Gå til innhold

545e eller 530d?


Bebben
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en helt ny g30. Det står evt mellom 545e xDrive eller 530d xDrive. Er det noen her med erfaringer rundt det realistiske forbruket til 545e på langturer der det blir dårlig med lademuligheter? Er jo nesten samme startpris på dem begge. Er kanskje mer bil for pengene med 545e. Noen innspill?

Har også litt dårlig smak når det gjelder fargevalg, noen tips? Interiøret blir nok svart Comfort, men tenker kanskje individual lakk hadde vært tøft, mørke grønn eller fiolett ellernoe😆Leveringstiden derimot...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett vanskelig valg vil jeg si, det avgjørende er nok hvordan du bruker bilen. Driver du med mye langkjøring så taler det til klar fordel for 530d, men driver du med mye lokal kjøring samt noen turer til hytta eller Danmark noen ganger i året så kan du helt fint velge 545e. Med hybriden så kan du gjøre unna mye av den lokale kjøringen på ren strøm, og det vil fint veie opp for den lille ekstra drivstoff utgiften du måtte få med 545e på langkjøring. Selv har jeg en G30 540d og vurderer veldig sterkt G30 545e. Det som jeg ser for meg kan bli dealbreakeren for meg er bagasjeplassen og litt for kort elektrisk rekkevidde. Jeg kom 47 km med Bavaria sin demobil, det er godkjent men jeg ønsker meg bitte litt mer særlig til vinterstid. 545e byr på mer bil for pengene, mer motor og ytelse. Men 530d tilbyr også en totalpakke som er helt rå, man kan si mye negativt om dieselmotorene men akkurat nå så er dieselmotorene så bra som de aldri før har vært. Folk aner ikke hva de går glipp av når de kjøper seg elbiler fulle av kompromisser.

Også vil jeg bare tilføye at dette er ikke tiden å gå å lure på å kjøpe ny BMW…skal du gjøre dette så gjør du det nå!! Stadige prisøkninger og usikkerhet rundt avgifter gjør at jeg ikke ville utsatt dette noe lenger, hopp i det. G30 LCI er en vanvittig lekker bil, så god tror jeg ikke 5-serien har vært på flere generasjoner. Og en G30 med enten 545e eller 530d er vel en av få nye biler som faktisk er verd pengene. 

@Pekka og @Rita G har 545e og kan kanskje bidra med noen erfaringer 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo fine motorer begge deler, og hadde nok valgt 545e hvis du skal ha g30. Vi liker jo stv her i Norge så hadde nok vurdert G31, og da er jo 530d en fin kombo. Angående farge hadde jeg valgt Sophistogrå, med sorte detaljer. Eller er jo nye 3 serie ute med ny facelift og har jo ett nyere chassi også (vil bli lenge til ny modell) og her får du også 330dx eller M340d også, som er fine biler. 3 serien har jo vokst og er stor nok og komfortabl nok for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har en innertier med en 545e i Individual Malachite, ligger en 3-serie ute nå med denne fargen. 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252446448

Men som det blir nevnt over her, bruker du kun bilen til lengre strekninger kan det nok være greit med 530d, bruker du også bilen til småkjøring som de fleste gjør så ville jeg ikke vært tvil, 545e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er ett vanskelig valg vil jeg si, det avgjørende er nok hvordan du bruker bilen. Driver du med mye langkjøring så taler det til klar fordel for 530d, men driver du med mye lokal kjøring samt noen turer til hytta eller Danmark noen ganger i året så kan du helt fint velge 545e. Med hybriden så kan du gjøre unna mye av den lokale kjøringen på ren strøm, og det vil fint veie opp for den lille ekstra drivstoff utgiften du måtte få med 545e på langkjøring. Selv har jeg en G30 540d og vurderer veldig sterkt G30 545e. Det som jeg ser for meg kan bli dealbreakeren for meg er bagasjeplassen og litt for kort elektrisk rekkevidde. Jeg kom 47 km med Bavaria sin demobil, det er godkjent men jeg ønsker meg bitte litt mer særlig til vinterstid. 545e byr på mer bil for pengene, mer motor og ytelse. Men 530d tilbyr også en totalpakke som er helt rå, man kan si mye negativt om dieselmotorene men akkurat nå så er dieselmotorene så bra som de aldri før har vært. Folk aner ikke hva de går glipp av når de kjøper seg elbiler fulle av kompromisser.

Også vil jeg bare tilføye at dette er ikke tiden å gå å lure på å kjøpe ny BMW…skal du gjøre dette så gjør du det nå!! Stadige prisøkninger og usikkerhet rundt avgifter gjør at jeg ikke ville utsatt dette noe lenger, hopp i det. G30 LCI er en vanvittig lekker bil, så god tror jeg ikke 5-serien har vært på flere generasjoner. Og en G30 med enten 545e eller 530d er vel en av få nye biler som faktisk er verd pengene. 

@Pekka og @Rita G har 545e og kan kanskje bidra med noen erfaringer 😀

 

Ja det ble ikke så lett dette her😅 Jeg er kjempefornøyd med 3l dieselen jeg har fra før, så tenkte egt å gå for samme igjen, helt til jeg oppdaget 545e. Blir ca 60 tusen km kjøring i året så dieselen hadde nok vært mest økonomisk ja. Men 545e virker kanskje mer spennende og en bil med litt mere sprut. 

G30 Lci ser bra ut ja, og jeg trur jeg vil gli fint inn i den fra f10n. Jeg vil heller ikke vente på den nye 5 serien da jeg vil kvitte meg med f10n nå snart, og også frykter hvordan den nye vil se ut🤣

 

12 timer siden, Lars S skrev:

Er jo fine motorer begge deler, og hadde nok valgt 545e hvis du skal ha g30. Vi liker jo stv her i Norge så hadde nok vurdert G31, og da er jo 530d en fin kombo. Angående farge hadde jeg valgt Sophistogrå, med sorte detaljer. Eller er jo nye 3 serie ute med ny facelift og har jo ett nyere chassi også (vil bli lenge til ny modell) og her får du også 330dx eller M340d også, som er fine biler. 3 serien har jo vokst og er stor nok og komfortabl nok for de fleste.

Nye 3 serie i lci er tøffe dem også, hvertfall den M340d med de ekstra detaljene, eneste er at jeg ikke liker hvordan den ser ut inni med skjermen og at man ikke får comfortsetene med alle justeringer. Syns også sedan er det aller peneste karosseriet når det gjelder 5 serie, har heller ikke behov for noe særlig bagasjeplass. Sophistogrå er notert! Takk😃

 

12 timer siden, Lars S skrev:

Er jo fine motorer begge deler, og hadde nok valgt 545e hvis du skal ha g30. Vi liker jo stv her i Norge så hadde nok vurdert G31, og da er jo 530d en fin kombo. Angående farge hadde jeg valgt Sophistogrå, med sorte detaljer. Eller er jo nye 3 serie ute med ny facelift og har jo ett nyere chassi også (vil bli lenge til ny modell) og her får du også 330dx eller M340d også, som er fine biler. 3 serien har jo vokst og er stor nok og komfortabl nok for de fleste.

 

 

12 timer siden, Peak skrev:

Tror du har en innertier med en 545e i Individual Malachite, ligger en 3-serie ute nå med denne fargen. 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252446448

Men som det blir nevnt over her, bruker du kun bilen til lengre strekninger kan det nok være greit med 530d, bruker du også bilen til småkjøring som de fleste gjør så ville jeg ikke vært tvil, 545e.

Den var tøff! Slik grønnfarge minner meg litt om eldre e36 og e34, noe som jeg liker! Jeg trur også den kunne kledd en g30 bra også jeg. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bebben skrev:

Ja det ble ikke så lett dette her😅 Jeg er kjempefornøyd med 3l dieselen jeg har fra før, så tenkte egt å gå for samme igjen, helt til jeg oppdaget 545e. Blir ca 60 tusen km kjøring i året så dieselen hadde nok vært mest økonomisk ja. Men 545e virker kanskje mer spennende og en bil med litt mere sprut. 

G30 Lci ser bra ut ja, og jeg trur jeg vil gli fint inn i den fra f10n. Jeg vil heller ikke vente på den nye 5 serien da jeg vil kvitte meg med f10n nå snart, og også frykter hvordan den nye vil se ut🤣

😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører 60 000 km i året så er diesel eneste alternativ her, da kjører du såpass mye at dette vil lønne seg. 

3-serie LCI burde utgå på grunn av den forferdelig malplasserte skjermen de trøkka inn i dasjbordet. Jeg er også litt skuffet over materialkvaliteten i 3-serie kontra 5-serie, ja det er en lavere modell men enda så koster den rundt millionen i topputgave. Er hardplast noen steder det ikke burde være det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis du kjører 60 000 km i året så er diesel eneste alternativ her, da kjører du såpass mye at dette vil lønne seg. 

3-serie LCI burde utgå på grunn av den forferdelig malplasserte skjermen de trøkka inn i dasjbordet. Jeg er også litt skuffet over materialkvaliteten i 3-serie kontra 5-serie, ja det er en lavere modell men enda så koster den rundt millionen i topputgave. Er hardplast noen steder det ikke burde være det..

Grovregner 60k km i året ja, noen år mye mindre, andre rundt der. Jeg heller erfaringsmessig mer mot en 530d, kjenner jeg meg selv rett, så får jeg heller tune den hvis det skulle være noe mangel på krefter(noe som er usannsynlig). 
 

3 serien er fin og sporty den, men er enig med deg angående den nye skjermen. Og så liker jeg best å ratte en 5 serie på motorveien der man kan sitte i bedre stoler også. 3 serie er bedre på kvalitet en konkurrentene heldigvis. Den utgående C-klassen er jo krise😅(har ikke vært borti den nye da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2022 den 20.37, Fredrik 90 skrev:

Dette er ett vanskelig valg vil jeg si, det avgjørende er nok hvordan du bruker bilen. Driver du med mye langkjøring så taler det til klar fordel for 530d, men driver du med mye lokal kjøring samt noen turer til hytta eller Danmark noen ganger i året så kan du helt fint velge 545e. Med hybriden så kan du gjøre unna mye av den lokale kjøringen på ren strøm, og det vil fint veie opp for den lille ekstra drivstoff utgiften du måtte få med 545e på langkjøring. Selv har jeg en G30 540d og vurderer veldig sterkt G30 545e. Det som jeg ser for meg kan bli dealbreakeren for meg er bagasjeplassen og litt for kort elektrisk rekkevidde. Jeg kom 47 km med Bavaria sin demobil, det er godkjent men jeg ønsker meg bitte litt mer særlig til vinterstid. 545e byr på mer bil for pengene, mer motor og ytelse. Men 530d tilbyr også en totalpakke som er helt rå, man kan si mye negativt om dieselmotorene men akkurat nå så er dieselmotorene så bra som de aldri før har vært. Folk aner ikke hva de går glipp av når de kjøper seg elbiler fulle av kompromisser.

Også vil jeg bare tilføye at dette er ikke tiden å gå å lure på å kjøpe ny BMW…skal du gjøre dette så gjør du det nå!! Stadige prisøkninger og usikkerhet rundt avgifter gjør at jeg ikke ville utsatt dette noe lenger, hopp i det. G30 LCI er en vanvittig lekker bil, så god tror jeg ikke 5-serien har vært på flere generasjoner. Og en G30 med enten 545e eller 530d er vel en av få nye biler som faktisk er verd pengene. 

@Pekka og @Rita G har 545e og kan kanskje bidra med noen erfaringer 😀

 

Med kjørelengde på såpass mye, vil du nok få mest økonomi for pengene med diesel. Det må jeg nok dessverre innrømme ;) Etter et drøyt år med 545e kan jeg imidlertid raskt skissere forbruk for deg. Jeg kjører 6-7 mil til og fra jobb. Der er det noe landevei og noe motorvei. På sommeren kan jeg nesten kjøre el hele veien, men om vinteren bør jeg lade på jobb om jeg vil få til det. Realistisk, om jeg ikke lader på jobb, ligger jeg på forbruk mellom 0,2 og 0,4, avhengig av årstid på akkurat den kjøringen. Hybrid er derfor helt ypperlig for meg i dagliglivet. På langkjøring kommer det selvsagt an på hvordan du kjører. Kjørte tur/retur sørlandet i helga som var, og da flatet forbruk ut på nøyaktig 0,7. Inkludert i det var jevnt over rundt 130 på motorvei, samt litt i overkant aktiv kjøring på noen småveier i en periode der. Tidligere har forbruket lagt på mellom 0,6 og 0,7 på langkjøring. Bilen er nydelig, bedre enn jeg tenker på i hverdagen når den kun loffer på el til og fra jobb. Ikke den største bagasjeplassen, men kan du leve med det og ev. forbruk, er det få biler som matcher. Har selv Bernina Grey og digger den fargen. Om du ønsker å gå for litt vill farge, ville jeg definitivt gjort det med begge de to bilene du har valget mellom :) Ønsker deg lykke til med valg, og kan i alle fall bekrefte at 545e er en helt nydelig bil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...