Gå til innhold

Bytte av støtdempere - Finnes det alternativer med ferdig montert fjær og lager?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittel egentlig, eller må man bestille alle delene hver for seg? Tenker man sparer jo mye tid hvis man får støtdemper med ferdigmontert fjæring og tårnlager. Ser ingen sånne alternativer hos eurodel feks.

Skrevet

Fant ett alternativ hos skruvat, prisforskjellen ved å bestille delene separat kontra komplett er ca 2000kr. Personlig synes jeg prishoppet var litt vel mye.

Skrevet

Du sparer ikke mye tid, men du sparer evt problemer med å montere fjær, men det er ikke mye.

Jeg har ikke sett ferdige sett.

Skrevet
8 minutes ago, Otis said:

Du sparer ikke mye tid, men du sparer evt problemer med å montere fjær, men det er ikke mye.

Jeg har ikke sett ferdige sett.

Har gjort ett par støtdemper skift, men er ikke største fanen av å presse fjæren. Selvom jeg har denne fra biltema. Her er et komplett sett jeg fant.

Skrevet

Vanligere i USA, men litt større marked der kan en si. Ikke ofte man snubler over slikt i Norge.

Kan alltid levere inn løsdeler til et verksted for å få ferdig monterte fjærbein i retur, men må nok bla opp litt da også. 

Fordelen med å kjøpe løst er at man kan velge hva man vil ha. Sånne sammensatte sett er som oftest av noe laber kvalitet. Altså, ikke levert av "top brands". Etter hva jeg har observert.

Skrevet

Sitter veldig å grubler hva jeg burde velge. Lemforder tårnlager er nobrainer. Men har 1 stk Bilstein støtdemper til høyreside, helt ny som egentlig er for msport oppheng. Og e83 min er med vanlig oppheng, uten msport. Så da blir vurderingssaken om jeg bare burde kjøpe en lik Bilstein støtdemper til venstre siden, eller 2 støtdempere av lavere kvalitet som egentlig er ment for vanlig oppheng. Slik jeg skjønte det så er den for msport oppheng 12mm lavere enn vanlig. Burde kanskje også bytte til msport fjær da.

Skrevet

Nå skal du ikke gjøre dette ihht til boken, men pleier å gå ganske greit å klemme sammen fjærene med slagtrekker. Nå har jeg Msport understell på min bil og jeg bruker 3 fjærklemmer for å få den komprimert nok til å få på topplageret.

Jeg har skrudd disse for hånd men krampen tar deg veldig fort med 3 klemmer som skal komprimeres på 2 fjærer.

Nå har jeg ikke brukt den som du linker til fra Biltema men er disse litt sketchy slik jeg forstår deg?

Skrevet

Med det verktøyet som han linket til, er det 100% uproblematisk å komprimere fjær. 

Skrevet
9 minutes ago, Otis said:

Med det verktøyet som han linket til, er det 100% uproblematisk å komprimere fjær. 

Greit å vite for det står på listen over verktøy som hadde vært kjekt å ha. Dette er vell og merke en lang liste så må prioritere etter behov om jeg bruker det nok til at det blir prioritert 😀

Skrevet

På plasser som Hygglo.no og finn.no så finner du kanskje noen i ditt lokalområde som leier ut fjærpresse til en rimelig peng.

Jeg leide en gulvstående modell som man sette fjærbenet inni og bruker den integrerte fotjekken for å komprimere fjæren. Fungerte meget bra.

kostet meg bare noen hundrelapper i leige i stedet for 3-4000, som det fort kosterå  kjøpe skikkelig verktøy man kun bruker et par ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...