Gå til innhold

En familiemanns dillemma, 3-serie eller 5-serie touring

Anbefalte innlegg

Jeg kjører i dag en Mini Countryman hybrid og står nå ved et veivalg hvor jeg ønsker en større bil som enten har ren bensin eller diesel motor.

Bilene jeg har i kikkerten er BMW 320/330 touring og BMW 530 touring begge fra 2020.

Utseendemessig foretrekker jeg 3-serien, da jeg synes at 5-serie er såpass lang som stasjonsvogn at den mister mye av sitt sportslige utsende. 5-serien er også en del dyrere, hvilket også er en ikke-uvesentlig faktor.

Dilemmaet er om bagasjeplassen på 3-serie holder for en ung familie og om det f.eks er mulig å pakke med seg 3 store kofferter uten å legge ned setene. Hjernen sier at 5-serie er et mer fornuftig alternativ for meg, men hjertet dytter meg mot 3-serien.

Bagasjerommet på dagens Mini er 400L og det er ikke tilfredstillende når barnevogn og 2 kofferter skal pakkes.

Hører gjerne fra noen som eier nyere 3-serie touring eller andre som kan opplyse meg rundt dette! Jeg er åpen for både bensin og diesel. Tror dere at det vil være umulig å selge en dieselbil i Norge om 4-5 år eller bør det fortsatt være et markedet for dette?

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først noen spørsmål, fra en i en familie på 3, som har hatt F36 4 Gran Coupé (ganske lik 3 Touring i volum) som familiebil i barnevognperioden og som nå har 2016 5-serie Touring som familiebil.

- hvor mange er dere? 3, 4? Og alder på barn? Komfort og plass i baksetet skal ikke undervurderes.

- når dere drar på utflukt, hvor mye pikkpakk drar dere med dere utenom koffertene? Altså utstyr for aktiviteter, utflukter osv. Slikt tar også plass har vi funnet ut. Vi drar alltid med oss mye. Fordi vi gjør mye når vi er på tur.

- har du prøvd både G21 3-serie og G31 5-serie? Det er første bud. Snevre inn valgmulighetene.

For å svare på ditt siste spørsmål først: har ingen tro på at det blir vrient. Tror med rette motorisering (kraftig diesel eller bensin) at bilen forblir ettertraktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan skje og mye er usikkert angående bruktbil priser, men det siste året eller 2 er inntrykket mitt at brukte nyere bensin og dieselbiler har hatt et langt lavere prisfall enn elbiler i samme prisklasse. Så jeg tror kanskje ikke det blir noe verre enn å kjøpe elbil i dag. Men samtidig kan det kanskje virke litt dyrt å betale 500 000,- for en 4 år gammel 330inår en en ny I4 koster 650000.

Selv synes jeg 3-serie G21 er en ganske stor bil (sikkert like stor som en 15 år gammel 5-serie). Jeg er nesten 1.90 og tålte fint 20 mil i baksetet på 2021 330e og det overraska meg litt. En 5-serie vil nok ikke føles så mye større ut selv om du får noen cm her og der. 

Sleng gjerne ut linker til bilene du vurdere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg har ikke prøvekjørt noen av bilene enda. Kjøpet ligger 6-12 mnd frem i tid, så de som ligger ut på finn nå er nok ikke aktuelle.

Hva angår plassbehovet, så er vi 3 personer, som inkluderer en 1-åring. Planen fremover er en til, så det vil være behov for barneseter bak i lang tid, men ikke behov for plass til lange mennesker. Vi er ikke en friluftsfamilie som drar med oss telt og drar camping med barn, men greit å kunne få på plass til 2-3 store kolli bak.

Jeg var innom forhandler og så på 330E og ble overrasket over hvor lite bagasjerommet var i forhold til hva man forventer pga bilens størrelse. 

Fasiten må uansett bli at jeg får opplevd begge bilene fysisk og få sett om jeg klarer meg med G21 3-series lasteplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe bil som passer deg/dere 350 dager i året eller en større/dyrere bil som du vil nyte mer de resterende dagene på tur?

Løsning er nok en 3 serie touring og evt skiboks, denne løsningen med hel fossil vil gi deg et lavest (mulig) verditap og en morsommere bil som er stor nok.

Prøv begge bilene, men 3’ern først. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ta med at G21 330e har noe mindre bagasjerom grunnet hybridbatteriet.

Ang verditap så tror jeg bil med ren diesel eller bensin motor som er tatt vare på, vil stå seg meget godt i verdi i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som familiebil for tre så vil nok en G21 fungere veldig bra, utfordringen kommer når nummer fire kommer. Bakover vendte barneseter tar mye plass og i vår G30 540d så ble faktisk plassen for knapp. Heldigvis er kona 1,63 høy så det gikk bra å ha stolen bak passasjersetet. Men så fort jeg skulle ha på en kompis som er 1,80 eller mer så ble det ikke optimalt. En annen ting man glemmer er at det kan være en fordel at en av dere får plass mellom barnestolene bak. Hvis man er ute å kjører ett litt stykke så kan det være praktisk at en forelder kan sitte mellom barnestolene hvis babyen er urolig. Det går fint i en 5-serie men en 3-serie er smalere i karosseriet.

Når det kommer til motor så ville jeg droppet bensin. Diesel er veien å gå her fordi da får man rekkesekser og det er fantastiske motorer i disse bilene. Skal du ha bensin så kan du like godt gå for hybrid da du får mer krefter, muligheten for å kjøre elektrisk lokalt og lavere pris. Men igjen, gå for diesel. Vi har også en situasjon nå hvor svært mange fortsatt ønsker seg en dieselbil, og dagens dieselbiler er ganske overlegene. Men så selges det veldig lite nytt av dette, ugunstige krone gjør bruktimport mindre gunstig så det kommer ikke biler til bruktmarkedet den veien heller. Så ut ifra ett verdiperspektiv så vil en dieselbil stå seg best av alle drivlinjer. Særlig noe så kurrant som en sekssylindret 3-serie eller 5-serie. 

Var jeg deg så ville jeg gått for en G31 530d. Det er vel så nærme man kommer den ultimate familiebilen. Men det er ikke mange til salgs så jeg ville tatt meg god tid til å finne den rette når den dukker opp. Også er det det faktum at en 2020 530d går det an å få tak i mens en 330d nesten ikke eksisterer på det norske bruktmarkedet. Alt er 330e og det er i dette tilfellet en bil du ikke velger.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med F34? Eller blir de for gamle kanskje?

Da har du god plass til barna selv om du justerer seter bakover med dine 190 cm og bilen er omtrent akkurat like brei og lang som en E39 5 serie.

Bagasjerommet har like mange liter plass også ( 520), men klart - du får ikke stabla til taket pga formen, men vi har klart oss og klarte også å pakke med en bag med SUP brett på en ukes sommerferietur for noen år siden ( 100 liter ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta plassaspektet: F31 og G21 har god nok plass for innvendige barneseter i bakovervent posisjon, men velg for guds skyld riktig sete. BeSafe tar MYE plass, Cybex og Recaro tar lite. Vi har nå Taycan som familiebil, med ett bakovervendt og ett forovervendt. Og det er glimrende plass til begge. Klart: Jeg sitter ikke så langt bak jeg kan, da jeg ikke vil strekke maks på hverken ben eller armer under kjøring. Slik har det alltid vært for meg. :) M340i eller en 330d xDrive er kanskje sweetspot. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TorsteinAa skrev:

Hva med F34? Eller blir de for gamle kanskje?

Da har du god plass til barna selv om du justerer seter bakover med dine 190 cm og bilen er omtrent akkurat like brei og lang som en E39 5 serie.

Bagasjerommet har like mange liter plass også ( 520), men klart - du får ikke stabla til taket pga formen, men vi har klart oss og klarte også å pakke med en bag med SUP brett på en ukes sommerferietur for noen år siden ( 100 liter ).

Jepp, F34 er en undervurdert modell :)
Du kan jo ta en kikk på 6 GT også (G32).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært gjennom den samme prosessen og endte opp med G01, mye på grunn av stolen jeg linker til her. Når dere er 3 er det null stress, men som nevnt over her, moroa begynner på 4. Har en tråd her inne fra tidligere med en del bilder og diskusjoner rundt valg.

https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/i-size/cybex-anoris-t-i-size-bilstol-deep-black?gad_source=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker ned til hva du vil ha ut av en familiebil. Det er absolutt ingen tvil om at en 3/4-serie leverer varene som familiebil for 3, det er bare det at 5-serie leverer mer av alt. Bortsett fra kjøreglede. Det er dog min erfaring, som eier av både 4- og 5- F-serie. Begge to leverer på kjøreglede på hver sin måte, men en riktig satt opp 5-serie leverer en kombinasjon av dynamiske egenskaper og komfort som få andre klarer. Et enkelt bilde: kona foretrekker 4-serien i byen, mens på tur velges 5-serien ca hver gang. Så plass kan sees på på to måter; sistnevnte tar mer plass, men den gir også mer plass.

På vei hjem fra jobbtur forrige uke satt en kollega av meg på med en annen kollega sin Model 3 halve veien, før han hoppet over i baksetet hos meg siste biten. Første han sa var «oj, så myke og komfortable bakseter, Model 3-benken var jo knallhard til sammenligning». Og 4-seriebaketet er også merkbart fastere i stoppingen enn i 5-serie. 

Trekker du inn kostnader er det to forskjeller; 5-serie er noe dyrere å drifte enn 3/4-serie normalt sett (unntak finnes), men 5-serie er ikke så mye dyrere i innkjøp på bruktmarkedet enn tilsvarende motorisert 3-serie. Legg til at utstyrsnivået ofte er mye høyere på en 5er pga mer tilgjengelig utstyr i lista, så fremstår en 5-serie med rekkesekser for meg som mer for pengene enn en tilsvarende 3-serie.

Når alt dette er sagt og jeg ser ut til å dra deg i retning 5-serie, så skal ikke en riktig oppsatt 3-serie kimses av på noen måte. Personlig synes jeg dog G21 330e mister litt for mange liter i bagasjerommet, fossilutgaver har merkbart høyere mellom gulv og tak. 330d er nok en fin kombo, men ville ha sjekket ut en 330ix også, denne var virkelig hvass mener jeg å huske sist gang jeg prøvde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...