-
Innholdsteller
15297 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
115
awt hadde mest likt innhold!
Om awt

- Bursdag 04/09/1985
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Karmøy
-
Kjøretøy
X4 30d & Z4 23i
Nylige profilbesøk
31001 profilvisninger
awt's Achievements
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
-
mslello reagerte på et innlegg i et emne: Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Hjelp til å legge inn firmware på FRM modul E84 Gjøvik
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
-
Hjelp til å legge inn firmware på FRM modul E84 Gjøvik
emne svarte i awt sin Sølvar i Koding og diagnose
Den nye er til F-serie biler, og vil ikke fungere her. -
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.Litt mer vårstell på 530d.Upd
-
E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
emne svarte i awt sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Haha, sikkert i slekt om ikke annet. 😛 -
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
-
papertiger reagerte på et innlegg i et emne: Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
-
laffe reagerte på et innlegg i et emne: Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
-
E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
emne svarte i awt sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Jeg har hatt nevnte M6-felger, og de passet fint bak på vanlig e61. Jeg fikk dessverre aldri prøvd det skikkelig før bilen ble solgt, men felgene ble med bilen og livet videre. Var også en tråd på Facebook etter noen år der en eller annen hadde kjøpt min tidligere bil, og så levert bilen inn for en sjekk der verkstedet mente dette var uoriginale jallafelger. Snakk om idioter. 🙃 Lurer på om jeg finner det igjen, var litt morsom lesing. 😛 -
Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
emne svarte i awt sin awt i Bilder og filmer / Show-off
Mer fjas (bokstavelig talt). Det er nevnt før, men eneste forskjellen på pre-LCI og LCI på e89 er blinklys og hovedlykter. Blinklysene er på plass, og jeg har sånn litt av og til sett etter hovedlykter også. Plutselig hadde jeg kjøpt en fra bruktmarkedet på Koed. 🙄 ...ikke så lenge etter kom det plutselig en til, denne gang fra Allegro.pl. For å toppe det enda litt til kom det jammen meg ikke et sett til på finn.no i høst, og siden de faktisk er ganske sjeldne å komme over havnet de også hos meg. 🥴 Galskapen i dette? Ikke en eneste person på denne jord klarer å skille disse lyktene fra hverandre. Den ene fra finn.no har riktignok sprukket glass, så får se om jeg gjør noe med den en gang. Tilbake til det første settet, så er disse uten noe elektronikk, så det gikk noen måneder på å skaffe LED-moduler, LED-pærer og xenon-moduler til en rimelig penge. Nytt er alt dette svindyrt. Testing av LED-pærene til angel eyes. Nye xenon-pærer. Så skulle jeg forske litt på de gamle lyktene, og en eller annen sted i tråden her er det nevnt at det er noe antignagersystem. Dette hadde jo jeg glemt litt ut, og fant fort ut at det virket ja. 🥵🌩️ ...så da var det en ting å gjøre; rive ut den driten. De som har installert dette har virkelig gått til verks. Snakk om å legge ledninger på utilgjengelige steder. Egen panserbryter. Sikkert for å deaktivere systemet når panser er åpent. Vel, denne virket ikke. I begynnelsen tenkte jeg at jeg kunne jo prøve å få dette helt ut. Etter ca. fem sekund ombestemte jeg meg, og gikk amok med avbiter. ...så de kunne denne idiotien fortsette. Prøvde å matche nytt og gammelt lysbilde. Ikke at jeg vet om det gamle var rett, men tror ikke det var helt på bærtur. Jeg hadde et lite håp om at dette skulle være en forholdsvis grei ettermontering. Spesielt siden den var en offisiell ettermontering fra BMW. Men nei. Først så er jeg så heldig at jeg har tapt i FRM-lotteriet. De aller fleste e89 har FRM3, men min hadde selvfølgelig FRM2. Fant en fra en X1 hos en hugger etter intensiv leting. ...så var det koding og styr. Jeg nevnte dette litt i kode-tråden, men å kopiere filer fra en forholdsvis moderne PC til en med Windows XP er ikke rett frem lengre. 😛 Enten var minnepinnene for små, eller så var de for trege, eller så var de formatert feil og blablabla. Fant heldigvis en i noe gammelt rot som gjorde jobben til slutt. Endring av VIN på frm. Tror jeg. Kanksje. ...og denne kodingen var et mareritt uten like, og jeg er forsatt ikke i mål der. Etter at FRM var byttet og kodet virket jo ingenting nesten. Taket gikk ikke, vinduene gikk ikke, men litt etter litt og etter en del forsøk begynte ting å fungere slik det skulle. Vinduene måtte rekalibreres (kjøres opp og ned i 15 sekund og noe slikt), og til slutt var det meste ok, bortsett fra engel eyesene. Disse blinker bare, så slukker de. Ettersom jeg ønsket bilen på veien var jeg veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre her. Enten montere på gamle lykter og fortsette en annen gang (hadde fort blitt til vinteren), eller montere alt sammen, og satse på jeg får til å kode dette. Her ser man såvidt forskjellen mellom ny og gammel lykt. Den gamle med gåen xenon-pære og den nye uten angel eyes. Etter mye fundering bestemte jeg meg for å bare sette i begge nye lyktene og få bilen sammen, så får vi satse på kodingen løser seg etterhvert. I tillegg har jeg ting friskt i minne nå, frister lite å begynne forfra om et halvt år. De nye lyktene har øyebryn som lyser, så det får være fungerende parkeringslys i mellomtiden. Ettersom fangeren av var det greit å spyle bort sand og dritt fra baksiden. Mitt nyeste innkjøp, vaskekonetralle. 😛 Perfekt når 40-tallet er rett rundt svingen, og både rygg og knær knirker bare man tenker på å reise seg opp. Med halvveis ren bil ble den kjørt inn igjen, og jeg monterte sammen den andre lykten også. Pærene på lykten jeg er ferdig med hadde en form for tettemasse, mens de to siste hadde ikke dette. Jeg vet ikke helt hva som er brukt her, men satser på bytul gjør jobben. Så var det fangeren. Fant noen løse plastdeler inni her, så fikk festet de. Fant ut at disse er ca. umulige å feste igjen om man tar ut innerskjermene, så de har nok vært slik noen år. Rengjort og på plass. Mens bilen likevel var i luften passet det med et oljekift, og der kom mitt nest nyeste innkjøp til nytte også. Har bare hatt kar på bakken tidligere, og da sprutet det overalt. ...og mitt tredje nyeste innkjøp, denne fra USA. Veldig kjekk lykt når man styrer på under bilen. Så da kunne jeg få ut resten av museelektrosjokkvåpenet fra undersiden av bilen. Må også nevne denne jeg dro med meg over fjorden, klikket rett på Biltemhåndtaket, og var super til å feie over garasjegulvet med. Tilbake til oljen. Jeg har tidligere brukt 5W-30 på denne, rett og slett da det er det som er anbefalet. Denne gangen ble det litt banning i kirken, og jeg prøver meg på 5W-40. Attpåtil uten LL-04-godkjenning. Gikk med en del tid på å justere inn lykter mot fangeren, men resultatet ble ganske akseptabelt til lutt. ...så da ble bilen registrert, og kunne luftes for første gang i år. Det jeg merket umiddelbart var at den hadde en mye finere gange nå enn tidligere, og det kan ikke skyldes noe annet enn oljen. Bilen ble kjørt varm for jeg byttet, og da hørtes den som om om den alltid har gjort. Etter oljebyttet derimot var det en mye finere og mykere gange. Jeg hadde aldri trodd at en litt tykkere olje skulle utgjøre så mye. Lyktene har jeg ikke gjort noe mer med, men må ta den ballen opp en dag også. Alt av vanlige lys fungerer slik det skal, det er kun ringene som ikke vil på. Med Z4 ute av garasjen kunne jeg også ta et mellomskift på X4-en. 10-12000km og ca. et år siden sist, så greit å få det også gjort. Her ble det derimot samme gamle 5W-30-olje. -
Rød X4 og blå Z4 - USA s. 52, prosjekt Z4 s. 53
emne svarte i awt sin awt i Bilder og filmer / Show-off
Pinnene klikket fint på plass i kontakten, så er ikke bekymret der. Gikk fint å ta de ut også, man må bare være litt forsiktig i prosessen. Uansett har jeg ingen planer om å demontere de igjen. 😛 Disse ledningene har 60 ledere på 0,07mm², og er såvidt jeg har lest meg frem til blant de mykeste man kan få tak i. Når de i tillegg tvinnes sammen får man et snev av "telefonledningeffekt", noe som også hjelper på. Uansett, de gamle ledningene var pinnestive og har holdt noen år. Ser ikke for meg at disse ryker, så fremt de ikke ligger i klem eller skades på et vis. Jeg tror deg ikke. -
E.C.'s garasjetråd - måler innpress på felger. ET/IS/e
emne svarte i awt sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Kan jo legge til at eneste e61 levert fra BMW (unntatt Alpina) med bredere hjul bak er e61 M5. Disse ble levert med style 167 (mer kjent som M6-felger) i 9" ET17 bak. Altså ikke 9,5" ET28 som sedanen fikk. De fikk derimot de samme dekkene i 285/35-19. Dette står ikke i prislistene til disse bilene, og heller ikke på "vanlige" nettsider som bmwstylewheels o.l. Ellers er nok innpress foran og bak likt som sedanen. BMW har såpass mye høyere innpress på bakhjul for at hele den ekstra bredden går innover i hjulhuset, og ikke ut mot skjermen. -
awt reagerte på et innlegg i et emne: Den store finn.no tråden.
-
Får se hva jeg tar meg bryet meg, jeg tror mer og mer det er noe kluss med skriving av VIN til FRM3 eller noe i den gaten. VIN viser korrekt i Inpa (det gjorde den ikke før jeg begynte), men så plutselig den var en annen i NCS. VIN ble endret med WinKFP, og det gikk tilsynelatende greit. Ellers viser dette når jeg skal kode den, noe jeg også synes er merkelig. På linjen bak (nederst til venstre) endrer den seg derimot til FRM3.c33.
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i awt sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
-
Jeg har det ikke, men det kan sikkert ordnes. Forstod at det var noe styr å få det til å fungere med dcan-kabel derimot. Syter også litt med å begynne fra scratch. Det går mange timer med på å sette det opp. Ang. filnavn-endringen så har jeg inntrykk av at det fungerte, og når jeg nå koder med NCS er det "frm3.c33" som ligger i feltet nederst, og ikke frm2.c08. Ellers endrer jeg stort sett med BimmerCode-appen, da det går litt fortere, og der tror jeg ikke det har noen betydning.
-
...ellers kan jeg jo løfte problematikken min her; Jeg forsøker å bytte til facelift hovedlykter på Z4-en. Disse har LED angel eyes originalt, og disse sliter jeg med. Jeg har byttet fra FRM2 til FRM3, denne er kodet med nytt vin, oppdatert og det som er. Videre er den kodet til bilen i NCS, og alt ser tilsynelatende greit ut der. Disse angel eyesene krever høyere spenning enn halogen-pærene gjorde, og der sliter jeg. Uten høyere spenning blinker de bare en stund før de slukker. Jeg endrer på alt jeg finner av relevante spenninger, både opp og ned, men når jeg måler med multimeter så er spenningen helt stabil (den følger batteriets spenning). Jeg skal egentlig kode disse til ca. 13V, men uansett hva jeg prøver på så vil ikke det gå. Med motoren i gang hopper spenningen naturlig nok opp til 14,5V, men fortsatt uten lys i ringene. Leste om en som gjorde noe tilsvarende med en e70 X5, og der var det dato i VO som måtte endres, så det er også forsøkt. Ettersom ringene blinker, vet jeg at de fungerer. Jeg har også byttet lampe, samme resultat der. Dette er en offisiell ettermontering, og det finnes offisiell koding i Ista, men usikker på hvor lett det er å få det til den veien. Jeg begynner litt å lure på om FRM kan være defekt, eller om det er noe i oppdatering/koding av den som gjør at disse verdiene ikke endres? Når jeg skulle kode FRM i NCS kom det bare "frm2.c08" i det ene feltet i popup-boksen. Jeg tok en spansk en og endret det manuelt til "frm3.c33" (eller hva enn den filen heter), noe som tilsynelatende fungerte, men det kan jeg hende det ikke var helt heldig.
-
Har en annen gammel PC med win 7 som muligens kunne blitt brukt, men har liksom ikke blitt. XP-maskinen har egentlig fungert helt greit, men har jo tenkt flere ganger jeg burde fått til noe litt mer skikkelig.
-
Greit å vite, takk. Styr dette her. Å overføre filer til en laptop med Windows XP er ikke helt enkelt. Frem med gamle minnepinner og vas, de kan videre ikke formateres til exFat, for det støtter jo ikke XP og blablabla.
-
Jeg er litt tilbake på dette kjøret eller altfor mange år borte. Jeg har nå kanskje kommet over et problem som krever nyeste daten (67.1 tror jeg? Kanskje 71 også, men tror 67 holder), er det noen som har link til disse? Det meste på nett nå krever registrering og/eller betaling. Edit; jeg fant, glem det.
-
Jeg er imponert over innsatsviljen til prosjektet ditt. Håper du får det til.