Gå til innhold

Idas tråd - i3 endelig fikset


 Share

Anbefalte innlegg

Meget fine oppgraderinger på i3en 😊

Ser fin ut nå så må jeg si en ting her ,jeg lar meg imponere av dere som bruker tid på detaljer på en sånn type bil 🙏😊.

Altså misforstå meg rett her ,men som regel skal det kostes på gjerne på litt større modeller mens dere finner flotte retrofits på en sånn type bil .

Gøy å se .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sveigis skrev:

Meget fine oppgraderinger på i3en 😊

Ser fin ut nå så må jeg si en ting her ,jeg lar meg imponere av dere som bruker tid på detaljer på en sånn type bil 🙏😊.

Altså misforstå meg rett her ,men som regel skal det kostes på gjerne på litt større modeller mens dere finner flotte retrofits på en sånn type bil .

Gøy å se .

Takk og takk, den kommer seg nå! 😊

Mange vil nok se på denne typen oppgraderinger som «unødvendig», spesielt med bilen det gjøres på tatt i betraktning - i3 er jo gjerne en bil som bare «brukes», uten at det er noe galt i det. Vi har rukket å bli veldig glad i den på det året vi har hatt den, og det faller egentlig bare ganske naturlig å «rydde litt opp» i ting som kunne vært gjort bedre, liksom. 😅 

Og for å være ærlig begynner vi å gå tom for ting vi kan gjøre med E60 og E90 som ikke koster skjorta. På i3 er det fortsatt relativt billige greier som blir gjort stort sett, men noe av dette har jo selvfølgelig vært av den mer kostbare sorten også. 😊
Hos oss behandles alle biler med lik mengde kjærlighet, uavhengig av modell og type - for oss spiller ikke motoriseringen noen rolle for hvordan bilen blir behandlet. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artige med i3 er at den overrasker folk flest. Den er kvikk, den er lett manøvrerbar og så er det faktisk grei plass inni også. På toppen av dette et rimelig og forutsigbart bilhold - ergo en bil som er svært lett å like :) At man tar vare på og oppgraderer som du gjør er skikkelig kult. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Det artige med i3 er at den overrasker folk flest. Den er kvikk, den er lett manøvrerbar og så er det faktisk grei plass inni også. På toppen av dette et rimelig og forutsigbart bilhold - ergo en bil som er svært lett å like :) At man tar vare på og oppgraderer som du gjør er skikkelig kult. :) 

Det er nettopp det! Jeg hadde en hel del å si om i3 når den kom (ikke av den positive sorten), men den har virkelig vokst på meg i årene etter at jeg kjørte en for første gang (2017/18). Den er morsom å kjøre, lett manøvrerbar som du sier og plassen har overrasket mang en gang. Bruker heller denne enn E60 når noe skal fraktes, i3 er den desidert mest praktiske bilen vi har. 😅

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2023 den 21.13, Saltkjelen skrev:

Ble bra med i3S front og foliering av div. BMWi-blått. Det morsomme med i3 er jo gjerne at man er en av få med litt forskjellige retrofits, og det faktum at man løfter bilen et par hakk i "make BMW great again"-stil. :) 

Helt klart et løft som er gjort der ja, og moro å kunne gjøre litt småtterier med i3 også. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

i3 har jo som tidligere nevnt fått på ny front, i tillegg til litt senk og spacere. Har omsider fått tatt et par litt mer ordentlige bilder, så de kommer her: 

IMG_8973.thumb.jpeg.19bb15f9ef0d0df7ee7d286cf866dc43.jpeg
IMG_8967.thumb.jpeg.9939d229d5134413272dfaccc49cecc3.jpeg

Bilen er nå samme høyde både foran og bak, og vi har fått på H&R-spacere med 11mm foran og 15mm bak. 


IMG_8969.thumb.jpeg.fde5a9d58f50519293f7f85ffa3f9bac.jpeg
 

Og så er det emblemene da, som også ble foliert for å fjerne det blå for litt siden: 

IMG_8971.thumb.jpeg.6e4414c27f133dfa8cbf5f2eea4478b5.jpeg
IMG_8972.thumb.jpeg.b37291386b02e47b465c78d3aebb0628.jpeg
 

Synes det begynner å bli ganske riktig nå. 😊 Tanken var å finne en farge som matchet med både «S-vingene» og det grå i nyrene og der tror jeg vi traff ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2023 at 9:57 PM, FransEirik said:

Fungerer støydemping inni hjula?

Vil bare reagere på det.

 

jeg hadde valgt butyl demping istedenfor foam, foam er bra for høy frekvenser mens butyl er bedre i dempe lav frekvens lyder. 

hjullyd er vel ofte lavt frekvens. Generelt sett er butylplater mest effektiv i bilen, siden meste støy i bilen er lavt frekvens. Gsbildeler har grei pris for en rull.

 

Ida, så flott du tar vare på bilene dine og veldig gøy å se 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Siden sist har interiøret i samtlige biler fått seg en grundig rens og blitt satt inn med noe som forhåpentligvis bidrar med litt fukt.
Merker på favorittveska at det er på tide å pakke bort i alle fall denne for sesongen, for skinnet virker til å tørke ut like fort som mine egne hender og lepper - da tror jeg nok ikke kulda er så grei for skinninteriørene heller. 
E60 har i likhet med E90 omsider fått seg plass innendørs da, bare det vil nok hjelpe en del. Merker godt på bilen at det er mer optimalt med garasjeplass, oppstart etter noen dager med stillestående i minusgrader er i alle fall langt ifra så vondt som det en gang var. 😆

Uansett - det ble litt bilder fra helga med interiør, men for det meste etter-bilder. Min bedre halvdel fikk tatt et par underveis-bilder, mens jeg selv var så fokusert på å få kommet i gang med dette at jeg rett og slett ikke tenkte på å ta meg tiden til å ta bilder. En jobb som dette på én bil er ganske omfattende og når vi da går for tre biler på samme tid er det ikke rart fokuset på å bli ferdig overskygger bilder litt. 😅 Alle tre ble rengjort og renset innvendig lørdag og ble smurt inn med en generøs mengde skinnbalsam. Denne fikk virke til dagen etter, og det var overraskende mye som hadde trukket inn innen vi returnerte neste dag. 
 

Fin lineup - sjekk hvor lav E60 brått ser ut. Er bare vinkelen og at dørene står åpne, tror jeg. IMG_9130.thumb.jpeg.94af1c7bea3435236382f2d5dcfa5abf.jpeg

Her kommer også den nye fargen på vinterfelgene til i3 frem, den kommer vi straks tilbake til: 

IMG_9131.thumb.jpeg.5ecf56121b20cf10f267d5557e80a9c8.jpeg
IMG_9136.thumb.jpeg.66b99a21edd97f69ad4f752405a8939a.jpeg

Matter må også til pers når vi først er i gang: 

IMG_9132.thumb.jpeg.476873bddeb827620fe02d67a6ad674d.jpeg

Brukte Carpro sin interiørspray som rens (i3-mattene ble skylt i vasken først, de var så sykt skitne), før vi avsluttet med Koch Chemie GummiFix på gummimatter både på gulv og bagasjerom. Herregud, for et deilig produkt! Har dessverre ingen «dedikerte» resultatbilder her, men et bilde av fresht og rent E60-interiør beskriver det allikevel ganske greit: 

IMG_9067.thumb.jpeg.25d7149c8c27a120acfce4e91221f3a0.jpeg

Her hadde jeg allerede rukket å skitne til litt, men det får så være. 

Ellers ble både interiør og ratt seende ut som nytt i samtlige biler. 

E90: 

IMG_9060.thumb.jpeg.d7a9823ba132e8ab80a69fbd18c35ac5.jpeg

i3 - legg merke til at det blå er foliert i grått også her: 

IMG_9063.thumb.jpeg.1ac49b5e1a0b1504784bccf890626581.jpeg
 

Og til slutt E60 - hvorfor jeg ikke har et bilde også her med fokus på kun rattet har jeg ikke noe godt svar på. 🤦🏼‍♀️

IMG_9081.thumb.jpeg.1862cd64a2b95206c6df904db12a7df3.jpeg

Men så - tilbake til vinterfelgene som såvidt ble nevnt her oppe. BMW har jo tydeligvis i stor grad slutta å lage felger som tåler norsk vinter(?), og i3-felgene med diamond cut og en åpenbar mangel på klarlakk oppå der igjen er intet unntak. At dette ikke er noe som går på reklamasjon er langt forbi min fatteevne. De så sånn ut etter 5 sesonger i saltlake: 

IMG_6968.thumb.jpeg.7ca8b59875107de5c38dd48340c42855.jpeg
 

Alternativene vi hadde var å enten sende de inn til Felgteknikk og få de renovert til original finish med anti-korroderende klarlakk på toppen, eller å hellakkere de. Sort føltes litt kjedelig, så vi har vært innom ganske mange forskjellige nyanser av bronse i ukene før felgene ble levert inn. Blant annet denne komboen her, som nok ville vært ganske bra - her er det riktignok Tanzanite Blue som er fargen og ikke Imperial, men føler de er like nok til at dette kunne fungere som inspo: 

IMG_9137.thumb.jpeg.d07fc6033ecb5f2f08b42fa9161ff8c3.jpeg

Samtidig var det dette med å få blanda riktig farge da, og Felgteknikk virker ikke veldig gira på å gå utenfor sine egne farger iblant - så når dette eksempelet ble bært ut ble det avgjort at det er nærme nok (ish):

IMG_8954.thumb.jpeg.a464479fb9bf8a36ff092c65b2fba9f5.jpeg

Og det endelige resultatet ble ganske pent:

IMG_9002.thumb.jpeg.0cbad4e57fa309e3df1b25629ec4bd07.jpeg

I ettertid har jeg slitt litt med å bli enig med meg selv angående om jeg liker fargen eller ikke, da jeg i mange lyssettinger synes den blir litt flat og livløs, og kan se litt vel bæsjfarget ut. 🙈

I går fikk i3 seg en sårt tiltrengt vask igjen, og da fikk jeg også endelig satt fingeren på hva det er med fargen. Den fungerer absolutt, og føler den er i samme fargepalett som resten av bilen (med både det grå, blå og sorte), men jeg savner rett og slett litt dybde i fargen. I lyset vi hadde i går så den allikevel mye bedre ut enn den har gjort hittil, men det gjorde seg unektelig med en ordentlig vask også.

Spesielt i siste bildet med kun felg synes jeg lyset gjorde sitt for at fargen skulle oppleves mer riktig. 
IMG_9118.thumb.jpeg.640866b4f25aa4a8d788897641330fec.jpeg
IMG_9117.thumb.jpeg.6ed9d47845f356818fdf4e44826e2f7a.jpeg
IMG_9120.thumb.jpeg.b6c40e560b814c97aa98a60015e5f121.jpeg

Endret av idapederse
Skriveleif og feil produktnavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - i3 endelig fikset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...