--- Skrevet Søndag kl. 16:46 Skrevet Søndag kl. 16:46 Noen mangler som det kan være ikke rekkes fikset før frist, hva gjør man? Kan man fortsette å kjøre?
Marius2002 Skrevet Søndag kl. 17:09 Skrevet Søndag kl. 17:09 https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/ikke-godkjent-eu-kontroll/ https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/glemt-eu-kontroll/ Avskilting og bot er konsekvens av å kjøre en bil som ikke er EU-godkjent.
--- Skrevet Søndag kl. 18:37 Forfatter Skrevet Søndag kl. 18:37 Tusen takk for svar! Man bør altså absolutt unngå å kjøre. Her var det litt mer slingringsmonn tidligere ved at kun avskilting var gjeldende. Gjelder forsikringen fremdeles tro, om man skulle gå 1-2 dager etter frist, eller kuttes den automatisk? Kan det være det går et automatisk varsel i fra Biltilsynet? Noen som vet? Tidligere sa man opp forsikringen selv.
Makky123 Skrevet Søndag kl. 19:18 Skrevet Søndag kl. 19:18 Forsikringen vil gjelde i seg selv, men hvis en eventuell ulykke har en årsakssammenheng med at bilen ikke er EU/teknisk godkjent, så vil risikere en heftig avkortning. Når du da først havner i en ulykke, så er det stor sannsynlighet for politi dukker opp, og du vil da i tillegg miste skiltene og få bot. Så, ikke verdt risikoen uansett!
Werther Skrevet Søndag kl. 21:50 Skrevet Søndag kl. 21:50 I de fleste tilfeller går det helt fint. En bekjent av meg har kjørt 2-3 stykk biler med avskiltningsbegjæring over flere år uten problem - type mangler på EU-kontroll eller omreg-avgift. Fullt mulig å kjøre ulovlig i lang tid, men du burde planlegge kjøringen litt hvis du vet hvor BT pleier å stå, samt unngå grisekjøring sånn at man stikker seg ut og blir stoppet. Det positiv er at det gir mye livsglede i å jukse seg unna Staten, type ikke betale offentlige avgifter, kjøre uten skilt gjennom fotoboks og lignende. Lykke til!
--- Skrevet Mandag kl. 00:02 Forfatter Skrevet Mandag kl. 00:02 (endret) 2 timer siden, Werther skrev: I de fleste tilfeller går det helt fint. En bekjent av meg har kjørt 2-3 stykk biler med avskiltningsbegjæring over flere år uten problem - type mangler på EU-kontroll eller omreg-avgift. Fullt mulig å kjøre ulovlig i lang tid, men du burde planlegge kjøringen litt hvis du vet hvor BT pleier å stå, samt unngå grisekjøring sånn at man stikker seg ut og blir stoppet. Det positiv er at det gir mye livsglede i å jukse seg unna Staten, type ikke betale offentlige avgifter, kjøre uten skilt gjennom fotoboks og lignende. Lykke til! Ønsket er ikke å bryte regler, men utfordringen er rigiditeten i systemet når samfunnet skal gå rundt. Vi er avheng av transportmidler. 7 dager igjen til bilen må være EU-godkjent nå. Håper hjelpsomme samaritanere melder seg i morgen. Problematisk når en mekaniker opplyser en lysende lampe er en bagatell, og man er i den tro før en EU-kontroll. EU-kontrollen burde jo helt klart ha vært bestilt tidligere, så dette får man lære av til en annen gang. Forstår ikke hvorfor de fjernet 2 måneders fristen for utbedring. Må da kunne gå an å både ha fleksibel løsning, og den 2 måneders fristen. Endret Mandag kl. 00:03 av ---
Otis Skrevet Mandag kl. 18:03 Skrevet Mandag kl. 18:03 Du har jo i praksis 2 år på å fikse feilen. Så klaging på systemet blir helt feil. Eystein Ose, uglefossen og Makky123 reagerte på dette 3
DustyBimmer Skrevet Mandag kl. 18:47 Skrevet Mandag kl. 18:47 Man kan ta eu kontroll 2 måneder før frist og da har har man 2 måneder på å utbedre feil Makky123 reagerte på dette 1
Rune-K Skrevet Mandag kl. 19:14 Skrevet Mandag kl. 19:14 23 minutter siden, DustyBimmer skrev: Man kan ta eu kontroll 2 måneder før frist og da har har man 2 måneder på å utbedre feil Nå er reglene gjort om så man kan ta kontrollen når man vil men det er maks to år mellom hver kontroll. Derfor er det heller ingen mulighet til og utsette kontrollen. Trådstarter for bare innse at han ble lurt for to år siden. Hvis jeg hadde fått igjen en bil fra verksted hvor motorlampen lyste og den gikk mye dårligere enn den gjorde før så burde det ha ringt noen bjeller da. Ta det som en dyr lærepenge.
///M-ini95 Skrevet Mandag kl. 20:04 Skrevet Mandag kl. 20:04 47 minutter siden, Rune-K skrev: Nå er reglene gjort om så man kan ta kontrollen når man vil men det er maks to år mellom hver kontroll. Kan legge til at hvis du tar kontrollen innen 2 mnd før frist, så beholder du opprinnelig frist. Min E61 hadde ikke frist før 10.08.25, og hadde PKK forrige uke. Ny frist er nå 10.08.27, som i utgangspunktet gir meg litt over 2 år igjen. Marius2002, Rune-K, E.C. og 2 andre reagerte på dette 5
Emilsen Skrevet Tirsdag kl. 08:31 Skrevet Tirsdag kl. 08:31 Jeg tok også EU-kontroll rett under 2 mnd før frist sist, det beit meg i ræva da jeg fikk en 3er feil og kjøreforbud uansett 😛 Faren min kjører leaset firmabil, når han var på service sist fikk han vite at han hadde kjørt med bruksforbud i 3 mnd pga EU-kontroll som ikke var tatt. Var ingen som hadde gitt beskjed eller planlagt EU 😂 Han kjører jo 40-50k km i året og det gikk jo fint i flere mnd...
Lars89 Skrevet Tirsdag kl. 21:16 Skrevet Tirsdag kl. 21:16 Får inn biler på jobb flere ganger i måneden som er både uker, måneder og år på overtid med Eu-kontroll. Kjører man passivt og ikke forbi de faste kontrollpunktene bør det gå greit. I teorien skal man ha prøveskilt når fristen er utløpt, men dette er jo relativt mye styr så de fleste tar sjansen på å kjøre.
--- Skrevet Tirsdag kl. 21:24 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 21:24 6 minutter siden, Lars89 skrev: Får inn biler på jobb flere ganger i måneden som er både uker, måneder og år på overtid med Eu-kontroll. Kjører man passivt og ikke forbi de faste kontrollpunktene bør det gå greit. I teorien skal man ha prøveskilt når fristen er utløpt, men dette er jo relativt mye styr så de fleste tar sjansen på å kjøre. Er det slik at man kun får prøveskilt for én dag av gangen?
--- Skrevet Tirsdag kl. 21:26 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 21:26 På 23.6.2025 den 22.04, ///M-ini95 skrev: Min E61 hadde ikke frist før 10.08.25, og hadde PKK forrige uke. Ny frist er nå 10.08.27, som i utgangspunktet gir meg litt over 2 år igjen. Hvor tidlig kan man kjøre ny EU-kontroll etter forrige EU-kontroll?
laffe Skrevet Tirsdag kl. 22:27 Skrevet Tirsdag kl. 22:27 Du kan jo ta Eu-kontroll og se om du får noen andre feil enn den motorlampa. Kan jo være greit å få vite om det er andre ting som er feil enn bare motorlampa før man begynner å reparere. Og hvis du ikke får noen andre feil enn motorlampa hadde jeg selv tatt sjansen på å kjøre litt med bilen selv om eu-kontroll ikke er godkjent. Men da har du i hvert fall ditt på det tørre om at bilen ikke har trafikk farlige feil som feil med bremser eller styring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå