Gå til innhold

Bremseklosser må byttes

Bala87
 Share

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg varsel om at bremseklosser må byttes. Stor, rød tekst i dashboardet og rød lampe som lyser hele tiden og melding i midtkonsollen som jeg må trykke vekk hver gang jeg starter motoren. At bremseklossene snart er nedslitt er jo viktig, men makan da. De er jo ikke helt nedslitte når sensoren trigger. Jeg visste de begynte å bli dårlige og hadde tenkt til å bytte de til våren, men de meldingene som bilen viser er litt overdrevent. Men jaja, jeg får bytte de først som sist.

Noen som vet ca. hva Bavaria tar for å bytte klosser foran på en F10 525d xDrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tony Soprano said:

Takk, nyttig side. Men åhå så dyrt. Noen fare for å ta det andre steder? Vianor f.eks.? Har hørt at den sensoren som gir feilmeldinga jeg nevnte kan skape problemer hvis den ikke er original fra BMW.

Endret av Bala87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster opp mot 2500-3000kr hos GS for originale klosser og sensor, så hvis du får det byttet på verksted for ca. 3500 så er det en god pris. Kjøper man uoriginal aftermarket er prisen betydelig lavere, gitt at du ikke regner med tiden du vil bruke på å lære deg jobben og service-resetting med egnet utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, E.C. said:

Koster opp mot 2500-3000kr hos GS for originale klosser og sensor, så hvis du får det byttet på verksted for ca. 3500 så er det en god pris. Kjøper man uoriginal aftermarket er prisen betydelig lavere, gitt at du ikke regner med tiden du vil bruke på å lære deg jobben og service-resetting med egnet utstyr.

Tusen takk for svar. Hvordan kan bremseklosser koste så mye? I gamle dager var det 2-300  for klosser per hjul og sensor var en 50-lapp per stykk. Jaja, ting forandrer seg så jeg får høre med Bavaria på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bala87 skrev:

Tusen takk for svar. Hvordan kan bremseklosser koste så mye? I gamle dager var det 2-300  for klosser per hjul og sensor var en 50-lapp per stykk. Jaja, ting forandrer seg så jeg får høre med Bavaria på mandag.

Det er det man kaller inflasjon. Du kan jo se hvor mye du fikk i timen når bremseklossene kostet 300 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Rune-K said:

Det er det man kaller inflasjon. Du kan jo se hvor mye du fikk i timen når bremseklossene kostet 300 kroner.

Hehe så mye har ikke lønna mi økt :)

Men jeg vet jo det, og biler blir større, tyngre og mer kompliserte på alle måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bala87 said:

Takk, nyttig side. Men åhå så dyrt. Noen fare for å ta det andre steder? Vianor f.eks.? Har hørt at den sensoren som gir feilmeldinga jeg nevnte kan skape problemer hvis den ikke er original fra BMW.

Syns ikke prisene var avskrekkende. Klart dyrere enn å fikse sjøl, men så kommer det an på om man har tid, ork og utstyr til å gjøre jobben.

Fikk tilbud fra volvomerkeverksted på bytte av skiver og klosser foran og bak til den nette sum av 18 laks. Det ble en fredagskveld i garasjen med pils og musikk på øret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får fortsatt bremseklosser til 300kr. For 8-900kr får du noe som er verdt å samle på.

Klarer man å bytte de selv er det mye å spare. 

Skrur man ikke selv er det nok like greit å bruke merkeverksted. Er ofte overraskende lite å spare på å bruke andre. 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2022 at 10:22 AM, Lars89 said:

Man får fortsatt bremseklosser til 300kr. For 8-900kr får du noe som er verdt å samle på.

Klarer man å bytte de selv er det mye å spare. 

Skrur man ikke selv er det nok like greit å bruke merkeverksted. Er ofte overraskende lite å spare på å bruke andre. 

Jeg skrur litt selv men jo mer avansert bilen blir jo mindre tar jeg sjansen på å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan skru litt selv, så bytter du enkelt klosser på den bilen. Men når det er sagt, så synes jeg ikke 3600 var ille. Da får du atpåtil kun originale deler, og bare de koster jo fort 1500kr.

Uoriginale sensorer kan være litt bingo, men de har alltid fungert for meg.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Noen som vet hvor mye av bremseklossene som er igjen når varselet kommer? Bavaria "turte" ikke å si noe sikkert. Men det må da være et par millimeter. Skal skifte de i påskeuka, da får jeg lånt en løftebukk. Er vel ikke noe problem å kjøre så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bak holder de lenger enn foran. Mener å huske tykkelsen er på 3,7mm når varselet dukker opp, men å fastsette hvor mange km du har igjen er vanskelig da dette er betinget på kjørestilen din.

Bremsene bak på min F10 holdt f.eks over 100 000 km før jeg måtte bytte dem, imens andre bytter bremser bak på 60-70 000 km. 

Du hører det nok når det ikke er klosser igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...