Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nja, ikke helt enig i det. Med mindre man da "kjenner noen", så vil jo man feile på EU-kontrollen hvert andre år.

En EU-kontrollør forstår nok også om et DPF hus er tomt, men det ser i det minste ut som det er der, og gidder ikke legge seg opp i det. Med downpipe tror jeg neppe at man glir gjennom.

Skrevet
17 minutter siden, eivi91 skrev:

Nja, ikke helt enig i det. Med mindre man da "kjenner noen", så vil jo man feile på EU-kontrollen hvert andre år.

En EU-kontrollør forstår nok også om et DPF hus er tomt, men det ser i det minste ut som det er der, og gidder ikke legge seg opp i det. Med downpipe tror jeg neppe at man glir gjennom.

Man må sette på DPF hver gang man skal på EU. Det gjør jeg. Når har bilverkstedene begynt å banke på DPF for å høre om de er tomme eller originale. Verkstedet får mye styr om de skulle få kontroll av BT og det viser seg at de har sluppet gjennom en bil som har tomt DPF og stinker gammel Hiace. Og en 09 mod skal de måle avgasser. Litt dårlig tuning så ryker man på det også...:)

Skrevet
2 timer siden, eivi91 skrev:

Akkurat på E70 er det veldig tungvindt, siden bilen er bygget rundt DPF. 😂

På min F31 335d så er det også en kamp. 🙈

Skrevet
På 14.9.2025 den 20.04, eivi91 skrev:

Jeg var forresten også innom Statens Vegvesen tidligere i uka og hentet meg ut nye skilt. Bort med de dårlige plastskiltene som man fikk for noen år siden, og på plass med nye i stål. :) 

De er vel i aluminium?

Skrevet

Fikk lagt på vinterhjul i går, selv om det melder 10-12 grader hele uken, så var sånn sett ingen hast. Men gjort er gjort, plutselig blir det kaldt igjen. 😊

Bilen trenger en vask også, det merkes at det var ned i 1-2 grader forrige uke, siden saltebilen har vært ute. 🫣

20251102-213529.jpg

Jeg har også en liten klunkelyd som høres ut som kommer fra høyre bak. Den er der kun med senkefjørene, ble borte når jeg satt på originale fjører bak. Den er der også bare i lav hastighet over ujevnt underlag. I over 20 kmt så høres ingenting uansett hvor ujevn veien er. Har prøvd å undersøke litt der bak, men finner ikke noe åpenbart. Stabstagsfôringer virker greie, og endeledd sitter i hvert fall ikke fast, fint mulig å rotere på kulene. Kan kanskje være slark i kulen likevel, men det burde vel ikke være hastighetsavhengig. Det er litt samme lyden som jeg fikk når jeg satt på heveklossene, som jeg trodde var klossene sin feil. Men tydeligvis var det ikke det. Noen tips til hva jeg burde sjekke?

Skrevet

Ja, mye mulig. Det blir jo en endret geometri for alle komponenter ved senking.

Kanskje jeg i første omgang skal prøve å skifte endeledd og øvre og nedre gummiputer på demperen.
Så får jeg vurdere demperen i seg selv om det ikke hjelper. Jeg syns det ble litt bedre etter hjulstillingskontrollen, men det er fortsatt der.

Skrevet (endret)

Merket at motoren begynte å riste når jeg stoppet, og tenkte da det måtte være den ASV-ventilen (anti-shudder valve) eller som også blir kalt "throttle valve", som var problemet. Protool fortalte meg at jeg hadde liggende feilkode 43E2 "Throttle-valve actuator, activation". Etter litt søk så fant jeg jo ut at dette er et ganske vanlig problem, og de tar ofte kveld på grunn av at olje presses gjennom akseltetningen og inn i elektronikken.

Hadde en bestilling inne hos Autodoc som ikke hadde påbegynt plukking, så da var det bare å fyre opp chatboblen og legge til en artikkel til. Det liker jeg godt der, at man kan endre ordren selv om man har glemt noe, ønsker å fjerne noe, avbestille, etc.

La i alle fall til en ny ventil fra Pierburg som er samme som original.

Men las meg litt mer opp i etterkant, og fant også ut at det er mulig å reparere disse. Jeg tenker uansett at en ny ventil er veien å gå, siden man da får ny akselstetning og alt sammen, men mens jeg venter på ny kan jeg vel fikse den jeg har?

Så, av med dekselet, og det var jo litt oljefilm inni der, men ikke på langt nær så galt som bilder jeg har sett på nett. Sprayet likevel ned med kontaktrens og blåste rent med trykkluft. Problemet ligger her som jeg har markert rød ring:

20251105-172128.jpg

Det blir brudd i den sløyfa mellom de to loddepunktene:

20251105-172057.jpg

Fant fram en ledningsbit, og tok 1 stk kordel fra denne (sier litt om hvor smått dette er):

20251105-172653.jpg

20251105-172914.jpg

Og fikk smeltet over noe tinn:

20251105-173632.jpg

Deksel på plass igjen, men satt litt løst, så en strips får hjelpe til frem til ny ventil ankommer:

20251105-174324.jpg

Ventilen fungerer igjen nå, både feilkoden og alt av vibrasjoner ved stopping av motor er borte. Når denne ventilen ikke fungerer, så vil partikkelfilter heller ikke regenerere, så det var hovedmotivasjonen bak å fikse det, slik at man ikke kjører for lenge uten dette aktivt. Slik jeg har forstått det struper denne ventilen lufta for å øke temperaturen som trengs for regenerering. Ventilen var stemplet med 08, så denne har jo da stått på bilen siden ny.

Nesten så jeg begynner å lure på om at dersom denne ventilen "fjusker", vil det påvirke girskift? Siterer meg selv her:

Prøvde da trikset jeg har sett noen anbefaler, om å skru på tenning, holde nede gasspedalen i 30 sekund, av med tenning, og starte. Da giret den på samme måte som når jeg reflashet XHP. Men etter hva jeg har forstått, så er det throttle body adaptions reset? Andre skriver at det er "reset transmission shifts". Noen som vet hva som egentlig skjer når man gjør dette?

Det fungerte i hvert fall, bilen føltes mer responsiv, og mer presise girskift.

Kjører nå med original software på girkassen, og har gjort det siste mnd, og merker ikke noe av de problemene som jeg beskrev tidligere. Annet enn noen ulogiske girskift inn i mellom.

Tenker å prøve å flashe xHP igjen når ny ventil er på plass for å se hvordan girkassen oppfører seg nå. Har uansett kjøpt inn solenoid-kit, separatorplate, og Sonnax ZIP-kit, så ventilhuset får seg nok en overhaling en gang jeg får tid. 😊

Endret av eivi91
Skrevet

Som vanlig flott jobbet dette 😊

Den aktuatoren er en kjent feil på div andre Bmwer og spesielt de små som vi har her .

Vittige var at jeg faktisk var innom YT og så på fix av dette ,men enda bedre når du har gjort det og vist det her .

Blir nok bra med en stor service av kasse og tenker jeg .

Skrevet

Bra fiks dette :) 

Og som sagt ovenfor utrolig flott E70 og viser seg til å holde! Jeg begynner å innse mer og mer hvor bra designmessig de E-seriene har holdt seg :)  Er en glede å se hvordan du tar vare på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...