Gå til innhold

Bytting av glødeplugger. Nye problemer med temperatur på motor.


HakonLimseth
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Haug530D said:

Sånn at de skal sette seg ekstra godt fast da med andre ord? det blir jo feil når de skal skrues fast med moment og forvarme hull og fryse pluggene.

Godt poeng, dog noko krasst formulert syns eg. Men det går fint :)

Eg varma litt med ein varmluftspistol, men det var likevel ikkje allverdens med varme eg fekk ned i glødepluggholet. Eg sjekker momentet, takk for godt hint/tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, KMT skrev:

Godt poeng, dog noko krasst formulert syns eg. Men det går fint :)

Eg varma litt med ein varmluftspistol, men det var likevel ikkje allverdens med varme eg fekk ned i glødepluggholet. Eg sjekker momentet, takk for godt hint/tips :)

Var ikke ment som en krass komentar egentlig, men igrunn litt usikker på hvorfor du i det hele tatt gjorde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No problemo :)

Og eg begynte jo å lure på meg sjøl eg óg no. Tanken var å oppnå tempforskjell mellom plugg og topp siden eg ikkje fekk montert med driftsvarm motor, men innser no at det neppe var smart 😅

Syretesten blir når eg skal løsne desse (med bruk av momentnøkkel) for det må sjekkast asap 🤣

Endret av KMT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var eg heldig gitt (for dette var ikkje noko anna enn flaks!). Pluggane løsna faktisk på 15Nm (på driftsvarm motor) 🥳

L, eg fraråder andre å kjøle ned nye glødepluggar, sjølv på motor som ikkje er driftsvarm ;)

 

Endret av KMT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at det er så mye forskjell på de temperaturene der uansett. Sikkert mer feilmargin når gjengene har vært "brukt" og når man har wrestla ut en gammel plugg. Moment er fint og viktig å følge, men målemessig blir jo alle tall for moment mindre nøyaktige enn f.eks. moment + grader. Så jeg hadde ikke tatt det så tungt og personlig hadde jeg sikkert ikke demontert og montert på nytt heller. Du får satse på at det blir lenge til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist, men nå kommer det endelig en oppdatering herfra angående bytte av glødeplugger.

Kan meddele at etter ca. 1 1/2 uke med spraying av Injector-X fra Würth, og en siste gang før dagens kjørertur, så har jeg endelig fått løs pluggene!! 😄

IMG_20240203_175244.thumb.jpg.d3fd0974917c154672cae18c38244a46.jpg

Pluggene så overraskende greie ut, samt at de var nokså fine for koks. Løsnet plugg 1, 2 og 4 med 30 Nm på momentnøkkelen, imens plugg nummer 3 satt litt fastere så her ble det brukt 35 Nm. Her er bilde av fire stykk nye Beru-plugger, som endelig sitter der dem skal. Disse ble først festet med stusselige 10 Nm, før jeg deretter satt momentnøkkelen til 15 Nm, og strammet til jeg ikke turte mer. Hørte ikke momentnøkkel kneppe her, men orket ikke å dra over gjengene. 

IMG_20240203_181736.thumb.jpg.0e5184da2e15a2bde81f9b679dfb69a2.jpg

 

Neste ut nå er glødereléet fra Hüco, noen som har erfaringer rundt det merket? De hadde fire års garanti på produktet, det kan umulig være så ille?

Selvfølgelig tar jo problemene aldri slutt. Jeg kjørte ca. en time før jeg byttet pluggene med temperatur på motor i dashbordet igjennom hele kjøreturen, og her la jeg merke til ett par snodige ting. Bilen ligger stabilt på 54 - 60 grader ved kjøring på motorvei, 60 - 65 ved kjøring på småveier i lav fart, og helt oppi 76 grader når jeg står på tomgang. Er det noen termostater som har tatt kvelden nå? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HakonLimseth changed the title to Bytting av glødeplugger. Nye problemer med temperatur på motor.
25 minutter siden, 540is skrev:

Ja, og kjøp for all del ikke noe annet enn originale termostat/er. 

Regner med at Mähle er innafor, mener å ha hørt ett sted at de er BMW-termostater uten BMW-logoen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Regner med at Mähle er innafor, mener å ha hørt ett sted at de er BMW-termostater uten BMW-logoen på?

Jeg har fin erfaring med Mahle termostat, men @Otisopplevde høyere driftstemp enn hva original termostat ga. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Jeg har fin erfaring med Mahle termostat, men @Otisopplevde høyere driftstemp enn hva original termostat ga. 

 

Mulig jeg bare var uheldig med min Mahle, men en original BMW termostat så er det bra igjen.

En ting som var forskjell var at Mahle termostaten var produsert i Italia, mens original BMW var produsert i Østerrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HakonLimseth skrev:

Regner med at Mähle er innafor, mener å ha hørt ett sted at de er BMW-termostater uten BMW-logoen på?

Jeg monterte i høst en Mähle hovedtermostat som eier hadde kjøpt på Autodoc eller Eurodel til en M57D30 . Den holdt vel en måned før motortemperaturen var nede på 60 grader. Jeg hadde trua på Mähle men ikke nå lengre etter at det samme skjer som med andre uoriginale jeg har montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 540is skrev:

Jeg monterte i høst en Mähle hovedtermostat som eier hadde kjøpt på Autodoc eller Eurodel til en M57D30 . Den holdt vel en måned før motortemperaturen var nede på 60 grader. Jeg hadde trua på Mähle men ikke nå lengre etter at det samme skjer som med andre uoriginale jeg har montert.

Virker som det er ganske blanda drops av hva en får av kvalitet fra uoriginale leverandører. Har hovedtermostat fra Meyle på X3'n, den har holdt i godt over ett år nå snart, enda Meyle ikke akkurat er kjent for å være top notch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta Nå termostater på x5n (m57) igår å der bestilte jeg inn alt org. Og skulle bytte på e91n(m47) jeg har og kjøpte inn lokalt her som ble Gates forpakning. Hoved termostaten på x5n sto det kun bmw på og ingen andre produsenter på.. men termostater på egr kjøler er Mahle behr

Den som var i Gates for pakningen var og Mahler behr med avslipt bmw logo. Halve bmw logoen var igjenn😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har observert at mange velprøvde merker har begynt å flagge ut produksjon til billigere land. Kjøpte stabstagsforinger til min E61 fra Lemförder, og så at delene var produsert i Kina. Tidligere har det alltid stått Tyskland. Ikke montert dem enda, men har mine tvil på hvor godt de kommer til å holde. Var vel en episode på M539 restorations hvor han bestilte Lemförder deler til sin E92 M3, men endte opp med å sende i retur og kjøpe original grunnet produksjonslandet ikke klinget godt i ørene. 

Ellers ser jeg at Mahle deler produktene sine i to kategorier: P og S, hvor P er den med høyest kvalitet. Mulig sider som AutoDoc eller Eurodel tilbyr S varianten for å ha billigst mulig vare, og dermed får folk problemer 🤷‍♂️

Kollega byttet for 1 mnd siden termostat på sin E60 525d, og det ble benyttet hovedtermostat og EGR termostat fra Mahle. Skal for morro skyld følge det opp og se hvordan utviklingen er der :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, HakonLimseth said:

Neste ut nå er glødereléet fra Hüco, noen som har erfaringer rundt det merket? De hadde fire års garanti på produktet, det kan umulig være så ille?

Eg har ikkje erfaring med Hüco, men dobbel garanti ift BMWs (inntil) 2 årsgaranti gjer meg nysgjerrig på merket 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...