Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, RF91 skrev:

60mm stempel? E dei til M5? Isofall burde dei vel vera grei skuring å bli kvitt? 🤔

Til M5 ja, ingen som har tatt kontakt enda. Alt er skiftet, så de skal være bra 🙂

Skrevet

Klaven bestemmer størrelsen (spesielt tykkelsen) på skiva kan du si, men caliper gjør også det. Du skal ha nok plass til skive + bremseklosser i åpninga. Det er rimelig å anta a den totale klosstykkelsen på ikke ventilerte bremser er minst lik den som er på ventilerte, da vil du fort slite med å få plass til disse klossene + en ventilert skive i tillegg. Går sikkert med brukte klosser som har slitt noen mm belegg og blitt slankere, men det er jo ikke noe god løsning å måtte slipe ned nye klosser før hver montering og ha ekstra kort levetid på disse.

Skrevet
På 27.9.2025 den 15.21, E.C. skrev:

Klaven bestemmer størrelsen (spesielt tykkelsen) på skiva kan du si, men caliper gjør også det. Du skal ha nok plass til skive + bremseklosser i åpninga. Det er rimelig å anta a den totale klosstykkelsen på ikke ventilerte bremser er minst lik den som er på ventilerte, da vil du fort slite med å få plass til disse klossene + en ventilert skive i tillegg. Går sikkert med brukte klosser som har slitt noen mm belegg og blitt slankere, men det er jo ikke noe god løsning å måtte slipe ned nye klosser før hver montering og ha ekstra kort levetid på disse.

Ja, ikke umulig det. Disse kalipperene ble slik jeg har forstått det levert på blant annet 535i, men og på tidlige M5, senere gikk de over til 40mm stempler mot 38mm tidligere, og opp til 20mm ventilerte siver, mot 10mm før, mulig kalipperene var "dypere" og.

Skrevet

Der er du ignag igjen :)

Er nok riktig å få ryddet litt i bilene som har samlet seg, så kan du fokusere sterkere på den ene.

Blir spennende å følge videre :)

Skrevet
22 timer siden, Mortenej skrev:

Der er du ignag igjen :)

Er nok riktig å få ryddet litt i bilene som har samlet seg, så kan du fokusere sterkere på den ene.

Blir spennende å følge videre :)

Er nok ikke så mange biler her, bare E34en jeg har av prosjekt, men det har blitt litt deler, jeg har fått solgt unna litt siste tiden, men har en del igjen. :)

• 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Fikk handlet meg dette settet på Biltema Vinstra av alle steder, greit solid virker det som, og godt utvalg med forskjellige kopper.

Tenkte jeg skulle få plukket ut foringene i helgen og få lagt traversen i Stripall, men så ble det tur til sykehus med yngstejenta og en crp på over 200 torsdag, da ble planene selvfølgelig endret. Etter et voldsomt antall tester og målinger ble heldigvis Sepsis utelukket, men slike turer er virkelig ikke kjekke, hadde egentlig håpt vi fikk en natt til på sykehuset, siden hun fortsatt hadde 40 i feber natt til i går, men neida, hjem bar det, med lungebetennelse og to virus i kroppen. Må si jeg syns det er rart at man ikke holder et barn på 1,5 år litt lenger med slike tall, men hun er heldigvis litt bedre i dag.

Uansett, dama ville se film i kveld, og jeg tok meg et par timer i garasjen, fikk til slutt ut alle 3 foringene, men ikke uten å måtte lage meg et lite verktøy siden begge foringene revnet, men hadde en grov platebit liggende og tilpasset denne til diameteren i hullet, og da gikk det greit å få ut resten. På mutterne er det noen slag kulelager som sikkert skal funke slik at det blir minst mulig friksjon når man skrur, det ene av disse røk, men eller greit sett, får sikkert mer bruk for dette.

Ellers hadde det vært fint med en liten dreiebenk i blant 😅

IMG_4904.jpeg

IMG_4925.jpeg

IMG_4927.jpeg

IMG_4928.jpeg

IMG_4937.jpeg

IMG_4933.jpeg

IMG_4934.jpeg

IMG_4940.jpeg

IMG_4943.jpeg

IMG_4945.jpeg

IMG_4947.jpeg

IMG_4948.jpeg

Endret av Olaandref
Skrevet

Det verktøyet så jo genialt ut det Ola-Andre 😊

Er jo morro med alt som er nytt og rent når man monterer.

Det der med syke barn og lege ,den runden kjenner jeg igjen ja alt det kan være en prøvelse 😩

Godt der er litt tid til bil .

Skrevet
55 minutter siden, sveigis skrev:

Det verktøyet så jo genialt ut det Ola-Andre 😊

Er jo morro med alt som er nytt og rent når man monterer.

Det der med syke barn og lege ,den runden kjenner jeg igjen ja alt det kan være en prøvelse 😩

Godt der er litt tid til bil .

Ja, det var nok verdt pengene 🙂

ja, det er ikke noe kjekt, det eneste som er ok med det er at man ser hvilket apparat som settes i sving, selv om vi bor på bygda gikk det rimelig kjapt, ambulanse til fergekaien, ambulansebåt derfra til Ålesund, det som normalt er en 3 timers tur gikk på litt over timen, og hadde det virkelig vært alvorlig hadde det blitt helikopter, så det er betryggende 👌

Ja, nå har det vært lite en stund igjen, kjenner det gjør godt 🙂

Skrevet
13 timer siden, Olaandref skrev:

På mutterne er det noen slag kulelager som sikkert skal funke slik at det blir minst mulig friksjon når man skrur, det ene av disse røk, men eller greit sett, får sikkert mer bruk for dette.

må være raus med fett på gjengene eller så bruker du mye energi på tørre gjenger istedenfor å presse foringen.

Skrevet
25 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

må være raus med fett på gjengene eller så bruker du mye energi på tørre gjenger istedenfor å presse foringen.

Ja, var det jeg fant ut, smørte godt når jeg tok siste foringen, pluss at jeg sprayet med tyntflytende mellom veggene og selve foringen, og det hjalp faktisk litt det og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...