BrokeBoi Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 Hva slags meninger har folk her om å kjøpe bruktbil som nettopp har fått ny motor? Er dette trygt eller bør man holde seg langt unna? Det følger som regel med et par års garanti på motoren fra produsenten ved bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 Ser ikke noe problem i det så lenge det er gjort ordentlig og en har fulll dokumentasjon. F01 min har både ny motor og girkasse og ser kun fordeler med det. Spesielt siden førstegangsmotoren på den modelen hadde litt trøbbel. Hpi og BrokeBoi reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 Hva slags bil/motor er det snakk om da? Er jo i utgangspunktet positivt, spesielt hvis det er en "problemmotor". Ville uansett tegnet drivverk-forsikring hvis bilen er utenfor nybilgaranti. BrokeBoi og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Oktober 23, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2022 @Lars89 Det er generelt V8 motorer i mellomstørrelse klassen jeg tenker på her, dvs M5, RS6 og E63. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 Jeg vil si det er positivt hvis det er gjort av seriøse aktører og ny motor kan dokumenteres, er det derimot satt inn en "overhalt" eller "ny" motor og jobben er utført av "A/S svindel og mekk" eller det er gjort hjemme i garasjen av noen som hevder å ha peiling så vet jeg ikke selv om motor har garanti . Det er dessverre noen ihjelskrudde og ihjelkjørte biler der ute. BrokeBoi, Snagg30 og Ron Jeremy reagerte på dette 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 Enig med de over, om jeg feks var ute etter en F10 M5 og Bavaria hadde nylig tatt motor bytte med 2 års garanti på en jeg så på så må jo det nesten utelukket vær positivt? Hpi, fupsaker og BrokeBoi reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 Jeg hadde styrt unna en bil med byttet motor. Først og fremst fordi jeg ikke med 100 prosent sikkerhet vet hvorfor motoren er byttet. Kan det være hard bruk, dårlige service rutiner? Hvem har byttet motoren og er byttet utført riktig ? For meg er bytte av motor en "nagativ" ting. På noen modeller så er det jo kjent at motorene er dårlige, men da ville jeg styrt unna den modellen. Det høres fint og flott ut med 2 års garanti, ingenting skjer under den garantitiden uansett. Men hva er "garantien" for at den nye motoren ikke havarerer på ny etter 3 eller 6 år hvis det er snakk om en i utgangspunktet dårlig konstruert motor. Det kommer også an på hva slags bil det er snakk om. Det fremkommer jo ikke her. Er det en nyere bil eller ett tilfelle hvor motor er byttet hos merkeverksted med en fabrikk ny motor..da stiller ting seg litt annerledes. Men uansett så vil ordet "motor byttet" få meg til å kikke videre. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 6 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Jeg hadde styrt unna en bil med byttet motor. Først og fremst fordi jeg ikke med 100 prosent sikkerhet vet hvorfor motoren er byttet. Kan det være hard bruk, dårlige service rutiner? Hvem har byttet motoren og er byttet utført riktig ? For meg er bytte av motor en "nagativ" ting. På noen modeller så er det jo kjent at motorene er dårlige, men da ville jeg styrt unna den modellen. Det høres fint og flott ut med 2 års garanti, ingenting skjer under den garantitiden uansett. Men hva er "garantien" for at den nye motoren ikke havarerer på ny etter 3 eller 6 år hvis det er snakk om en i utgangspunktet dårlig konstruert motor. Det kommer også an på hva slags bil det er snakk om. Det fremkommer jo ikke her. Er det en nyere bil eller ett tilfelle hvor motor er byttet hos merkeverksted med en fabrikk ny motor..da stiller ting seg litt annerledes. Men uansett så vil ordet "motor byttet" få meg til å kikke videre. Må desverre si meg uenig… Er selvfølgelig enig om jeg ikke vet hvem ting har blitt utført av. Men - Om det foreligger dokumentasjon på at det er gjort hos merkeverksted feks så har du inntil flere år garanti på både jobb og deler. Om motor er skiftet hos merkeverksted kan du spore opp hele fortiden til bilen og selvfølgelig skal dokumentasjon på hvorfor motor er skiftet foreligge. Dette kan være av mange forskjellige årsaker men en typisk gjenganger er feks oljeforbruk. Dette har hos flere merker ikke kun BMW feks blitt utbedret med ny variant av motor med oppgraderte deler som ikke skal forårsake til samme problem. Hvis du ikke skal kunne stole på feks merkeverksted bør du heller aldri levere dine biler hos service hos andre eller reprasjoner. Jobber selv hos merkeverksted og ser hver eneste dag ting som har blitt gjort andre steder og kommer inn hos oss pga ikke riktig utført rep. Merkeforhandler skal være den mest sikre da disse har alt av spesial verktøy, egnet utstyr og rep håndbok tilgjengelig for riktig utførelse av jobben. Om det foreligger dokumentasjon på riktig sevicehistorikk hele veien og bilen har vært inne til alt av oljebytter og inspeksjon ++ til tide ser jeg ingen grunn for bekymring. Så lenge bilen er stelt med og ser fin ut så er jeg uenig at jeg hadde styrt unna. Et motorbytte er ikke alltid førers feil og kan feks komme av uriktig produksjon av motor eller tilhørende deler. Selvom garanti utgår etter oppgitt år kan du tegne motor og girkasse forsikring som hjelper deg med meste av kostnadene mot at du feks betaler en egenandel. ( Selvfølgelig om bil ikke er for gammel til å tegne dette ) Dette kan skje med alle biler og ingen biler. Selvom motor er i bra stand ved kjøps tidspunkt kan dette dukke opp etter kort tid eller 5 år etter i ditt eie og du må igjen stå med motorbytte og da har kanskje nybil garanti utløpt samt at bil er for gammel til å tegne motor og gir forsikring. Jeg kan ikke se grunn til at jeg ikke skulle kjøpt en bil med motorbytte så lenge alt er gjort hos merkeforhandler og all dokumentasjon foreligger. Selvfølgelig sjekker jeg også om alle servicer er fulgt i henhold til produsentens krav og annbefalinger. Jeg hadde ikke styrt unna pga motorbytte så lenge overnevnte er på stell. Dette hadde ikke fått meg til å ombestemme meg om alt annet på bilen er riktig mtp utstyr, farge, riktig motor utgave osv osv for mitt behov og ønsker. Reef89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 (endret) Orker ikke å skrive stil, men som jeg nevnte i første innlegg så ser jeg kun det positive på min F01 med motorbytte da jeg har all dokumentasjon på byttet hos Bilia personbil og hvorfor byttet er utført. Og det er fabrikk ny motor og gir, så den med at Jeg hadde styrt unna en bil med byttet motor. Først og fremst fordi jeg ikke med 100 prosent sikkerhet vet hvorfor motoren er byttet. Kan det være hard bruk, dårlige service rutiner? Hvem har byttet motoren og er byttet utført riktig ? For meg er bytte av motor en "nagativ" ting ...gjelder ikke hos meg. Ellers så er det som @Hpi nevner at hvis dette hadde vært byttet hos Jalla mekk AS og du hadde fått en kvittering der det står "motor byttet bilen går fint" hadde saken vært annerledes. Endret Oktober 23, 2022 av Reef89 Hpi, Snagg30 og BrokeBoi reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrokeBoi Skrevet Oktober 23, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2022 30 minutes ago, Fredrik 90 said: Jeg hadde styrt unna en bil med byttet motor. Først og fremst fordi jeg ikke med 100 prosent sikkerhet vet hvorfor motoren er byttet. Kan det være hard bruk, dårlige service rutiner? Hvem har byttet motoren og er byttet utført riktig ? For meg er bytte av motor en "nagativ" ting. På noen modeller så er det jo kjent at motorene er dårlige, men da ville jeg styrt unna den modellen. Det høres fint og flott ut med 2 års garanti, ingenting skjer under den garantitiden uansett. Men hva er "garantien" for at den nye motoren ikke havarerer på ny etter 3 eller 6 år hvis det er snakk om en i utgangspunktet dårlig konstruert motor. Det kommer også an på hva slags bil det er snakk om. Det fremkommer jo ikke her. Er det en nyere bil eller ett tilfelle hvor motor er byttet hos merkeverksted med en fabrikk ny motor..da stiller ting seg litt annerledes. Men uansett så vil ordet "motor byttet" få meg til å kikke videre. I mitt tilfelle har det på bilene jeg har sett på blitt byttet motor av Bavaria/Møller/Bertel O. Steen med flere års garanti fra tilhørende produsent (BMW, Audi og Mercedes). Det er snakk om fabrikkny motor. Bilene jeg ser på er nyere bruktbiler fra 2015-2018, og som jeg nevnte tidligere var det snakk om RS6, M5 og E63. Enes Yakici reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 1 minutt siden, Reef89 skrev: Orker ikke å skrive stil, men som jeg nevnte i første innlegg så ser jeg kun det positive på min F01 med motorbytte da jeg har all dokumentasjon på byttet hos Bilia personbil og hvorfor byttet er utført. Og det er fabrikk ny motor og gir, så den med at Jeg hadde styrt unna en bil med byttet motor. Først og fremst fordi jeg ikke med 100 prosent sikkerhet vet hvorfor motoren er byttet. Kan det være hard bruk, dårlige service rutiner? Hvem har byttet motoren og er byttet utført riktig ? For meg er bytte av motor en "nagativ" ting ...gjelder ikke hos meg. Ellers så er det som @Hpi nevner at hvis dette hadde vært byttet hos Jalla mekk AS hadde saken vært annerledes. Selvfølgelig glemte jeg å nevne fabrikkny motor på innlegget over.. En brukt motor som er skiftet på bakgårdsverksted uten dokumentasjon hadde jeg også styrt unna. 😊 Reef89, BrokeBoi, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 1 minutt siden, BrokeBoi skrev: I mitt tilfelle har det på bilene jeg har sett på blitt byttet motor av Bavaria/Møller/Bertel O. Steen med flere års garanti fra tilhørende produsent (BMW, Audi og Mercedes). Det er snakk om fabrikkny motor. Bilene jeg ser på er nyere bruktbiler fra 2015-2018, og som jeg nevnte tidligere var det snakk om RS6, M5 og E63. For meg hadde ikke dette hatt noe betydning ved handel. 😊 Men dette er da min mening og min konklusjon selvfølgelig. BrokeBoi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 Jeg deler @Fredrik 90sine tanker. Biler som F15 40e har knapt en original motor med 6 sifret km stand i seg, generelt ville jeg da skrotet modellen/drivlinjen enn å fått en bil med erstattet motor, uansett hvem som satt den inn. Kanskje med et unntak, eldre bil med lav verdi. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Oktober 23, 2022 Share Skrevet Oktober 23, 2022 Jeg deler nok også syn med både @Fredrik 90 og @Ron Jeremy her. For meg er et motorbytte synonymt med noe negativt - spesielt om bilen er av en kostbar eller sjelden art, rett og slett fordi at kilometerstand aldri vil harmonere. På en billig bruksbil er det sikkert helt greit, men på en M5 eller den slags? Aldri. Ron Jeremy, fupsaker og Fredrik 90 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå