Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    8997
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    54

E.C. vant dagen sist September 21

E.C. hadde mest likt innhold!

7 følgere

Om E.C.

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E39, E61, E91

Nylige profilbesøk

17065 profilvisninger
  1. Hvis man ikke orker å trekke kabel så er vel den enkleste måten å innhente tilbud fra noen som selger og monterer stereo. Du kan alltid putte en kasse i bagasjen - det gir nok minst kabeltrekking totalt sett, men du må fortsatt hente strøm, signal (sikkert mulig å ta fra nærmeste høyttaler) og en wake-up signal til forsterker. Så blir nå litt jobb uansett.
  2. Fjerne tappeplugg blir ekvivalenten av å fylle opp elektronikk med lim, slik at det blir umulig å reparere/ta service på. Akkurat her kunne EU ha trøkka gjennom noe vedtak om at alt maskineri med driftsvæsker som selges til forbrukere skal være mulig å ta service på. Mange ting som skrotes alt for tidlig fordi enkelte komponenter blir alt for vanskelige å holde ved like.
  3. @Ingvaldsen GS tar det som regel vekk fra listene om det er utgått vare (NLA), finner det ikke hos de i det hele tatt, selv ved søk på delenummer. Kunne heller ha hatt det som utgått, uten mulighet for å bestille, da vet man det om ikke annet. Koed pleier å la enkelte slike stå igjen, så kan hende man ikke får tak i disse nye lengre.
  4. E70? Kanskje enklest å kjøpe et helt brukt dørtrekk? Ikke uvanlig at enkelte dørtrekk blir nærmest gitt bort. Så fremt det ikke er noe feil som går igjen på alle.
  5. Blir ikke arbeidsløs på bilfronten med det første nei. Er noe dårlig i formen om dagen, kanskje 12-13 grader som arbeidstemperatur i garasjen er litt i det laveste laget. Litt vel typisk å bli småsjuk når man tar fri for å gjøre ting? 🙃 Hanket inn et ratt med varme på finn, der satt det også lane assist så det var rimelig stappa oppi: Hadde vært artig å koble opp den motoren til noe, f.eks. trolle på EU-kontroll slik at rattet vibrerer når man tråkker inn bremsen, men den ideen får jeg spare til senere. Av brukbare ting så kunne man kanskje ha laget ekvivalenten til "shift light" via vibrasjon, det kunne ha vært litt kult. Standen var egentlig litt verre enn forventet. Hadde plan om å kjøre Fenice kit med farging, men spørs om jeg må kjøpe reparasjonskit med sparkel og lim i tillegg. Hadde skinnrens fra før, så tok en runde da det uansett må gjøres: Skulle tro det var ferdig slipt: Litt rift som må limes: Får se hvor bra det blir med ca. 1100 spenn i farge- og reparasjonsprodukter. Omtrekk jeg gjorde sist lå på 5000 kr, sikkert mer nå. Dekselet er alltid halvslitt på disse, så prøvde å skrape det litt mer symmetrisk: Hadde disse kostet 3-500 kr nye hadde ikke det vært noe sak, men med listepris på opp mot 2000 kr for originalt deksel sitter det langt inne å bla opp så mye for en plastbit. Ellers trenger man riktig SZL med tilhørende slepering og bryterknapp. Selger av rattet mente at det var noe feil på slepering, så bestilte et sett ekstra fra høgger, siden prisen var ok. Satse på at minst ett av disse funker: Kjøpte også et ekstra sett med midtre interiørlister til E61, for å prøve å velge ut de som er best: Alltid noe som enten er bulket, knekt eller ripet opp når man kjøper brukt. Alt av listverk er også helt hinsides dyrt om man skal kjøpe nytt. Trøsten får være at det som regel alltid er mørkere inni bilen og at defekter som regel blir mindre synlige når ting er montert. Har også fått fullført mods på ledningsnettet som skal i E61 etterpå, det som går til baksetevarme og lading/strøm i konsollen bak. USB-C-laderen skulle integreres med strømforsyning: Spleis i 58G for belysning: Jeg kjører kun crimp og heatshrink med lim over, skal mye til før jeg skal lodde noe (med mindre det er krise). Valgte å integrere en 5A-sikring til USB-C-porten, ellers er det kun 20A sikring på sigarettennere og disse har mye tjukkere tverrsnitt på kabelen, noe som ikke helt heldig. Ble litt OE-style på spleis der ledninga går 180 grader: Lite å velge i blant in-line-sikringer på Biltema eller lokalt, så ble den typen her. Andre typer som bruke klassisk sikring har tverrsnitt på 4 kvadrat og kan ha 30-40A med trekk, det blir bare tullete her, måtte allerede lage overgang ned til 0,75 kabel før MQS som går inn i selve laderen. Da var den ferdig: En liten test: Er visst en pære som har gått, men til kun 133 kr får man kjøpt en ny 😬 Ladingen funker da, så det er nå fint:
  6. Jeg har lignende opplegg, men jeg kjører inn litt annerledes, så det ikke tar så mye plass. Ved å referere til butikken kan man alltid finne kvittering og nøyaktig pris og delenummer på enkeltdel på e-post. Så det tar jeg ikke med. Det jeg oppgir er produsent av ulike deler, men da prøver jeg å gruppere litt. Jeg har også 1 fane per bil og hver fane har kun én fortløpende tabell sortert på dato. Når jeg sorterer på dato så kan jeg også skrive km-stand som 250 xxx om jeg ikke tok nøyaktig km-stand når noe ble byttet. Jeg putter også inn ting med en gang de blir kjøpt inn i tabellen. Noen deler krever at andre byttes samtidig, så da havner de i samme celle. Da kan ting bli liggende nederst i tabellen fram til man utfører jobben og legger inn dato. Noe legger jeg inn med konkret pris, mens noe blir rundet litt av. F.eks. når man kjøpe 20L dunk olje eller der det går litt annet materiell som ikke har konkret pris. PS: Ser nå at termostat til M57 har gått opp 31% i pris på 3 år. Fy f*** 😠
  7. Største problemet for elektrolyttkondensatorer er varme som fører til at elektrolytten enten brytes ned eller at den tørker ut. Det er riktig at elektrolyttkondensatorer kan degradere hvis de står lenge uten strøm, men normalt snakker man om "reforming" for lagringsperioder på 2-10+ år, typisk radio/forsterker som ble stående i boden i mange år. Kobler man vekk batteriet ved vinterlagring er det snakk om rundt 6 måneder, så jeg vil helle mot at det ikke blir noe nevneverdig forskjell om man gjør det på den ene eller andre måten. Som du er inne på så lever mange av disse snart på overtid, og hvor lenge de lever er nok mer bingo enn hva man gjør under vinterlagringa spør du meg. Vedlikeholdslader er nå helt greit om man har mulighet til det, men det med å kjøre gjennom tenninga tror jeg kanskje blir mest en "feel good"-opplegg fordi man føler at man gjør noe.
  8. Vinteren er snart her, lyst på 6 stk. brukte glødeplugger til prisen av 6 stk. nye fra Beru? Kun 86 000 km! https://www.finn.no/388730714
  9. Det er jobben som koster her, ikke metallet. 20k hørtes ikke så gale ut, tror du skal slite med å finne noe billigere, særlig om dette var arbeid "med kvittering".
  10. Heldigvis ingen stor fan av brunt, så det går bra. Men S752 og night vision er jo noe å tenke på det 😆
  11. Hehe, det tror jeg også, får bare fullføre litt annet først
  12. Kom opp en mistenkelig post på FB:
  13. Hehe, blir nok langt ned på lista, men nå pleier jeg å ha bilene mine i en del år, så skal ikke se vekk fra at man kommer seg helt dit en dag
  14. Takk takk, ja det kan jo bli spennende. Denne er vel mulig å få 8HP oppi også, uten større krøll. 😬
  15. Hvis du har ahl lcm fra en facelift bil og du bygger om alt til lci vil jeg tro at produksjonsdato må være fra lci. Jeg tenker at en lysmodul som kom i salg flere år etter at bilen din ble produsert neppe har utdatert software i forhold til bilen din.
×
×
  • Opprett ny...