Otis Skrevet September 11 Skrevet September 11 Ja, det er 1068.298.047 jeg har. Betalte 459 EUR for det, sjekket dokumentasjon. Men kan det være defekte solenoider eller heller slitt ventilhus? For solenoidene skal jo dukke på diagnose om de har feil ohm, men om de er litt luggete eller noe, så dukker jo ikke det opp på diagnose selvsagt. Det virker mer som slitte ventilhus eller o-ringer.
eivi91 Skrevet September 11 Forfatter Skrevet September 11 Når jeg først nå baller med dette, så tenkte jeg å splitte opp ventilhuset og skifte mellomplaten og de 6 små demperne inni der også. Hvilke O-ringer tenker du på? Ingvaldsen reagerte på dette 1
Otis Skrevet September 11 Skrevet September 11 Alle ventilhus/mechatronic slites over tid, og det er små "plungers" (små stempel) som de heter på engelsk, som beveger seg frem og tilbake, som blir styrt av solenoider. Da får man litt lekkasjer inni ventilhuset og dermed litt dårligere kontroll over oljen og litt uggen kontroll over alle girskift. Da kjøper man enten et overhalt ventilhus med ny separator plate (som du viser bilde av), som også er evt brotsjet opp igjen med overdim "plungers" (stempel). Eller så kjøper man et rep kit fra feks Sonnax som inneholder alle o-ringer med bittelitt tykkere/større dimensjon som tetter disse evt lekkasjene som kan oppstå over tid, inni ventilhuset. Feks en sånn PS. Jeg har også dette liggende. Ink separatorplate. E.C., eivi91 og teerex reagerte på dette 3
eivi91 Skrevet September 14 Forfatter Skrevet September 14 (endret) Den girer egentlig fint, "normale" folk hadde nok ikke tenkt på det en gang. 😂 For meg virker det som at det er converter lock-up som ikke reagerer kjapt nok i enkelte tilfeller. Jeg har lyst at alt skal være 100%, det plager meg hvis noe ikke er det. Så jeg tenker at jeg prøver meg på solenoider, separatorplate og dempere i denne omgang. I tillegg kommer jeg til å skifte sleeves og bridge-seal enda en gang. Jeg sjekket nemlig ordrehistorikken og så at det var fra VAICO det settet jeg hadde satt i. Det ble bestilt rett etter jeg kjøpte bilen, så jeg visste vel ikke bedre den gangen. 😅 Så jeg har et nytt sett fra ZF på vei. Når jeg tenker meg om, så satt faktisk ikke ene sleeven så godt opp i girkassa, den ville skli ut av hullet sitt igjen. ____________________________________________________ Ellers så har jeg plukket av den heveklossen bak igjen. Jeg fikk en irriterende "fjærlyd" i lave hastigheter (under 25 kmt), som om at fjæra stod i spenn og ikke fikk beveget seg som den skulle, så det klunket. Vet ikke om det rett og slett var en dårlig designet kloss, eller om den var beregnet for bruk bare sammen med originale fjærer. Jeg orket ikke å gå tilbake til bare H&R fjærene bak, siden hekken da ser så segen ut, så det ble montert på plass igjen fjærer i original høyde. I grunn fornøyd med det, det var fronten som var viktigst å få ned, siden det så ut som den var på stylter. Jeg var forresten også innom Statens Vegvesen tidligere i uka og hentet meg ut nye skilt. Bort med de dårlige plastskiltene som man fikk for noen år siden, og på plass med nye i stål. Endret September 14 av eivi91 E.C., Otis, Snagg30 og 7 andre reagerte på dette 10
eivi91 Skrevet Fredag kl. 08:23 Forfatter Skrevet Fredag kl. 08:23 (endret) Har ikke postet her på en stund nå, men hvor skal man begynne. 😅 Dette blir nok en lang post, kun for de som gidder å lese. Det var lørdag i slutten av september at jeg og fruen hadde fått oss barnefri og skulle ha oss en weekend-tur. Jeg hadde noen ærender i Ålesund før vi skulle videre, så jeg skulle innom Clas Ohlsson, Biltema og siste stopp som var Jula. Når vi nærmet oss Jula, så jeg ett par gulkledde karer som sto i rundkjøringen der, men tenkte ikke så mye over det. Når jeg kom nærmere så jeg jo at det var våre alles gode venner i Statens Vegvesen som hadde kontroll. Jeg fikk kjøre gjennom rundkjøringen og forbi de, opp på Jula, og tenkte med meg selv at her kommer jeg meg ikke fra uten å bli stoppet. Det er heller ingen andre veier ut fra Jula enn å kjøre forbi de gjennom rundkjøringen igjen. På vei ned igjen fra Jula hadde jeg to biler foran meg, men når det var min tur til å svinge ut ble det rød lampe og gestikulering som antatt. 😅 Forrige eier som kjøpte bilen i 2015 kjøpte denne med H&R spacere på. Disse har stått på nå i 10 år, han har ikke visst at han hadde de en gang. Gått gjennom EU-kontroller uten anmerkning på de etc. I tillegg har jeg jo montert H&R senkefjører. Så disse to tingene visste jo jeg at ble anmerkning på. I tillegg fikk de mistanke om eksos, på grunn av lyd og lukt, så inn i kontrollhallen bar det: Enden på visen ble at jeg fikk mangellapp på senk, spacere og i tillegg full teknisk på grunn av mistanke på eksos. Vel, fair enough, leker man seg med ilden blir man brent. Det var likevel surt, for jeg så for meg alt arbeidet som ventet. 😅 Det ble en stemningsdemper på denne weekend-turen for min del. 😂 Forrige eier fikk feilmelding på tett partikkelfilter for noen år tilbake. Hadde den inne på verksted for å regenerere, men meldingen kom ganske kjapt tilbake. Han endte da med å kjøpe et nytt uoriginalt partikkelfilter av typen "Kamoka" til en fire-fem tusen og fikk skiftet dette på verksted. Det tok ikke lange tiden før han fikk feilmelding på dette også. Da fant de omsider ut at det var termostatene som var gåen, slik at bilen aldri nådde korrekt driftstemp, og heller da ikke startet regenerering. Det ble da fikset. Men problemet med de billige uoriginale partikkelfilterne er at de fungerer svært dårlig, det virket som om det regenererte nesten hele tiden, og det var både stygg lukt og høyt forbruk. Det er vel en grunn til at et nytt originalt fra GS koster over 50k. Det jeg da gjorde etter å ha hatt bilen en stund var at jeg kjøpte et billig brukt filter fra et huggeri som jeg tømte innmaten på og monterte på plass. Var i grunn aldri så fornøyd med den løsningen, siden et tomt hus får en slags "klang", i tillegg til at det lukter gammel snekke. Så det hele var jo egentlig ganske obvious. Så nå kjøpte jeg enda et brukt originalt filter fra bilopphugger som var i bedre stand enn det som jeg tidligere hadde tømt. Jeg vasket også dette med en løsning av avløpsrens først for å fjerne sot, og etter det la jeg det til bløt i en saltsyreløsning for å løse opp den røde asken, som jeg fikk inspirasjon til fra YouTube. Jeg fikk ut en god del, så håper og tror at dette nå skal fungere bra. En grusom jobb å skifte partikkelfilter på disse bilene, må ut med både motorfeste, motorlabb og trangt som fy. Gikk likevel lettere denne gangen når jeg hadde løftebukk, kontra å ligge på rygg under bilen. Så, i og med at jeg hadde LL-01 olje på bilen, så tok jeg ikke sjansen på å kjøre med dette, så da måtte jeg også til med et prematurt oljeskift til LL-04 low-SAPS type. Det ble 3479 km på den oljen. 🫣 Gikk for Mahle-filter denne gangen, siden dette inkluderer alle 3 o-ringer. De to små var harde og modne for utskifting. Så booket jeg time for hjulstillingskontroll og lysjustering, men når de fikk bilen opp i luften konstanterte de slakk i begge kulene på bærearmene foran, og sa disse måtte skiftes før hjulstillingen ble tatt. Jeg bestilte da to nye armer fra Lemförder. Disse var produsert i USA, så forhåpentligvis bedre kvalitet enn det som kommer fra Malaysia og Kina. Merket at bilen ble fastere i fronten med nye armer, så var nok på høy tid. Har kvittering på at begge armene ble byttet til Meyle i 2019, samt at høyre arm ble byttet til Optimal i 2023. Så i går var jeg inne til kontroll, og fikk skrevet senkesett og spacere i vognkortet, så nå er alt i orden igjen: Og heller ingen stank av gammel snekke. 😊 Høyden stabiliserte seg også etter hjulstillingskontrollen. Nå er bilen like høy hele veien rundt. Fikk sikkert justert bort litt camber som løftet hekken. Endret Fredag kl. 13:16 av eivi91 fupsaker, papertiger, mslello og 10 andre reagerte på dette 13
sveigis Skrevet Fredag kl. 10:08 Skrevet Fredag kl. 10:08 Huff så kjip start på turen da😩 Men sånn sett i det hele så var det vel greit og . Ting ble fikset og en bra bil ble enda bedre .🙏 Nydelig bil hvertfall og uheldigvis etter du laget denne tråden ,samt Otis sin e70 tråd ,lagres det e70 biler her på Finn og Marketplace .😅 Nydelig vedlikehold på en fin x5.
eivi91 Skrevet Fredag kl. 10:11 Forfatter Skrevet Fredag kl. 10:11 Ja, det ble en kjip start på turen dette. 😅 Men sant som du sier, resultatet ble til det bedre til slutt. Godt å få ting i vognkortet, jeg føler meg litt for gammel til å kjøre rundt i en bil der jeg må være nervøs for å bli stoppet i kontroll. 😂 Takk for det, E70 er kjekke biler. 😊
RF91 Skrevet Fredag kl. 10:40 Skrevet Fredag kl. 10:40 Seigt å bli brent, men da e vel berre ein del av gamet 😅 Ha vurdert å tømma dpf'en på min eigen E70, men ha ikkje komme so langt endå. Merka du mykje forskjell på lyd før og etter? Vurderte du å sveisa inn eit røyr som går gjennom dpf'en? Eg e ikkje ute etter lyd, kun meir futt ved eventuell chipping 😅
eivi91 Skrevet Fredag kl. 11:00 Forfatter Skrevet Fredag kl. 11:00 Ble litt grovere lyd ja, men største forskjellen var en slags metallisk klang på tomgang, på grunn av at det er et tomt hus. I tillegg hører man turboen mye mer ut av eksosen. Ved å sveise inn rør, eller montere downpipe, så vil jeg tro man ikke får samme klangen, men turbolyden får man nok likevel. TRF selger en downpipe som har lyddemper på seg også, men med downpipe vil man jo fjerne all tvil for en kontrollør. Hadde ikke trodd det skulle bli så mye lukt som det faktisk ble, nesten som man kveles når man står bak bilen på tomgang. 😂 Hørte kontrollørene snakket seg i mellom at når bilen skulle inn på kontroll, så måtte han notere ned at de skulle koble på PC for å se at verdiene på filteret var "live". teerex reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet Fredag kl. 11:30 Forfatter Skrevet Fredag kl. 11:30 (endret) Kunne nok det, hadde ikke kjørt direkte inn i en kontroll med viten og vilje nei. 😂 I og med at politiet er veldig motstandere av Safedrive, så vil jeg tro at dersom man blir stoppet i kontroll, og de ser den boksen, så endres sikkert holdningen mot deg med en gang. Som at du har noe å skjule, eller at du ofte kjører for fort, etc. Når det gjelder SVV så har jeg også hørt om tilfeller ved mistanke om tuning der de har ilagt bileier krav om dokumentasjon fra BMW/Bavaria/Hedin at bilen er original. Noe som de tar typ. 15k for, å legge inn original software i ECU å utstede et skriv om dette. Endret Fredag kl. 11:33 av eivi91
RF91 Skrevet Fredag kl. 11:34 Skrevet Fredag kl. 11:34 Blank og uoriginal downpipe blir det ikkje på meg då den hustrente mekanikaren min sa at då måtte han setta feil på eu-kontroll sidan da lyste trimming lang veg. Meeeen vi får se ke eg landa på 🙃 Bilen din ser forresten bra ut. I like 😎 eivi91 reagerte på dette 1
Espen.st Skrevet Fredag kl. 11:45 Skrevet Fredag kl. 11:45 13 minutter siden, eivi91 skrev: Når det gjelder SVV så har jeg også hørt om tilfeller ved mistanke om tuning der de har ilagt bileier krav om dokumentasjon fra BMW/Bavaria/Hedin at bilen er original. Noe som de tar typ. 15k for, å legge inn original software i ECU å utstede et skriv om dette. Regner med svv tar kostnaden om bilen skulle vise seg å ikke være tunet?🤔
eivi91 Skrevet Fredag kl. 11:53 Forfatter Skrevet Fredag kl. 11:53 (endret) De krever vel ikke dokumentasjon på om bilen er tunet eller ikke, de krever dokumentasjon på at bilen er original. Eneste måten å få den dokumentasjonen på er vel da å få skrevet inn originalt map i ECU. At SVV er firkantet er jo ikke noe nytt. Jeg hadde med alt av papirer jeg trengte for godkjenning i går, men verkstedet som tok hjulstillingskontrollen hadde glemt å stemple og signere hjulstillingspapiret. Så da måtte jeg til å ringe verkstedet, få de til å ta ut en ny kopi, stemple og signere, og sende dette til kontrolløren på mail, samtidig som kontrollen pågikk. Endret Fredag kl. 11:57 av eivi91
Øyvind L. Skrevet Fredag kl. 12:01 Skrevet Fredag kl. 12:01 (endret) Dummeste man gjør er å tømme det originale DPF. Sett heller på downpipe. Så kan man heller ta på seg jobben med å sette på det originale DPF hvis man må på kontroll. Sykt kjedelig å måtte kjøpe "nytt" DPF hvis man må inn til kontroll. De bilene jeg har solgt tuning til så sier jeg at hvis de må på kontroll med bilen så legger jeg inn tuning filen igjen gratis etter kontrollen. Hvis de må sette bilen tilbake til original. Jeg forhadler TRF tuning. Endret Fredag kl. 12:02 av Øyvind L.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå