-
Innholdsteller
9369 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
Gikk det i det minste greit å sandblåse vekk da? Ser for meg at det lar seg fikse med litt børsting og nye klosser om jeg skulle oppleve det samme.
-
Hmmm, så ikke så bra ut det der nei. Er det lenge siden? Ser at bildet ditt har 2017 i navnet, mulig de har blitt noe bedre nå i etterkant?
-
Prøv andre hjul for å utelukke hjula. Ofte det enkleste å starte med.
-
Da gikk jeg for Pagid, ettersom Koed hadde den mest fornuftige pakken prismessig. Får vel ikke sjekket så mye for bremsestøv nå før vinteren, men jeg skal prøve å huske å oppdatere etter at det har gått en stund.
-
Har Bosch på E39en og de funker greit, men mye støv fra de. Blir derfor noe annet denne gangen.
-
Fant DS2500 på autodoc nå, havner på over 3k inkl. moms, må sies å være litt stiv pris. Originale ligger på 2k.
-
Takk for tips så langt. Ferodo virker å være litt mer race-kloss enn det jeg egentlig trenger, samt at de ser ut til å være litt vanskelig å få tak i. Redstuff/Greenstuff greier jeg ikke helt å skjønne meg på, de drar inn vekt av bil og hestekrefter samtidig som de sier at bremsene er bedre enn OE. Hvis sistnevnte stemmer så skjønner ikke jeg deres anbefalinger om å bruke grønn på lette biler og rød på tunge, OE har vel dimensjonert bremsesystemet til å være passende og hvis EBC sine klosser er bedre enn det igjen så bør det vel ikke være noe sak? Samtidig har jeg lest om belegg som løsner før, så er litt skeptisk der også.
-
Har calipere fra 540-550 og har allerede fått tak i originale 348x30 skiver til en ålreit pris for min E61, mangler nå bare klosser. Lurer på hva jeg skal kjøpe og evt. hvor. Ønsker lite støv, kjører ikke på bane, noe aktiv kjøring her og der. Shortlist er: Originale, GS/Koed Hella/Pagid hos Koed Textar? EBC greenstuff/redstuff? Hva tenker folk? Koed skriver at Pagid er nesten å betrakte som originale, de er halve prisen av de originale, så er kanskje de som frister mest. Håper på noen tips, tenker å få bestilt i løpet av helga ettersom nåværende bremser er "ferdige".
-
Takk for svar. Var det jeg tenkte, de jeg har funnet har IS30, mens originale er IS20, 1cm lengre inn i hjulbuen skal jeg nok tåle vinterstid.
-
Noen som har kjørt F10/F11 hjul på E61? Dimensjonene tror jeg at jeg har greid å beregne, men hvordan er det med hullene for hjulbolter? M14 på F-serien og M12 på E-serien. Noen praktisk betydning eller er det samme kon-form på begge boltene? Begge har vel 17mm hode om jeg husker riktig?
-
F11 hva da? Kan være forskjellige svar avhengig av modell. Originale delepriser hos GS for en 535d før evt. rabatt: Skiver foran: 3491 x2 Klosser foran: 3406 Skiver bak: 2483 x2 Klosser bak: 2270 Totalt: 17624 kr. La oss si 15% rabatt som mange hos GS har: 14 980kr + arbeid. Fort gjort 2000kr det.
-
Det kan jo være feil med din ABS-sensor høyre bak da. Relevansen til din kollega ser jeg ikke helt, er han en mastermekaniker?
-
Du får ikke klunkelyd av en dårlig demper, med mindre noe er alvorlig galt og har løsnet/knekt. Skal du bytte dempere i par, som er det mest normale, samt bruke originale deler er du vel fort i området 10k (på verksted). Klunken din kommer sannsynligvis fra noe annet, f.eks. stabilisatorstag.
-
Trodde bare at det pleide å være noe mer, slik som på den som jeg har lenket til fra Biltema, men tydeligvis ikke på alle.
-
Skal det ikke være noen sikkerhetsfester der i tillegg? Som gjør at fjæra ikke kan skli ut? Mulig det ikke vises på bildet.
-
Det første jeg tenkte på var alle de med sølv E46 og E39 som kjøper en uoriginal M-sport frontfanger i mykplast og setter den på ulakkert. Ca. sånn ser det ut, men nå originalt.
-
Selskapet greide å plassere skiltet andre steder forrige gang grillen var like høy:
-
Har en M52B28 på Østlandet om du skulle ta turen.
- 12 svar
-
- ønskes kjøpt
- komplett
- (og 4 andre)
-
Du må vel ha samme versjon eller nyere. Greia med koding er at du forteller modulen hvor mange airbags du har. Hvis du tar en modul fra en bil som ikke hadde airbag i dørene bak så blir den grinete når den ikke får kontakt med de og tror at noe er feil, da har du lampe i dash. Hvis modulen kommer fra en bil med færre airbags så vil den kanskje ikke fyre av airbagsa som er i din, det er jo heller ikke optimalt. På en såpass gammel bil som E39 så er det mulig at du slipper unna uten å kode hvis du bytter til noe som er helt likt, men jeg garanterer ikke for det her.
-
Profilbilde av bilen er nå en ting, men har du gått på livets knallharde skole og oppgir det som utdanning på facebook så pleier det som regel å føre til mange spennende meninger fra vedkommende.
-
Du bør bruke kontakten under panseret når du har den. Du ser det tydelig om pinnene er koblet sammen i adapteren. Om du får kontakt med ABS-modul så er du egentlig i mål. Hvis du ikke får kontakt så kan det skyldes at det ikke er "bridget", men hele den greia stammer mest fra USA der de hadde noe sært opplegg med OBD, så jeg tipper at du får kontakt når du sier at du kan koble til airbag. Hvis du har airbag med internal control unit fault så har du sannsynligvis en modul som er dårlig i loddingen, disse sliter når det blir kaldt. Det "morsomme" er at ABS-modulen funker motsatt, disse er også ofte dårlige i loddingen, men de får en feil når de er varme/har normal temperatur.
-
Trenger vel ikke å kode modulen på E39 om konfigurasjonen og delenr. er helt likt, kan bare bytte over el-delen, så slipper du lufting og all skruing også. På E39 med OBD-2 stikk i bilen er jeg ganske sikker på at du ikke trenger å "bridge pins", du kan alltid sprette opp adapteren og fysisk inspisere om 7 og 8 er koblet sammen eller ikke. Nå er det litt lenge siden, men bridging skyldes vel fra den tid der 20-pins kontakten hadde to stk K-line, en til motor og girkasse og en til resten (eller noe i den dur), så det var potensiale for at en adapter kun var koblet til den en linjen og dermed "gikk glipp" av alle de andre modulene.
-
Kjøpte denne sist: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/chassisdeler/fjaring/spiralfjarer/justerbar-fjarklemme-2000036571 Tenkte at her får jeg endelig en skikkelig en, så slipper jeg å bekymre meg for fjær i fjeset som med de billigste. Dessverre var den såpass svær at jeg ikke kunne bruke den bak på E39 sedan, så da ble det med klemmene fra Biltema til 200 kr. De fungerte veldig greit på M-sport-fjær som ikke trengte noe særlig kompresjon før du kunne ta av topplageret. Moralen er nok den at man neppe får et sett som passer til alt.
