E.C. Skrevet Oktober 3, 2022 Share Skrevet Oktober 3, 2022 Premium-selection er jo et fint navn som høres fancy ut, men her må man lese det som står med liten skrift. Hva forhandlere sjekker før de stempler bilen som "premium selection" eller annet er ikke godt å si. Jeg kjøpte en E91 som hadde vært på en sånn inspeksjon med video fra under bilen og "alt så bra ut", men motoren er sauset i olje og det var påbegynnende rust i dørfals og på bakluka. Dette så jeg lett rundt 6 mnd etter inspeksjonen. Bremser på elbil ruster noe drøyt og jeg hadde rust på bakskivene på Teslaen etter 2 måneder (fra ny) og der lå den rustringen ytterst på bakskiver i de to årene jeg hadde bilen. Tesla sine skiver så også ut til å være mye mindre motstandsdyktige mot rust enn f.eks. BMW sine, merket det godt på hvor fort man fikk rustbelegg etter vask. Så hvis du får originale deler rundt baut for 8500kr så vil jeg si at det ikke er så gale og det aller enkleste er kanskje å slå til og gå videre med livet. sluquet reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 3, 2022 Share Skrevet Oktober 3, 2022 Merkeverksted tar noen ganger helt av mtp pris. Forsikringen til pappa betalte nettopp 15k for å bytte et reimhjul på veivaksel. Der kosta delen 5k og jobben tar maks 1 time... Jobben på bilen din er i mine øyne verdt ca halvparten av de 17k du har fått som tilbud. Dette er små, billige bremser som er veldig lett å bytte. Verksted tar ofte 3-4 timer for dette, men reel tidsbruk er ca halvparten. Det er dessverre et fenomen at bremsene ruster på i3. Jeg bytta 2 ganger på 80k på min og jeg kjørte 20k i året og relativt hardt/friskt. Ved mindre og mer forsiktig kjøring går prosessen ofte mye fortere. Med det sagt ser det ut som prosessen var godt i gang på bildene du har lagt ut, spesielt det første. Da blir det jo et diskusjonstema om det går under selgers opplysningsplikt eller kjøpers undersøkelsesplikt. Her har selger møtt deg på halvveien som er fair, men beregningsgrunnlaget på 17k bør det gå å få ned. Erfaringsmessig er bmw merkeverksted ganske lite imøtekommende når det gjelder rust på bremser. De gadd ikke engang å opplyse om det på min ved førstegangs service på 2 år/50k. sluquet, Marius2002 og papertiger reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sluquet Skrevet Oktober 3, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 3, 2022 Takk for mange gode innspill og tanker, setter pris på det. Trenger bil så den blir nok fikset på verkstedet i morgen, men ikke uten at jeg klager på pris. Har sendt inn klage til tilsynet uansett, og kommer nok til å la den bli behandlet (4-5 mnds behandlingstid), mest fordi jeg føler meg skrudd og også fordi «bruktbilsjefen» hadde en skikkelig dårlig holdning og innstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Oktober 3, 2022 Share Skrevet Oktober 3, 2022 Men generelt, virker jo som bremseskiver idag i beste fall er laget av «Russerstål»? Var aldri så omfattende og mye trøbbel med rust (som jeg husker) for et par tiår siden på bremseskiver som det oppleves nå? Dette gjelder bil generelt, ikke bare elbil. Alle moderne biler har bremseskiver som er krokanifiserte og rustne, er dette blitt en ny «bransjestandard»? Som at enkelte deler i tv skal slutte å fungere etter garantien har utløpt? uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K.F Skrevet Oktober 3, 2022 Share Skrevet Oktober 3, 2022 rustne bremseskiver er jo ikke noe nytt på en elbil. de bruker jo ikke bremser med mindre man nødbremser. ta kosten selv, å skift skivene, eller ta noen skikkelige oppbremsninger så er jo det ute av verden, det er snakk om 4-5% av kjøpesummen på bilen?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Oktober 3, 2022 Share Skrevet Oktober 3, 2022 3 timer siden, sluquet skrev: Rundt 1.100 pr skive ca. Mulig calippere må byttes også siden prisen er så høy, har ikke peiling egentlig. Fikk bare en 45 sekunders video der en mekaniker forklarer at bremsene må byttes, får høre i morgen. Så litt rødt når jeg så prisen. 10-12k for jobben da. Spør om mekanikerene der har noen form for provisjon for da stiller jeg opp der med matboks tvert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 3, 2022 Share Skrevet Oktober 3, 2022 Måtte faktisk sjekke på GS, det er rundt 20% rabatt nå. 4 skiver, 2 slitasjevarslere, samt to sett bremseklosser (foran og bak) kommer på 7213 kr, da med kun originale BMW-deler. Så for 8500 kr går de fort i null på den 50% rabatten. Du har litt å prute på. Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Oktober 4, 2022 Share Skrevet Oktober 4, 2022 Et poeng her er jo de bildene du har funnet frem, som viser at det da var rust på bremsene. Sjekket du ikke dette selv, vil jo forhandler kontre med. En har jo en viss undersøkelsesplikt selv. Uansett er summen såpass lav at jeg personlig ikke ville giddet å bruke tid på dette hos diverse utvalg og nemder. Mitt tips er å takke ja til å få dekket 50% av kostnaden, også får du et pristilbud på byttet en annen plass. Eventuelt foreslår du at forhandleren du kjøpte bilen av gjør bremsebyttet, også betaler du for eksempel 5-6000 kroner. Det er bedre for de å gjøre jobben selv enn å få et utlegg, og det kan derfor være de er villige til å strekke seg noe lengre ved en slik løsning sluquet, fupsaker og Ron Jeremy reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 4, 2022 Share Skrevet Oktober 4, 2022 Finner det ikke igjen nå, men hadde en oversikt som viste hva en 360 inspection, som er grunnlaget for "Premium Selection"-stempelet, består av. Det inkluderer bremser og dekk, så dersom du kan dokumentere at bilen neppe hadde passert en EU kontroll på kjøpstidspunktet, så vil jeg si at du har en god sak. Om det er verdt kampen dersom de stritter imot, er en annen sak. fupsaker og sluquet reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå