Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.All bil på vent.Panorama part 3.Lykkens Lørdag .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den gjennomføringa i bakluka er ett lite helvette for å si det mildt😅 gikk litt tid her og sa jeg bytta på den grå e61 her, uansett godt å ha gjort :bmw:

Skrevet
7 timer siden, viggo E34 skrev:

Den gjennomføringa i bakluka er ett lite helvette for å si det mildt😅 gikk litt tid her og sa jeg bytta på den grå e61 her, uansett godt å ha gjort :bmw:

Ja det var litt av et opplegg dette ja og spesielt da vi ødela ledningene til mikrobryter og 😩😩

Men disse ble loddet og alt i skjønneste orden .

Dette er små ting som er gull og ha iorden .

Skrevet

Da gønner jeg på med Panorama del 2 !

De fleste av dere som har fulgt meg / trådene vet jo at når jeg holder på med noe ,så klarer jeg ikke å slappe av før jeg finner ut ting eller kommer i mål .

Og dette taklukegreiene det tærer på 😩.

Våknet i natt og gikk gjennom flere YT videoer men desverre så var det ikke for mye informativt ,bortsett fra det jeg allerede vet fra før .

Fikk forøvrig beskjed fra kona at jeg skulle holde meg unna bil og slappe av nå .

Men jeg slapper best av når jeg kan tusle og da får jeg trent høyre arm og når jeg småskrur.

Hvertfall her måtte man ut før idag for å komme lengre ned i panorama problemet .

Først kople bort kontakt og til med manuell åpning:

IMG_4633.thumb.jpeg.37d87dfb5beedd830784f4cbdfb5b352.jpeg

Det første jeg noterer meg er at det går så tregt at det nesten er skummelt og når jeg dikk åpnet det helt ,så ser jeg at alt ,absolutt alt er helt tørt og bevegelige deler er rustet 😩😩.

Startet aller først med å dynke alt i Wd 40 ,sveive frem og tilbake og ting begynner sakte å bli bedre .

Fikk tørket opp masse dritt og det ble mye bedre:

IMG_4631.thumb.jpeg.62fde15fed5aa1ca52d88f9b29297cdb.jpeg

Andre siden før rengjøring :

IMG_4632.thumb.jpeg.990ecc765c089f8c2c521d6cb6a18d33.jpeg

Så ble det dynket mer med noe annen spray jeg hadde og nå gikk den lettere ,selv med manuell lukking og åpning .

Nå kunne jeg jo og kjøre den opp på tilt manuelt siden jeg velger farten selv .

Opp går fint men ned så vil ikke bakre del være med og her er årsaken :

IMG_0938.thumb.png.b810eacf349b8d021cf8c9fb05221a9f.png

Ser dere den vinkelen med hull?

Når luken skal igjen så skal vinkel gå helt tilbake og luken lukkes.

Hos meg så sitter den ene siden helt dønn.

Den må dunkes på plass med skrujern og hammer helt bak ,da faller luken på plass .

Har prøvd å myke og smøre opp ,men her sitter det like godt ,så enten er det rustet fast ,eller så er det en del som er ødelagt .

Dette skal jeg se mer på imorgen og hvis jeg ikke får fikset det ,ja da er det deaktivering av bakre luke uten tvil .

Tar meg ti minutter og da har jeg en velfungerende luke uten problem i all fremtid .

For en ting er sikkert opp og gå skal den nå enten på den ene eller andre måten .

Galskapen i meg gjorde at jeg var på Finn og sjekket ut panorama til den ,men tenkte at herregud ,det er ikke en 325/335 dette .

Takk heller høyere makter at du fikser den du har og fornuften seiret .😊

så får vi se hva skjebnen bringer ila kort tid her.

Det fine var at jeg fikk trimmet fingrene idag med og holde ting her selv om jeg mistet hammer på kneet noen ganger 😩😩,så er langt fra hundre ser jeg ,men innsatsen er viktig nå .

• sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.All bil på vent.Panorama part 2.Upd
Skrevet

Utrolig Jan!

Skulle hatt 10% av ståpåviljen din så hadde no 7 serien vært på bakken no.

Følger spent med videre, så får du fortsette å trene armene, men husk at du har en rygg som trenger å passes på også.

Skrevet
17 timer siden, Mortenej skrev:

Utrolig Jan!

Skulle hatt 10% av ståpåviljen din så hadde no 7 serien vært på bakken no.

Følger spent med videre, så får du fortsette å trene armene, men husk at du har en rygg som trenger å passes på også.

Vel takk for det ,men for min del nå så handler det mer og mer om å få prøvd seg og feilet litt fremover .

For jeg orker ikke mye for tiden før det er pauser og de helt store jobbene går ikke .

Du kommer nok i mål med din bil og nå straks tenker jeg Morten .

Gøy å høre ,jada jeg tar ting veldig rolig nå 😊😊

Skrevet

Da folkens ,da ble det orden i sysakene og kan krysse av Panorama problem 😊

Før det ble kvelden igår ,så sauset jeg inn en ny runde overalt i håp om at bakre luke ville slippe og følge med resten .

Etter frokost bar det ut idag for å se ..

Og kun manuell åpning idag og selvsagt.

Kjørte opp tilt og begge gikk opp men da jeg skulle sveive ned ,fremdeles stuck den bakre .

Så frem med hammer og banke på plass den bakre vinkeldelen og sveive alt bak igjen på full åpning .

Ser da at der kommer plastikk deler når jeg kjører luken frem igjen og fant feil.

Et stag er løsnet som drar med bakre del pga en plastikk del er knekt .

Ok ,da vet man at skal dette fikses så må hele panaorama ned og det er uaktuelt !!

Så da skal man modifisere til noe som er like greit og funker enda bedre når ting er som det er !

Frem med drill og Dremel for å fjerne den lippen ned mot skinner :

IMG_0936.thumb.png.5128b4565093ecd5b67db009ba47d70a.png

Da blir det sånn:

IMG_4641.thumb.jpeg.c8db0c8b6c7f61818dd572b545b8a6bf.jpeg

Ny runde med tørk og ny runde med mer smøring .

Igjen luken står nå åpen som dette :

IMG_4631.thumb.jpeg.9a6a839c3fa5c8852ba291966221e7b0.jpeg

Så til the moment of truth..Ville luken nå lukke seg ,gå opp i tilt ,for å så åpne seg uten å dra med seg bakre og lage kaos ?

Vel kopler på kontakt til motor og holder bryter inne for reinnstallering .

Nå er spenningen til å ta og føle på her .

Ser dere det samme som meg ?:

IMG_4640.thumb.jpeg.a8e5d92ac3f50eb4ef1bfcdd00acaceb.jpeg

BOOOM! Absolutt alt virker nå 😊😊🥰🥰

Det åpner som det skal ,lukker som det skal uten noe tull !

For en lykke dere .

Joda tapte bakre del ,men det driter jeg i nå har jeg hvertfall en velfungerende takluke igjen .

Virker til og med på nøkkelen.

Liten åpning på tilt i orden :

IMG_4651.thumb.jpeg.e5a3339cb254f812e4ab90f81e8f44ec.jpeg

Innertak dønn på plass og iorden :

IMG_4646.thumb.jpeg.d1d9c360ade6cf3552ddb4ca6350991c.jpeg

For meg så var dette ganske enkelt så gøy og få iorden ,dvs uten å være kvalm og klysete her (Noe dere vet jeg ikke er ),så visste jeg at jeg skulle få til dette egentlig .😊

Soltak og Bmw er min kjepphest og har nå fikset hvertfall fire takluker på mine biler og har fungert siden .

Og igjen hadde dette vært en bil med sexy motor skulle alt blitt byttet og fikset uten noe problem .

Nå er jeg bare happy sånn det er .😊

Men nå er det bare å bort kampens hete her med merker osv for de er det mye av:

IMG_4643.thumb.jpeg.e28224d2b869fac39b49689dff97d7b2.jpeg

Etter hammer og skrujern med olje:

IMG_4644.thumb.jpeg.b4e47fae1123fdf221ebc2a603bdea94.jpeg

Endelig greit å vite at det er på stell:

IMG_4648.thumb.jpeg.ba420479819399fb07c42cd71f8928fc.jpeg

Siden jeg valgte og ta morgen trening med takluke ,kunne jeg like gjerne få byttet noe mer :

IMG_4649.thumb.jpeg.418522494221b4856eb8c3b5e23f8c49.jpeg

Nytt pollenfilter :

IMG_4650.thumb.jpeg.5f4428b50265edaa8b8aba875dc0dae9.jpeg

Summen til nå :

Nå er det bare alle disse pakningene i motor som må byttes og valvetronicen ,så er jeg ferdig .

Men her stopper det da jeg ikke orker å skru på dette og skal få hjelp resten nå .

Man må rett og slett innse at jeg ikke har boost nok enda ,men glad jeg fikk til dette .

Nå er det avslapning resten av dagen og håper Mini kunne komme på besøk .

Jeg savner henne idag merker jeg ,men hun er nok opptatt med denne bortkastede hesten sin 😅😅.

• sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.All bil på vent.Panorama part 3.Lykkens Lørdag .
Skrevet

Det er fælt og si det Jan men du får gjort mye mer du med den kroppen du har enn oss vanlige dødelige som venter hele dagen på at arbeidslysten skal komme.

Og når det gjelder slike hobbyer med store firbente dyr så må du få de til og regne kostnad pr. hestekraft så finner de fort ut at bilhobby er mye rimeligere.

Skrevet
2 timer siden, Rune-K skrev:

Det er fælt og si det Jan men du får gjort mye mer du med den kroppen du har enn oss vanlige dødelige som venter hele dagen på at arbeidslysten skal komme.

Og når det gjelder slike hobbyer med store firbente dyr så må du få de til og regne kostnad pr. hestekraft så finner de fort ut at bilhobby er mye rimeligere.

Ja det var det da Rune ,men takk for oppmuntrende og fine ord .

Jeg har nok arvet mye av fighter og stå på viljen av min mor ,som desverre fikk smake på mye helsemessige utfordringer i livet sitt.

Hun sa bestandig det at selv om man ikke er som et friskt menneske ,så prøv å gjøre hver dag til en  minnerik og fruktbar dag i livet .

Og er vel det mye handler om for meg nå i tiden og tiden som kommer .

Jeg vil så gjerne komme tilbake der jeg var og selv om jeg er knust fysisk og psykisk av og til ,så handler det om og prøve .

Og det beste 😊😊,det blir bedre og bedre for hver uke Rune.

Det hestegreiene er sinnsykt rett og slett ja 😩

Altså en helsesjekk er jo mange tusen .

Så skal den fikse bein en gang i måneden ,det er fort et par lapper minst .

Så kommer alt det andre ja …

Nei fy søren det der er en dyr hobby .

Jeg ser ikke en fordel med den hobbyen en plass.

Farlig kan de være og 😩

Skrevet
5 timer siden, sveigis skrev:

Ja det var det da Rune ,men takk for oppmuntrende og fine ord .

Jeg har nok arvet mye av fighter og stå på viljen av min mor ,som desverre fikk smake på mye helsemessige utfordringer i livet sitt.

Hun sa bestandig det at selv om man ikke er som et friskt menneske ,så prøv å gjøre hver dag til en  minnerik og fruktbar dag i livet .

Og er vel det mye handler om for meg nå i tiden og tiden som kommer .

Jeg vil så gjerne komme tilbake der jeg var og selv om jeg er knust fysisk og psykisk av og til ,så handler det om og prøve .

Og det beste 😊😊,det blir bedre og bedre for hver uke Rune.

Det hestegreiene er sinnsykt rett og slett ja 😩

Altså en helsesjekk er jo mange tusen .

Så skal den fikse bein en gang i måneden ,det er fort et par lapper minst .

Så kommer alt det andre ja …

Nei fy søren det der er en dyr hobby .

Jeg ser ikke en fordel med den hobbyen en plass.

Farlig kan de være og 😩

Glimrende Jan, dette ble bra, og jeg må støtte det @Rune-K skriver over, du må ha en dose arbeidslyst og vilje jeg virkelig ikke er i nærheten av en gang, dørstokk mila er himla lang i blant.

Og over til hest, jeg har alltid sagt at det der er verdens mest undervurderte rovdyr, det har jeg ment siden jeg observerte faren til en tidligere kompis bli sparket der menn ikke skal bli sparket.. Skal aldri opp på et slik monster...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...