Gå til innhold

Pingu’s X1 F48 - lydoppgradering og soft-close


Anbefalte innlegg

Herlige prosjekter og ekstra artig at det skjer på en modell som ofte blir overlatt til seg selv. Synd det ikke gikk hjem med ACC-radar, men det dukker vel alltids opp andre, artige mods. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Carlsius said:

Retrofits er alltid morsomt å lese om og fin bil du har her med en voksende utstyrsliste :) Følger med på fortsettelsen her

Takk takk ☺️ Det kommer litt utstyr til men det er ikke så mye igjen. Vi er snart i nåtid.

1 hour ago, sveigis said:

Morro å se her ja og gøy du lager tråd .

Fin bil 😊

Takk for det 😊

1 hour ago, Saltkjelen said:

Herlige prosjekter og ekstra artig at det skjer på en modell som ofte blir overlatt til seg selv. Synd det ikke gikk hjem med ACC-radar, men det dukker vel alltids opp andre, artige mods. :) 

Det var synd, jeg hadde alt håp det skulle gå hjem etter forskning og lesing mange timer. Om du vil prøve den på i3’en kan du låne en, trodde skulle være lettere solgt 😛

Ja dere har inspirert meg for soft close så den kommer før eller senere en gang. Må bare få riktig pris på låsekassen. Ellers går jeg også tom for ideer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Elektriske seter med memory og korsryggstøtte - November 2023 (459 & 488).

Jeg tok ikke så mye bilder av denne ettermonteringen men jeg husker den var ganske lett og gjorde det samtidig med en av de forrige retrofits. Jeg fikk takk i elektriske seter med korsryggestøtte fra en F45 som var fortsatt fine.

Hva jeg husker at det var ganske enkelt retrofit. Måtte bare trekke ledning fra førersete til canbus R2. Og legge om ledning fra pin 25 og pin 26 til 15 og 16. De hadde en annet størrelse på terminalkontakten med diameteren på ledning var det sammen så kunne bare klippe kontakten fra disse ledninger og sette på ny terminal.

IMG_8154.thumb.jpeg.c11b7a6cad39b44c140fc00eb40eb087.jpeg

IMG_8153.thumb.jpeg.42e529b91653a1a38840ebe6d56fa604.jpeg

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mai 2024 - Nye (brukte) felger & custom iconic grill (sort)

Sommerdekk var på siste sesong (4 og litt mm igjen) og er ikke så fan av styling 570 så det var naturlig å lete etter ny par felger og greie dekk før det blir vanskelig å selge 570 på grunn av  helt utslitte dekk.

Tenkte først å finne nye felger fra dekkbutikken men så ikke veldig mye fint og om det var fint var det egentlig over budsjett. Så dukket det opp en sett med Styling 715M fra en X2 og det var 6mm dekk igjen. Ikke dårlig deal, tenkte jeg. Lite viste jeg at SSR i continental land er RFT-dekk. Men synes det er synd å kaste gode dekk bare fordi det er RFT, så har bestemt å kjøre de opp selv om komforten må lide under det. 


Av med vinterdekk; på med nye (for meg) sommerdekk

IMG_0268.thumb.jpeg.d180be2e61b41f0a8c56374729d2a811.jpeg

Jeg synes felgene kler X1 veldig bra

IMG_0274.thumb.jpeg.c30860117791b965236a8595eead42fd.jpeg

Også ble grillen byttet til sort grill

IMG_0293.thumb.jpeg.ba83c0f77ad6554f758b47a19647e862.jpeg
 

Så lå jeg meg også inspirere av Iconic Glow fra andre modeller og satt i gang min egen versjon:

kjøpte en brukt grill, plastidipped den sort. Kuttet ut hull på kanten og satt inn en 12V COB ledstrip og litt silikonlim.790bf16d-6267-46dd-880b-5e5a32dba3b9.thumb.jpeg.b162102fbfad95a8a021ecaae5af5948.jpeg

 

IMG_0296.thumb.jpeg.05faf8b426fd94e452a94b8617e7047e.jpeg

Så koblet jeg den opp mot BDC’en og går automatisk av og på som parklys og den er også del av velkomstlys :) 

 Om man ønsker å lese tilbake hva jeg har gjort kan man lese det på Bimmerpost her: https://f48.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2088406

 Dette prosjektet/ forskning  førte også til den tråden her: 

Plutselig skjønte jeg at BDC kunne kodes sånn at jeg får bruke ubrukte lysutganger i BDCen til å koble lys på. 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mai 2024 - SOS batteri, ekstra lys i bagasjerom og lyddemping, låsknappen Comfort Access 


Vinter 2023/2024 var veldig kaldt og så kom av og til melding opp at SOS-systemet ikke funket. Det er vel den kjente SOS-batteriet så da ble den bestillt men ventet til tid og mot for å bytte den.

Det var også i mai som var:

Så ut med mest parten av bagasjerommet for så å skape nok plass for å sette inn ny batteri.

IMG_0109.thumb.jpeg.8b31e556851f0069dfd35b382693fcae.jpeg

 IMG_0110.thumb.jpeg.d75c95ddd443d78a5c2bb7c9fc87fe52.jpeg


Siden god del bak måtte ut uansett for å kunne senke taktrekket var det vel på tide å fikse endelig låseknappen på bakluke  som tilhører Comfort Access retrofit. Siden der medfører at 1 ledning måtte  trekkes til bakluka planla jeg det sammen med en annet modifikasjon. Den ledning til knappen har ligget å vente bak i bilen siden november :P 

Når jeg campe med telt på norgesferie/roadtrip i 2023 irritert jeg meg veldig mye over at det var bare 1 bagasjeromslampe på høyre side. Så det skal vi fikse i sammen slengen og.

Tok av dekselet på bakluke, og så tok jeg de inn for å kutte hull til lys på venstre siden og i bakluke. Og hentet 2 lys for 200kr hos lokale hugger'n.
IMG_9965.thumb.jpeg.926f110ffdc469a4cbbd7b8386247019.jpeg

IMG_9968.thumb.jpeg.34fd4d89ecb88c91be8670a4671de396.jpeg

Så trekke ledning til lyset til bakluke. Tok litt tid for å legge ledning pent inni karmen. 

IMG_9960.thumb.jpeg.bab5f9b4bdade68bb2f2d05223c3476a.jpeg

Så her kommer ut 1 ledning til låseknappen og 2 (12V og jording til lampen).

IMG_9962.thumb.jpeg.45787ef7363f7fc25a810eea3ac3aad5.jpeg

Før vi montere innerdelen av bakluken og bagasjerom tilbake påfører vi også litt lyddemping. Det skader vel adri.

 

IMG_0100.thumb.jpeg.2a00172810cc4f098f0e882a4c03fe3b.jpeg

IMG_0099.thumb.jpeg.c4aa934e4145522b56477d59d8a035f0.jpeg

 

207f760e-759c-4bba-8924-dbb3c8cdc58a.thumb.jpeg.5d68e816cb42e246b62e10b6886edde2.jpeg


Og så setter vi tilbake bakluke og varseltrekanten + nye lyset og det funker med en gang.

IMG_0118.thumb.jpeg.f772e2d8f99dd0edda85a82cb08c2205.jpeg

IMG_0117.thumb.jpeg.f9cc6e47a6c2b14a8b0b10564330bb29.jpeg

Her funker det og; Så da er det bare å rydde opp etter seg.

IMG_0140.thumb.jpeg.153ede68cf6d4879341d3e68ebdb212a.jpeg

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • mr.pingu changed the title to Pingu’s X1 F48 - ekstra lys i bagasjerom
Skrevet (endret)

Juli 2024 - 6CP - CarPlay Forberedelse

Hvem trodde det skulle være så lett a skaffe seg CarPlay på veldig OEM måte?
Det var en liten eksperiment fra min side, siden jeg lurte på hva komme til å skje hvis jeg koder inn - 6CP Apple CarPlay forberedelse i bil så det var bare å skrive  6CP  til VCM og vente. 

WLAN-antenne hadde jeg satt inn tidligere. Hovedenhet må ha WLAN-antenne utgang for dette til å funke.

Etter hvert dukket det opp i BMW AOS (Aftersales Online  System) samt med mine tidligere retrofits (som har ligget der for en lang tid):
589276036_VO-codesfromBMWservers.thumb.png.4e8e9a9f3f74476ce35f4dca16714e66.png

Så sjekket jeg i Connected Drive Store og plutselig hadde jeg mulighet til å bestille CarPlay
 

1264477994_ConnectedDriveStore.thumb.png.2a07b8a31b2aad52da2202dfe2f6c3ac.png

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Fant en liten snack for 400kr, solskjerm uten airbag merke fra høyrestyrt bil. 😎

IMG_2280.thumb.jpeg.3f599a5d28c17254e7b2e0eac819affe.jpeg

Låseknappen til passasjersiden også på vei ☺️ 

Har dessverre ikke funnet soft close for førersiden til akseptabelt beløp enda. 

Dette blir vel sette på når bilen er tilbake, samboer tok den med til Røros for noen dager så kjører rundt i denne her for tiden. 
 

IMG_0359.thumb.jpeg.77c973f384604aac8a7eb4deb767b28f.jpeg


Klør litt å få Capturen oppgradert, så bestilte ryggekamera til den for å begynne med. Så da blir det Renault retrofits og ☺️

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det noen spennende greier, skal følge med framover. Virker å være grei tilgang til deler for ettermontering for F48 om man ser på tvers av landegrenser og kan vente litt, men sånn blir det jo gjerne med de fleste retrofits at man sjeldent finner komplette sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 hours ago, E.C. said:

Her var det noen spennende greier, skal følge med framover. Virker å være grei tilgang til deler for ettermontering for F48 om man ser på tvers av landegrenser og kan vente litt, men sånn blir det jo gjerne med de fleste retrofits at man sjeldent finner komplette sett.

Takk ☺️


Kjører ganske mange av de rundt i Norge føler jeg men også i resten av Europa. Tilgang på deler er stort sett ikke noe problem. 

Problemet med soft-close retrofitten er det er egentlig fra X5 F15 eller 7’ G12. Det finnes flere riktig låsekasser som jeg trenger men gidder ikke å betale 2000kr for låsekasse og 2000kr for soft-close motor. Siden jeg fikk begge bak til 2000kr og høyre foran til 1800kr. Så jeg sikter nok på maks 2000kr for å få den komplett :)  Kan også bare ta det dør for dør så det haster ikke heller, ikke noe koding eller system som forventer at alle 4 er er på plass.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svakhet av BMW-audiosystemene er ar diskant og mellomtone deler sammen kanal uten skikkelig delefilter. (Unntak B&O / B&W). 

For å løfte lydkvaliteten er det noen tiltak man kan gjøre. 

Jeg har allerede byttet ut original forsterker for en Match UP7 BMW som løfter lydkvaliteten ganske mye.

Nå er BMW HK høytalere på ingen måte dårlig så sette inn Bavsound som er Kina-dritt med altfor mye hype markedsføring er vel en hakk ned. Nå er lyd for mange veldig subjektiv så de klarer faktisk å selge det. Må si det er imponerende 😂

for interesserte:

1) Bavsound subwoofers uten bavsound logo: https://a.aliexpress.com/_EJwWQ3B

2) Bavsound mellomtone: 
https://a.aliexpress.com/_EvszgjJ

3) Bavsound tweeter:
https://a.aliexpress.com/_EyNjhXx

 

Synd på de som bruker penger på Bavsound… det finnes selvfølgelig oppgraderinger til HiFi og HK høyttalere men det må du nesten søke i Focal, Morel eller andre High-end merker. 

Det var liten rant, tilbake til mer objektive saker. Hvor var vi? Som sagt er på de fleste BMW systemer ikke en egen kanal på diskanten.

Så om jeg skulle oppgradere lyden en hakk til, har jeg kommet fram til noen alternativer.

1) trekke separat ledning til diskantene og så oppgradere til match 10DSP med 10 kanaler og gi alle diskanter egen kanal.

2) Sette inn ordentlig passiv delefilter.  Vanligvis er det bare en filter på 4.7 uF til diskanten som gjør egentlig en ganske dårlig jobb. Mellomtone får fortsatt full spektrum.
 

Jeg velger på grunn av kostnad å gå videre med 2)  

Sette inn en lowpass på rundt 4Khz på mellomtone (2nd order) og en high-pass (3rd order) rundt 4khz for diskanten.

Så mellomtone trenger ikke å spille alt som er i diskant regionen og vice versa. Dette burde løfte lydkvaliteten ganske mye uten store investeringer. 
 

Så jeg holder på med lage disse delefiltere.
Skal klippe brette til riktig størrelse og sette på de blå BMW-kontakter så det blir mest mulig plug&play nå er de er ferdige loddet og limet. Og så tenkte jeg å bruke dobbeltsidig teip for å feste i døren. 

WIP. Venstre er low-pass og høyre er high-pass.

IMG_2283.thumb.jpeg.2fca0bc0d851820fd774e30aecf072eb.jpeg

 

 

Sub under sete trenger også en upgrade da jeg vil ikke kjøre med basskasse men kunne tenkt med litt mer bass. Så da må nok litt penger til men usikker hva det blir.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kondensator foran diskanten er typisk nok til formålet mtp. å kutte vekk/redusere lavere frekvenser. Det er fort sånn denne biten blir satt opp i et delefilter også, men det er klart at man kan hente noe mer på å separere andre veien også (avhengig av elemnter som er i bruk), ved å sette inn en spole slik at mellomtonen ikke får høyfrekvens inn. Så lenge man har litt plass noe sted i døra så tror jeg at en slik delefilterløsning er på høyde med å kjøre dedikerte kanaler per element mtp. hva lyden i en bil angår. Det holder med én kanal og delefilter i HiFi-anlegg så det bør være godt nok i en bil også (åpenbart litt mer seriøse delefiltre i skikkelige høyttalere). Artig at du lager ditt eget filter. Har du undersøkt frekvensresponsen til de ulike elementene før du kjøpte komponenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Snagg30 said:

Du er ikke i slekt med @Saltkjelen tilfeldigvis? Mye likehetstrekk her :D fantastisk å se hvordan du styrer på

Jeg har ikke tatt DNA-test så det får vi aldri vite :P Takk takk :)

 

 

23 minutes ago, E.C. said:

En kondensator foran diskanten er typisk nok til formålet mtp. å kutte vekk/redusere lavere frekvenser. Det er fort sånn denne biten blir satt opp i et delefilter også, men det er klart at man kan hente noe mer på å separere andre veien også (avhengig av elemnter som er i bruk), ved å sette inn en spole slik at mellomtonen ikke får høyfrekvens inn.  Har du undersøkt frekvensresponsen til de ulike elementene før du kjøpte komponenter?

Ja det er formålet men en enkelt kondensator (1st order) er ikke like effektiv som en 2. / 3. order filter. Du hører det ganske godt at gjerne diskanten kan bruke litt bedre filter.  ;) Du vil nok finne lite HiFi-anlegg hvor de har brukt en 1st order HPF. Spesielt når effekt øker  blir 1. ordre filter dårlige valg. Her er en  liten sammenligning: https://www.bcae1.com/xoorder.htm



Filter tok jeg fra billfitz på bimmerpost: https://f30.bimmerpost.com/forums/showpost.php?p=29684015&postcount=117

Nå har jeg ikke målt frekvensresponsen fra høytalerene mine men jeg regner med at de er ganske lik, hvertfall lik nok til at den filter kommer til å være greit. Nominell impedans er lik for begge systemen ifølge TIS. Billfitz, som har også laget disse delefiltere har også sagt at HK -høyttalere var ganske likt.

Quote

Based on some data I saw from another source they’re similar, but not identical. The data was incomplete, so I can’t say for sure, but the H-K midbasses probably have a bit more output capability. That’s only logical, as the H-K amp is more powerful than the Hi-Fi amp.


Specs HK for F30 - F56
image.png.002434391acaab002ac08876293a73c2.png

image.png.4bad6aafe4bad9a8844e3769161b97eb.png

 

 

Så jeg er ganske sikker at komponentene kommer til å samarbeide ganske godt og vil være en oppgradering. Muligens at delefrekvens er en liten hakk opp eller ned men jeg tror ikke det vil gi store utslag.

Den andre veien er nok mindre å hente, men om man holder på så gjør man det ordentlig. Mellomtone er mindre påvirket av høyfrekvens signal enn omvendt.
Man trenger mest filter for diskanten men det skader ikke med 12db/oktav lowpass fra 4khz heller på mellomtone.  Fleste 100mm høyttalere begynner vel å bli mindre bra fra 5-6khz. Nå vet jeg ikke frekvens responsen av HK høyttaleren så vet ikke om det gjelder også den. Mellomtone + tweeter signal har allerede HPF fra forsterkeren på 125Hz med -18db/okt. Og med en andre ordre LPF ser den sirka sånn ut og benytter . Tokk kjap DSP profilen lå på Butterworth 2. ordre filter for å lage grafen kjapt. image.thumb.png.888115b34bd5da79f11e774ee0fd758d.png

1 hour ago, E.C. said:

Så lenge man har litt plass noe sted i døra så tror jeg at en slik delefilterløsning er på høyde med å kjøre dedikerte kanaler per element mtp. hva lyden i en bil angår.
Det holder med én kanal og delefilter i HiFi-anlegg så det bør være godt nok i en bil også (åpenbart litt mer seriøse delefiltre i skikkelige høyttalere


Helt enig der!
skikkelig HiFi-anlegg bruker også delefiltre så om den gjør jobben trenger man ikke egen kanal.  Fordelen med egen kanal er nok at du kan bruke DSP  og enda brattere delefrekvens. Men egentlig for en bil er det vel overkill siden en bil har nok mye ulyder utenfra som egentlig forstyrrer musikken så det trenger ikke være 110% (når man bruker bilen for å kjøre, ikke bare stå med bakluka åpen og pumpe med basskasse på bensinstasjonen :P ) Men poenget er vel egentlig at den lille filtre som sitter i diskanten orginalt er ganske dårlige ;)  Ikke minst er prisen på den filter her mye mer økonomisk løsning enn å kjøre på med 10-kanals forsterker (11k kr) å få det til. Delene hadde jeg kjøpt inn lenge siden fra https://www.soundimports.eu/en/   for  ~70 EUR og på den tiden var kronekursen mot euro vesentlig bedre. :)



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Saltkjelen said:

Nydelige mods i velkjent OEM+-stil. Det er nesten litt digg at BMW gjør en del slike kostnadskutt, slik at en i alle fall får muligheten til å rette opp i dette og få seg en litt ekstraordinær modell. :) 

Kunne gjerne hatt de lysene i bagasjerommet montert fra fabrikk :P

 

Men anbefaler å kjøpe sånn Renault Captur. Det er også veldig mye å fikse på, mye mer enn en kjipt utstyrt BMW 🙈 Den har PDC men det må kodes for å vise på skjermen. Informasjon også mye vanskeligere å finne enn på BMW. Tyske «gründlichkeit» er noe eget. Strukturert, tydelig logisk. Mye ting på Renaulten er langt fra det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • mr.pingu changed the title to Pingu’s X1 F48 - lydoppgradering og soft-close

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...