Gå til innhold

Hvordan er deletilgangen på eldre BMW om dagen?

Werther
 Share

Anbefalte innlegg

Så en interessant video på youtube av carwizard der han snakker om hvor vanskelig det har blitt å få tak i deler til biler, både eldre og moderne.  For eksempel fikk han ikke tak i deler til en 2016 Dodge Hellcat, og en annen mekaniker hadde ikke fått tak i deler til en 2022 modell (!).  

Når jeg skulle ha tak i bærearm til Z3en i 2021 var dette ikke tilgjengelig hos BMW, og jeg måtte kjøpe brukt fra ebay. Syntes da det var skuffende å ikke få tak i deler til en bil som på daværende tidspunkt hadde gått ut av produksjon for 19 år siden, men nå har vi jo blitt litt bortskjemte med BMW sin deletilgang generelt.  I 2022 opplevde jeg også 2 mnd ventetid på en del til E60. 

Hvordan er ståa nå til dags?  Noen som har opplevd lang leveringstid på BMW originaldeler eller at delen har gått ut av produksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at flere deler, blant annet fargede deksler/terskellister til E60/E61 ikke lenger er å få. Man må derfor gå for et sort deksel om man er så uheldig å måtte bytte et ut. Skruene til koppholderne til dashbordet til E60/E61 har også gått ut av produksjon. Ellers er vel alle 10" brede felger til 5x120 72,6mm gått ut av produksjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde i 2023 å få tak i originale skvettlapper bak til F11 (ikke like F10 sine). Det viste seg umulig. Kom tilfeldigvis over et nytt sett originale på eBay fra Hellas av alle plasser i begynnelsen av 2024, det er det eneste jeg har kommet over «i hele verden». Så åpenbart gått ut av produksjon.

Originale drivaksler foran til F11 xdrive viste seg også vanskelige å få tak, dvs komplett umulig. Nå kosta de en nyre og en venstrearm, så uaktuelt uansett pga pris, enda opp med OEM-leverandør GKN-Spidan som var lett å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg prøvde i 2023 å få tak i originale skvettlapper bak til F11

kjøpte retrofit kit i 2021, som inkluderte alt for å montere :D tror også jeg kjøpte siste skvettlappene til e39 i 2018 eller 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har jo gått fra å ha "alt" til "alle modeller" "alltid", til å slite med å levere relativt vanlige deler ref innleggene over her. F85 bremseslanger? Nei. e70 kupevifte (som det tross alt går noen av)? Nei. Skvettlapper som nevnes, til e70 m-sport? nei. Eksemplene er nok mange flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok om de skulle kutte ut skiver, klosser, radiator, oljefilter, luftfilter og annet sånt "ræl" som man får kjøpt i god nok kvalitet fra 10 andre leverandører, men de kutter også deler som er kun gode nok i OE-kvalitet eller som kun de selv lager/selger. Ulike sensorer og innstegslister er typiske sånne ting. Ganske kjedelig egentlig. Skjønner at ikke alle forhandlere/butikker kan ha alt liggende, men jeg tror at det er en del varer å selge til eldre biler, om det så tar en uke lengre i frakt fra et sentralisert lager i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt annet med BMW i dag så opplever jeg at deletilgangen til eldre modeller stadig blir dårligere. Det er med vekslende hell man kan få tak i ting, ofte er man heldig og skal ha en del det ikke er stor etterspørsel etter. Glassluka til bakluka til E39 Touring fikk jeg tak i, mens f eks veivhusventilasjon til E60/61 545i har de kutta ut…noe som er vanlig å bytte på disse med årene.

Jo endre bilene er jo verre er det, for min del merker jeg det mest på E34. Heldigvis så er BMW populært så man får alltids tak i deler fra en eller annen leverandør, alternativt overhalte deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig ut ettersom de fleste BMW emblemer til panser og bakluke passer om hverandre på forskjellige modeller. Jeg kjøpte nye til E39 i høst så de hadde på lager til den iallfall, på E61 så passa emblemer til E34 som jeg hadde liggende 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det høres merkelig ut ettersom de fleste BMW emblemer til panser og bakluke passer om hverandre på forskjellige modeller. Jeg kjøpte nye til E39 i høst så de hadde på lager til den iallfall, på E61 så passa emblemer til E34 som jeg hadde liggende 😅

Etter hva jeg har fått med meg så har E91 en litt "unik" størrelse på emblemet bak dessverre.

Søker du opp delenummer på RealOEM så står det at det bare passer på E91.

dfssdfdsfsdf.PNG.1c23975542c90b661a29cfed8745ab8a.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...