sinfes Skrevet Mai 24, 2023 Skrevet Mai 24, 2023 Vinteren er ferdig, sommerdekkene er på. Erfaringer etter et år med ix3 Bilen ble bestilt høsten 2021, og jeg fortalte at jeg hadde leasingbil til april-mai 2022. Forhandleren fant en bil der vi fortsatt kunne bestemme farge inn- og utvendig, og at den kunne leveres når vi trengte ny bil. Karbonschwartz med lyst interiør, fully charged. Bilen ble levert tidlig i april 2022, akkurat som lovt, og som forventet. Jeg var litt spent på bakhjulstrekk før vinteren. Jeg har ikke kjørt bakhjulstrekk siden to VW Bobler på 70-og 80-tallet. Den gang het det at bobla var god vinterbil, med motor bak og store hjul (15 tommer). Riktignok med beskjeden varme i bilen, men det funket. Siden den gang har det vært forhjulsdrift, og piggfritt siden 90-tallet. Siste biten opp til heimen er bratt, med et kryss der det ikke er mulig med særlig fart gjennom krysset. Hver vinter har jeg vært innom naboens gårdsplass noen få ganger for å få litt ekstra fart opp bakken. Egentlig ingen problemer, det tar et halvt minutt ekstra. Tre episoder fra sist vinter: En bygdevei med blank is og regn på isen. Det var så glatt at bilen i en sving begynte å skli sidelengs, innover i doseringen. Jeg skulle ned en gårdsvei, der rant det vann på isen i hjulsporene. Jeg hadde ingen problemer med å komme opp igjen gårdsveien. Jeg mener firehjulstrekk ikke ville ha gjort noen forskjell. Det eneste som hadde hjulpet, ville ha vært piggdekk eller kjetting. Allerede på motorveien før jeg kom til bygdeveien skjønte jeg at det var glatt. Ingen over 70-80 km/t, ingen filskifting. Innkjøringen til bensinstasjon for pølsepause var speilglatt. Jeg vet ikke hva bil med firehjulstrekk ville ha gjort bedre. Kanskje kunne jeg ha kjørt fortere ut fra bensinstasjonen? Bratte bakker med svinger til boligfelt høyt oppe i byen. Nysnø, temperatur +2 grader, helt polert snø på veien. Ingen problem å kjøre opp. Da vi skulle ned igjen, kjørte fruen VW Polo med piggdekk. Hun var veldig fornøyd med å kjøre lett bil med pigg! Jeg kjørte veeeeldig sakte nedover, og det gikk heldigvis uten problemer. Men igjen, firehjulstrekk savnet jeg ikke. Derimot pigg eller kjetting! Smal bygdevei med bakker både opp og ned, nokså dårlig brøyting. Noen få minusgrader, tørr snø. Bilen satt som et skudd! Akselerasjon, bremsing, svinger, bakkestart, bare moro! Så er det alle milene i vinter med vekslende føre uten noen problemer. Saltede og usaltede veier, med eller uten snø eller is. En, og bare en tur innom naboens gårdsplass for å få ekstra fart! Rekkevidden er selvsagt en annen enn om sommeren. Den største utfordringen var en tur i minus 18 grader, mest på motorvei. Etter 200 km var det godt å parkere i garasjen, med 50 km rekkevidde igjen. Ellers er det jo bare å akseptere at både temperatur, snøslaps og mye regn stjeler kilometer. Det eneste minuset som fortsatt er et minus, er hengervekten. Vanligvis er hengerlasset mest volum, og ikke så mye vekt, men jeg må kanskje kjøre to ganger for å få med gruslasset som hengeren tåler, men ikke bilen. Alt i alt en praktfull bil. Passe stor, et interiør å trives i, ingen problemer etter det første året og 21 000 km. macrorain, TorsteinAa, Ingvaldsen og 5 andre reagerte på dette 7 1
macrorain Skrevet Juli 28, 2024 Skrevet Juli 28, 2024 På 4.1.2023 den 23.50, codex skrev: Der fant jeg ix3 tråd ja 😛 Merklig nok ikke like populær som i4 tråden, selv om det er like mye til bil i mine øyne Jeg hentet nå ut min andre ix3 nå rett før jul, så jeg er ihvertfall fornøyd ja Byttet rett og slett til 22 modellen for og få Msport hehe(nytt ratt med varme i var også digg). Men med gunstig timing og prisøkninger osv så var det på grensen til økonomisk lurt og oppgradere 😛 Og idag koster jo bilen 150k mer enn hva jeg ga for den, så det er jo også ok. Jeg hadde planer om og bytte den svarte grillen på min første ix3 også, men ble med tanken. Men nå ble det gang med ix3 nr 2 😛 Så etter litt klur så fikk Bavaria Haugesund montert m40i grillen, det var vist ikke så plugn'play som enn skulle tro. Måtte vist kutte og slipe for og få montert. Men resultatet ble ihvertfall helt knall, meget fornøyd Og med det så tror jeg bilen er ferdig "modda" 😛 Makan til godbil! Den grillen gjorde seg veldig, har du tilfeldigvis noe produktnummer eller lignende til den? 😇
macrorain Skrevet Juli 29, 2024 Skrevet Juli 29, 2024 Skal man ha carbon black eller Sophisto grey da? 🙂 Begge ser fine ut.
codex Skrevet August 1, 2024 Skrevet August 1, 2024 (endret) On 7/28/2024 at 4:50 PM, macrorain said: Den grillen gjorde seg veldig, har du tilfeldigvis noe produktnummer eller lignende til den? 😇 produkt nr vet jeg ikke, jeg fikk bestilt via bavaria. x3 m40i grill er det rett og slett Men måtte litt tilpassing til. Kan sikkert like så godt bestille fra ebay/aliexpress osv og spare penger samtidig slippe tilpassing. Endret August 1, 2024 av codex macrorain reagerte på dette 1
macrorain Skrevet August 1, 2024 Skrevet August 1, 2024 28 minutter siden, codex skrev: produkt nr vet jeg ikke, jeg fikk bestilt via bavaria. x3 m40i grill er det rett og slett Men måtte litt tilpassing til. Kan sikkert like så godt bestille fra ebay/aliexpress osv og spare penger samtidig slippe tilpassing. Har bestilt alt. Billig var den ikke 😅
AuroraDriver Skrevet Oktober 6, 2024 Skrevet Oktober 6, 2024 (endret) Skal til Trondheim på tirsdag, for å hente en 2021 utgave om alt går bra (bør gå bra, flybilletten er bestilt). Deretter følger det en drøy tur tilbake til Nord Norge via Bognes. Aldri kjørt så langt med elbil før, men har hørt at den ruta jeg kjører, der har både vegen og lademuligheten oppdatert seg siden sist jeg kjørte langtur via Nordland. Edit: Turen gikk bra selv om det var utelukkende regn, rein og slaps på deler av strekningen. Rakk tilogmed ferga fra Bognes til Skarberget med en liten margin, før det ble kjøring på smale veier mot Narvik. Oppdaget i dag at bilen er opprinnelig bruktimportert fra Tyskland i 2022, mest sannsynligvis av forhandler da det enda er både service og garanti på bilen. De to ulempene jeg har med det, er tysk bruksanvisning i hanskerommet og tysk språk som standard i iDrive systemet. Greit nok jeg kan lese bruksanvisningen på nett / mobilen og jeg kan litt tysk fra før. Men jeg er en av de snålingene som liker å sitte i bilen og lese bruksanvisningen, blir ikke helt det samme på en iPhone. Så jeg skal prøve og se om jeg finner en bruksanvisning til bilen som er på norsk / engelsk Endret Oktober 11, 2024 av AuroraDriver fupsaker, Marius2002, Otis og 1 annen reagerte på dette 4
F25x3 Skrevet Desember 7, 2024 Skrevet Desember 7, 2024 Er det rapportert noen svakheter med ix3 man bør være obs på? Jeg snuser på en facelift-utgave som erstatter for dagens elbil.
Ron Jeremy Skrevet Desember 7, 2024 Skrevet Desember 7, 2024 31 minutter siden, F25x3 skrev: Er det rapportert noen svakheter med ix3 man bør være obs på? Jeg snuser på en facelift-utgave som erstatter for dagens elbil. IX3 er en bil med få feil, bra opplevd kvalitet og et solid interiør, til en fornuftig pris. Savnet rattvarme i min preface 21’, med det kom jo med LCI. Det er en moden bil som kjører bra og som har en bra balanse med rekkevidde/effektivitet/kjøreglede med sin RWD. Men for 500k så får du jo nå iX40, iX3 LCI og iX1/2, så litt å velge blandt. Saltkjelen, macrorain og fupsaker reagerte på dette 3
danskiii Skrevet Desember 12, 2024 Forfatter Skrevet Desember 12, 2024 Vi har enda ikke opplevd noen store ulemper med vår iX3. Den har flere turer til Estland og Latvia, mye langkjøring i Norge og ca 40.000km kjørt siden sommeren 2022. Det som har vært av feil: Vi har fått byttet spylervæsketank på garanti (tok ikke imot væske, problem med luftin av tank, typisk på iX3/X3), speil på passasjerside (tidvis så lukket/åpnet ikke dette seg når speil på førerside lukket/åpnet), fått nytt front kamera på garanti (var plutselig borte frontkamera i grillen en dag) Det som er irriterende: Knapp til setevarme er dårlig, og krever ofte flere trykk for å registrere du vil skur av/på/skifte nivå på varme. Vindusviskermotor knirker Gesture control. Vet det kan skrus av men ok til tider Skulle ønske det var: Softclose Comfort seter Bedre lyd på harman kardon anlegg. Høyere hengervek. Disse har vel 2.2 tonn i Tyskland?
AuroraDriver Skrevet Desember 16, 2024 Skrevet Desember 16, 2024 Ikke så mye som har irritert meg enda med bilen bortsett fra den lommen under klimaanlegget som kan lukkes. Den lukkes aldri etter at jeg slet med å få den åpen igjen.
hemperen Skrevet Onsdag kl. 22:49 Skrevet Onsdag kl. 22:49 Driver å snuser på iX3 og leser at pre-facelift mangler funksjon for å forvarme batteri før hurtiglading, som gjør at den lader en god del tregere ved lave temperaturer. Er det noen som vet om dette stemmer, eller om pre-facelift bilene kan ha fått dette via OTA-oppdatering?
Ron Jeremy Skrevet Torsdag kl. 04:50 Skrevet Torsdag kl. 04:50 5 timer siden, hemperen skrev: Driver å snuser på iX3 og leser at pre-facelift mangler funksjon for å forvarme batteri før hurtiglading, som gjør at den lader en god del tregere ved lave temperaturer. Er det noen som vet om dette stemmer, eller om pre-facelift bilene kan ha fått dette via OTA-oppdatering? Mener dette ble holdt tilbake pga SW. Trodde dette nå var implementert? Mener alt ligger tilrette for dette, om det er en manuell funksjon eller om den gjør det automatisk ved valg av lader er jeg usikker på. Veldig greit å ha i vår iX1 hvertfall, stor forskjell med og uten denne funksjonen 🙂 fupsaker og hemperen reagerte på dette 2
codex Skrevet Torsdag kl. 13:28 Skrevet Torsdag kl. 13:28 Jeg mener og ha lest at det er en HW greie, og at prefacelift aldri vil få denne muligheten. Så det kommer jo meget ann på hvor ofte du lader på langtur om vinteren, sommerstid har det ingenting for seg. hemperen reagerte på dette 1
Dusy Skrevet Torsdag kl. 13:59 Skrevet Torsdag kl. 13:59 (endret) Var å prøvekjørte en ‘24 mod ix3 i dag. Her må jeg si BMW har gjort en riktig så god jobb med å kamuflere vekta! Bilen var veldig kjøreglad, som en ekte BMW pleier å være. Satt utrolig godt på veien og komfortabel. Stort pluss at BMW har under rapportert rekkevidden også. Eneste som er å sette fingeren på er A stolpen, som var litt ekkel i starten med tanke på blindsone. I tillegg ser den ut som en vanlig bil og alt av infotainment samt manøvreringen på rattet er intuitivt. Så, nå begynner jakta på den rette LCI til den rette prisen! Gått mange runder med meg selv ang. Tesla. Det er for all del en god bil og til en edruelig pris ikke minst, men såå sykt kjedelig å kjøre det alle andre kjører i Asker og Bærum. Til tross for at det blir et bruktbilkjøp så fremstår ix3 som mye bil for pengene, som er litt glemt grunnet mangelen på firehjulstrekk. Men, det er virkelig noe eget med BMW Endret Torsdag kl. 14:09 av Dusy fupsaker, Sverre 2468, macrorain og 2 andre reagerte på dette 3 2
fupsaker Skrevet Torsdag kl. 14:34 Skrevet Torsdag kl. 14:34 Vi hadde iX3 tilbake i 2021 og starte av 2022. Burde beholdt den, var ypperlig å kjøre. Men mangelen på formvaring og 4WD gjorde at den ble solgt.. Dusy og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå