mr.pingu Skrevet Mai 7 Forfatter Skrevet Mai 7 On 5/6/2025 at 10:29 PM, Saltkjelen said: Små detaljer som utgjør mye! Det er så typisk å oppdage at noe er glemt når hele interiøret er remontert igjen. 100% enig. Løfter premiumfølelse selv om det er innstegsmodell. Fortsatt mye småplukk igjen når det kommer til ambientlys oppgraderinger men det har var en god økt Veldig typisk… Men, jeg kan nå drømme den bilen her, så tipper det tar bare 30-40min for å rette opp feilen. — Planer framover i 2025 - pre-2016/07 ambient lys i alle dørlommene - Soft-close låsekasseførerdør - ny sidevindu førerside - trekke høyttaler ledninger til alle dører fra forsterker - Ambient Lys I fotbrønn - X5 seter ahj, fupsaker og Patryck reagerte på dette 3
mr.pingu Skrevet Mai 11 Forfatter Skrevet Mai 11 (endret) Det ble produktivt helg. Mest med tanke på DSP10 prosjektet. - trekket 4 par ledninger fra forsterker. a) Til høyre side av bagasjerommet b) Til dørterskel bak på venstre siden - Oppgradert hele venstre bakdør. a) Ledning til diskanten fra dørkontakten b) Ambientlys i dørlommene Brukte pin 42 og pin 43, sammen som B&O oppsettet fra F15 På selve dørtrekket hvor diskanten sitter på var det en kontakt med akkurat 2 ledig pinner Og så var det ambient lys i dørlomme til venstre bak døra. 1/4 Da ble delefilter passivt fjernet igjen. Noen evt interessert i den? Den er nesten plug & play, eneste som ikke er plug & play er diskanten fordi man må kutte ut OEM filter og så lodde rett på ledninger til diskanten. Endret Mai 11 av mr.pingu E.C., BimmerFan!, fupsaker og 6 andre reagerte på dette 9
mr.pingu Skrevet Mai 21 Forfatter Skrevet Mai 21 Framskritt på flere fronter, med mest trekk av ledninger til ambientlys, X5 seter og DSP10-prosjekt. Henter AMBL_1 og AMBL_2 strømmen fra bakre dørkontakt. Samt lagt opp 2 ledninger for diskanten. Jeg trenger disse for både ha oransje ambient fotbrønn lys og lysstripen på baksiden av X5 setene. I samme slengen har jeg også lagt klart CANbus ledning for X5 setene. Klarte allerede å trekke AMBL_1 og 2 allerede til fotbrønnlys. Neste steg blir å ta ut BDC og legge siste ledninger for diskanten til framdøra. Så er høyre siden av bilen snart klart. Så må jeg gjenta prosessen for venstre siden 😛 dessverre manglet kontakthuset pin 43 og pin 42. Det er bare en hull på bilen sin side så må legge om på dørensside også. Så må ta av dørtrekket og fuktsperre bak en gang til…. liker ikke å ta av den fuktsperre med mindre jeg virkelig må 😕 Dusy, sveigis, CHNilsen og 4 andre reagerte på dette 7
mr.pingu Skrevet Mai 22 Forfatter Skrevet Mai 22 (endret) Så ble det 2 nye ledninger til framdøra høyre. Ut med BDC. Foran er også kontakten tomt for diskantene så her blir det også velge annet pin-nr enn OEM. 38 og 39 Så da bygge BDC tilbake. Og ferdig skulle man tro. Så flytter jeg bilen og hørte noe knekke….Ikke alt kan gå etter planen Låsesplinten av dørkontakten, å ja den datt på bakken og har jeg glemt igjen. Det blir finne en ny en eller annet sted. Siden det er bare låsesplinten er det ikke kritisk men det kan føre til dårlig kontakten i dørkontakten. Men men, så får lete etter sånn F-series dørkontakt, på en eller annet sted. Rop om du har en liggende 😇 Også klarte å sjekke ledning under sete og det viser seg at både pin 16 og pin 26 har jord allerede. Slipper å trekke en tjuk jord til den Så for X5 sete på passasjersiden ligger nå alle ledninger klart Og så fant jeg en gammel bilde; Som viser at det er mest sannsynlig hull til styretappene av X5 seter Endret Mai 22 av mr.pingu CHNilsen, eivi91, ahj og 7 andre reagerte på dette 10
mr.pingu Skrevet Fredag kl. 22:23 Forfatter Skrevet Fredag kl. 22:23 (endret) Siste ukene og spesielt i dag har det vært mye fremgang. X5 seter Preparering av selve setene med både repinning og vask. Både repinning og skjøting måtte til på selve sete Braketten til fotbrønnlys fra G11 passer perfekt til F15 comfortseter. Jeg antok det fra nettundersøkelse men alltid fint å få det til å stemme i praksis. De som kjenner meg privat vet at jeg quoter av til denne quoten: "In theory, theory and practice art the same, in practice they are not". Heldigvis trengte jeg ikke å slenge den rundt her Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Nå ser todo liste for setene sånn ut; Selve ledninger ligger klart under setene men har ikke rukket å sette de in kontakten under sete da jeg gjør det når sete skal ut, da er det mye mer plass å jobbe. Softclose førerdør I vinter fant jeg endelig motor og lås til OK pris så da blir det soft close på alle dører. Jeg fikk gjort forberedelse utafor bilen. DSP10 så ble det vel trekking av en del kabler for å få alle diskanter på egen kanal. Forrige gang la jeg opp til passasjersiden i bilen mens denne uken har jeg både jobbet med selve dørene og førersiden i bilen. Rød og blå er for ambient belysning i sete. Skal til sete kontakt senere Grønn og hvit er til diskanten i venstreframdøra. For bakdøra ble det blå/hvit og blå for diskant kanal. Pin 26 blå for + pin 25 blå/hvit for - For å beholde det mest mulig OEM satt jeg på sammen kontakt til ledninger til diskanten og, men denne gangen med egen ledning fram dørkontakten Ambient-belysning lagt til 2 ledninger så fotbrønn kan lyse oransje(classic)/blå(modern). Og så en liten test; Jeg valgte å gjenbruke selve lyktehus men oppgraderte innsiden med modul fra benzinfabrik.com, det var billigere enn nye komplette lykter med 4 pins fra BMW. Mens dørtrekket var ute for legge opp til ledninger til diskanten benyttet jeg muligheten for å legge til ambient lys i dørlommene som BMW fjernet fra produksjon for alle F48 etter 03/2016. Måte skjøte inntil eksisterende ledninger men likevel var hullet og feste til lysmodulen fortsatt der. Bonus Siden dørtrekket var av ble det også bytte av sideruter i begge framdører. De var veldig ripete pga av isskraping tror jeg. Det var sånn når jeg kjøpte bilen men med siste Black Friday handlet jeg de hos KOED fra sånn testbil (sammen bil som dempere kom fra) de var så å si ny. Prøvde å ta bilde av de gamle med riper men det var vanskelig å få fram på bilde. Om man zoomer inn får man sett de litt bedre. (Ja den listen ovenfor er også skadet, den ligger også klar til bytte (håpentligvis i morgen) Så hva ble gjort? ✅Diskant ledninger til alle dører (i bilen) ✅Diskant på egen kanal HF, HB og VB (i dørene) ✅Ledninger til X5 seter ligger klart under sete ✅Ambient lys i fotbrønn foran ✅Ambientlys dørlomme til HF, HB og VB. ✅Begge bakdører er 100% ferdig ✅ 2 nye sideruter framme Hva står igjen for i kommende dager/uker ⚠️ Førerdør: Trekke diskant ledning fra dørkontakten Trekke strømledning og jordledning til softclose motor Bytte ut selv låsekassen og montere softclose Bytte shadowline pyntelist på utsiden Legge til ambientlys til dørlomme i dørtrekket ⚠️ X5 seter Ta ut seter og repin på bilen side. Og krysse fingre at alt passer og fungerer etter koding. Dette vil også gi ambientlys i fotbrønnbak Samt på ryggen av sete 😎 ⚠️DSP 10 Koble til diskantene på riktig kanal og stille inn DSP’en med målemikrofon. Endret Fredag kl. 22:46 av mr.pingu fupsaker, CHNilsen, Patryck og 13 andre reagerte på dette 15 1
sveigis Skrevet Lørdag kl. 08:23 Skrevet Lørdag kl. 08:23 Nydelig stykke arbeid og er en fryd å se det du gjør . mr.pingu reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Lørdag kl. 11:06 Skrevet Lørdag kl. 11:06 Ja, dette er bare moro å følge med på! mr.pingu reagerte på dette 1
Tony Soprano Skrevet Lørdag kl. 14:04 Skrevet Lørdag kl. 14:04 Går virkelig langt over min fatteevne og kompetanse men svært interessant og spennende tråd 👏😊 mr.pingu reagerte på dette 1
Makky123 Skrevet Lørdag kl. 19:53 Skrevet Lørdag kl. 19:53 Gøy å følge med på 👍 mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet i går, 20:00 Forfatter Skrevet i går, 20:00 Takk for hyggelige ord alle sammen 🙂 Ble alt for varmt å stå i og skru i går så det ble ikke så mye skruing i går men i dag hadde jeg en god økt. Og dette ble gjort; ✅Trekke diskant ledning fra dørkontakten ✅Trekke strømledning og jordledning til softclose motor ✅Bytte ut selv låsekassen og montere softclose ✅Bytte shadowline pyntelist på utsiden Dessverre nå regnværet kom oppdaget jeg at vaier i håndtaket hadde hoppet ut av sporet når jeg knotet med bytte låsekasse. På førersiden må man løse feste til håndtaket siden låsekassen på førerdør er koblet også til fysisk nøkkel lås. Legger ved liten bilde av både softclose og nye låsekassen Bilde nedenfor ser du godt at jeg bruker den 2 pins kontakten for flytte de 2 ledninger fra øverste kontakt til nederste kontakt på låsekassen. Som står igjen på førerdøren: ⚠️Legge til ambientlys til dørlomme i dørtrekket ⚠️Ta av og på håndtaket på førerdør ⚠️ Ny fuktsperre med butylbånd. mslello, fupsaker og CHNilsen reagerte på dette 3
Gabz Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Sittet og lest gjennom hele tråden her nå, spennende lesning! Veldig gøy å se alle ettermonteringene. Selv om det meste av koding/moduler/etc. er ganske så gresk for meg, så er det moro å se de som kan det såpass godt. Spesielt på et chassis man ellers ser lite av i entusiast-verden. Og ikke minst - ekstra kult når det involverer bilstereo også 😎 Godt jobba og stå på, må følge med videre her! mr.pingu reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå