Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9369
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Det "pleier" å være brekk eller for lange hjulbolter, men de har du kanskje ikke byttet siden sist?
  2. Mål ladespenning med et multimeter, på de store polene i motorrom eller rett på batteri. 12,4V lader ikke. Det er også grunnen til at du ikke kan lade et batteri med et annet batteri. Du må over 13,5 V for å lade om jeg husker tallet rett. I alle fall 13 V. Bil med styrt dynamo lader neppe fra 1. sekund den er startet. Jeg hadde ikke vært veldig bekymret om det ikke ladet de 5-10 første sekundene.
  3. Du bør kanskje prøve å kjøre en tur på banen med bilen og se hva du "savner" når det gjelder hjul? Det er mer enn selve felgen man har å velge her, en spacer eller andre dekk kan gi en del utslag det også. 4 like hjul gir deg forresten fordelen med å kunne bytte foran og bak, om det skulle være behov.
  4. Ved å koble på diagnoseutstyr så kan du sende signal om å viske. Hvis det henger "som før" så har du i grunn elimenert viskerhendelen.
  5. Teknisk sett er det en grei mellomting, men pengemessig er det vel ikke de rare greiene? Jeg tenker at 7000 USD i forskjell fra M50 er ikke det store. Med dollarkurs på ca. 10 og norske priser på 40e som starter fra 552k og M50 fra 663k så havner den kanskje rett rundt 600k? Da vil den kunne danke ut det resterende 40e RWD-salget her på berget (kjøper noen disse?), men jeg tror ikke at det vil påvirke hvor mange M50 som selges, med såpass liten prisdifferanse.
  6. Ja, pipa spiller en rolle når man skal fyre opp. Jeg har ovn på 1. og 2. nivå i huset (3 etasjer totalt) og den nederste kan man "drite i" å fyre opp med mindre man har fyrt opp den i etasjen over. Først da blir det trekk nok. Kanskje ikke mest elegant løsning den utvendige (kommer an på øyet som ser), men sikkert brukandes for enkelte.
  7. "Hva mener du med at du skulle ha vedovn? Nå har vi bygd huset ferdig her, uten ovn. Greit, greit, jeg skal se hva vi kan gjøre"
  8. @OtisEr ikke wake up normalt 12V? Hvis man har kortslutta det til jord, f.eks. på IBS-en så har man det gående.
  9. "kontaktene som står på sikringene i bagasjerommet" Dratt ut en kontakt som ikke er plugget inn igjen skikkelig?
  10. Enig med de andre. Virker fin slik den er. Felger og senk er nå lett reversible ting som man ikke behøver å bekymre seg så mye over. Første prioritet på en slik bil er å holde rusten unna.
  11. Det er jo mye man kan teste her, men bensintrykk i motorrommet (etter filter) hadde vært det mest naturlige stedet å starte. Samt lese av alle tilgjengelige trykkverdiene.
  12. Du har ikke tett filter da?
  13. Mye ræl som selges ute på nett. Når det gjelder sensorer så er det enten originale eller fra de samme folka som "lager de originalt" som gjelder. Typisk Bosch, Hella, Siemens/VDO og andre litt større brands vil være ok, men starter man å gå over på "de billigste" og midt på treet brands så er det 50/50. Det verste er nok ikke hundrelappene tapt, men feilsøkingsveien man ofte havner på videre, for "sensoren er jo ny, der kan det da ikke være feil lengre". Så starter mange å bytte både moduler og det ene og det andre. Bra du fant ut av det.
  14. Den 520d-en fra 2011 blir vel spiker? Umulig lønnsomt å reparere etter fabrikkspesifikasjoner.
  15. Mulighet for litt custom matter folkens:
  16. Takket være sånne folk så krever SVV dokumentasjon på hvor motor kommer fra, tross markedsverdi på motor på 5000 kr.
  17. Nå skal jeg komme med en dårlig vits.
  18. Er vel betydelig mer futt i den der ved 2500-3000 rpm vs. 523-en 😛
  19. Du må bytte hele setemodulen, men det går ja.
  20. Var vel noe Youtube video fra BMW som nevnte at det er lavere grense for vekt, med 0 kg som ingenting. Det får man ikke flyttet på, men øvre grense for effekt er jo ikke definert, så det ville alltid være bevegelse opp i vekt og effekt, så en serieprodusert "lettvekter-bil" som i gamle dager ser vi neppe.
  21. 500 km er vel ca sånn som forventet? Hadde en bil med slik rekkevidde og det fungerte fint for meg. 400V eller 800V gir vel de fleste beng i så lenge det fungerer godt nok i praksis, selv om jeg skal si meg enig at det er "kulere" å ha bedre teknologi under gulvteppet på bilen. Prisen er nå høy, men mtp. i4 og i7 så ligget den vel naturlig -ish plassert? Alt har jo blitt dyrere, 225xe var vel oppe i 750k nå. Ble ingen wow-faktor på pris som med i4 M50 da den ble lansert, men det forventet vel ingen heller.
  22. @Fredrik 90: Hvis du først skal låne penger til bil så er det lureste å skaffe seg best rente. Det får du som regel via rammelånet. Hvis man har planer om sekundærbolig, hytte eller massiv oppussing (ting som ikke er helt nødvendige) så må man nesten regne det inn på forhånd og vurdere om man behøver å kjøpe en "dyr" bil eller ikke, du endrer jo ikke totalbudsjettet ditt. Noe penger til uforutsette kostnader bør man nå ha uansett. I verste fall kan man alltid selge bilen og kjøpe en billigere en. Kredittrammen blir nå på ca. 5x bruttoinntekt uansett, så om man velger å ha billånet utenfor rammelån på bolig så hjelper jo ikke det om du skal låne deg opp til bolig nr. 2, etc..
  23. Hadde nok ikke reagert på en slik jeg heller.
  24. Starter, batteri, dårlige strømkabler, feil på bremsepedalsensor, glemt å tråkke inn brems, feil på girvelger, feil på noe modul som er med i loopen her, etc.
  25. Lettere å se om du tar over litt i et glass. Umulig å vite om du har hardt vann der verkstedet er eller ikke, men jeg personlig kjører nå på med destilert, særlig nå som intervall for skift er ikke eksisterende (fra biler med CBS, så ca fra 2003->)
×
×
  • Opprett ny...