Otis Skrevet September 11 Skrevet September 11 Ja, det er 1068.298.047 jeg har. Betalte 459 EUR for det, sjekket dokumentasjon. Men kan det være defekte solenoider eller heller slitt ventilhus? For solenoidene skal jo dukke på diagnose om de har feil ohm, men om de er litt luggete eller noe, så dukker jo ikke det opp på diagnose selvsagt. Det virker mer som slitte ventilhus eller o-ringer.
eivi91 Skrevet September 11 Forfatter Skrevet September 11 Når jeg først nå baller med dette, så tenkte jeg å splitte opp ventilhuset og skifte mellomplaten og de 6 små demperne inni der også. Hvilke O-ringer tenker du på? Ingvaldsen reagerte på dette 1
Otis Skrevet September 11 Skrevet September 11 Alle ventilhus/mechatronic slites over tid, og det er små "plungers" (små stempel) som de heter på engelsk, som beveger seg frem og tilbake, som blir styrt av solenoider. Da får man litt lekkasjer inni ventilhuset og dermed litt dårligere kontroll over oljen og litt uggen kontroll over alle girskift. Da kjøper man enten et overhalt ventilhus med ny separator plate (som du viser bilde av), som også er evt brotsjet opp igjen med overdim "plungers" (stempel). Eller så kjøper man et rep kit fra feks Sonnax som inneholder alle o-ringer med bittelitt tykkere/større dimensjon som tetter disse evt lekkasjene som kan oppstå over tid, inni ventilhuset. Feks en sånn PS. Jeg har også dette liggende. Ink separatorplate. teerex, eivi91 og E.C. reagerte på dette 3
eivi91 Skrevet September 14 Forfatter Skrevet September 14 (endret) Den girer egentlig fint, "normale" folk hadde nok ikke tenkt på det en gang. 😂 For meg virker det som at det er converter lock-up som ikke reagerer kjapt nok i enkelte tilfeller. Jeg har lyst at alt skal være 100%, det plager meg hvis noe ikke er det. Så jeg tenker at jeg prøver meg på solenoider, separatorplate og dempere i denne omgang. I tillegg kommer jeg til å skifte sleeves og bridge-seal enda en gang. Jeg sjekket nemlig ordrehistorikken og så at det var fra VAICO det settet jeg hadde satt i. Det ble bestilt rett etter jeg kjøpte bilen, så jeg visste vel ikke bedre den gangen. 😅 Så jeg har et nytt sett fra ZF på vei. Når jeg tenker meg om, så satt faktisk ikke ene sleeven så godt opp i girkassa, den ville skli ut av hullet sitt igjen. ____________________________________________________ Ellers så har jeg plukket av den heveklossen bak igjen. Jeg fikk en irriterende "fjærlyd" i lave hastigheter (under 25 kmt), som om at fjæra stod i spenn og ikke fikk beveget seg som den skulle, så det klunket. Vet ikke om det rett og slett var en dårlig designet kloss, eller om den var beregnet for bruk bare sammen med originale fjærer. Jeg orket ikke å gå tilbake til bare H&R fjærene bak, siden hekken da ser så segen ut, så det ble montert på plass igjen fjærer i original høyde. I grunn fornøyd med det, det var fronten som var viktigst å få ned, siden det så ut som den var på stylter. Jeg var forresten også innom Statens Vegvesen tidligere i uka og hentet meg ut nye skilt. Bort med de dårlige plastskiltene som man fikk for noen år siden, og på plass med nye i stål. Endret September 14 av eivi91 Ingvaldsen, E.C., teerex og 4 andre reagerte på dette 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå