Gå til innhold

Saltkjelen

Moderatorer
  • Innholdsteller

    18896
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    252

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Saltkjelen ga poeng til Gabz i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5 // Første opprydningsøkt, s. 2   
    Tusen takk! Ja, veldig sant. Utrolig mye jeg selv har likt før i tiden også, som jeg nå ikke engang kan forstå når jeg ser tilbake. Ting kan snu fort. Men en klassisk OEM/OEM+ BMW slår ytterst sjeldent feil 😎
  2. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra Gabz i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5 // Første opprydningsøkt, s. 2   
    Gratulerer med BMW og hyggelig å se deg tilbake her, @Gabz! Det er rart med det - grillen med kopper var en höjdare for 10 år siden og de kostet skjorta. Nå gjelder OEM og det klassiske skal opprettholdes. Vakkert!  
  3. Like
    Saltkjelen ga poeng til Gabz i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5 // Første opprydningsøkt, s. 2   
    Da var det dags for første opprydningsøkt på M5en. Diverse godt og blandet på agendaen.

    Førstepri var å få krysset av denne lista.
    Tåkelys framme hadde jeg allerede justert, så gjensto bare tåkelys bak og viskere som tuller.


     
    Begynte med tåkelys bak som ikke ville fungere. Pærene var fine. Første tanke var dermed at kontakter og koblinger kunne ha irr og dårlig kontakt. 
    Så demonterte begge baklykter og overgangskabler.


     
    Disse ble så gått over, pinnet ut og renset og sjekket over. 


     
    Meeeen ingen hell. 


     
    Endte med å prøve de på kompis sin originale facelift bil og tåkelysene funket ikke da heller. Prøvde så et sett originale faceliftlykter i min, og vipps så var det lys. Mener å huske at det er forskjellige lykter om det er til facelift eller om det er til ombyggingssett for preface, så mistenker jeg har sistnevnte og at det derfor er noe som ikke går overens på tåkelysene.. Men fram til jeg gidder å hive noe mer penger på det, så ble det bare til å låne de andre lyktene med oransje blink til EU. 


     
     
    Neste var å få orden på vindusviskerne. Etter bytte av mekanisme hos forrige eier parkerer de midt på ruten, selv om de går helt som de skal ellers. 




    Etter alt for mye demontering, montering og fram og tilbake, så begynte ting å bli bra. Motor funker som den skal, men mekanismen var tilkoblet litt feil vei og med feil "nullpunkt" osv. 


     
    Og etter litt prøving og feiling ble ting etterhvert bra og montert på plass igjen. 
    (Ser nå at jeg lagra feil bilde, dette tok jeg kompis sin for å sammenligne noe, derav svart lakk.. Menmen, er da akkurat likt ellers).


     
    Og halleluja. Korrekt parkering.



     
    Med EU-feilene i orden, var det litt diverse småplukk som måtte rettes opp i. 
    Begynte med sidespeil på førerside, som typisk nok (på E39 M5 og E46 M3) hadde løsnet i "leddet" sitt og var dinglete. 


     
    Ut med seg.


     
    Og litt mer demontering (begynte litt i feil ende da jeg ikke var sikker på hva jeg så etter på det punktet)..


     
    Men synderen ble fort åpenbar:


     
    Disse brakettene får man selvsagt ikke kjøpt fra BMW, kun hele speil. Men fant en side fra UK, Mirrorjohn, som reproduserer disse likt originalt i aluminium. Fortsatt rundt 1200kr ferdig i postkassa for en liten brakett, men bør da i praksis holde i 25 år til. Det ble dermed bestilt en slik derfra som jeg nå venter på for å fullføre her.

    Men bilen må brukes i mens, så da ble det midlertidig lånt et standard-speil fra kompis. 


     
    Litt Van Gogh stil på ørene, men viskerne på plass, iallefall. 


     
     
    Neste punkt var å få vekk koppene i grillen i fangeren, samt montere på krom-nyrer. 
    Utgangspunkt:


     
    Fanger av:


     
    Ut med det gamle:


     
    Og inn med det nye:


     
    Her også:


     
    Og da ble det etterhvert veldig mye mer korrekt etter min smak 🥰
    M5 har jo full-krom grill originalt, men synes kromkant og svarte riller er 10/10 på E39 så det ble heller det. 
    Fortsatt mye steinsprut og tjafs i lakken på frontfanger/panser, men det får bli etterhvert. Pent langt ifra, men langt ifra pent. 


     

    Så til litt mer småtteri. 

    Bakluke-spoiler var ikke montert etter lakkering av ny bakluke, så den måtte på. Borte:


     
    Og på plass:


     
     
    Innvendig speil manglet deksel:


     
    Noen flere kroner til BMW senere, så var det også i orden.


     
     
    Mens jeg var her så tenkte jeg også å hive inn et dashcam, da jeg synes det er veldig kjekt å ha dersom et uhell skulle være ute.
    Slippe å eventuelt måtte bevise uskyld hvis (når) jeg IGJEN skulle være utsatt for noen andres tull.
    Så da ble det et diskret Garmin-kamera makent til det jeg har i Subaru-brukisen, da det er greit å ha alt i samme app osv. 


     
    På plass. Kabel trukket skjult ned bak hanskerom, også kobles dette opp ordentlig med sikring osv. 



     
     
    Dørstopperen i høyre framdør var også på avveie. 


     
    Men det var også kjapt og greit å få i orden med ny pin. 


     
     
    Og siste lille ting før avreise var å fjerne klistremerker fra siderutene bak. 



    Borte.


     
     
    Første økt i boks og det kunne så bæres bort til nærmeste verksted for en etterkontroll.


     
    Ikke store lista akkurat, så den ble fort klar for 2 nye år på norske veier 😁


     
     
    Dermed kunne baklyktene med hvite blink slenges på igjen..


     
    Og landeveier kunne omsider nytes uten røde klistremerker på skiltene. 




    Hadde egentlig flere punkter (og innkjøpte deler) på agendaen, men hovedproblemet var dette kollapsede jekkfestet høyre bak, så jeg kunne ikke ha bilen på bukken. Jekkfestet høyre foran er også ganske crunchy og ikke helt til å stole på, tror jeg. Må eventuelt brukes 4-søyler, hvilket jeg ikke har tilgang på privat. Så vil nok prøve å prioritere å få tatt jekkfestene snart, slik at jeg kan jobbe fritt på bilen selv. Veldig kjipt å skulle bruke mangfoldige tusen på verkstedtimer for jobber jeg fint kan ta selv. Men, enn så lenge får jeg være litt kreativ med bruk av jekk, og skru på gamle måten - altså på bakken. 

    Ellers er det også mer småplukk som skal tas fortløpende, så det kommer oppdatering på det så fort det blir ordnet også.
    Så bare å følge med 😁 Blir nok aldri arbeidsledig med gammel BMW uansett.
  4. Like
    Saltkjelen ga poeng til ehaugsnes i Ehaugsnes e65 730d - nightvision fix   
    Endelig fikk jeg på plass nytt ratt og! Dette gjorde mye med interiøret😃
    sport, manuell og «vanlig» modusen på girkassen fungerer fortsatt som normalt @E.C.😁


  5. Like
    Saltkjelen ga poeng til Ampera i Min 2020 M5 Competition   
    Da ble det en tur til BMW dagene på Rudskogen. Det var en regntung dag, lite folk, men ok. 
    BMW Norge var der med sine demobiler. Var så heldig og fikk prøvekjøre G91. 
    Fikk også en påskjønnelse, var vel lite biler og velge i.










  6. Like
    Saltkjelen ga poeng til GtiGtr i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Golf med "M3" skjermer og GS-retro felger er vel innenfor? 🙈🤣

  7. Like
    Saltkjelen ga poeng til hanssae i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Over Hardangervidda i dag 🙂

  8. Like
    Saltkjelen ga poeng til StigJ i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Vaskedag før den skal få lufte seg en tur til Danmark 😊

  9. Like
    Saltkjelen ga poeng til Ampera i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Regntung dag fra Rudskogen.

  10. Like
    Saltkjelen ga poeng til Fredrik 90 i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Her mistenker jeg at du velger å tolke innlegget helt feil i forhold til slik det var ment. Jeg mener egentlig i grove trekk at en E61 holder seg såpass bra at den fortsatt ser ut som en fin premium bil for de aller fleste. Det handler ikke om at jeg ønsker å vise meg frem med en billig bil som kan se dyr ut for det utrente øyet. Men det er litt som med klær, det er allright å omgi seg med ting som ser estetisk bra ut. Derfor ville jeg hylle BMW sitt design og si at selv en 20 år gammel BMW kan se bra ut 😀
    Jeg har også nettopp eid en 2005 modell E87, en helt stock 130i uten M-sport. Bortsett fra to eksosrør så så den ut som en hvilken som helst 116i, plaget ikke meg en plass å kjøre den bilen. Som for deg så handlet det om å ha en liten og lett bil med kraftig motor, manuell og bakhjulstrekk. Jeg kjørte sikksakk mellom de store premium SUV’ene på utsiden av barnehagen. Bytta den ut med E61 545i fordi den ble litt trang som nr 2 bil og rett og slett fordi den var for godt ivaretatt av forrige eier til å "bruke opp" som hverdagsbil. 
  11. Like
    Saltkjelen ga poeng til Dusy i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Herlig, Lasse!  Vi får plinges og avtale en dag. 
  12. Thanks
    Saltkjelen fikk poeng fra Dusy i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Du kan prøve min!  
    Ingen problem med senkefjærer og EDC-dempere. 
  13. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra Marius2002 i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Med planlegging mener jeg i hovedsak parkeringshus med ekstremt brå nedkjøring og kanter (og andre brå/bratte kanter/kneiker), men dette unngår jeg selv med F11en som vel har høyere eller lik klaring som en standard i4 uten senk. Ellers kjører jeg i4en stort sett "der jeg vil", selv på hytta hvor kun i3en har akseptabel bakkeklaring. Her må jeg imidlertid klatre med både F11en og i4en for at det skal gå fint. Forstår skepsisen, så løsningen din får bli å oppgradere til 20"/21" og gå for dekkdimensjon fra 7-serie.  
  14. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra Makky123 i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Du kan prøve min!  
    Ingen problem med senkefjærer og EDC-dempere. 
  15. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra mr.pingu i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Med planlegging mener jeg i hovedsak parkeringshus med ekstremt brå nedkjøring og kanter (og andre brå/bratte kanter/kneiker), men dette unngår jeg selv med F11en som vel har høyere eller lik klaring som en standard i4 uten senk. Ellers kjører jeg i4en stort sett "der jeg vil", selv på hytta hvor kun i3en har akseptabel bakkeklaring. Her må jeg imidlertid klatre med både F11en og i4en for at det skal gå fint. Forstår skepsisen, så løsningen din får bli å oppgradere til 20"/21" og gå for dekkdimensjon fra 7-serie.  
  16. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra Dusy i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Med planlegging mener jeg i hovedsak parkeringshus med ekstremt brå nedkjøring og kanter (og andre brå/bratte kanter/kneiker), men dette unngår jeg selv med F11en som vel har høyere eller lik klaring som en standard i4 uten senk. Ellers kjører jeg i4en stort sett "der jeg vil", selv på hytta hvor kun i3en har akseptabel bakkeklaring. Her må jeg imidlertid klatre med både F11en og i4en for at det skal gå fint. Forstår skepsisen, så løsningen din får bli å oppgradere til 20"/21" og gå for dekkdimensjon fra 7-serie.  
  17. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra Reef89 i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Bilen blir lav, men ikke ubrukelig lav slik jeg opplever bilen. En må riktignok likevel ta høyde for at man ikke kan komme inn alle plasser (jeg sjanser i alle fall aldri på det). Jeg er dog usikker på hvor mye lavere bilen vil kunne bli med mindre hjulsett. 


  18. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra papertiger i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Bilen blir lav, men ikke ubrukelig lav slik jeg opplever bilen. En må riktignok likevel ta høyde for at man ikke kan komme inn alle plasser (jeg sjanser i alle fall aldri på det). Jeg er dog usikker på hvor mye lavere bilen vil kunne bli med mindre hjulsett. 


  19. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra Marius2002 i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Bilen blir lav, men ikke ubrukelig lav slik jeg opplever bilen. En må riktignok likevel ta høyde for at man ikke kan komme inn alle plasser (jeg sjanser i alle fall aldri på det). Jeg er dog usikker på hvor mye lavere bilen vil kunne bli med mindre hjulsett. 


  20. Like
    Saltkjelen fikk poeng fra mr.pingu i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Bilen blir lav, men ikke ubrukelig lav slik jeg opplever bilen. En må riktignok likevel ta høyde for at man ikke kan komme inn alle plasser (jeg sjanser i alle fall aldri på det). Jeg er dog usikker på hvor mye lavere bilen vil kunne bli med mindre hjulsett. 


  21. Thanks
    Saltkjelen fikk poeng fra Dusy i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Bilen blir lav, men ikke ubrukelig lav slik jeg opplever bilen. En må riktignok likevel ta høyde for at man ikke kan komme inn alle plasser (jeg sjanser i alle fall aldri på det). Jeg er dog usikker på hvor mye lavere bilen vil kunne bli med mindre hjulsett. 


  22. Like
    Saltkjelen ga poeng til Fredrik 90 i Den store finn.no tråden.   
    Jeg glemmer hele tiden at BMW CCN må forholde seg til BMW, tenker nå bare at det er en BMW klubb men det er jo tross alt en offisiell klubb. Mener det var på vårmønstringen i regi av BMW CCN Oslo at jeg har sett ett lite knipe Mini også. 
    Men årets vårmønstring hvor alle merker slapp inn må for all del ikke gjentas. For det første er det jo ikke plass nok når alle merker kommer, for det andre så synes jeg dette tar vekk mye av det fine med BMW sine vårmønstringer. Det som gjør at man faktisk setter seg i bilen og kjører 52 mil tur retur for å delta.
  23. Like
    Saltkjelen ga poeng til Evenlode i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Med @Ingvaldsen på besøk for en liten stund siden🤠 klarte til og med knipse etpar bilder etter et noget uheldig forløp😂


  24. Like
  25. Like
    Saltkjelen ga poeng til OddErik_E34 i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Gamle 530i er hentet hjem og vil snart være litt i bruk 

×
×
  • Opprett ny...