på coating før nå nylig, er jo helt magisk med denne typen vannskrekk. Kviet meg så utrolig lenge for å ta fatt på dette istedenfor den gode gamle voksen, og det egentlig helt uten grunn. 

5EB99803-5C11-496F-BE73-4D5ED0B98975.thumb.jpeg.b139068ee5a894f3e0681f70963f7ee0.jpeg

Ren ble den denne gangen også gitt, og for en dybde det egentlig er i denne fargen.

806B6DFB-2A98-4360-A09B-958BFE2CC09D.thumb.jpeg.01b01d3d5d4169daa6bec92523901a3b.jpeg

Ellers har den fått på nye Hakkapeliitta R5 siden sist, veldig fornøyd med disse så langt - svært lite støy og bilen ruller godt, men foreløpig har det ikke vært så mye vinterføre å teste de på. Har troa på de da, vært veldig fornøyd med R3 på E60 i alle fall. 

Fått lagt inn gummimatter fra WeatherTech også, passformen her er helt hinsides! Og så ser de vesentlig bedre ut enn de som følger med i3 originalt. Å ta bilder kom jeg først på etter å ha flyttet bilen etter vask da. 🤦🏼‍♀️

34D30948-0544-4185-A994-5D36E00C86F7.thumb.jpeg.533710b1157fc83c6a3f63a2384196d7.jpeg
0277CC70-6F40-48D0-B5C8-CBFE125580E9.thumb.jpeg.5e863c8567fc706d9f262947a5cdb8eb.jpeg
A5885E09-4CAE-429D-BAD5-EBB7814A6C32.thumb.jpeg.8d35ddf368ca063780d7a57243f1c315.jpeg

E60 har det vært litt styr med de siste ukene. Først kabelbrudd i bakluka som førte til at skiltlysene levde litt sitt eget liv, og når dette var fikset oppdaget vi kort tid etter at vi har hatt besøk av ubudne gjester i motorrommet: 

DAF87E9D-2447-4B54-93C0-66CD3E23578E.thumb.jpeg.2a3858a32e85cc0e502611b7c0470b43.jpeg

Helt riktig. Morellsteiner. Oppå innsuget. Under motordekselet. 🫠
Dette ble oppdaget etter at bilen plutselig begynte å mene at alt var feil en dag jeg var ferdig på jobb, og da mener jeg alt!  Girkasse, dieselpumpe, viskermekanisme, drivetrain, you name it.
Tenkte dårlig batteri/dynamo som ikke lader til å begynne med siden disse symptomene gjerne kommer da og bilen tross alt var på en litt lengre tur to dager før, men så fant vi disse morellsteinene på innsuget og en liten, rød pelsdott i åpningen ved downpipe. Det gikk fort fra «okei, nå er kanskje den 15 år gamle dynamoen begynt å bli klar for bytte», til en seriøs frykt for at utysket har gnagd over en kabel eller fem på sin ferd opp gjennom motorrommet.

Nøtteliten har altså funnet ut at E60 er perfekt for vinterlagring av diverse nødvendigheter, og ekorn har falt ganske mye i kurs hos eier av bilen etter dette for å si det sånn. 😅 

Heldigvis ser det foreløpig ut til å ha gått greit, etter en ordentlig opplading av batteriet (ble litt påkjenning for dette i anledning fiks av ledningsnett i bakluka), i tillegg til at det nok ikke har fått en ordentlig lading etter at vi lokaliserte og fjernet en tidligere strømtyv) varsles det ikke om noen feil inne i bilen i alle fall. ISTA mener fortsatt det er noe feil på noen moduler så vi må bruke litt mer tid på å feilsøke, men bilen ser ut til å fungere helt fint enn så lenge i alle fall. 
Ellers har den fått nye bremsesko i et forsøk på å få håndbrekket til å ta litt bedre, siden det tross alt nærmer seg ny EU-kontroll: 

BEF7A1D4-623D-4640-9171-A279DE02E1DE.thumb.jpeg.fe4cf1ffc77f38b45aff17ef39576443.jpeg
A03DC493-0527-47B6-88B9-675ECC42D38E.thumb.jpeg.2dafe4246d2958e9e4db68fc1d8dc9a5.jpeg

Og en aldri så liten vask:

49E013E2-0387-411B-9C92-EBE1BB682843.thumb.jpeg.1bd8378ded66d209ce9c57a88acabfe9.jpeg

Og bytte til gummimatter også her, hvor jeg heller ikke huska å ta bilde før etter at bilen var blitt flyttet på 😅

F4A4E63F-600D-4A36-8F37-4D82989ADE0E.thumb.jpeg.3c858d68aa0f3bb6a220d9dd04318d53.jpeg
 

Må få tatt en skikkelig runde på skinnet veldig snart, i både denne og E90.

Nye baklykter har den også fått, tidlig julegave fra min bedre halvdel 🥰

CEF056B8-AF42-42EA-8707-6B3145A4274E.thumb.jpeg.dd0b6f2e92dae35e2e91233edcd63e1b.jpeg
8F5E0F43-F447-4557-8A56-D9BF222DAFC0.thumb.jpeg.231d3acb3449a6942fd7499ce603bd3f.jpeg
 

De gamle var begynt å bære preg av å ha sittet på bil i straks 15 år (i morgen er det nøyaktig 15 år siden den rullet av produksjonsbåndet, faktisk!) og hadde litt sprekker både her og der. Nå er det nye, hele lykter rundt hele bilen og det er ganske deilig. 😄

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's tråd - ei lita oppdatering

Wow for noen biler du har! Den i3'en ser kjempebra ut med coating. Har selv også vurdert å prøve noen lag med coating istedenfor fusso, men føler det er så mye å ta innover seg og mye som kan gå skeis... E60 med Alpina leppe slår sjelden feil, og må nesten tørre å påstå at det ser bedre ut enn m-sport! Ett lite spørsmål, er felge orginale, også spacet ut med spacer? Det så i hvertfall skambra ut! Digger at bilen har litt original look, samtidig som den ser "pimpa" ut ☺️

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ekorn i hagen selv. Kjører linja med bestikkelse på motsatt side av huset (i forhold til bilene) så har snekret de et tak over materen. Ingen nøtter under panseret enda, så krysser fingrene for at strategien fungerer. 🤞😬

Spoiler

image.thumb.jpeg.61808fb65bc2cff67f9ced7912537959.jpeg

Hvor mye bedre opplever du keramisk kontra voks? Da tenker jeg ikke på holdbarhet over flere måneder/år, men f.eks. på hvor lett det er å spyle av med kun vann på selvvask og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppdatering her Ida .😊

Coat skal jeg jaggu prøve meg på jeg etterhvert ,selv om det ser noe skummelt ut .

Ekorn og andre gnagere har lite for seg i bil og godt dere fant ut tingene .

Fy søren hvor tøft det er med de baklyktene som du har montert .

Tommel opp på alt her .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HakonLimseth skrev:

Wow for noen biler du har! Den i3'en ser kjempebra ut med coating. Har selv også vurdert å prøve noen lag med coating istedenfor fusso, men føler det er så mye å ta innover seg og mye som kan gå skeis... E60 med Alpina leppe slår sjelden feil, og må nesten tørre å påstå at det ser bedre ut enn m-sport! Ett lite spørsmål, er felge orginale, også spacet ut med spacer? Det så i hvertfall skambra ut! Digger at bilen har litt original look, samtidig som den ser "pimpa" ut ☺️

Åh, tusen takk! 😄
Både E60 og i3 har fått polering og et lag med coating i løpet av sommeren, la Gyeon Mohs EVO på begge. Det er akkurat samme tankene som du sitter med nå som har holdt meg tilbake også, for fallhøyden er så veldig stor om man gjør noe feil (det er i alle fall sånn det føles). Men vi endte altså opp med nevnte coating etter litt research, og den har vist seg å være en veldig fin nybegynnercoating. Man må bare være nøye underveis og jobbe systematisk, så er veldig mye gjort bare der. 😊

Alpina-leppa gjør veldig mye, helt klart. Jeg synes M-sport kan være veldig fint det også (var egentlig det som var planen med denne og), men samtidig er det litt lengre mellom de med Alpina-front enn de med M-sport.. 😅


Felgene er originale Style 218, 8,5x19 ET14 foran (ingen spacer) og 9x19 ET18 bak. ☺️ Bak er det spacet ut ca. 10mm, men så er også hjulbuene bak valset et par mm for å få plass til sommerhjulene. 
Og takk igjen - det er noe av det jeg liker best med bilen. At den ser original og «clean» ut, men at det samtidig er synlig at det er gjort litt med den. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Har ekorn i hagen selv. Kjører linja med bestikkelse på motsatt side av huset (i forhold til bilene) så har snekret de et tak over materen. Ingen nøtter under panseret enda, så krysser fingrene for at strategien fungerer. 🤞😬

  Vis skjult innhold

image.thumb.jpeg.61808fb65bc2cff67f9ced7912537959.jpeg

Hvor mye bedre opplever du keramisk kontra voks? Da tenker jeg ikke på holdbarhet over flere måneder/år, men f.eks. på hvor lett det er å spyle av med kun vann på selvvask og slikt.

Se der ja, den er ikke dum! Nå står dessverre E60 i åpent garasjeanlegg, så jeg tror ikke vi får gjort så mye mer enn å sørge for at bilen ikke blir stående for mange dager om gangen og jevnlig sjekker og eventuelt fjerner nøtter/frø ved behov. 😬

Jeg har de siste årene vært veldig glad i disse hybridvoksene som inneholder litt keramisk også (f.eks AngelWax Enigma eller Kamikaze Infinity Wax) og har egentlig vært fornøyd med både dybde, glans og vannskrekk, men ren coating (avhengig av hva en velger, selvfølgelig) ser ut til å ta alt dette enda hakk videre sånn som jeg ser det foreløpig.
Vil ikke si at forskjellen er enorm med tanke på hvor godt skitten setter seg, men noe forskjell er det definitivt. Føler at jeg får vekk litt mer skitt ved kun spyling på de to med coating sammenlignet med den som kun har «latmannsvoks» i form av ProtectorWax. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, sveigis skrev:

Bra oppdatering her Ida .😊

Coat skal jeg jaggu prøve meg på jeg etterhvert ,selv om det ser noe skummelt ut .

Ekorn og andre gnagere har lite for seg i bil og godt dere fant ut tingene .

Fy søren hvor tøft det er med de baklyktene som du har montert .

Tommel opp på alt her .😊

Tusen takk for det Jan! 😊 Helt ubeskrivelig deilig med nye baklykter også, det hele føles ganske komplett nå.

Var helt sykt nervøs første gangen coating skulle legges her i alle fall, men det var heldigvis ikke så nøye den gang siden det «bare» var snakk om @Saltkjelen sin F11. 🤷🏼‍♀️ Neida. 😆
Her var det ei som gruet seg noe helt forferdelig til å ta fatt på den jobben. 
Det gikk i alle fall over all forventning, og etter å ha sett hvordan resultatet ble på hans bil var det ingen vei tilbake for vår del heller. 😅

Helt enig! Gnagere kan finne seg andre steder enn biler å oppholde seg i, det blir fort omfattende og veldig dyrt dersom de skulle finne seg godt til rette. Håper vi greier å holde unna disse, men det er en liten trøst at forsikringen dekker skader påført av dyr i det minste. Mulig jeg må ta opp dette med den dua som hadde slåsskamp med sitt eget speilbilde på både fører- og bakdør på samme side når E60 var nypolert. Var et solid skår i gleden å finne bilen påfølgende dag med hakk og manglende lakk på begge dørene på en side, for å si det sånn. 🥲 Om forsikringen dekker dette mot egenandel er jo det helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Flott, som vanlig! Interessant å se at BMW har endret på de originale gummimattene til E60. Før hadde gummimattene en stoffbit til hælen, mens nå er den borte ser jeg. :) 

Takk og takk! 🤌🏻 
Jeg lurer litt på om de må ha endret på dette fra pre LCI til LCI? Mulig jeg husker feil, men tror ikke de gamle, originale gummimattene mine hadde denne stoffdelen heller? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - vårmønstring på Bjerke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...