Greit å ha i bakhodet ja at S124 ble introdusert høsten 1986, godt over 5 år før E34 Touring. Jeg er glad i E34, men det er ingen tvil om at 124 er generelt mer solid samt en enklere bil å holde gående. Spesielt E34 touring er meget sjeldent i 2025, og stort sett alle er rustne eller slitne. De krever en entusiastisk eier i større grad enn 124.
Det ligger alltid 124-biler til salgs, alt fra tidlige 1985 230 til sene 1995 320 bensin samt diverse diesel med høy km. Og man får en god bil på skilt til 40 000kr, mens de fleste E34 under 70 000kr er lurvete med en fot i grava.
Porsche og andre europeiske produsenter har uten tvil gått på en smell. Men slik er det når man blir arrogant, slutter å bry seg om hva kundene faktisk vil ha og heller bygger biler for EU-politikere. Kroneksempelet må vel være Mercedes-Benz som dreit seg kraftig ut med siste generasjon C63 AMG og EQS-serien.
Du har jo vært en dommedags-profet når det kommer til bensinbiler de siste 10 årene, men jeg tror det kan være greit å holde hodet kaldt og stå ut stormen litt. Mistenker at det vil være mulig å kjøre bensinbiler i 20-30 år til da veldig mange millioner mennesker med bil bor steder uten mulighet for å lade hjemme. Dette i kombinasjon med økt fattigdom og endret kultur/demografi i vestlige land kan føre til motstand. I verste fall får man flytte vekk fra EU/Vest-Europa og finne friheten i et annet land der man har valgfrihet.