E.C. Skrevet November 6 Skrevet November 6 Bra fiks det, men tviler på at det er olje i seg selv som ødelegger elektronikken. Finnes jo noen sære sjeler der ute som har kjørt oljekjølte PCer med alle komponenter dynka i olje. Må vel i så fall være noe fukt eller forurensning den drar med seg? Eventuelt noe tilsetning som reagerer med loddetinnet der. Var jo sparsommelig den koblingsbanen der.
teerex Skrevet November 6 Skrevet November 6 12 timer siden, mr.pingu skrev: Bra fiks dette Og som sagt ovenfor utrolig flott E70 og viser seg til å holde! Jeg begynner å innse mer og mer hvor bra designmessig de E-seriene har holdt seg Er en glede å se hvordan du tar vare på den. Ja, noen liker dem så godt at de må ha to eivi91, fupsaker og mr.pingu reagerte på dette 2 1
eivi91 Skrevet November 7 Forfatter Skrevet November 7 9 hours ago, E.C. said: Bra fiks det, men tviler på at det er olje i seg selv som ødelegger elektronikken. Finnes jo noen sære sjeler der ute som har kjørt oljekjølte PCer med alle komponenter dynka i olje. Må vel i så fall være noe fukt eller forurensning den drar med seg? Eventuelt noe tilsetning som reagerer med loddetinnet der. Var jo sparsommelig den koblingsbanen der. Ja, det er jo sant det. Men fra det jeg leste og tok som god fisk så ble det sagt: Quote The reason is a blown path serving as a fuse. It burns from the presence of oil, and old age. Simple and effective repair. Kan like gjerne bare være alder ja. Er jo tross alt 17 år gammelt, i og med at akkurat denne ventilen var produsert i 2008. E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet November 7 Skrevet November 7 Var det jeg mistenkte, at den koblinga kanskje fungerte som sikring. Ellers ingen grunn for at den skal være så tynn.
eivi91 Skrevet i går, 06:20 Forfatter Skrevet i går, 06:20 Bilen fungerer, og som nevnt girer den helt fint for tiden. Jeg er usikker på hvorfor. Og jeg vet heller ikke eksakt når jeg begynte å merke at den giret rart. Hva som er endret fra sist, til nå: DPF på plass Hjulstillingskontroll utført Throttle valve fikset Vinterhjul på Jeg tenkte jo med en gang på dette med rulleomkrets. Målte sommerhjulene, og kom frem til 15 mm forskjell på rulleomkretsen på et fremhjul og et bakhjul. Det gir et avvik på 0,66%. Er dette avviket stort nok til å skape tull? Ellers tenkte jeg også på om det var for mye camber bak før jeg tok hjulstillingskontroll, som også kanskje kan endre rulleomkretsen? I hvert fall har den giret fint nå på originalt girkasse-map i en måneds tid. Jeg tenkte derfor det var på tide å prøve å flashe et annet map igjen. I stedet for å flashe xHP sine map så kjøpte jeg et custom map fra Rod Sutphin. Og du verden for en forskjell, dette vil jeg virkelig anbefale. Bilen føles mye kjappere og mer responsiv, og det er ingen nøling eller sluring, og den velger logiske gir. Om problemet skulle komme tilbake når jeg monterer på sommerhjul igjen, så kommer jeg til å prøve xDelete. mr.pingu, sveigis, teerex og 2 andre reagerte på dette 5
teerex Skrevet i går, 16:23 Skrevet i går, 16:23 (endret) BMW sier vel max 1% differanse i rullomkrets/diameter, så da er du jo godt innafor. Ble litt usikker på om Sutphin har noe for en standard E70 30d med 8HP, eller om det har noen hensikt. Det var liksom nevnt mest om F/G-serie. Samt fra 2013-2019 med TGFLASH (min er jo 2013 da). Endret i går, 16:36 av teerex
Ingvaldsen Skrevet i går, 16:33 Skrevet i går, 16:33 9 minutter siden, teerex skrev: BMW sier vel max 1% differanse i rullomkrets/diameter, så da er du jo godt innafor. 1% er altfor mye, og hvor finner du dette utsagnet fra bmw?
teerex Skrevet i går, 16:45 Skrevet i går, 16:45 (endret) 13 minutter siden, Ingvaldsen skrev: 1% er altfor mye, og hvor finner du dette utsagnet fra bmw? 1% er noe som er skrevet på div. forum og rundt omkring, og som man finner på AI. Men ser nå at BMW skriver max. 2 mm differanse i mønsterdybde i vedlegget under, så det blir langt under 1% ja. Nærmere bestemt ca 0,5%. Om man tar utgangspunkt i f.eks. 72 cm dekkdiameter. Greit å få det avklart iallefall. https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1142647 Endret i går, 16:47 av teerex Ingvaldsen, mr.pingu og eivi91 reagerte på dette 3
Ingvaldsen Skrevet i går, 16:55 Skrevet i går, 16:55 9 minutter siden, teerex skrev: 1% er noe som er skrevet på div. forum og rundt omkring, og som man finner på AI. Ai greia kan man ikke stole på nei men bra du fant dokumentasjon med hold i
Øyvind L. Skrevet i går, 17:19 Skrevet i går, 17:19 22 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Ai greia kan man ikke stole på nei men bra du fant dokumentasjon med hold i Finner det dokumentet i Newtis.. Ingvaldsen reagerte på dette 1
E.C. Skrevet i går, 17:20 Skrevet i går, 17:20 Litt beregninger fra teoretiske omkretser. Kan ikke størrelsen for X5 i hodet så tok bare for E60: Ingvaldsen, teerex og eivi91 reagerte på dette 3
eivi91 Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden (endret) Se der ja. Var ikke mye avvik som var tillat da nei. Tok kontakt med Rod Sutphin igjen for å høre hans tanker, samt hva som egentlig er forskjellen på de to map'ene hans (Performance vs Efficiency). Jeg kjøpte "Performance". Her er svaret jeg fikk: Quote The stock map and xhp would be the same on the TQ converter setup which is very poorly setup and has a lot of slip. I went through each mode and gear on the TQ converter setup to change that. The entire thing really was changed in all modes, shifting, timing of shift, pressures and fills just for examples. I know the tune will fix a lot of issues people experience with the feel of the transmission. You are fine to use the perf version it really has more TQ ramp to it which helps a lot for towing, but if you drive normal the MPG is still there. Jeg er i hvert fall ekstremt fornøyd. Syns kassen minner meg om 8HP i min mors F10 525d xDrive nå. Den bilen har også "sportsautomat", med annen girhendel. Usikker på hva som egentlig er forskjellen på den og vanlig. _________________________________________________________________________ Ellers har jeg lenge hatt planer om å skifte ut de plastdekslene i motorrommet som typisk sprekker opp på E70. Men har ikke summet meg til det enda da de virker som at de har ledet vannet dit de skal. Har aldri sett noe vann på topp av motor. Med 20% rabatt koster disse tre dekslene 4576,- fra GS. Det er stiv pris for noe plastikk. Endte derfor med å bestille de fra AliExpress, da jeg ser mange har gode erfaringer med de. Eneste er at de mangler pakning, så bestilte også med en rull med pakning. Totalt endte dette på 830,-. Denne bilen var intet unntak, de tre dekslene kom ut i 6 deler. Nye øverst, og bitene av de gamle nederst: Samtidig tenkte jeg å ta en sjekk på dreneringene i motorrommet, og i går regnet det ekstremt mye når bilen stod utenfor jobb. Så på passasjersiden stod det ettpar cm med vann, og dreneringen var tett. Fikk tømt dette, og rengjort: På andre siden må boksen til motorstyringen ut for å få tilkomst: Denne har nok aldri vært ute, for her var det ekstremt mye hageavfall: På denne siden stod det ikke vann, her var det bare ekstremt mye skitt. Rengjorde her også: Og fjernet de gummimuffene som stod ned i dreneringen på begge sider: Fikk ut flere kilo med "kompost": Til slutt flyttet jeg over den isopor-klossen, og la på pakning på de nye dekslene: Og nye deksler på plass: Endret 13 timer siden av eivi91 papertiger, mslello, E.C. og 4 andre reagerte på dette 7
teerex Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Ja tømte mine i sommer, særlig på passasjersiden var det tykk grøt av jord. Flere centimeter, etter bare 12 år og 100k km. Endret 13 timer siden av teerex eivi91, E.C. og Ingvaldsen reagerte på dette 3
eivi91 Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Såg temmelig likt ut som hos meg det der ja. 😅 Bare at her er det 16 år og 215k km.
mr.pingu Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Oi det var mye. Bra jobbet! alltid tilfredsstillende nå man ser det gå fra skittent til rent eivi91 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå