Gå til innhold

Tips til ny bil, 5 serie/3 serie


mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Saltkjelen
Løse antagelser altså…ikke noe håndfast som kan legges frem som grunnlag for den kritikken du har mot BMW sine hybride drivlinjer. 

Når @Saltkjelen skriver at han kjenner godt til at noen som jobber med disse og får vite at det er utfordringer med 30, 40 pg 45e trenger du ikke ta det med en klype salt. Burde være håndfast nok til å holde seg unna om tanken er å ha bilen over lengre tid der vedlikeholdskostnader dukker opp. Og da sikkert pga feilbruk for mange. Så å si 'løse' antakelser for noe som er holdbart blir kanskje litt feil? Håper han utbroderer noe, men man kan sikkert snakke med hvilken som helst serviceavdeling av diverse bilmerker med hybrider og høre det samme, selvom BMW muligens (løse antakelser fra min side) er bedre enn snittet på slike drivlinjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, fupsaker skrev:

Når @Saltkjelen skriver at han kjenner godt til at noen som jobber med disse og får vite at det er utfordringer med 30, 40 pg 45e trenger du ikke ta det med en klype salt. Burde være håndfast nok til å holde seg unna om tanken er å ha bilen over lengre tid der vedlikeholdskostnader dukker opp. Og da sikkert pga feilbruk for mange. Så å si 'løse' antakelser for noe som er holdbart blir kanskje litt feil? Håper han utbroderer noe, men man kan sikkert snakke med hvilken som helst serviceavdeling av diverse bilmerker med hybrider og høre det samme, selvom BMW muligens (løse antakelser fra min side) er bedre enn snittet på slike drivlinjer. 

Ja men da burde det ikke være noe problem å komme med noe mer informasjon, om han kjenner noen mener jeg. Men synes han sa at slik info var taushetsbelagt fra BMW sin side? Da er det veldig rart at en verksmester OG en mekaniker hos Bavaria forteller meg det stikk motsatte…Jeg graver en del i produkter jeg kunne tenke meg å gå til anskaffelse av, derfor hadde det vært veldig interessant å høre litt mer om hva som faktisk går galt med 45e motoren annet enn at det er to forskjellige systemer som ikke jobber bra sammen. Jeg har vært på en noen 45e eiere også, jeg har tre av dem i nær relasjon bla og det er ikke annet enn lovord å komme med om denne drivlinjen. 

Jeg maser ikke om dette for å være en kødd, men fordi jeg er veldig nyskjerrig. Jeg hører det ene der og det andre der, hvem juger? Hvis de på Bavaria har løyet til meg (noe de aldri før har gjort) så kunne det vært nyttig for meg (og andre) å vite 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig med @Fredrik 90 her. Om en kommer med påstander (som helt sikkert ikke er grunnløse, da de som kommer med den innehar høy integritet her), så må en kunne gi bakgrunn og begrunnelse for disse påstandene. Blir som å si A uten å si B. Da er det bedre å ikke dele noe i utgangspunktet, enn å «leave people hanging” uten å egentlig få svar på det de lurer på. Evt ta det på PM i konfidensialitet om det er vesentlig fare for etterspill om det deles her. Er det feil bruk eller svak teknologi/robusthet som fører til feil? Det er vesentlig. Det er slik informasjon som en gjerne aldri får av forhandler/importør/tekniker offisielt, men som er til allmenn interesse pga evt. svakhet i kvalitet. Da er det gull å ha forum som dette der erfaringsutvekslinger kan deles.

Hva Toyota angår - en hel haug av disse går som taxier, og de blir jo kjørt av alle slags folk. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Saltkjelen
Løse antagelser altså…ikke noe håndfast som kan legges frem som grunnlag for den kritikken du har mot BMW sine hybride drivlinjer. 

Jeg foreslår at du bytter forhandler fra Bavaria til Bilia der du får deg en personlig servicetekniker med full adgang til verkstedet. Med fordel kan du også velge et Oslo-basert verksted hvor det kryr av X5 45e og andre hybrider - som antakeligvis også har betydelig større andel hybrider i forhold til lille Arendal - så får du se (og ikke bare høre når du står over verksteddisken) "de løse antagelsene" selv. Hadde jeg visst hva som var de direkte svakhetene, hadde jeg ikke hatt noen problem med å fortelle det, men det gjør jeg som sagt ikke. Dog har jeg gode venner (ikke en mekaniker jeg bare har blitt kjent med fordi har har levert bilen min 100 ganger på verksted) som jobber på uautorisert BMW-dedikert verksted, Bilia og Bavaria, og det om motorhavarier og det som er på 45e kommer herfra (ikke det uavhengige verkstedet, for havariene som skjer er per nå garantisaker). Mitt svar om at denne type opplysninger gjerne er taushetsbelagte var til ditt svar om at "her om dagen var det en som jobbet på BMW som fortalte at alt utenom B58 var noe dritt, men når jeg ber om forklaring og full utredning så holdt han jaggu kjeft".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Du kan så si, men jeg tviler på at en sekteid 45e fra bibelbeltet Arendal er noe bedre. ;) 

Ser der ja, verdensbildet ditt er like bra som kunnskapene om holdbarheten på 45e motorene 👍 Du overgår deg selv i dag 😅

PS: Jeg skal gi meg med off topic nå, forhåpentligvis har trådstarter fått noen greie hint i hvilken retning han skal se etter ny bil. Enten det er bensin, diesel eller en hybrid så har BMW mye å by på i dette segmentet 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ser der ja, verdensbildet ditt er like bra som kunnskapene om holdbarheten på 45e motorene 👍 Du overgår deg selv i dag 😅

PS: Jeg skal gi meg med off topic nå, forhåpentligvis har trådstarter fått noen greie hint i hvilken retning han skal se etter ny bil. Enten det er bensin, diesel eller en hybrid så har BMW mye å by på i dette segmentet 👍

Nå holder det fra deg med OT i denne tråden og antakelser rundt andre personer. Å si at noen har et skrudd verdensbilde fordi de skriver en setning med en solid dose ironi vitner om en virkelighetsoppfattelse som ikke passer inn i denne tråden eller i forumet generelt. Du bidrar godt på mange områder, men nå er du way off. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Saltkjelen skrev:

Å se til Toyota og deres hybridløsning er vel kanskje så lite sammenlignbart man kan få det mot en BMW med hybrid. Der Toyota-eierne kjører som "gammel mann med hatt i 20km/t under fartsgrensen", har BMW-eieren stort sett et helt annet kjøremønster. Jeg antar Toyotaene oppleves som relativt solide, nettopp fordi de aldri opplever mer enn 1/10 trykk på gasspedalen og kun blir kjørt av pensjonister.
 

Jeg tror ikke det stemmer helt. For eksempel blir mange Yariser ganske hardt behandlet som pizza-biler, parkeringsvaktbiler og lignende yrker som tiltrekker seg ungdom og andre som stort sett gir faen i bilene. 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra tips og engasjement. Tenkte at en F31 passer meg best hvis man tenker på størrelsen på bilen, ønsker en del større plass i bagasjerom, altså en stasjonsvogn. Ønsker meg ikke en sedan tror jeg selvom 530E var veldig pen. Finnes 530E i en annen versjon, altså i stasjonsvogn, og hvordan er erfaringen med den? :) 

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mrkzie skrev:

Takk for mye bra tips og engasjement. Tenkte at en F31 passer meg best hvis man tenker på størrelsen på bilen, ønsker en del større plass i bagasjerom, altså en stasjonsvogn. Ønsker meg ikke en sedan tror jeg selvom 530E var veldig pen. Finnes 530E i en annen versjon, altså i stasjonsvogn, og hvordan er erfaringen med den? :) 

Den har mindre bagasjerom enn F31, grunnet batteriet. Anbefaler å prøve en og se. Men F31 med bensin eller diesel trumfer den, mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er en F11 530d, nydelig motorisering og utrolig flott bil. Men da er man på en bil som fort er bort i mot 10 år gammel, med hva det fører med seg av utgifter. Nei du er nok inne på noe når det gjelder F31, men å finne en sprek F31 til maks 300 000 kr går nok ikke. Det begrenser seg til 320i eller 320d på dette budsjettet, men for mange så holder jo dette 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mrkzie skrev:

Takk for mye bra tips og engasjement. Tenkte at en F31 passer meg best hvis man tenker på størrelsen på bilen, ønsker en del større plass i bagasjerom, altså en stasjonsvogn. Ønsker meg ikke en sedan tror jeg selvom 530E var veldig pen. Finnes 530E i en annen versjon, altså i stasjonsvogn, og hvordan er erfaringen med den? :) 

530e som stasjonsvogn kom ikke før på faceliften som 2021 modell, så da må du minst doble budsjettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikka etter 5serie lenge før jeg «ga opp» pga fant aldri en som var riktig utstyrt for meg. Dro å prøvde en F31 og endte med å kjøpe den på stedet. Var helt grei plass i forhold til det jeg trenger. 1 voksen og 2 barn. 3-serien har vokst endel siden jeg satt i en tidligere (e46 og eldre). Om bagasjerommet blir for lite er det anledning til å supplere med en takboks ved behov. 

Angående motor ville jeg valgt enten eller og ikke hybrid. Min generelle tankegang er at man må vedlikeholde 2 drivlinjer istedenfor en, og det kan medføre ekstra kostnader på sikt. Dette har andre nevnt tidligere også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...