Gå til innhold

Tips til ny bil, 5 serie/3 serie


mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 2004 modell 120D som jeg ønsker og selge fordi jeg ønsker meg større bil. Har sett en del på 5 serie og er mye jeg liker med utseendet. Noen som har noen tips til type motor osv? Liker biler med fart i så helst med en del hk. Budsjett på 300k ca. Bor i Trondheim hvis det er av betydning. :D 

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mrkzie skrev:

Hei. Har en 2004 modell 120D som jeg ønsker og selge fordi jeg ønsker meg større bil. Har sett en del på 5 serie og er mye jeg liker med utseendet. Noen som har noen tips til type motor osv? Liker biler med fart i så helst med en del hk. Budsjett på 300k ca. Bor i Trondheim hvis det er av betydning. :D 

En F30/31 328i, burde være mulig å få rundt den prisen. Kanskje tilogmed 330i facelift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er en sprek bil varierer jo stort fra person til person.

Ville valgt G30 530E hvis jeg skulle brukt 300k på en 5-serie. Klart du kan få en sprek diesel osv hvis du går for F10, men ser ingen grunn til å kjøp en "gammel" bil når man kan få nyeste generasjon.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=249865973

 

Hva tenker du selv om drivlinje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

En F30/31 328i, burde være mulig å få rundt den prisen. Kanskje tilogmed 330i facelift!

Enig og dette er stadig veldig fine biler hvis de er bra vedlikeholdt. Jeg tenker også at en relativt beskjeden F31 320d xDrive går ganske bra med sine 190 HK og 400 Nm (fom 2016). Motoren trekker som et lokomotiv fra ca. 1500 rpm og yter også veldig bra på Autobahn i 220+ Km/t (been there done that). Snittforbruket er rett under halvliteren og selv i høyere hastigheter er bilen faktisk imponerende gjerrig på drivstoffet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik skrev:

Enig og dette er stadig veldig fine biler hvis de er bra vedlikeholdt. Jeg tenker også at en relativt beskjeden F31 320d xDrive går ganske bra med sine 190 HK og 400 Nm (fom 2016). Motoren trekker som et lokomotiv fra ca. 1500 rpm og yter også veldig bra på Autobahn i 220+ Km/t (been there done that). Snittforbruket er rett under halvliteren og selv i høyere hastigheter er bilen faktisk imponerende gjerrig på drivstoffet.

personlig syns jeg f3x kvaliteten er vesentlig dårligere enn e9x. Spesielt på interiørbiten og litt eksteriør. Mer plastikk feeling. En kamerat hadde en sprett ny 330e f30, fra 2018 til 2021. Overraskende mye knirk i den, spesielt når det var kaldt, da knirket det fra noen paneler utvendig. F10 derimot syns jeg har bedre kvalitet. Min subjektive mening etter og ha prøvd ett par slike som noen kamerater har eid. Må si at BMW sin hybridlinje er skikkelig morsomt, det går usedvanlig godt og er bra sammenkoblet, helt sømløst. N55 motoren i f10en jeg prøvde var jo så klart noe eget, men.

 

Jeg er enig med @lars89 så ny bil som mulig, de 530E druknet markedet av, så der har man mulighet til å gjøre noen skikkelig bra deals. Eksempelet  han linket til er ett sånt. 

Klarte aldri å ha noe vettu forbruk med den f30 330e jeg prøvde, og det gjorde vel for så vidt ikke eieren hell, men jeg tror at hvis man går inn for det, så er de snille på forbruk. Nå er jo jaggu meg bensin stort sett billigere enn diesel rundt omkring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tennbrikket skrev:

Nå er jo jaggu meg bensin stort sett billigere enn diesel rundt omkring også.

Ja, men diesel har også 25-30% mer energitetthet pr. volum så man kan ikke sammenligne direkte (derfor er dieselbiler mer økonomiske enn sammenlignbare bensinbiler). Hvis diesel blir 20-25% dyrere enn bensin så er det en annen sak. Jeg tenker at det er en god grunn til at det er mange brukte hybridbiler til salgs (f.eks 330e og 530e). Poenget med disse modellene er egentlig ikke at de bruker mindre drivstoff, men at man kan kjøre elektrisk der hvor dette er nødvendig (lovpliktig). I Tyskland markedsføres disse bilene typisk for pendling mellom byer der man f.eks også kjører på Autobahn. Tanken er at man bor i en del av byen der det er restriksjoner vedr. bruk av alminnelige motorer. Man kjører ut av byen i elektrisk modus og kjører på Autobahn på normal måte. Når man kommer frem til den aktuelle byen går man igjen over i elektrisk modus og lader når man kommer frem (f.eks på jobben). Prodesyren gjentas på vei hjem igjen og når man kommer frem plugger man inn laderen til neste morgen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoff er bare en liten del av totalregnestykket. 

Jeg tenker at disse bilene, spesielt 530e er mye bil for pengene, både som ny og brukt.

Om man gidder å lade får være opp til hver enkelt. Jeg har mange naboer med f.eks X5 40e, Cayenne/Panamera, Glc350 osv som aldri noensinne har stått tilkoblet en stikkontakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lars89 skrev:

Drivstoff er bare en liten del av totalregnestykket. 

Jeg tenker at disse bilene, spesielt 530e er mye bil for pengene, både som ny og brukt.

Om man gidder å lade får være opp til hver enkelt. Jeg har mange naboer med f.eks X5 40e, Cayenne/Panamera, Glc350 osv som aldri noensinne har stått tilkoblet en stikkontakt.

 

Det er i alle fall mye effekt for pengene i Norge. I andre land er disse bilene ikke like attraktive. Mitt poeng er ikke at dette er dårlige biler, men man bør ikke kjøpe disse bilene for å spare drivstoff. Man trekker rundt på ganske mange ekstra kilo og skal man spare penger på drivstoff krever det at man forstår konseptet og tilpasser kjørestilen/bruksmønsteret deretter.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer i med de andre, gå for en G30 530e. Da får du veldig mye bil for pengene, nyeste generasjon 5-serie, sprek nok motor, mulighet til å kjøre veldig billig lokalt og alt i alt en usedvanlig lekker og elegant bil. 3-serie med litt motor står stadig høyt priset, så for samme pengene får man en eldre bil med det jeg synes er dårligere kvalitet/teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min motpol er å styre unna alt som har med fire sylindre og hybridteknologi. Jeg har kjørt og skrudd en på del F15 X5 40e, og maken til makkverk av en bil er det lenge siden jeg har opplevd. Elendig rekkevidde på strøm og fryktelig masete med av og påskruing av motor. Motoren føles dessuten svært undermotorisert ut, og det hele oppleves som ekstremt masete. Ser man på garantisaker hos BMW, er det også nok av både 30e, 40e og 45e som har hatt betydelige problemer av svært kostbar art. Hadde tatt en godt utstyrt og potent F1x/F3x anyday, alternativt hoppet på en ikke-hybrid G2x/G3x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

Min motpol er å styre unna alt som har med fire sylindre og hybridteknologi. Jeg har kjørt og skrudd en på del F15 X5 40e, og maken til makkverk av en bil er det lenge siden jeg har opplevd. Elendig rekkevidde på strøm og fryktelig masete med av og påskruing av motor. Motoren føles dessuten svært undermotorisert ut, og det hele oppleves som ekstremt masete. Ser man på garantisaker hos BMW, er det også nok av både 30e, 40e og 45e som har hatt betydelige problemer av svært kostbar art. Hadde tatt en godt utstyrt og potent F1x/F3x anyday, alternativt hoppet på en ikke-hybrid G2x/G3x.

Enig, ville heller kjørt enkelt oppsett, bensin eller diesel med snurre. 
Hybrid blir fort utdatert og priset deretter.

Dessuten er hybrider over 5 år et potensielt dyrt bilhold.

At 45e også var belemret med feil var urovekkende Lasse…?

40e er trist med 4’er bensin og fremstår nå som lite attraktiv.

En kollega kjøpte nettopp en XC90 20’ til   770k, men ganske lik drivlinje som 40e, galskap.

F31 328i en en flott kombo f.eks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Enig, ville heller kjørt enkelt oppsett, bensin eller diesel med snurre. 
Hybrid blir fort utdatert og priset deretter.

Dessuten er hybrider over 5 år et potensielt dyrt bilhold.

At 45e også var belemret med feil var urovekkende Lasse…?

40e er trist med 4’er bensin og fremstår nå som lite attraktiv.

En kollega kjøpte nettopp en XC90 20’ til   770k, men ganske lik drivlinje som 40e, galskap.

F31 328i en en flott kombo f.eks.

At 45e også har sine feil er gjerne noe som ikke snakkes om, men for de som kjenner noen på et BMW-verksted, kan det sies at det er flere biler med motorhavari (langt flere enn en tilsvarende ICE). En ladbar hybrid vil etter all sannsynlighet være belemret med potensielle dyre feil, da det er to drivlinjer med ingen ting til felles som skal snakke sammen. Det sier seg vel egentlig litt selv at en ICE-motor som trenger tid for å komme i gang og som er avhengig av en driftstemperatur for å ikke bli "rævkjørt", ikke er noen god kombinasjon med en elektrisk motor som gir full pupp på et nanosekund. Jeg har kjørt og tilbrakt mye tid med det meste av BMW-hybrider og gikk selv i fella ved å bestille en X5 45e. Gud bedre så glad jeg er for at denne bilen ble avbestilt. Det manglende herredømmet over bilen umuliggjør også bruk av en hybrid som en ren ICE med verdens beste "webasto". For mitt vedkommende foretrekker jeg derfor én drivlinje, enten det er bensin, diesel eller elektrisitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at plug-in hybrid er gull om man kjører og behandler bilen deretter. Kjører man den som en "vanlig" bil og lar bensin og el klikke inn og ut hele tiden så ser jeg for meg reperasjonskostnadene blir høy etterhvert. Dessverre tror jeg ikke majoriteten tenker særlig over dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å kjøre hybrid så lenge man bruker huet litt under bruk, se bare til Toyota…de har jo nesten bare hybridmodeller og ser ikke ut til at de har noen problemer. Det at det er mange tilfeller av problemer med BMW sine hybrider henger vel kanskje sammen med at det nesten utelukkende er kun er solgt hybrider de siste fem åra. Man hører jo ikke noe fra dem som ikke har problemer. Kan ikke se dette som noen dealbreaker, man vil vel gjerne ha en motor/drivverk forsikring på en såpass dyr bil uansett 😀

@Saltkjelen

Du prater som om at du har god kjennskap til dette, så jeg er litt nyskjerrig på hva det er som ryker på 45e motorene? Jeg spør fordi jeg veldig godt kunne tenkt meg en BMW med 45e motorisering, så det hadde vært fint å vite litt mer om dette. Jeg forhørte meg på Bavaria (kjenner dem godt der) om hvordan 45e var, da primært i X5 siden dette er storselgeren. Da fikk jeg i motsetning til det du forteller til svar at dette var gode saker, B58 var en sterk og solid motor som passet bra til hybrid-driften. At denne var langt bedre egnet til dette formålet enn fireren, og at det her hadde vært noen havari (som på tusenvis av N47 diesler). Som vanlig når man søker informasjon så får man sprikende informasjon.

Det ble også hevdet i en annen tråd her av en som jobbet med BMW at alt var "dritt" bortsett fra B58. Når jeg da ba om en utbrodering ut over dette så ble det stille… Så kommer med med slike påstander kunne det kanskje være greit å forklare litt mer hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ikke noe problem å kjøre hybrid så lenge man bruker huet litt under bruk, se bare til Toyota…de har jo nesten bare hybridmodeller og ser ikke ut til at de har noen problemer. Det at det er mange tilfeller av problemer med BMW sine hybrider henger vel kanskje sammen med at det nesten utelukkende er kun er solgt hybrider de siste fem åra. Man hører jo ikke noe fra dem som ikke har problemer. Kan ikke se dette som noen dealbreaker, man vil vel gjerne ha en motor/drivverk forsikring på en såpass dyr bil uansett 😀

@Saltkjelen

Du prater som om at du har god kjennskap til dette, så jeg er litt nyskjerrig på hva det er som ryker på 45e motorene? Jeg spør fordi jeg veldig godt kunne tenkt meg en BMW med 45e motorisering, så det hadde vært fint å vite litt mer om dette. Jeg forhørte meg på Bavaria (kjenner dem godt der) om hvordan 45e var, da primært i X5 siden dette er storselgeren. Da fikk jeg i motsetning til det du forteller til svar at dette var gode saker, B58 var en sterk og solid motor som passet bra til hybrid-driften. At denne var langt bedre egnet til dette formålet enn fireren, og at det her hadde vært noen havari (som på tusenvis av N47 diesler). Som vanlig når man søker informasjon så får man sprikende informasjon.

Det ble også hevdet i en annen tråd her av en som jobbet med BMW at alt var "dritt" bortsett fra B58. Når jeg da ba om en utbrodering ut over dette så ble det stille… Så kommer med med slike påstander kunne det kanskje være greit å forklare litt mer hvorfor?

Å se til Toyota og deres hybridløsning er vel kanskje så lite sammenlignbart man kan få det mot en BMW med hybrid. Der Toyota-eierne kjører som "gammel mann med hatt i 20km/t under fartsgrensen", har BMW-eieren stort sett et helt annet kjøremønster. Jeg antar Toyotaene oppleves som relativt solide, nettopp fordi de aldri opplever mer enn 1/10 trykk på gasspedalen og kun blir kjørt av pensjonister.

Jeg har ikke inngående kunnskap om hva som er den direkte årsaken til at flere har hatt motorhavari. Mye av problemet her er nok at vi snakker om to helt vidt forskjellige teknologier som egentlig aldri er ment å skulle kombineres, og dette vil derfor være helt uavhengig om man snakker om en 30e eller 45e. Tenker det kommet helt an på hvem du spør i forhold til hvor ærlige svar du får. Spør man nybilselgeren, er modellen selvfølgelig helt feilfri og det mest skuddsikre BMW noen gang har laget. Årsaken til at du ikke får noen utbrodering handler nok mye om at dette er taushetsbelagte opplysninger fra arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...