Gå til innhold

Idas tråd - vårmønstring på Bjerke


 Share

Anbefalte innlegg

Biler forfaller nok litt fortere i Sør-Norge enn ellers ja. Har snakka med endel mekanikere fra andre kanter av landet og ikke minst utlandet som får helt sjokk når de flytter sørpå og skal skru. Imponerende innsats med å holde denne i orden.

Imponerende lavt forbruk. Jeg hadde nøyaktig dobbelt så høyt forbruk på den samme veien. Absolutt en morsom vei. Gode muligheter til å pushe både bil og sjåfør. Trenger ikke å bryte fartsgrensa engang for å ha det moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, sveigis skrev:

Jeg må si det rett ut at når jeg så denne bilen i virkeligheten ,så kunne jeg virkelig ikke se at hjulbuer bak var valset ,så her har de som har gjort det ,gjort en god jobb 😊

Skjønner frustrasjon mtp rust som kommer her ,men ser du har stålkontroll på denne perlen ,så tenker det går fint .

Stadig like fin denne og misunner deg e60 .

At en bil som nå begynner å gå på det 19ende året ,kan holde seg sånn det er fantastisk 🙏.

5 serie /e6x er den ultimate langtur bilen så skjønner du hadde en fin tur 😊

Ja, har vært utrolig fornøyd med denne jobben selv. Valsemesteren kan varmt anbefales 😊

Rust er noe skikkelig dritt, men om det er dette som må til for å slippe at det kryper frem og blir synlig/lager enda mer skade så er det helt klart verdt jobben, selv om dørstokkmila ofte føles litt lang i forbindelse med sånn type jobb 😅

Langtur i E6x med komfortstoler føles tidvis som en lek. Ikke uten grunn at denne har fått på de kilometerne den har fått, når den ofte føles som et veldig naturlig førstevalg ved sånne turer 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, E.C. skrev:

Pusse hjulbuer 1-2 ganger i året hørtes litt slitsomt ut. Hva behandler du med? Pusser du ned bare med børste/papir eller sandblåsing/MBX? Har sett litt på overflaten på min egen da jeg bytta dieselfilter, så bør vel kanskje ta en runde selv om ikke så lenge. Hjelper nok godt å ha løftebukk ser jeg :P

Haha ja, er ikke favorittaktiviteten for å si det sånn. Men samtidig veldig verdt det, om det er dette som skal til for å kunne beholde bilen rustfri-ish så lenge som mulig. 
Her går det i både stålbørste og sandpapir, før det males over med rustomvandler fra Ferro-Bet, og deretter original lakk dersom det er på steder det KAN bli synlig. Typ området mellom bakfanger og bakskjerm. 

Løftebukk er veldig fint å ha! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lars89 skrev:

 Biler forfaller nok litt fortere i Sør-Norge enn ellers ja. Har snakka med endel mekanikere fra andre kanter av landet og ikke minst utlandet som får helt sjokk når de flytter sørpå og skal skru. Imponerende innsats med å holde denne i orden.

Imponerende lavt forbruk. Jeg hadde nøyaktig dobbelt så høyt forbruk på den samme veien. Absolutt en morsom vei. Gode muligheter til å pushe både bil og sjåfør. Trenger ikke å bryte fartsgrensa engang for å ha det moro.

Ja, sitter litt med samme inntrykket. Virker som at den saltblandingen som brukes her nede (var bedre nå vinteren som var enn årene før) trenger inn på steder man ikke trodde var mulig. 

Var veldig spent på forbruket, i og med at disse dekkene er produsert med spesielt støy og rullemotstand i tankene. Dekket er vel egentlig tiltenkt biler av typen el eller hybrid, men selger en del av disse til småbiler generelt. 
Endte opp på 0,52 tur/retur Tromsø i fjor sommer på 20", men da var det stort sett 90-soner som var høyeste fartsgrense også - derfor tok jeg også med det som har vært noe av marsjfarten på denne turen i innlegget, for det bør være forskjeller der også 😅 

Kan samtidig forstå at du brukte det dobbelte på samme vei, den innbyr ikke akkurat til økonomisk kjøring. 😆

Veldig morsom vei, og veldig moro med denne gamle tunellen de har latt stå ved siden av den nye på vei nedover. Må innrømme at jeg ikke var særlig høy i hatten på de smaleste punktene i møte med tyske bobiler eller trailere, haha. Men absolutt fint med en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten smått utrolig å se at denne E60en her snart ser 300 000km. Samtidig er det nesten litt vanskelig å forstå at dette er et design som snart er 25 år gammelt. En pen holdt E60 står seg virkelig ut i dag som en moderne, klassisk BMW. Ser frem til at BMW igjen (om) kommer tilbake til Bangle-eraen 2000-2010. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Det er nesten smått utrolig å se at denne E60en her snart ser 300 000km. Samtidig er det nesten litt vanskelig å forstå at dette er et design som snart er 25 år gammelt. En pen holdt E60 står seg virkelig ut i dag som en moderne, klassisk BMW. Ser frem til at BMW igjen (om) kommer tilbake til Bangle-eraen 2000-2010. :) 

Heeelt sykt å tenke på at designet snart er så gammelt ja, synes E60 holder seg svært godt utseendemessig i forhold til mye av det andre fra samme tid. 😊

Husker jeg kjørte ut en liten Suzuki av et eller annet slag fra verkstedet for et par år siden, som også var fra 2008. Var helt sykt å se og føle på forskjellen mellom denne og E60-en allerede da - Suzukien virka eldgammel i forhold! 🙈

Hva angår kilometerstand bikka den 304 000 km et eller annet sted på Sørlandet torsdag som var 😁 «Flauheten» over høy kilometerstand er heldigvis bytta ut med følelsen av at det hele nesten er litt stas nå, siden bilen tross alt fremstår som den gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott E60 her, og imponerende innsatts for å holde denne i god satnd

E60 er en bil som skilte seg ut da den kom, men designet holder seg veldig bra.

Var å prøvekjørte en E61 for sønnen til en kamerat her for litt siden, og tross alderen står de ikke noe serlig tilbake for nye biler. Hadde ikke mukket ett sekund å tatt inn en slik i gården hvis muligheten lå der.

 

Så fortsett å ta vare på denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2022 den 16.41, Mortenej skrev:

Veldig flott E60 her, og imponerende innsatts for å holde denne i god satnd

E60 er en bil som skilte seg ut da den kom, men designet holder seg veldig bra.

Var å prøvekjørte en E61 for sønnen til en kamerat her for litt siden, og tross alderen står de ikke noe serlig tilbake for nye biler. Hadde ikke mukket ett sekund å tatt inn en slik i gården hvis muligheten lå der.

 

Så fortsett å ta vare på denne!

Tusen takk for det :)  Synes designet holder seg godt, men mulig jeg ikke er helt habil i en sånn diskusjon. :P 

Men veldig enig med deg, sammenlignet med mye annet fra samme tid holder E60 ganske greit følge sånn egentlig, spesielt om man får oppdatert litt her og der underveis med f.eks CIC (allerede gjort), HUD (står på ønskelista) etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går forsøkte vi oss på noe spennende. 

De nye dekkene til E90'en er endelig kommet, men siden de ikke originalt leveres med Continental sin Silent-teknologi, har vi begitt oss ut på et forsøk på å lage dette selv før de monteres på felg. 

Så i går ettermiddag/kveld hev vi oss rundt og begynte på dette prosjektet, som skulle vise seg å ikke ta mer enn halvannen - to timer fra start til slutt. Startet med å måle innsiden av dekkene for å finne ut hvor brede remser vi trengte, og landa på 17 cm på fordekkene. Brukte samme skumremse som "mal" på bakdekkene, men klippet litt bredere her enn på de som var ment å stå foran.
Så mens @CHNilsen rengjorde innsiden med sillikonfjerner og bremserens, satt jeg og klippet opp skumremser som skulle legges inni dekkene. Legger ved noen bilder av prosessen under her: 

image.thumb.jpeg.31e5c702ae985848b53445765dfc4325.jpeg
image.thumb.jpeg.9f95889480bfb9e99e234962cac91e6a.jpeg
image.thumb.jpeg.bc16321539656d8827e39f8c77c1a508.jpeg

Første tanken var å legge Tec7 og fordele det utover i et tynt lag over hele flaten som skulle dekkes til, men vi endte opp med å heller legge i sikksakk og bare legge skummet direkte oppå der igjen istedenfor. 


image.thumb.jpeg.9bb5c00098c890a4c080fa56460bdee6.jpeg

 

Totalt gikk det med ca. en og en halv tube med Tec7, og halvannen pakke med skum (kjøpt på Biltema)
Det var to veldig spente sjeler som forlot åstedet i går kveld for å la prosjektet få herde litt i fred, men i dag ser det hele veldig lovende ut. Spent på om det holder i lengden, og veldig spent på om dette vil bidra til ubalanse eller ikke. 
Krysser fingrene!

image.thumb.jpeg.b6f74bc67d888a724a04bd8a7b16a679.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's BMW E60 520d LCI - gårdagens DIY
34 minutter siden, E.C. skrev:

Artig test! Ble det vanskelig å smøre Tec7-en utover? Jeg ser for meg at man får kanskje litt bedre dempeevne om man unngår striper, men det blir uansett spennende å høre om dere merker noe forskjell.

Den ble liksom litt klumpete, og laget føltes også noe tynt - så da valgte vi å gå over til sikksakk istedenfor i frykt for dårlig heft. 😅 Men skjønner tankegangen din. Tror og håper dette blir bra! 😁 Får montert sammen dekk og felg i dag, så legger vi coating en eller annen gang i løpet av helgen før montering på mandag forhåpentligvis. 😊

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Siden BMW-dagene på Rudskogen er denne helgen, bestemte vi oss forrige helg for å gi E60'en en ordentlig oppstrekk for første gang på lang tid. Sist den fikk en skikkelig runde var like før vi kjørte til Bud i 2019, så begynner å bli en stund siden sist.
 

Startet med grundig nedvask av bil samt claying, før vi deretter satte i gang med grovsteget hvor det ble brukt ullpads og grov polish - begge deler fra Koch Chemie. Fy fader for en kombo dette har vist seg å være på hard BMW-lakk! 🤩
Korrigeringen gikk som en lek, og vi som normalt bruker nærmere 3 dager på en full "oppstrekk" slapp unna med 2 dager istedenfor. Rakk å bli ferdig med både nedvask og grovsteg før vi pakket sammen første dagen, så påfølgende dag var det bare finsteget og forsegling igjen. 

Finsteget (gul Rupes og AngelWax Redemption) gikk også relativt fort, og etter endt jobb der var det tid for avspyling for å fjerne poleringsstøvet. Det er ingen av disse to polishene som støver nevneverdig (vil vel helst si at begge to støver svært lite), men det blir jo fort litt støv allikevel i kriker og kroker når man holder på. Finner det på de mest utrolige plasser. 
Bilen ble dermed spylt av, og i samme slengen tok vi en liten runde i motorrommet.
Er så deilig når det ser nesten nytt ut: 

image.thumb.jpeg.d45c303e30ae193a01f60329e06fcdce.jpeg

 

Når det gjelder bilder av jobben som ble gjort utvendig, ble det tatt svært få. Helt håpløst å få til 50/50-bilder på Spacegrau også da, siden lakken skjuler defekter og riper så godt. Elsk og hat det der, altså. På en måte fint at fargen er sånn at den skjuler riper og lignende med mindre du ser i heeeeelt riktig lys og vinkel, men også skikkelig dumt at den er sånn når man skal rydde opp i saker og ting. 😅

Bilen ble coatet med Gyeon Mohs EVO. Dette er første gang det er lagt coating på den i mitt 7,5 år lange eierskap, har i alle år sverget til voks eller hybridløsninger for at coating har føltes så veldig skummelt og permanent, spesielt om man skulle være uheldig å gjøre noe feil.
Det ser heldigvis ut til å ha gått bra. Ingen steder vi har glemt å buffe av, og bilen har stått innendørs på jobb og herdet siden søndag kveld. Tas ikke ut før i morgen tidlig, da blir det en kjapp håndvask for å få av støvet som har lagt seg i løpet av uka før vi vender nesa mot Rudskogen.
Veldig spent på å se vannskrekken, selv om jeg egentlig vet ganske godt hva jeg har i vente - @Saltkjelen har jo første generasjon av denne coatingen på sin F11, og beadingen der grenser til å være pervers. 

Har ikke vært så flink å ta bilder underveis her, men legger ved noe av det lille vi har: 

image.thumb.jpeg.77bde15404cb302d4f47536643f245ba.jpeg
image.thumb.jpeg.798d8c49bae58d166adb0f6591691882.jpeg

Resultatet ser ut til å ha blitt ganske bra, vi har i alle fall greid å hente frem litt mer glans - selv om den ikke akkurat var matt i utgangspunktet. Har i tillegg fylt i litt på diverse steinsprut i fronten. Frontfanger og panser ser ikke så ille ut, men Alpina-leppa var (og er egentlig fortsatt litt) helt katastrofe. Dette til tross for at fronten var lakkert i starten av 2021, og at jeg på ingen måte har for vane å ligge helt oppi hekken på biler foran meg.

image.thumb.jpeg.f9b6903f4862d547b3ab8a56169d4a9a.jpeg

Deretter ble bilen parkert innendørs for videre herding av coating. Den skal være herdet nok til at bilen kan brukes som normalt etter 12 timer, men den har fått stå innendørs til i dag - og skal heller ikke ut før i morgen tidlig. Står fint der, mellom alle dekkstablene. 😅

image.thumb.jpeg.c5fd8dd8ff25ce34e6d618f59c5b146e.jpeg

Kan jo ikke akkurat møte opp på treff med slitne, kantkjørte felger heller (de var sånn når jeg kjøpte de, får se om vi pusser de opp eller bare lar de være som de er 🤷‍♀️), så i går fikk vi omsider riktige hjul på igjen.
Byttet bremsevæske på E36 i går ettermiddag i forbindelse med planlagt banekjøring i morgen, og byttet samtidig over til "mine" sommerhjul. Herregud, så deilig det var. Disse felgene gjør vesentlig mer for bilen enn det de i 18'' gjør. 😅

Legger dere forresten merke til den seneste oppgraderingen vi har gjort? Innfellbare og avblendbare sidespeil har allerede vært montert en liten stund, og når har vi endelig fått kodet de inn så de faktisk fungerer! 😃

image.thumb.jpeg.419916c7208fdcc0c9487948c2c6d50d.jpeg

Gleder meg til å få tatt den ut nå, med nykorrigert lakk og coating og hele pakka. Må få tatt noen ordentlige bilder snart med speilrefleksen, har blitt mye mobilbilder den siste tiden.
 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's BMW E60 520d LCI - korrigering av lakk og montering av riktige sommerhjul

Forresten! Dette prosjektet med å legge skum inni dekkene ser ut til å ha fungert veldig bra. 
Ingen ubalanse og støyen er lavere enn den var på PS4S i 18'' - men om dette er nye SportContact 7 eller skummet sin fortjeneste er vanskelig å si.
Velger å tro at det bidrar godt til å dempe dekkstøyen i alle fall. Ingen ubalanse, og bilen "flyter" på veiene nå. 
En sann drøm å kjøre. OZ-felger er noe helt eget, må være en av produsentene som produserer de desidert rundeste og velbalanserte felgene på markedet. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig E60! Sjokkerende hvor godt det designet står seg, og vi er 21 år etter lansering. Smått utrolig. Ser en på andre biler fra den tiden fremstår den som hypermoderne til sammenligning.

Men hvilke OZ felger du skriver om? Felgene på E60’en er vel Niche?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - vårmønstring på Bjerke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...