sveigis Skrevet Lørdag kl. 19:59 Forfatter Share Skrevet Lørdag kl. 19:59 Har gitt samtlige av dere en likes men orker ikke å sitere alle 😊 Men det jeg fikk vite var det samme som enkelte av dere har svart ,samt at mange som var inne for å bytte fjærer så var der montert ettermarkeds fjærer av dårlig kvalitet (Dårlige produsent ). Det sagt så skjedde det visst titt og ofte med originale produserte og . Vittige var jo når jeg var der oppe sist ,så kom der ei dame og skulle hente en to serie som hun hadde kjøpt ,i det hun satt seg inn spjoooing og bil lå nede foran 😩. Dårlige tårnlager feks kan det ha noe og si her ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Lørdag kl. 20:00 Forfatter Share Skrevet Lørdag kl. 20:00 50 minutter siden, Werther skrev: Har aldri opplevd dette problemet på andre merker jeg har kjørt mye med, Toyota/Mazda/Ford og Mercedes. Med mine 17 Opler aldri skjedd med de heller . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Lørdag kl. 20:04 Share Skrevet Lørdag kl. 20:04 4 minutter siden, mr.pingu skrev: Legg til X1 F48 og, ganske mange i Facebook gruppa til F48 som får knekt fjær. Men F48 er jo F45 på litt høyere bein. Ja, er vel bygd på samme platform så kan tenke meg at det er noe likheter her og der. 4 minutter siden, sveigis skrev: Dårlige tårnlager feks kan det ha noe og si her ? Ser en del som mener det ja. Gamle/slitte tårnlagre som det kanskje har samlet seg en del grums nedi så glir det jo ikke så lett som det burde, og da blir det vel mer påkjenning på fjæren som kanskje selv har begynt å bli litt "sliten." 🤷♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Lørdag kl. 20:07 Share Skrevet Lørdag kl. 20:07 Spørs om ikke det er tårnlager som er dårlig. Byttet komplette fjærbein på min med nye originale fjærer med tårnlager av Sachs (mener jeg) og nå spørs det om den lager lyd. 40k km er i så fall alt for dårlig, spesielt når hele fjærbeinet er satt sammen etter boka med nye originale og premium-deler. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 20:10 Share Skrevet Lørdag kl. 20:10 2 minutter siden, E.C. skrev: tårnlager av Sachs (mener jeg) og nå spørs det om den lager lyd. Ikke si det a 😅 Valgte nettopp Sachs fordi jeg trodde de skulle være bra 🥲 Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Lørdag kl. 20:20 Share Skrevet Lørdag kl. 20:20 @///M-ini95 haha, ja det tenkte jeg også. Har ikke konkludert enda, men noe sier meg at det kanskje ikke var så dumt å kjøpe det spesialverktøyet til å åpne spindel for å demontere fjærbein allikevel, selv når "alt" var byttet. ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 20:28 Share Skrevet Lørdag kl. 20:28 13 minutes ago, ///M-ini95 said: Ikke si det a 😅 Valgte nettopp Sachs fordi jeg trodde de skulle være bra 🥲 De er OEM for dempere. Hva jeg synes er rart at Mercedes bruker de også som OEM og ikke sliter med samme problemene. Så det er nok ikke Sachs i seg selv men specs BMW har laget? Er den for kort? For tynne, for stive / for hard? Det er vel stortsett foran, folk opplever å ha knekte fjær eller? viggo E34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Lørdag kl. 20:46 Share Skrevet Lørdag kl. 20:46 På E7x er det ikke fjærbeinslager, så det er ikke det som er problemet der hvertfall. Når folk skifter fjær, tenker de ikke på at de skader lakken på sine nye fjær og da ruster de nok endel fortere enn om man bruker skikkelig verktøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 21:05 Share Skrevet Lørdag kl. 21:05 17 minutes ago, Otis said: På E7x er det ikke fjærbeinslager, så det er ikke det som er problemet der hvertfall. Når folk skifter fjær, tenker de ikke på at de skader lakken på sine nye fjær og da ruster de nok endel fortere enn om man bruker skikkelig verktøy. Ja men det er også vært tilfeller hvor fjærer knakk akkurat på delen hvor fjæra hang på kroken ved lakkering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 21:07 Share Skrevet Lørdag kl. 21:07 24 minutter siden, E.C. skrev: @///M-ini95 haha, ja det tenkte jeg også. Har ikke konkludert enda, men noe sier meg at det kanskje ikke var så dumt å kjøpe det spesialverktøyet til å åpne spindel for å demontere fjærbein allikevel, selv når "alt" var byttet. Fjæren som knakk nå var faktisk Sachs fjær 🙃 Aner ikke hvor lenge de har sittet på, da jeg ikke finner noe kvittering på skift i permen. Det jeg la merke til, er at det iallefall var feil delenummer på fjærene... 18 minutter siden, mr.pingu skrev: De er OEM for dempere. Hva jeg synes er rart at Mercedes bruker de også som OEM og ikke sliter med samme problemene. Så det er nok ikke Sachs i seg selv men specs BMW har laget? Er den for kort? For tynne, for stive / for hard? Det er vel stortsett foran, folk opplever å ha knekte fjær eller? Tipper kvaliteten på mye av de kjente merkevarene har droppet med årene for kostnadsbesparelser. At en E60 er mer sårbar for disse fjærbruddene enn en W211 tror jeg har mye med hvordan fjæra er designet uavhengig av produsenten. Fjæra på E6x har svært få vindinger og må komprimeres ganske mye for å kunne monteres på demperen. Se på fjæren på en W211, så ser du veldig fort forskjellen. Jeg hjalp en kollega med å skifte fjær på sin E61 xdrive for noen år siden, og selv med skikkelig fjærklemmeverktøy sleit vi med å få komprimert fjæren nok. Tydeligvis er ikke de "skålene" til verktøyet vi bruker på VAG gode nok til E6x, så det sier jo litt om hvor "spesielle" fjærene er på BMW. Vil tippe kombinasjonen av normal matterialtretthet over tid, rust, og hvor mye fjæren er i spenn når den er montert gjør at man får slike tilfeller. I mitt tilfelle er det ingen tvil om at salt/rust er hovedårsaken. At dempere, lagere og alt annet i forstillingen er fra 2004 gjør jo ikke saken noe bedre. mr.pingu, sveigis, Olaandref og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Lørdag kl. 21:09 Share Skrevet Lørdag kl. 21:09 Feilmontering er absolutt et moment, men har et inntrykk av at det også er relativt mange med nyere bil (<7 år gammel) og under <150k km som får brudd og da er det som regel fabrikkmontert. Når man snakker tårnlager så har det vært et problem på f.eks. i3 der det må byttes veldig ofte. sveigis, mr.pingu og ///M-ini95 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 21:32 Share Skrevet Lørdag kl. 21:32 23 minutes ago, ///M-ini95 said: At en E60 er mer sårbar for disse fjærbruddene enn en W211 tror jeg har mye med hvordan fjæra er designet uavhengig av produsenten. Fjæra på E6x har svært få vindinger og må komprimeres ganske mye for å kunne monteres på demperen. Se på fjæren på en W211, så ser du veldig fort forskjellen. Jeg hjalp en kollega med å skifte fjær på sin E61 xdrive for noen år siden, og selv med skikkelig fjærklemmeverktøy sleit vi med å få komprimert fjæren nok. Tydeligvis er ikke de "skålene" til verktøyet vi bruker på VAG gode nok til E6x, så det sier jo litt om hvor "spesielle" fjærene er på BMW. Akkurat noe sånt var jeg trodde uten at jeg kunne komme med et eksempel men det kan godt hende. Lurer på om "M-sport understell" fjærer som regel kortere og stivere mer utsatt enn 'standard understell'. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Lørdag kl. 21:34 Share Skrevet Lørdag kl. 21:34 For hardt stål kanskje? Det kan jo ha noe med karboninnhold å gjøre, og det kan jo tenkes at Mercedes og BMW har ulike spec på stålkvalitet, selv om begge bruker samme leverandør. Og om dette er et større problem i kulde kan det vel ha en sammenheng med karboninnhold, som vel gjør stålet mer porøst når det blir kaldt? mr.pingu og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Lørdag kl. 21:39 Forfatter Share Skrevet Lørdag kl. 21:39 Av ren nysgjerrighet tok jeg frem heftet som tilhører bil og her ser ja at bilen har fått nye fjærer ,montert på GS sitt verksted i 2019 . Da var den gått 125000 eller noe tror jeg . Byttet pga brudd begge sider . Werther, mr.pingu og Olaandref reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Lørdag kl. 21:45 Share Skrevet Lørdag kl. 21:45 8 minutter siden, Olaandref skrev: For hardt stål kanskje? Det kan jo ha noe med karboninnhold å gjøre, og det kan jo tenkes at Mercedes og BMW har ulike spec på stålkvalitet, selv om begge bruker samme leverandør. Og om dette er et større problem i kulde kan det vel ha en sammenheng med karboninnhold, som vel gjør stålet mer porøst når det blir kaldt? Må sitere på meg selv, jeg tenker og at antall vindinger per la oss si 20 cm fjær og har noe å si på stress på fjæren, at en fjær med høyere stress får tretthetsbrudd tidligere, men det er ofte en kombinasjon av flere faktorer at slike brudd skjer. Litt interessant tema i hvert fall 🙂 mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå