Gå til innhold

Min F34 GT 320d xDrive 2017 tråd - tidligere: Trenger "ny" bil maks 300 000,- - E39'n er erklært død


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

@Marius2002

Da fikk jeg tatt noen bilder av ren bil, får se om jeg tar en lett polering før voksing i morgen. Er noen steder som det er greit å gjøre en jobb på.

20230803_165635.thumb.jpg.0f99fc520d7928d01a950ccbab6f6d85.jpg

20230803_165642.thumb.jpg.e0f90440ad6add3b8c2ef6bcecac585e.jpg

20230803_165317.thumb.jpg.b3944cbca5fbced9d7e7e56e624730a1.jpg

20230803_165239.thumb.jpg.780dc5a5e2c983c694cdf4989b333828.jpg

20230803_165304.thumb.jpg.f297fece150f8532c3da8298ccf08157.jpg

20230803_165253.thumb.jpg.dc717b6c29fd5d7896174203eb7bd901.jpg

Fikk i dag brev fra BMW om aksjonen angående EGR kjøler, er visst fare for lekkasje av kjølevæske og i worst case brann. Så greit å få tatt det på servicen tirsdag neste uke.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat levert fra meg bilen til mekaniker, sitter å jobber i ventesonen. Fikk akkurat første video fra undesiden av bilen, bakdekkene er akkurat over 1,6 mm, men anbefales å bytte da de ikke er gode i været som er nå... Når han sier at bakdekkene anbefales å bytte, er vel da alle som må byttes om det er xDrive? har kun hatt rwd før så er litt usikker.
Men siden de er innafor kravet så kan jeg ta PKK samtidig selv om fristen ikke er før 28. oktober.
Ser han er i gang med å bytte bremsevæsken, olje/filterbytte bør heller ikke ta lang tid, det er vel bytte av EGR kjøler som vil ta mest tid regner jeg med.

Ser det er mye rust på bakdiffen og nioen skruer i opphenget bak, bør jeg vurdere å gjøre noe med det, eller er det som det skal være?

Siden det ikke var noe som skulle gå i veien for godkjent EU/PKK så venter jeg nå på at den blir ferdig.

Mekaniker var helt iskker på at forhjul og bakhjul ikke var byttet samtidig, forhjulene har mye mønster igjen mens bakhjulene så vidt er over 1,6 mm. Så det burde være greit å bare ta bakhjulene denne gangen. Skal få et tilbud ila. høsten.

Endret av sondre
oppdatert info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så normalt ut det under. Om det er "mye" mønster foran så kan det jo hende at du faktisk får likere rulleomkrets foran og bak med nye bakdekk kontra dine nåværende dekk. Gitt at du kjøper samme dekk som du har nå og at de i utgangspunktet matcher frontdekka mtp. rulleomkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevnes at svigers har en 3GT med samme hjuloppsett/dimensjoner som du har - de er på sitt andre sett med Vredestein Ultrac Vorti, som har fungert veldig bra på den bilen. Men sist var bakdekkene slitt ned til korden mener jeg, uten at de kjente noe i bilen av den grunn (fordelingskasse osv). Hvilke dekk som står på nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, papertiger skrev:

Kan nevnes at svigers har en 3GT med samme hjuloppsett/dimensjoner som du har - de er på sitt andre sett med Vredestein Ultrac Vorti, som har fungert veldig bra på den bilen. Men sist var bakdekkene slitt ned til korden mener jeg, uten at de kjente noe i bilen av den grunn (fordelingskasse osv). Hvilke dekk som står på nå?

Yokohama BluEarth 265/40-19 bak som bør byttes og tror det er 225... foran hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sondre said:

Yokohama BluEarth 265/40-19 bak som bør byttes og tror det er 225... foran hvis jeg ikke husker feil.

Det skal være 255/40-19 bak og 225/45-19 foran på disse bilene. 265/40-19 høres merkelig ut og stemmer ikke med rulleomkrets vs. 225 foran. Ville nok ha byttet alle dekkene, og fått dekk med stjernemerking (eller de nevnte Vredestein-dekkene som har vist seg bra på svigers sin 3GT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

Det skal være 255/40-19 bak og 225/45-19 foran på disse bilene. 265/40-19 høres merkelig ut og stemmer ikke med rulleomkrets vs. 225 foran. Ville nok ha byttet alle dekkene, og fått dekk med stjernemerking (eller de nevnte Vredestein-dekkene som har vist seg bra på svigers sin 3GT).

👍 Jeg skal sjekke når jeg reiser fra jobb i dag, også mekaniker stusset på dimensjonen når jeg skrev 265 på e-post til han i dag.

 

EDIT: Er 255/40-19 bak ja.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med meget pen F34! Utrolig hvor mye LCI gjør for helhetsinntrykket med de nye og mer moderne lyktene foran og bak - pre-LCI ser skikkelig gubbete ut i forhold :) 

Du får følge med om det dukker opp et rimelig 6WB instrumentpanel, det løfter innrykket av interiøret noe vanvittig synes jeg. Ser ellers ut som en veldig ryddig bil med fine "farge"kombinasjoner - sort/sort slår an på disse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk tanker...

Bakdekkene har 2,6 mm mønster.

Fordekkene har drøyt 7 mm mønster og det er et ganske stort avvik. Nye dekk har ca 8 mm mønsterdybde så min tanke er at her lønner det seg å bytte bakdekk asap. Og neste gang det skal byttes dekk vil slitasjen være så jevn at da bytter jeg alle 4.

Blir vel litt raskere slitt bak selv med xdrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du uansett må måle og sammenligne for- og bakdekk om du nå bytter. Det kan være at bakdekkene dine med 2,6mm mønsterdybde har så godt som identisk rulleomkrets som fordekkene. Det kan også være at det ene dekkmerket fungerer, mens et annet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Serviceavtalen jeg har går ut 06.09.2024

Forrige service var i august i år, så blir ikke mere service på den avtalen.

Som en høst 2016 modell så kan jeg utvide den til 10 år, og får da en service til for dne prisen som nå er på 6k

Har fått beskjed (e-post fra Bilia) om at prisen for service invlusive vil øke 1. desember, uten at jeg vet hvor mye.

valget blir:

  1. Å kjøpe siste forlengelse av service insclusive nå til 6k
  2. Kjøpe forlengelse i begynnelsen av august, før den nåværende utløper, pris blir da mer enn 6k?
  3. Satse på et liv uten serviceavtale.

Tar gjerne innspill, men lukter mot #1 da jeg ikke aner hva prisstigningen vil bli, men er vel ikke noe som ikke har steget mye i pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...