Gå til innhold

Hjelp, nylig kjøpt 530E med ødelagt hybrid-batteri.


MTech86
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, eg ser for meg 2 alternativer og skulle gjerne hatt synspunkt fra dere her.

1. Beholde bilen, mot at alle batteri-celler blir byttet, og hele batteripakken blir ny (det anbefalte Bavaria, da slipper eg at de 3 andre cellene kan risikere og ryke ila. Neste års tid) og får en bil som er forholdsvis ”ny” 

2. Heve kjøpet, usikker på hvilke rettigheter eg har her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker bilen, så får du jo nytt batteripakke, hvorfor ikke? Potensielt lengre levetid på bil. Ellers kan du høre om å heve kjøpet, hvis forhandler har inne en annen bil du også kunne tenkt deg så er det lettere å få de på gli.
 

Samtidig er de den proffe part her og burde være åpen for å løse et problem. Noen forhandlere tar inn igjen/villig til å hjelpe uten problem, andre er vrang. Ta kontakt med de først og se om dere kommer til en løsning :) 

https://www.tv2.no/video/nyhetene/tv-2-hjelper-deg/dette-er-det-mest-uforglemmelige-oeyeblikket-i-tv-2-hjelper-deg-sin-historie/1442369/

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart eg ønsker og beholde bilen, bilen er ellers en drøm å kjøre me alle M-finesser. De sa også på Bavaria at dette var en ytterst skjelden skade, så det er vel som nevnt over -max uflaks 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mtech86 said:

Det er helt klart eg ønsker og beholde bilen, bilen er ellers en drøm å kjøre me alle M-finesser. De sa også på Bavaria at dette var en ytterst skjelden skade, så det er vel som nevnt over -max uflaks 😣

Da er det bare å gå for løsning 1 og se hvordan motparten går på det. 


Og da har du eventuelt mulighet til å heve kjøpet som backup :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, mr.pingu skrev:

Da er det bare å gå for løsning 1 og se hvordan motparten går på det. 


Og da har du eventuelt mulighet til å heve kjøpet som backup :)

Ja håper dette kan være en løsning. Vil være mye mer betryggende og ha hele batteripakken nytt, for å bytte kun 3 å ''vente'' på de også skal ryke. Er litt spesielt, Bavaria sa det som var skjedd her, var en ytterst sjelden sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sånn at man kan velge å heve helt uten videre eller? Selger har vel en rett til å kunne & forsøke åutbedre mangel og da man vel ikke selv velge at hele batteripakken skal byttes om BMW sier det holder å bytte 3 celler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laffe skrev:

Det er vel ikke sånn at man kan velge å heve helt uten videre eller? Selger har vel en rett til å kunne & forsøke åutbedre mangel og da man vel ikke selv velge at hele batteripakken skal byttes om BMW sier det holder å bytte 3 celler. 

Er nettopp det som blir problemet i dette tilfelle. For det blir jo et kost-spørsmål av dette.. Og eg velger og hørre på anbefalinger fra merkeverksted, om at det er fornuftig og lurt å bytte alle cellene når først 50% har tatt kveld. Tragisk med disse summene, er jo astronomiske. Lite bærekraftig er det og, for de som er opptatt av det grønne skiftet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel bare starte praten med forhandler og se hva de tenker. Kan hende de har noen helt andre planer her.

Hvis du virkelig liker bilen er det jo mulig å dekke mellomlegget fra hva det koster å bytte 3 celler (om forhandler tar det) til å bytte alt, om det skulle bli relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, MTech86 skrev:

Er nettopp det som blir problemet i dette tilfelle. For det blir jo et kost-spørsmål av dette.. Og eg velger og hørre på anbefalinger fra merkeverksted, om at det er fornuftig og lurt å bytte alle cellene når først 50% har tatt kveld. Tragisk med disse summene, er jo astronomiske. Lite bærekraftig er det og, for de som er opptatt av det grønne skiftet.. 

Lite bærekraftig?!

Batteriene som blir byttet ut, blir dissekert, resirkulert og materialene blir brukt om igjen i nye batterier.

BMW skal ha nye sertifiserte batterier og summen er absurd dyr for så få kW.

Å bytte ut disse 3 defekte cellene med brukte celler (om du skulle ha gjort det selv) kunne du tatt vekk en null i den opprinnelige summen du fikk oppgitt.

Er du fornøyd med bilen, snakk med forhandler og få byttet cellene og få en fornuftig deal mtp service eller annet om mulig, dette bør la seg løse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Lite bærekraftig?!

Batteriene som blir byttet ut, blir dissekert, resirkulert og materialene blir brukt om igjen i nye batterier.

BMW skal ha nye sertifiserte batterier og summen er absurd dyr for så få kW.

Å bytte ut disse 3 defekte cellene med brukte celler (om du skulle ha gjort det selv) kunne du tatt vekk en null i den opprinnelige summen du fikk oppgitt.

Er du fornøyd med bilen, snakk med forhandler og få byttet cellene og få en fornuftig deal mtp service eller annet om mulig, dette bør la seg løse.

Lykke til!

Ja det som er planen. Håper på å få byttet alle cellene, da hadde eg fått ro i sjela. Og hatt en utrolig flott bil i mangen mangen år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MTech86 skrev:

Ja det som er planen. Håper på å få byttet alle cellene, da hadde eg fått ro i sjela. Og hatt en utrolig flott bil i mangen mangen år..

Ville anbefalt deg å tegne utvidet maskinskadedekning gjennom forsikringen. Da kan du jo ha litt ro i sjelen.

Ellers må jeg si jeg håper det kommer noen krav mot produsentene av biler, feks fra EU, som gjør at prisene på batteribytte eller reperasjon blir lavere. Det er sykt at det skal koste 130 000,- å reparere et batteri med en kapasitet på ca 10kwh timer fordi halvparten av cellene er ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, laffe skrev:

Ville anbefalt deg å tegne utvidet maskinskadedekning gjennom forsikringen. Da kan du jo ha litt ro i sjelen.

Ellers må jeg si jeg håper det kommer noen krav mot produsentene av biler, feks fra EU, som gjør at prisene på batteribytte eller reperasjon blir lavere. Det er sykt at det skal koste 130 000,- å reparere et batteri med en kapasitet på ca 10kwh timer fordi halvparten av cellene er ødelagt. 

Will do, ja det er ikke lett å vite hvordan ting blir fremover. En ting er iallefall sikkert, dette går ikke i lengden. Det finnes ikke økonomisk bærekraftig, det er galskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i alle fall heilt sikkert, og det er at det er risikosport å eige el/hybridbil etter at garantien har gått ut.

For prisen av eit lite batteri så får en faktisk ein del ganske fine komplette bruktbilar. Eg har allereie en fin bruktbil som eg kan fylle omtrent 6500l diesel på for dei pengane. Og det berre på den eine kostbare tingen som kan ryke.

Problema står gjerne i kø, ladera, inverter, varmeapparat osv. Og ingen ting av dette kan du kjøpe på Mekonomen o.l. Så skaff deg i alle fall ei god forsikring, sånn at eg kan vere med å betale for galskapen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • MTech86 changed the title to Hjelp, nylig kjøpt 530E med ødelagt hybrid-batteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...