Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3647
  • Ble med

  • Dager vunnet

    29

Werther vant dagen sist Mai 30 2024

Werther hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Østlandet
  • Kjøretøy
    Z3/911/Prairie

Nylige profilbesøk

6172 profilvisninger
  1. Slet med frosne bakdører som ikke ville lukkes på en Volvo 240. Løsningen var bagasjestropper mellom dørene. Ulempen var at høyre bakdør åpnet seg litt hver gang man sladdet ut av en rundkjøring....
  2. Begge BMWene (E60 og E39) mine som jeg opplevde knekte fjærer med var utstyrt med sportsunderstell, dvs senkefjører, men ikke M-sport. Og begge knakk fjørene over natta i ca minus 10 vinterstid. Har lest her på bimmers at selv konebilen 2-serie sliter med det samme etter 50-75000km. Mener å ha lest i en tråd på teknisk at fjørene på BMW er montert annerledes enn hos andre produsenter? De er montert med den svakeste/tynneste delen av fjøra nederst, som gjør den veldig utsatt for tretthetsbrudd. Gi meg gjerne korreks, men mener noen beskrev dette for en stund tilbake. Virker som dette skjer på nesten samtlige modeller, uavhengig av alder og kilometer. Må bytte fjører og automatolje hver 60 000km....
  3. BMW sine fjører og kulde er en dårlig kombo. Kom selv ut til en E60 som lå på bakken en morgen i januar, der hadde begge fjørene foran knekt over natta og punktert ene dekket i tillegg. Skjedde også med den ene E39en jeg hadde. Et lokalt verksted som skrur BMW sa at de hadde hatt inne 10 andre BMWer med knekte fjører de første par ukene i januar... Har aldri opplevd dette problemet på andre merker jeg har kjørt mye med, Toyota/Mazda/Ford og Mercedes.
  4. Så en interessant video på youtube av carwizard der han snakker om hvor vanskelig det har blitt å få tak i deler til biler, både eldre og moderne. For eksempel fikk han ikke tak i deler til en 2016 Dodge Hellcat, og en annen mekaniker hadde ikke fått tak i deler til en 2022 modell (!). Når jeg skulle ha tak i bærearm til Z3en i 2021 var dette ikke tilgjengelig hos BMW, og jeg måtte kjøpe brukt fra ebay. Syntes da det var skuffende å ikke få tak i deler til en bil som på daværende tidspunkt hadde gått ut av produksjon for 19 år siden, men nå har vi jo blitt litt bortskjemte med BMW sin deletilgang generelt. I 2022 opplevde jeg også 2 mnd ventetid på en del til E60. Hvordan er ståa nå til dags? Noen som har opplevd lang leveringstid på BMW originaldeler eller at delen har gått ut av produksjon?
  5. Det store skillet går på om bilen står i garasje eller utendørs. Er en markant påkjenning med kaldstart og nedbør/vær i forhold til å leve et behagelig liv innendørs, gjerne oppvarmet i tillegg. Hadde det ikke vært for innvendig fukt kunne jeg egentlig fint ha kjørt bilen hver dag da den er komfortabel ifht til de to andre jeg har og en forgasser som funker bra, inkludert autochoken. 2.0l m/98hk høres greit nok ut på papiret, men pga den høye vekten (4wd-versjonen veier 260kg mer) så går den ræva. Z3en står i varm garasje både hjemme og på jobb, så den opplever aldri samme påkjenninger som Prairien. Dog har tankmåler tatt kvelden samt at dørhåndtak og panserwire krangler litt, og hadde sikkert vært en lengre liste hvis den sto ute i kulda. Er jo vandt til å kjøre gammal drit, men med Prairien kjenner jeg på en skamfølelse som det er lenge siden sist jeg har vært borti. Har fått en eneste "positiv" kommentar fra en Nissan Leaf-eier utenfor Kiwi, ellers så er det mange stygge, dømmende wtf-blikk. Oser jo narkoman eller blodrød kommunist av hele bilen....
  6. @Fredrik 90 For en stund tilbake ba du meg om å holde deg oppdatert på hvordan det er å kjøre 80-talls japse i 2024, så jeg tar deg på ordet. Bruker ikke Prairien hver eneste dag da jeg ofte kjører Z3en eller tar tog, så det blir feil å kalle det en daily driver. Men den brukes når jeg føler for det, både langturer og småkjøring. Alt i alt funker den fortsatt bra og er ukomplisert. Starter lett ned mot minus 15-20 selv etter å ha stått noen dager. Lettkjørt og helt rå fremkommelighet med 4X4 og piggdekk. Ganske artig å kjøre med masse fartsfølelse, her kan du ha det gøy selv i 70-sonene. I 120 føles det som neste stopp er fengsel. Det negative - den har den klassiske 80-talls syken med å ta inn fuktighet. Siden bilen nå står utendørs under åpen himmel blir det en del skraping av is på innsiden av vinduene....Herlig 😂 Heldigvis har den meget bra varmeapparat og ventilasjonsanlegg, så det veier litt opp for all is-skrapingen. Kombiner dette med dører og skyvedører som fryser fast samt en bitteliten spylevæsketank, så har du en innertier 😒 Hadde ikke orket å ha denne som eneste bil, ikke med mindre den stod i garasje. Z3en drar lasset og står for mesteparten av kilometerne. En annen ting er at det er VELDIG kleint å kjøre Prairie da man får en del rare og dømmende blikk, så dette er ikke bilen hvis man har dårlig selvfølelse. Senest i går la en uniformert BMW F11 seg helt opp i ræva mi da de mest sannsynlig trodde jeg var en lokal narkoman uten førerkort, men måtte slukøret finne ut at bilen hadde EU, betalt omreg og forsikring.... Så vil ikke si at jeg anbefaler dette. Er nok for spesielt interesserte som er glad i selvpining.
  7. @Krisfje Hvis et gammelt tre faller på Peugeot 508, lager det da lyd?
  8. Snasen 525i manuell: Bruktbil til salgs: BMW - 2002 - Blå - Sedan | FINN.no
  9. Dette gjelder med de fleste "moderne" tyske produkter også. Ser det samme både hos BMW, Mercedes, Audi og ikke minst Porsche siden 2010ish, Byggekvaliteten mellom 1975-1995 var på et helt annet nivå enn med dagens modeller. Trist å si det, men Tyskland går nedenom og hjem.
  10. Vet ikke helt. 7-serie er notorisk for å ha dårlig verdi på bruktmarkedet, uavhengig av motor. Tror du bare må leve med det hvis du kjøper en slik. Enten hopper du uti med begge bein, eller så lar du være. Vedrørende kvalitet, så kan det hende at Audi A8/S8 4.0l V8 turbo er hakket bedre enn BMW sine alternativer. .
  11. Hadde et hyggelig møte med en E38 her i bygda. En helt original E38 7-serie med en godt voksen kar (så ut som 80+) som kom ut av rundkjøringa. Dæven steike den skilte seg ut i trafikken. Blant alle Tesla og div Kina-SUVer så skilte denne E38en seg virkelig ut, jeg ga han tommel opp og tutet, men tror det var for sent til at han la merke til det Fort gjort å glemme hvor sexy eldre BMWer er når man omgås kjipe biler hele dagen, men denne E38en ga meg et stort smil. Selv en inngangs-728ia med lite utstyr gjør litt ut av seg i dagens trafikk. Fine biler!
  12. No shit! I tilfelle du ikke husker det - Du argumenterte helt likt når du kjørte diesel.
  13. Fikk sjekket opp litt mer på pris. Ved kjøp på regnr kostet den som nevnt 28k fullkasko og 12k delkasko. Fant ingen C63 solgt ny i Norge, men fant en som var registrert 2 mnd gammel. Den kostet 14k fullkasko og 8500 delkasko. Hvis jeg valgte bil manuelt uten regnr, spesifiserte C-klasse Coupe C63 , da ble det 21k fullkasko og 11k delkasko. Så store forskjeller ja, halv pris på en bil registrert i 2010 istedenfor 2023. Og 25% billigere ved å velge bil i liste uten regnr. Superforsikring kostet henholdsvis 38k, 32k og 34k, så mindre forskjeller der.
  14. @Lars89 Selv har jeg plass ved siden av en søyle og en Volvo 245 som jeg aldri har sett i bruk. Riktignok står det en Suzuki på andre siden som er i jevnlig bruk, men er såpass plass at jeg slipper parkeringsbulker. Ikke det at jeg hadde merket hvis naboen bulket borti Prairien 😄
  15. Skal se om jeg klarer å spore opp regnr på en norsk-solgt C63 og sammenligne, takk for tipset 👍
×
×
  • Opprett ny...