-
Innholdsteller
9373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
Bilen er ikke tyngst foran, det er ca 50/50 og tyngre bak med last. Har hatt slitt innside på dekk på den ene bilen, men det er nok ikke dekktrykket som har vært feil der. 0.2-0.3 bar over det laveste er uansett innenfor trykkspennet, så bør være uproblematisk. Det er vel få som sliter ut dekk pga. feil lufttrykk, da må det være bra bommet på trykket. Hos de fleste skyldes slitasje feil hjulstilling eller slitte komponenter i understell.
-
Jeg hadde tatt nærmeste dimensjon på klistrelappen. 205/55R16 hvis du har. Det er trykk for bil uten last og fullastet bil. Sommer pleier jeg å ha rundt 0.2-0.3 bar over det som er ment for ulastet bil, mens på vinteren legger jeg meg litt nærmere lastet bil. Spennet mellom ulastet og fullastet er ofte 0.6-0.8 bar.
-
Man er virkelig på vei i ukjente farvann når man kjøper en 11 år gammel BMW med 200k km på telleren med Ebay-styling som man tror har "garanti" på motor og gir fra en Nissan-forhandler som solgte bilen til forrige eier.
-
Nå vet ikke jeg hvilken jekk du mener, fordi det er ikke bare én 520d bmw har laget, men jeg vil uansett anbefale deg å investere i en større solid jekk ment for hjulskift. Kjøp en som har stor jekkeflate og bytt gjerne ut plasten som er på jekkpunktet på bilen om den er dårlig, ofte blir den ødelagt ved bruk av feil jekk med liten skål. Jekker som følger med bilene er ikke beregnet for sesongskift, men heller i nødstilfeller og da vil du gjerne ha plastbiten rett og fin.
-
Jeg hadde også konkludert med å kjøpe RP på E61 siden den lager litt skrapelyd første gang jeg girer 1.-> 2. når det er -10 ute, så det er greit å ha bekreftet at olja der funker.
-
@Otis er nok en del bedre plass der på e39 som er rwd.
-
Du bør ta hjulstillingskontroll i etterkant uansett hva du gjør. Å bytte hele eller kun ytre er lite forskjell mtp. arbeidsmengde.
-
Det er ikke noe forskjell å stå på en bilvekt og på en vei, så kula vil ta like mye vekt. Kobler du fra hengeren så vil kulevekten tilfalle henger.
-
@Shattered E39 525d 2001 facelift sedan, full M-sport med manuell, den brukes kun på sommeren så den ikke ruster noe mer. Den har jeg nå hatt i 5,5 år, så blir å lære seg å sveise litt jekkfester og fikse rust på sikt. Elsker designet på disse. E61 525d 2006 full M-sport med manuell. Primær bruksbil. E91 2006 325ix automat. Denne har ikke M-sport, men har nå krok og xdrive som var kravet fra samboeren. Alle bilene er sorte
-
Da var Teslaen solgt og her sitter jeg/vi igjen med 3 stk BMW-er. Samtlige med 2.5L rekkesekser. Føles litt mer riktig nå 😎
-
Veldig feil setning fra et vitenskapelig standpunkt, men det kom vel et par kommentarer nærmere sannheten der. Det er en inert gass som ikke reagerer med ting* (selv om det blir varmt) og du er mer eller mindre sikret på at du ikke drar med vann/fuktighet inn i hjula når du fyller dem, som sannsynligvis er den største faktoren som påvirker variasjon i trykk hos hvermannsen. Videre er nitrogen valgt ut fordi det er billig å lage en kvalitet på 99,99% som er mer enn godt nok for dekk. Gassen utvider seg den, men mulig noe mindre enn ren tørr luft. Fyller du en ballong med nitrogen og legger den i fryseren så vil du nok se at den krymper. *sannhet med modifikasjoner, nitrogen reagerer med andre ting om forholdene er korrekte, men ikke relevant i dekk-sammenheng.
-
@bmwe30is takk for et utfyllende svar. Bare å poste i vei mer av det du gjør, alltid motiverende å se hva andre får til!
-
Hva er viktigst da? Komfort, pålitelighet, pris ved innkjøp, driftspris, utstyr, etc.? E53 er det samme som E39 og ruster deretter. E61 er generelt ok, men det finnes ting å fikse på der også, noen har blitt litt rustne, spesielt bakluka. E70 vil uansett være en dyrere bil i drift enn E61 fordi det er en større bil og du har alltid trekk på 4 hjul. E61 kan du kjøpe med kun bakhjulsdrift. F11 520d er jo greit sånn sett, men da hadde jeg kjøpt en nyere en med B47. Hvor trygt kjøp noe er avhenger mer av bilen du kjøper enn generelt. Jeg vurderte en E61 lci om dagen og den hadde vært på reparasjoner i løpet av det siste året for samme sum som den ble solgt for. Ellers påpasset bil. Hadde noen kjøpt den året før og måtte ta alt på verksted så hadde det vært et skikkelig drittkjøp.
-
Det har vel vært litt varierende. De tidligste dukket opp på E9x med 4'er diesel om jeg ikke husker feil. Biler med 6'er pleide å få webasto. Det er mulig at man i senere tid har stappet inn både PTC og webasto på enkelte biler, men du må nok se på delekatalogen med VIN fra bilen for å være sikker på hva du har.
-
PTC er ekvivalenten til en panelovn som trekker strøm fra batteriet.
-
Dæven det var mye bra arbeid her! Kjøpt meg en E91 med samme motor selv for en uke siden, håper det er litt mindre rust der. Kunne du estimere tidsbruk og pengebruk her? Om du er komfortabel med å skrive det.
-
Det har fungert fint i min Model 3. Jeg kjører dog alt på engelsk. Nå vet ikke jeg helt hva dere andre holder på med når dere kjører bil og hvor mye dere tenker å styre, men jeg bruker det mest til å lete opp sanger på Spotify.
-
Du får 5kW ekstra når bilen står på tomgang med Webasto. Det er nok der forskjellen er størst. Hopper du rett inn og starter å kjøre merker du mindre til det. Det er dog klart at nye effektive motorer sløser mindre varme, så med rolig økonomisk kjøring i -20 så blir nok ikke motoren gjennomvarm i løpet av 20 min (om man skal varme opp et stort kupe).
-
Min 2009 E70 og livet med den (nok en DPF rens)
emne svarte i E.C. sin Otis i Bilder og filmer / Show-off
Ah, du skrev ikke det på forrige side, men da blir det riktig ja. Er ikke så kjent med X5 dim, men kunne vel ha gjettet at det er litt profil der. -
Min 2009 E70 og livet med den (nok en DPF rens)
emne svarte i E.C. sin Otis i Bilder og filmer / Show-off
-
Min 2009 E70 og livet med den (nok en DPF rens)
emne svarte i E.C. sin Otis i Bilder og filmer / Show-off
Hæ? Fikk ikke lov? Hvorfor det? Mente de at det var strekk eller? -
Riktig tankegang mtp lader og PSU/strømforsyning. Bruker du en lader så vil spenningen variere, samt at den kan midlertidig stoppe å lade midt i prosessen for å måle spenningen = uheldig. Det er også gjerne en begrensning på hvor mange A man har til å lade med. En PSU gir bare en bestemt spenning ut (gitt at kapasiteten ikke er sprengt) og da har det ikke noe å si om systemet trekker 3A eller 50A. En lader og PSU kan gjerne kombineres, det er ikke den store logikken som bygges inn. En ren PSU ikke beregnet på bildiagnosebruk vil kanskje mangle ting som polaritetsbeskyttelse, etc. som en normal billader har. Det går greit 99% av tiden, men du har potensiale for å svi av noen dyre moduler om du koble noe feil. For meg holder som sagt den på 60A for nå, men på sikt tenker jeg å kjøpe noe Gysflash på 100-110A om jeg skal drive noe mer med sånt. Prisen er dog rundt 10k.
-
Det har holdt med 60A, men jeg har bare kjørt på E-serie med batteri som var bra. Greit å lade på forhånd for å ha minst trekk til lading.
-
Min 2009 E70 og livet med den (nok en DPF rens)
emne svarte i E.C. sin Otis i Bilder og filmer / Show-off
Ja, 10" er 254mm, så det bør være ok.
