Gå til innhold

Trenger gode råd. Hente ut ny iX, eller vente?


Jan E-28
 Share

Anbefalte innlegg

Pga en del rot blir ikke en juni-21 bestilt iX50 levert med spec jeg ønsker. Denne kommer ikke før okt og da uten det jeg anser som viktigst. De satt også inn en bestilling på iXM60 i håp om at det kunne redde situsjonen, men denne viser seg vanskelig å få levert før nyttår. Begge bilene har jeg fått en hyggelig pris på i forhold til dagens pris, og spesielt når mva kommer neste år.

Så her er dilemma:

-Hente ut iX50 (kanskje med litt mer populært fargevalg), for så å selge/innbytte når M60 kommer. Ulempen er brukstap i perioden. De sier jo 10-20% faller av så fort en kommer ut forhandleren. Tro hvor mye verdien på brukte bilen vil øke i januar når tilsvarende ny bil øker 25% over 500.000kr i mva?

-Ta iX50, og si fra seg M60 med en gang. Og leve med en litt "bitter" smak på mangel av B&W (noe jeg ikke er sikker på jeg klarer).

-La iX50 stå hos forhandler, og registrere rett før nyttår når den står der i påvente av at M60 kommer neste år. Slik at iX50 da kan selges "som ny/ubrukt ut fra forhansder", men stått registrert på meg siden desember. (dette er avklart med forhandler at iX50 kan stå hos de en stund)

-Hente ut iX50 og selge med en gang. For så å se ann hva en ender på når M60 dukker opp. (Tro hvor mye verdien vil endre seg i forhold til alternativ 1 ved å beholde selv til M60 kommer neste år med mva økningen begge som nybil vil få)

-Andre løsninger?

Sitter å lurer veldig på hva som er økonomisk lurest 🤔

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg nok tatt ut bilen og solgt det når iX M60 kommer. En ser jo at markedet for elbil er helt eksplosivt, så tviler vel egentlig på at du vil gå noe særlig tap i møte her. Tatt i betraktning at bilen også er momsfri, er det for min del en no brainer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva saltkjelen sier.

En kollega kjøpte 50’n, men tok en ventepølse med billig leasing på 40’n.
I mellomtiden bestilte han 60’n.
Ender opp med å kjøpe ut 40’n, selge denne (med fortjeneste). Får 60’n i disse dager og får 50’n i September.
En av disse skal selges, men han regner med å sitte igjen med ca 2-300k ved salg, regnet faktisk med å selge 60’n, men han får rattet denne en mnd i det minste.

Slik jeg ser det sitter du med en vinn - vinn situasjon, alt av pris jeg fikk presentert (April 2021) tilsier gevinst hvis man titter 2 minutter på Finn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe tap er det nok ikke snakk om nei. Er mer hvor mye fortjeneste de forskjellige alternativene representerer.

 

Lurer vel aller mest på hvor mye en bruktmarked iX vil øke over nyttårsnatten.

Nybilprisen for en fullt utstyrt iX50 ser ut til å kunne øke 175.000. Kanskje litt mindre om BMW skrur ned nybilprisen litt samtidig (men tviler vel egentlig at de har så mye marginer i disse tider til å gå særlig ned). Men vil ikke tro de fully/super loaded utgavene på Finn.no spretter tilsvarende opp i verdi på nyåret. Store spørsmålet er om noen kan ta en kalkulert gestimat på hvor mye de vil øke...

 

Heller vel mest mot å endre fargen på 50 fra Blue Ridge Mountain til en som er mer populær.Og kjøre den til 60 kommer, for så å ta avgjørelsen om hva å gjøre. Men når en først står i dilemmaet ønsker jeg å maxe fortjenesten. Om en kommer f.eks. 50.000kr bedre ut i ene tilfellet så er det fort noen måneders fremskritt på nedbetalingen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være vanskelig å se denne type detaljer i spåkulen, er jeg redd. Hva er bilalternativet fra salg og frem tl iX M60 kommer? Er det en bensin- eller dieselbil og du kjører mye, så tyder det mer og mer mot å kjøre iX xDrive50 frem til iX M60 kommer, selv profitten isolert sett muligens er dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2022 den 23.45, Saltkjelen skrev:

Det vil være vanskelig å se denne type detaljer i spåkulen, er jeg redd. Hva er bilalternativet fra salg og frem tl iX M60 kommer? Er det en bensin- eller dieselbil og du kjører mye, så tyder det mer og mer mot å kjøre iX xDrive50 frem til iX M60 kommer, selv profitten isolert sett muligens er dårligere.

Kjører egentlig nesten ingenting med bruksbilen 😆 Kan beholde dagens diesel GranConnect.

Største alternativet er egentlig å gå for X5 30d, og da nesten forkaste iX i overskuelig fremtid. Når en har blitt vandt med 30d sin tilhengervekt (med iX får jeg ikke full utnyttelse av bilfrakteren) så er det vel 45e som blir den naturlige oppdateringen om noen år om ikke diesel er blitt forbudt i indre Oslo 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan E-28 skrev:

Kjører egentlig nesten ingenting med bruksbilen 😆 Kan beholde dagens diesel GranConnect.

Største alternativet er egentlig å gå for X5 30d, og da nesten forkaste iX i overskuelig fremtid. Når en har blitt vandt med 30d sin tilhengervekt (med iX får jeg ikke full utnyttelse av bilfrakteren) så er det vel 45e som blir den naturlige oppdateringen om noen år om ikke diesel er blitt forbudt i indre Oslo 😅

Hvorfor går du ikke bare for X5 45e med det samme? en IX50 eller 60 koster da nesten det samme. Da får du også en lekker premiumbil for de samme pengene (objektivt selvsagt). Da kjører du elektrisk i hverdagen og så har du ellers de praktiske egenskapene og forutsigbarheten en fossilbil har 😀

Er du avhengig av å kjøre i indre Oslo så ville jeg droppet 30d, med mindre du har noe annet å kjøre til byen med. Man vet aldri hva de grønne ekstremistene i byrådet kan finne på av faenskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i indre Oslo kan du enda noen år rulle i dieselbil, med unntak av enkelte vinterdager. Oslo Kommune har gått ut med at byen skal være utslippsfri innen 2030, så du har enda noen år å ratte fossilt på inni Oslo. Med det sagt leste jeg at "de grønne" ønsker kun utslippsfrie privatbiler i Oslo allerede i 2026 og dette skulle på høring, men det er så mange faktorer som spiller inn at jeg tviler på at dette blir realitet. Det er enda ingen gode bruktelbiler til rundt 100000,- som kan fungere som familiebil og dette vil ramme veldig mange. Det er ingen menneskerett å eie bil, men ja… 

https://www.oslo.kommune.no/miljo-og-klima/slik-jobber-vi-med-miljo-og-klima/miljo-og-klimapolitikk/klimastrategi/#gref

Samtidig kan de faktisk ikke stenge E6 og E18 for bilister med fossilbil som er på gjennomkjøring.

Ergo tror jeg, om du bor og ferdes i indre Oslo, at å satse på fossilt igjen om 4-5 år er risikosport. For ikke å snakke om alle bommene, sett fra et økonomisk ståsted :) 

45e og 30d er flotte biler og for Oslos bilister tenker jeg at det er nå dette må satses på for ved neste korsvei så kan det være umulig/lite smart. Hvis ikke man går rett på iX med en gang og nyter fordelene til el mens man fortsatt har de innad i byen. iX50 med en gang ville vært mitt valg med de forutsetningene du legger fram. Legger du bompenger også i regnestykket så… tja.. Du får helt sikkert igjen pengene for iX50 ved salg med fortjeneste, alt tyder på det iallefall, så det er ingen tapsprosjekt om man tar høyde for at dagens situasjon holder seg. 

Lykke til i valget :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2022 den 15.46, Fredrik 90 skrev:

Hvorfor går du ikke bare for X5 45e med det samme? en IX50 eller 60 koster da nesten det samme. Da får du også en lekker premiumbil for de samme pengene (objektivt selvsagt). Da kjører du elektrisk i hverdagen og så har du ellers de praktiske egenskapene og forutsigbarheten en fossilbil har 😀

Er du avhengig av å kjøre i indre Oslo så ville jeg droppet 30d, med mindre du har noe annet å kjøre til byen med. Man vet aldri hva de grønne ekstremistene i byrådet kan finne på av faenskap. 

Økonomisk peker mot 30d, 45e er et kompromi (spesielt siden jeg flere ganger har tenkt at jeg ikke ønsker hybrid pga flere feilkilder og driftkostnadder), iX er følelse. I bilkjøp er følelse ofte den tyngste steinen på skålen 😄 Har egentlig ikke hatt noen store følelser for BMW siden 90 tallet. iX treff noe 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne se den forhandleren som presser kunden for 8% på en bil de ikke aner når de vil kunne klare å levere. Har du troverdig leveringsdato innen rimelig tid, chassisnr osv er det jo noe annet. 

Dersom du har troverdig dato på levering av IX50 i oktober, og det er en bil du uansett ikke ønsker å beholde, så hadde jeg nok tatt den ut, og solgt med en gang og sikret den gevinsten.

Men det er meg. Du spør om hva som er økonomisk lurest? Da er det bare å flippe så mye du makter og helst time ting opp mot nyttår. Markedet koker nå. Hva som skjer i 2023 er ikke så godt å si, men det ryktes at bilindustrien har begynt å få opp farten litt, sånn helt i det stille: https://finansavisen.no/nyheter/bil/2022/06/05/7877757/chipkrisen-avtar-for-bilindustrien

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er nok ikke så harde på 8%, siden de vil tjene godt på om noen kanselerer.

Med min flaks så kan jeg vel si at om min går i produksjon rundt uke 42 så er B&W, massage, kick sensor etc tilbake i ca uke 44 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...