På min 1999 model 323 i med M52TUB25 motor med montert ESS kompressor kit og fekzen prog. motorstyring får jeg opp misfire cylinder 6 under akselerasjon full gass like oppunder 6000rpm(sperre på 7000rpm).
Det er alltid sylinder 6. Ingen andre feilkoder. Motorlampe lyser ikke, den bare kutter sylinder 6 både tenning og bensin. Tomgang, kaldstart, akselerasjon og allt annet fremstår som normalt. Alle plugger ser like ut og afr er perfekt i alle turtall områder.
Jeg har byttet rundt på coiler, dyser og tennplugger og problemet er fortsatt på cylinder 6. Dyser er testet i benk og funnet i orden. Plugger er nye og justert med rett gap.
Bilen har ny kvalitets walbro bensinpumpe, nytt filter, bensin trykk regulator justerbar med manometer så overvåker rett trykk. Ny lmm, veivaksel sensor, kam sensor, nytt supersprint eksosanlegg med nye katalysatorer. Ledningsnett til coiler var sprøtt og dårlig med høy ohm, dette er nytt nå original BMW.
Kompresjonstest viser 14-14,3 bar på alle sylindere, målt med åpent gass spjeld og alle plugger ute på kald motor. Rele på ecu fjernet så pumpe og dyser deaktivert.
Trykktestet alle sylindere med hvert stempel på tdc. Har ikke leakdown kit, så bare hørt etter forskjeller om jeg hører trykk mellom sylindere, ut i veivhus eller eksos. Alle 6 hørtes like ut uten nevneverdig lekasje. Også trykktestet innsugsside og hadde noen lekkasjer som var minimale og ordnet. Fortsatt samme symptomer.
Mye som tilsynelatende er i orden og er klar over at noen av metodene her ikke 100%kan utelukke feil. Men vil høre om noen kan ha gode forslag før jeg eventuelt kjøper leakdown kit mm for mer nøyaktig feilsøking.
Takk for innspill.