Jump to content

fxslin

Members
  • Posts

    1493
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    27

Reputation Activity

  1. Like
    fxslin reacted to Slavearbeider'n in Slaven's E46 328 godkjent med ESS Kompressor - tatt pokal med hjem   
    Noen bilder på tampen av sesongen
  2. Like
    fxslin got a reaction from sveigis in Z4M Roadster & Z3M Coupe - Litt av hvert oppdatering   
    Ser det over en mnd siden jeg postet noe her sist og egentlig er grunnen bare at det har vært en hektisk mnd med mye bil hobby og livet generelt   Blir en litt lang post både med både selvskryt, skryt av andre og litt frustrasjon, håper dere tilgir meg...
    Jeg får starte med der jeg slapp sist. Etter å ha fått installert jåleri rattet, så bar det rett på autoslalom trening for å teste dette ut.  Kan si som så at det ble ganske så mye mindre "glatt" og funker bra når det blir litt hektisk arm trimming. Var morsom trening med hvor både "gamle" bilen min deltok samt en Z4M venn var med. Så ble en liten Z bilde sånn for syns skyld.

    Så var tiden for at Z4M'en fikk litt TLC og oppmerksomhet. Da det var dukket for årets ZenZommer tur ned til Fevik med BMW Z Norge klubben.  Og siden jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor den bilen, så gikk jeg grundig til verks og ga henne kjapp vask og avsluttet med litt sånn deilig voks massage.  

    Litt flaut at jeg ikke har sjekket CD spilleren før etter ca. 1 år i mitt eie. Men ganske fornøyd med at forrige eier lo det være noen OK CD'er igjen spilleren

    Nede på Fevik, så ble det hyggelig gjensyn med flere BMW Z Norge medlemmer. Som f.eks med @StigJ vakre Z4 Coupe.

    ZenZommer turen har utviklet seg til å bli en ganske så avslappet tur med fine kjøreturer, en liten utstilling og meget hyggelige kvelder hvor latteren og skrønehistorier sitter løsere utover kvelden. Vi var litt få deltagere i år pga corona og de hensyn man må ta. Men mener vi var ca. 15 biler med rundt 20 personer.
    Siden ZedFest 2021 også ble avlyst pga Corona, så var årets Z kåring blitt lagt til ZenZommer turen.  Hvor utrolig nok var min bestikkelse av juryen gikk igjennom. Så Z4M'en ble kårets til fineste Z Bil, litt kleint å dele ut pris til egen bil...
    Mens Z4 Coupen på bildet ble årets langveisfarer og Z3'en ble publikums favoritt. 

    Deler et par bilder med dere fra ZenZommer turen.

    Etter ZenZommer turen var det på tide å få bilen klar til min første NM deltagelse i Autoslalom i Kl.2 (sportsbiler og modfiserte biler). 
    Eneste oppgradering jeg hadde liggende var nye stål omspunnende bremseslanger som skulle på + full flush av bremsevæsken.  Dessverre så var forsatt det nye og sårt trengte understellet jeg hadde bestilt, forsatt ikke kommet ennå på dette tidspunktet.

    Dette er ikke så utrolig spennende, så tok ikke så mange bilder av dette. Men det kom på og etter hvordan de gamle slangene så ut. Så var det ganske greit å ha fått dette byttet.

    Kom meg ned til NM konkurransen på Geiteryggen ved Skien med bilen og var "klar" for deltagelse.

    Besto teknisk greit og fikk klar signal til start.

    Selve løpet foregikk på en sånn svær plass ved en "vaskehall" for fly. Så ble litt perpleks når det sto et svært helikopter i en sving hvor man gjerne vil gi på litt for å få med seg fart ut. Dere kan såvidt skimte den andre kjegla bak helikopteret.

    Tror kanskje "eier" av helikopteret tenkte det samme som oss og valgte å flytte det til et tryggere sted

    Nå skal jeg være helt ærlig så var min NM debut en nedtur, med både treg kjøring + feil kjøring og havnet lagt nede på listen. Utrolig stor forskjell å være rask på løp kontra det å ha litt fart på trening. Så dette er noe jeg jobbe mer med og lære meg å angripe fra første runde uten frykt for å feile. Så her har jeg en del å hente,  ser jo på treninger at bilen er mer enn god nok til å henge med på nivået selv om understellet på det tidspunktet ikke var optimalt og ikke henger helt med. Men var lærerikt og satser på at jeg har litt mer å fare med neste år. 
    Slenger med en liten video fra en av rundene mine:
    Men oppturen må jo være at kompis/team medlem/"coach med tydelige tilbakemeldinger" @hagenisse tok NM gullet med sin MX5   Og dette på en meget overbevisende måte, hvor samtlige runder han hadde var blant de beste for dagen + at han hadde beste tiden også.   Alt dette i mot et knallsterkt start felt!

    Bilde sakset fra Autoslalom FB siden. 

    Video fra en av hans runder:
    Etter NM så ble ting litt mer dagligdags og hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig med biler før neste løp som var Høst Finalen på KNA Varna.
    Men så dukket dette opp plutselig uken før løpet, det etterlengte nye understellet som var bestilt for lenge siden... Det ble KW V2 denne gangen også, da jeg synes det er en fin kombo mtp på pris vs muligheter. Samt at dette kommer med TUV så er null stress når jeg viser den for godkjenning.

    Så da var det bare å dra denne late kroppen ut i furtebua og begynne å skru..

    Fronten gikk veldig fort å bytte ut, men når jeg kom til bakdelen...

    Så ble litt perpleks da jeg oppdaget dette:

    Jeg har på et tidspunkt etter sist jeg sjekket bakdelen (da jeg bytte stabstag foringer på bilen) klart å rykke av stabstag festet tvers av...  Men må være helt ærlig at jeg ikke har merket det spesifikt, eneste jeg har "klagd" er en noe rar følelse i bakstillingen. Noe jeg mente var en kombo av dårlig dempere + fjærer + travers foringer.
    Med frykt for at sesongen var over, så ble mine valg muligheter overveid. En kjapp 911 call til @havers95 ble løsningen og han stilte opp på flekken med sveiseutstyret sitt etter å ha gitt meg instruksjoner på forarbeidet jeg måtte gjøre.

    Et par strakser senere så hadde han fått nødsvesiset den knekte biten på igjen. Så får det holde ut sesongen, da jeg uansett skal droppe bakstillingen overhale travers + bytte siste rest av foringer og få sveiset på caster/camber kittet jeg har liggende.  Blir også en sandblåsing og ny lakk på dette hos min lokale lakk verksted.
    Ikke veldig pent, men funksjonelt og har holdt et par treninger + et par løp til nå. Jeg klinte dog på litt brunox på det for holde det verste av rusten unna så lenge.

    Etter nødfiksen gikk resten av understellet på oppgradert også tårnlagret bak til sånne GS uniball tårnlager og håper det vil holde en stund.

    Fikk tatt en kjapp hjulstilling av dette også bar det rett til løp uten å ha fått testet oppsettet på en trening eller vei. Endte opp på samme høyde som Bilstein settet var på, men veldig mye stivere.
    Selv høst løpet gikk ikke så bra for min egen del, presterte å få feilkjøring i runde 1.  Så bestemte meg for å kjøre en trygg og sikker runde i runde 2, ble ganske overrasket over at tiden hang med i feltet.  Samt at nå begynte jeg å få litt dreisen på den "nye feelingen" som bilen hadde. Så tenkte at jeg skulle klinke til i runde 3 og kjøre meg opp litt i feltet.
    Men når det ble min tur, så hadde himmelen åpnet seg.  Så det ble med tanken  

    Men første test av oppsettet på bilen var positivt og kjente umiddelbart at understells byttet virkelig hadde hjulpet. Så mye at jeg er usikker på om travers foringene er så slitne som jeg først antok.
    Så gledet meg litt til neste løp med Porsche klubben som var på Slitu. Og det ble en liten opptur for min del etter et par løp hvor jeg ikke har fått til 3 jevne og gode runder. (2 beste er tellende, men viktig at første runde er relativt raskt. Så man kan angripe i siste runde). Nå følte jeg litt mer komfortabel/kjent med bilen, så fikk til tre relativt OK runder og klarte å ta skalpen på en god del gromme Porscher og havne P6 totalt og "P3" i "åpen klasse".   @hagenisse vant selvsagt igjen den klassen.
    Nå var det bare 3 reelle deltagere i åpen klasse, så dette var i realiteten en deltager pokal. Men fornøyd med total plasseringen og at jeg ikke roter bort rundene underveis i løpet. Jeg sliter veldig med å sette sammen 2-3 gode runder i et løp, så dette var en liten opptur i en sesong hvor treninger har vært bra og løp har vært svake.

    Slenger med et bilde tatt av @hagenisse som illustrerer godt hvor bra oppgraderingen av understellet hjalp, dette er ut av en slalom kombo som jeg med gamle understellet hadde måttet "vente" til jeg følte kontroll over bakdelen før jeg kunne gi på igjen.

    Video fra løpet:
     
    PS:
    Dere husker kanskje at jeg styre fælt med stol understell til Z3'en? Tror dere ikke et fornuftig priset VAC stolfeste til Z3 dukket opp på finn.no noen uker etter at jeg hadde fått løsningen på plass i bilen? 
    Kjøpte den i pur raseri 

     
     
     
  3. Like
    fxslin reacted to mr.Wreckless in mr.Wreckless' E46 M3   
    Å få setet på plass var på en måte fort gjort, men samtidig ikke. For det første så fant jeg ut at setebeltestrammeren på sedan festet enten var gåent eller annerledes enn på en kupe, så der måtte jeg ut med setet igjen for å bytte til den som satt på original setet mitt. Så det var jo å pelle fra hverandre hele puslespillet på nytt.. I tillegg så hadde jeg håpet på å slippe å kode ut seteokkupant sensoren fra bilen siden jeg tok ut matta fra det gamle setet, men det kan virke som den og er ødelagt, for der fikk jeg ikke noe kommunikasjon til INPA, så det var jo bortkastet.

    Men etter mye om og men, så fikk jeg setet omsider på plass i bilen
    Så ble det en runde med NCS expert for å kode ut seteokkupant sensoren, og det ble til slutt suksess.. Godt å ha symmetrien på plass.
  4. Like
    fxslin reacted to mr.Wreckless in mr.Wreckless' E46 M3   
    Ny dag og ny pakke, og de største pakkene er ofte de beste


    Endelig skal jeg få litt symmetri i kupeen igjen  Men først må jeg få satt setet på fester, og i den anledning hadde jeg handlet inn et skrotverdig setebase fra en E46 sedan samt Brey Krause setefester spesielt egnet til Cobra Nogaro seter.

    Den gamle setebasen river jeg og ut seteokkupant sensoren for å føre den over på det nye setet for å slippe airbag lys.


    Også var det tidenes puslespill for å få satt festet sammen på E46 seterailsene 

  5. Like
    fxslin got a reaction from Emilsen in Z4M Roadster & Z3M Coupe - Litt av hvert oppdatering   
    Ser det over en mnd siden jeg postet noe her sist og egentlig er grunnen bare at det har vært en hektisk mnd med mye bil hobby og livet generelt   Blir en litt lang post både med både selvskryt, skryt av andre og litt frustrasjon, håper dere tilgir meg...
    Jeg får starte med der jeg slapp sist. Etter å ha fått installert jåleri rattet, så bar det rett på autoslalom trening for å teste dette ut.  Kan si som så at det ble ganske så mye mindre "glatt" og funker bra når det blir litt hektisk arm trimming. Var morsom trening med hvor både "gamle" bilen min deltok samt en Z4M venn var med. Så ble en liten Z bilde sånn for syns skyld.

    Så var tiden for at Z4M'en fikk litt TLC og oppmerksomhet. Da det var dukket for årets ZenZommer tur ned til Fevik med BMW Z Norge klubben.  Og siden jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor den bilen, så gikk jeg grundig til verks og ga henne kjapp vask og avsluttet med litt sånn deilig voks massage.  

    Litt flaut at jeg ikke har sjekket CD spilleren før etter ca. 1 år i mitt eie. Men ganske fornøyd med at forrige eier lo det være noen OK CD'er igjen spilleren

    Nede på Fevik, så ble det hyggelig gjensyn med flere BMW Z Norge medlemmer. Som f.eks med @StigJ vakre Z4 Coupe.

    ZenZommer turen har utviklet seg til å bli en ganske så avslappet tur med fine kjøreturer, en liten utstilling og meget hyggelige kvelder hvor latteren og skrønehistorier sitter løsere utover kvelden. Vi var litt få deltagere i år pga corona og de hensyn man må ta. Men mener vi var ca. 15 biler med rundt 20 personer.
    Siden ZedFest 2021 også ble avlyst pga Corona, så var årets Z kåring blitt lagt til ZenZommer turen.  Hvor utrolig nok var min bestikkelse av juryen gikk igjennom. Så Z4M'en ble kårets til fineste Z Bil, litt kleint å dele ut pris til egen bil...
    Mens Z4 Coupen på bildet ble årets langveisfarer og Z3'en ble publikums favoritt. 

    Deler et par bilder med dere fra ZenZommer turen.

    Etter ZenZommer turen var det på tide å få bilen klar til min første NM deltagelse i Autoslalom i Kl.2 (sportsbiler og modfiserte biler). 
    Eneste oppgradering jeg hadde liggende var nye stål omspunnende bremseslanger som skulle på + full flush av bremsevæsken.  Dessverre så var forsatt det nye og sårt trengte understellet jeg hadde bestilt, forsatt ikke kommet ennå på dette tidspunktet.

    Dette er ikke så utrolig spennende, så tok ikke så mange bilder av dette. Men det kom på og etter hvordan de gamle slangene så ut. Så var det ganske greit å ha fått dette byttet.

    Kom meg ned til NM konkurransen på Geiteryggen ved Skien med bilen og var "klar" for deltagelse.

    Besto teknisk greit og fikk klar signal til start.

    Selve løpet foregikk på en sånn svær plass ved en "vaskehall" for fly. Så ble litt perpleks når det sto et svært helikopter i en sving hvor man gjerne vil gi på litt for å få med seg fart ut. Dere kan såvidt skimte den andre kjegla bak helikopteret.

    Tror kanskje "eier" av helikopteret tenkte det samme som oss og valgte å flytte det til et tryggere sted

    Nå skal jeg være helt ærlig så var min NM debut en nedtur, med både treg kjøring + feil kjøring og havnet lagt nede på listen. Utrolig stor forskjell å være rask på løp kontra det å ha litt fart på trening. Så dette er noe jeg jobbe mer med og lære meg å angripe fra første runde uten frykt for å feile. Så her har jeg en del å hente,  ser jo på treninger at bilen er mer enn god nok til å henge med på nivået selv om understellet på det tidspunktet ikke var optimalt og ikke henger helt med. Men var lærerikt og satser på at jeg har litt mer å fare med neste år. 
    Slenger med en liten video fra en av rundene mine:
    Men oppturen må jo være at kompis/team medlem/"coach med tydelige tilbakemeldinger" @hagenisse tok NM gullet med sin MX5   Og dette på en meget overbevisende måte, hvor samtlige runder han hadde var blant de beste for dagen + at han hadde beste tiden også.   Alt dette i mot et knallsterkt start felt!

    Bilde sakset fra Autoslalom FB siden. 

    Video fra en av hans runder:
    Etter NM så ble ting litt mer dagligdags og hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig med biler før neste løp som var Høst Finalen på KNA Varna.
    Men så dukket dette opp plutselig uken før løpet, det etterlengte nye understellet som var bestilt for lenge siden... Det ble KW V2 denne gangen også, da jeg synes det er en fin kombo mtp på pris vs muligheter. Samt at dette kommer med TUV så er null stress når jeg viser den for godkjenning.

    Så da var det bare å dra denne late kroppen ut i furtebua og begynne å skru..

    Fronten gikk veldig fort å bytte ut, men når jeg kom til bakdelen...

    Så ble litt perpleks da jeg oppdaget dette:

    Jeg har på et tidspunkt etter sist jeg sjekket bakdelen (da jeg bytte stabstag foringer på bilen) klart å rykke av stabstag festet tvers av...  Men må være helt ærlig at jeg ikke har merket det spesifikt, eneste jeg har "klagd" er en noe rar følelse i bakstillingen. Noe jeg mente var en kombo av dårlig dempere + fjærer + travers foringer.
    Med frykt for at sesongen var over, så ble mine valg muligheter overveid. En kjapp 911 call til @havers95 ble løsningen og han stilte opp på flekken med sveiseutstyret sitt etter å ha gitt meg instruksjoner på forarbeidet jeg måtte gjøre.

    Et par strakser senere så hadde han fått nødsvesiset den knekte biten på igjen. Så får det holde ut sesongen, da jeg uansett skal droppe bakstillingen overhale travers + bytte siste rest av foringer og få sveiset på caster/camber kittet jeg har liggende.  Blir også en sandblåsing og ny lakk på dette hos min lokale lakk verksted.
    Ikke veldig pent, men funksjonelt og har holdt et par treninger + et par løp til nå. Jeg klinte dog på litt brunox på det for holde det verste av rusten unna så lenge.

    Etter nødfiksen gikk resten av understellet på oppgradert også tårnlagret bak til sånne GS uniball tårnlager og håper det vil holde en stund.

    Fikk tatt en kjapp hjulstilling av dette også bar det rett til løp uten å ha fått testet oppsettet på en trening eller vei. Endte opp på samme høyde som Bilstein settet var på, men veldig mye stivere.
    Selv høst løpet gikk ikke så bra for min egen del, presterte å få feilkjøring i runde 1.  Så bestemte meg for å kjøre en trygg og sikker runde i runde 2, ble ganske overrasket over at tiden hang med i feltet.  Samt at nå begynte jeg å få litt dreisen på den "nye feelingen" som bilen hadde. Så tenkte at jeg skulle klinke til i runde 3 og kjøre meg opp litt i feltet.
    Men når det ble min tur, så hadde himmelen åpnet seg.  Så det ble med tanken  

    Men første test av oppsettet på bilen var positivt og kjente umiddelbart at understells byttet virkelig hadde hjulpet. Så mye at jeg er usikker på om travers foringene er så slitne som jeg først antok.
    Så gledet meg litt til neste løp med Porsche klubben som var på Slitu. Og det ble en liten opptur for min del etter et par løp hvor jeg ikke har fått til 3 jevne og gode runder. (2 beste er tellende, men viktig at første runde er relativt raskt. Så man kan angripe i siste runde). Nå følte jeg litt mer komfortabel/kjent med bilen, så fikk til tre relativt OK runder og klarte å ta skalpen på en god del gromme Porscher og havne P6 totalt og "P3" i "åpen klasse".   @hagenisse vant selvsagt igjen den klassen.
    Nå var det bare 3 reelle deltagere i åpen klasse, så dette var i realiteten en deltager pokal. Men fornøyd med total plasseringen og at jeg ikke roter bort rundene underveis i løpet. Jeg sliter veldig med å sette sammen 2-3 gode runder i et løp, så dette var en liten opptur i en sesong hvor treninger har vært bra og løp har vært svake.

    Slenger med et bilde tatt av @hagenisse som illustrerer godt hvor bra oppgraderingen av understellet hjalp, dette er ut av en slalom kombo som jeg med gamle understellet hadde måttet "vente" til jeg følte kontroll over bakdelen før jeg kunne gi på igjen.

    Video fra løpet:
     
    PS:
    Dere husker kanskje at jeg styre fælt med stol understell til Z3'en? Tror dere ikke et fornuftig priset VAC stolfeste til Z3 dukket opp på finn.no noen uker etter at jeg hadde fått løsningen på plass i bilen? 
    Kjøpte den i pur raseri 

     
     
     
  6. Like
    fxslin got a reaction from BjornarHS in Z4M Roadster & Z3M Coupe - Litt av hvert oppdatering   
    Ser det over en mnd siden jeg postet noe her sist og egentlig er grunnen bare at det har vært en hektisk mnd med mye bil hobby og livet generelt   Blir en litt lang post både med både selvskryt, skryt av andre og litt frustrasjon, håper dere tilgir meg...
    Jeg får starte med der jeg slapp sist. Etter å ha fått installert jåleri rattet, så bar det rett på autoslalom trening for å teste dette ut.  Kan si som så at det ble ganske så mye mindre "glatt" og funker bra når det blir litt hektisk arm trimming. Var morsom trening med hvor både "gamle" bilen min deltok samt en Z4M venn var med. Så ble en liten Z bilde sånn for syns skyld.

    Så var tiden for at Z4M'en fikk litt TLC og oppmerksomhet. Da det var dukket for årets ZenZommer tur ned til Fevik med BMW Z Norge klubben.  Og siden jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor den bilen, så gikk jeg grundig til verks og ga henne kjapp vask og avsluttet med litt sånn deilig voks massage.  

    Litt flaut at jeg ikke har sjekket CD spilleren før etter ca. 1 år i mitt eie. Men ganske fornøyd med at forrige eier lo det være noen OK CD'er igjen spilleren

    Nede på Fevik, så ble det hyggelig gjensyn med flere BMW Z Norge medlemmer. Som f.eks med @StigJ vakre Z4 Coupe.

    ZenZommer turen har utviklet seg til å bli en ganske så avslappet tur med fine kjøreturer, en liten utstilling og meget hyggelige kvelder hvor latteren og skrønehistorier sitter løsere utover kvelden. Vi var litt få deltagere i år pga corona og de hensyn man må ta. Men mener vi var ca. 15 biler med rundt 20 personer.
    Siden ZedFest 2021 også ble avlyst pga Corona, så var årets Z kåring blitt lagt til ZenZommer turen.  Hvor utrolig nok var min bestikkelse av juryen gikk igjennom. Så Z4M'en ble kårets til fineste Z Bil, litt kleint å dele ut pris til egen bil...
    Mens Z4 Coupen på bildet ble årets langveisfarer og Z3'en ble publikums favoritt. 

    Deler et par bilder med dere fra ZenZommer turen.

    Etter ZenZommer turen var det på tide å få bilen klar til min første NM deltagelse i Autoslalom i Kl.2 (sportsbiler og modfiserte biler). 
    Eneste oppgradering jeg hadde liggende var nye stål omspunnende bremseslanger som skulle på + full flush av bremsevæsken.  Dessverre så var forsatt det nye og sårt trengte understellet jeg hadde bestilt, forsatt ikke kommet ennå på dette tidspunktet.

    Dette er ikke så utrolig spennende, så tok ikke så mange bilder av dette. Men det kom på og etter hvordan de gamle slangene så ut. Så var det ganske greit å ha fått dette byttet.

    Kom meg ned til NM konkurransen på Geiteryggen ved Skien med bilen og var "klar" for deltagelse.

    Besto teknisk greit og fikk klar signal til start.

    Selve løpet foregikk på en sånn svær plass ved en "vaskehall" for fly. Så ble litt perpleks når det sto et svært helikopter i en sving hvor man gjerne vil gi på litt for å få med seg fart ut. Dere kan såvidt skimte den andre kjegla bak helikopteret.

    Tror kanskje "eier" av helikopteret tenkte det samme som oss og valgte å flytte det til et tryggere sted

    Nå skal jeg være helt ærlig så var min NM debut en nedtur, med både treg kjøring + feil kjøring og havnet lagt nede på listen. Utrolig stor forskjell å være rask på løp kontra det å ha litt fart på trening. Så dette er noe jeg jobbe mer med og lære meg å angripe fra første runde uten frykt for å feile. Så her har jeg en del å hente,  ser jo på treninger at bilen er mer enn god nok til å henge med på nivået selv om understellet på det tidspunktet ikke var optimalt og ikke henger helt med. Men var lærerikt og satser på at jeg har litt mer å fare med neste år. 
    Slenger med en liten video fra en av rundene mine:
    Men oppturen må jo være at kompis/team medlem/"coach med tydelige tilbakemeldinger" @hagenisse tok NM gullet med sin MX5   Og dette på en meget overbevisende måte, hvor samtlige runder han hadde var blant de beste for dagen + at han hadde beste tiden også.   Alt dette i mot et knallsterkt start felt!

    Bilde sakset fra Autoslalom FB siden. 

    Video fra en av hans runder:
    Etter NM så ble ting litt mer dagligdags og hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig med biler før neste løp som var Høst Finalen på KNA Varna.
    Men så dukket dette opp plutselig uken før løpet, det etterlengte nye understellet som var bestilt for lenge siden... Det ble KW V2 denne gangen også, da jeg synes det er en fin kombo mtp på pris vs muligheter. Samt at dette kommer med TUV så er null stress når jeg viser den for godkjenning.

    Så da var det bare å dra denne late kroppen ut i furtebua og begynne å skru..

    Fronten gikk veldig fort å bytte ut, men når jeg kom til bakdelen...

    Så ble litt perpleks da jeg oppdaget dette:

    Jeg har på et tidspunkt etter sist jeg sjekket bakdelen (da jeg bytte stabstag foringer på bilen) klart å rykke av stabstag festet tvers av...  Men må være helt ærlig at jeg ikke har merket det spesifikt, eneste jeg har "klagd" er en noe rar følelse i bakstillingen. Noe jeg mente var en kombo av dårlig dempere + fjærer + travers foringer.
    Med frykt for at sesongen var over, så ble mine valg muligheter overveid. En kjapp 911 call til @havers95 ble løsningen og han stilte opp på flekken med sveiseutstyret sitt etter å ha gitt meg instruksjoner på forarbeidet jeg måtte gjøre.

    Et par strakser senere så hadde han fått nødsvesiset den knekte biten på igjen. Så får det holde ut sesongen, da jeg uansett skal droppe bakstillingen overhale travers + bytte siste rest av foringer og få sveiset på caster/camber kittet jeg har liggende.  Blir også en sandblåsing og ny lakk på dette hos min lokale lakk verksted.
    Ikke veldig pent, men funksjonelt og har holdt et par treninger + et par løp til nå. Jeg klinte dog på litt brunox på det for holde det verste av rusten unna så lenge.

    Etter nødfiksen gikk resten av understellet på oppgradert også tårnlagret bak til sånne GS uniball tårnlager og håper det vil holde en stund.

    Fikk tatt en kjapp hjulstilling av dette også bar det rett til løp uten å ha fått testet oppsettet på en trening eller vei. Endte opp på samme høyde som Bilstein settet var på, men veldig mye stivere.
    Selv høst løpet gikk ikke så bra for min egen del, presterte å få feilkjøring i runde 1.  Så bestemte meg for å kjøre en trygg og sikker runde i runde 2, ble ganske overrasket over at tiden hang med i feltet.  Samt at nå begynte jeg å få litt dreisen på den "nye feelingen" som bilen hadde. Så tenkte at jeg skulle klinke til i runde 3 og kjøre meg opp litt i feltet.
    Men når det ble min tur, så hadde himmelen åpnet seg.  Så det ble med tanken  

    Men første test av oppsettet på bilen var positivt og kjente umiddelbart at understells byttet virkelig hadde hjulpet. Så mye at jeg er usikker på om travers foringene er så slitne som jeg først antok.
    Så gledet meg litt til neste løp med Porsche klubben som var på Slitu. Og det ble en liten opptur for min del etter et par løp hvor jeg ikke har fått til 3 jevne og gode runder. (2 beste er tellende, men viktig at første runde er relativt raskt. Så man kan angripe i siste runde). Nå følte jeg litt mer komfortabel/kjent med bilen, så fikk til tre relativt OK runder og klarte å ta skalpen på en god del gromme Porscher og havne P6 totalt og "P3" i "åpen klasse".   @hagenisse vant selvsagt igjen den klassen.
    Nå var det bare 3 reelle deltagere i åpen klasse, så dette var i realiteten en deltager pokal. Men fornøyd med total plasseringen og at jeg ikke roter bort rundene underveis i løpet. Jeg sliter veldig med å sette sammen 2-3 gode runder i et løp, så dette var en liten opptur i en sesong hvor treninger har vært bra og løp har vært svake.

    Slenger med et bilde tatt av @hagenisse som illustrerer godt hvor bra oppgraderingen av understellet hjalp, dette er ut av en slalom kombo som jeg med gamle understellet hadde måttet "vente" til jeg følte kontroll over bakdelen før jeg kunne gi på igjen.

    Video fra løpet:
     
    PS:
    Dere husker kanskje at jeg styre fælt med stol understell til Z3'en? Tror dere ikke et fornuftig priset VAC stolfeste til Z3 dukket opp på finn.no noen uker etter at jeg hadde fått løsningen på plass i bilen? 
    Kjøpte den i pur raseri 

     
     
     
  7. Like
    fxslin got a reaction from ahj in Z4M Roadster & Z3M Coupe - Litt av hvert oppdatering   
    Ser det over en mnd siden jeg postet noe her sist og egentlig er grunnen bare at det har vært en hektisk mnd med mye bil hobby og livet generelt   Blir en litt lang post både med både selvskryt, skryt av andre og litt frustrasjon, håper dere tilgir meg...
    Jeg får starte med der jeg slapp sist. Etter å ha fått installert jåleri rattet, så bar det rett på autoslalom trening for å teste dette ut.  Kan si som så at det ble ganske så mye mindre "glatt" og funker bra når det blir litt hektisk arm trimming. Var morsom trening med hvor både "gamle" bilen min deltok samt en Z4M venn var med. Så ble en liten Z bilde sånn for syns skyld.

    Så var tiden for at Z4M'en fikk litt TLC og oppmerksomhet. Da det var dukket for årets ZenZommer tur ned til Fevik med BMW Z Norge klubben.  Og siden jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor den bilen, så gikk jeg grundig til verks og ga henne kjapp vask og avsluttet med litt sånn deilig voks massage.  

    Litt flaut at jeg ikke har sjekket CD spilleren før etter ca. 1 år i mitt eie. Men ganske fornøyd med at forrige eier lo det være noen OK CD'er igjen spilleren

    Nede på Fevik, så ble det hyggelig gjensyn med flere BMW Z Norge medlemmer. Som f.eks med @StigJ vakre Z4 Coupe.

    ZenZommer turen har utviklet seg til å bli en ganske så avslappet tur med fine kjøreturer, en liten utstilling og meget hyggelige kvelder hvor latteren og skrønehistorier sitter løsere utover kvelden. Vi var litt få deltagere i år pga corona og de hensyn man må ta. Men mener vi var ca. 15 biler med rundt 20 personer.
    Siden ZedFest 2021 også ble avlyst pga Corona, så var årets Z kåring blitt lagt til ZenZommer turen.  Hvor utrolig nok var min bestikkelse av juryen gikk igjennom. Så Z4M'en ble kårets til fineste Z Bil, litt kleint å dele ut pris til egen bil...
    Mens Z4 Coupen på bildet ble årets langveisfarer og Z3'en ble publikums favoritt. 

    Deler et par bilder med dere fra ZenZommer turen.

    Etter ZenZommer turen var det på tide å få bilen klar til min første NM deltagelse i Autoslalom i Kl.2 (sportsbiler og modfiserte biler). 
    Eneste oppgradering jeg hadde liggende var nye stål omspunnende bremseslanger som skulle på + full flush av bremsevæsken.  Dessverre så var forsatt det nye og sårt trengte understellet jeg hadde bestilt, forsatt ikke kommet ennå på dette tidspunktet.

    Dette er ikke så utrolig spennende, så tok ikke så mange bilder av dette. Men det kom på og etter hvordan de gamle slangene så ut. Så var det ganske greit å ha fått dette byttet.

    Kom meg ned til NM konkurransen på Geiteryggen ved Skien med bilen og var "klar" for deltagelse.

    Besto teknisk greit og fikk klar signal til start.

    Selve løpet foregikk på en sånn svær plass ved en "vaskehall" for fly. Så ble litt perpleks når det sto et svært helikopter i en sving hvor man gjerne vil gi på litt for å få med seg fart ut. Dere kan såvidt skimte den andre kjegla bak helikopteret.

    Tror kanskje "eier" av helikopteret tenkte det samme som oss og valgte å flytte det til et tryggere sted

    Nå skal jeg være helt ærlig så var min NM debut en nedtur, med både treg kjøring + feil kjøring og havnet lagt nede på listen. Utrolig stor forskjell å være rask på løp kontra det å ha litt fart på trening. Så dette er noe jeg jobbe mer med og lære meg å angripe fra første runde uten frykt for å feile. Så her har jeg en del å hente,  ser jo på treninger at bilen er mer enn god nok til å henge med på nivået selv om understellet på det tidspunktet ikke var optimalt og ikke henger helt med. Men var lærerikt og satser på at jeg har litt mer å fare med neste år. 
    Slenger med en liten video fra en av rundene mine:
    Men oppturen må jo være at kompis/team medlem/"coach med tydelige tilbakemeldinger" @hagenisse tok NM gullet med sin MX5   Og dette på en meget overbevisende måte, hvor samtlige runder han hadde var blant de beste for dagen + at han hadde beste tiden også.   Alt dette i mot et knallsterkt start felt!

    Bilde sakset fra Autoslalom FB siden. 

    Video fra en av hans runder:
    Etter NM så ble ting litt mer dagligdags og hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig med biler før neste løp som var Høst Finalen på KNA Varna.
    Men så dukket dette opp plutselig uken før løpet, det etterlengte nye understellet som var bestilt for lenge siden... Det ble KW V2 denne gangen også, da jeg synes det er en fin kombo mtp på pris vs muligheter. Samt at dette kommer med TUV så er null stress når jeg viser den for godkjenning.

    Så da var det bare å dra denne late kroppen ut i furtebua og begynne å skru..

    Fronten gikk veldig fort å bytte ut, men når jeg kom til bakdelen...

    Så ble litt perpleks da jeg oppdaget dette:

    Jeg har på et tidspunkt etter sist jeg sjekket bakdelen (da jeg bytte stabstag foringer på bilen) klart å rykke av stabstag festet tvers av...  Men må være helt ærlig at jeg ikke har merket det spesifikt, eneste jeg har "klagd" er en noe rar følelse i bakstillingen. Noe jeg mente var en kombo av dårlig dempere + fjærer + travers foringer.
    Med frykt for at sesongen var over, så ble mine valg muligheter overveid. En kjapp 911 call til @havers95 ble løsningen og han stilte opp på flekken med sveiseutstyret sitt etter å ha gitt meg instruksjoner på forarbeidet jeg måtte gjøre.

    Et par strakser senere så hadde han fått nødsvesiset den knekte biten på igjen. Så får det holde ut sesongen, da jeg uansett skal droppe bakstillingen overhale travers + bytte siste rest av foringer og få sveiset på caster/camber kittet jeg har liggende.  Blir også en sandblåsing og ny lakk på dette hos min lokale lakk verksted.
    Ikke veldig pent, men funksjonelt og har holdt et par treninger + et par løp til nå. Jeg klinte dog på litt brunox på det for holde det verste av rusten unna så lenge.

    Etter nødfiksen gikk resten av understellet på oppgradert også tårnlagret bak til sånne GS uniball tårnlager og håper det vil holde en stund.

    Fikk tatt en kjapp hjulstilling av dette også bar det rett til løp uten å ha fått testet oppsettet på en trening eller vei. Endte opp på samme høyde som Bilstein settet var på, men veldig mye stivere.
    Selv høst løpet gikk ikke så bra for min egen del, presterte å få feilkjøring i runde 1.  Så bestemte meg for å kjøre en trygg og sikker runde i runde 2, ble ganske overrasket over at tiden hang med i feltet.  Samt at nå begynte jeg å få litt dreisen på den "nye feelingen" som bilen hadde. Så tenkte at jeg skulle klinke til i runde 3 og kjøre meg opp litt i feltet.
    Men når det ble min tur, så hadde himmelen åpnet seg.  Så det ble med tanken  

    Men første test av oppsettet på bilen var positivt og kjente umiddelbart at understells byttet virkelig hadde hjulpet. Så mye at jeg er usikker på om travers foringene er så slitne som jeg først antok.
    Så gledet meg litt til neste løp med Porsche klubben som var på Slitu. Og det ble en liten opptur for min del etter et par løp hvor jeg ikke har fått til 3 jevne og gode runder. (2 beste er tellende, men viktig at første runde er relativt raskt. Så man kan angripe i siste runde). Nå følte jeg litt mer komfortabel/kjent med bilen, så fikk til tre relativt OK runder og klarte å ta skalpen på en god del gromme Porscher og havne P6 totalt og "P3" i "åpen klasse".   @hagenisse vant selvsagt igjen den klassen.
    Nå var det bare 3 reelle deltagere i åpen klasse, så dette var i realiteten en deltager pokal. Men fornøyd med total plasseringen og at jeg ikke roter bort rundene underveis i løpet. Jeg sliter veldig med å sette sammen 2-3 gode runder i et løp, så dette var en liten opptur i en sesong hvor treninger har vært bra og løp har vært svake.

    Slenger med et bilde tatt av @hagenisse som illustrerer godt hvor bra oppgraderingen av understellet hjalp, dette er ut av en slalom kombo som jeg med gamle understellet hadde måttet "vente" til jeg følte kontroll over bakdelen før jeg kunne gi på igjen.

    Video fra løpet:
     
    PS:
    Dere husker kanskje at jeg styre fælt med stol understell til Z3'en? Tror dere ikke et fornuftig priset VAC stolfeste til Z3 dukket opp på finn.no noen uker etter at jeg hadde fått løsningen på plass i bilen? 
    Kjøpte den i pur raseri 

     
     
     
  8. Like
    fxslin got a reaction from StigJ in Z4M Roadster & Z3M Coupe - Litt av hvert oppdatering   
    Ser det over en mnd siden jeg postet noe her sist og egentlig er grunnen bare at det har vært en hektisk mnd med mye bil hobby og livet generelt   Blir en litt lang post både med både selvskryt, skryt av andre og litt frustrasjon, håper dere tilgir meg...
    Jeg får starte med der jeg slapp sist. Etter å ha fått installert jåleri rattet, så bar det rett på autoslalom trening for å teste dette ut.  Kan si som så at det ble ganske så mye mindre "glatt" og funker bra når det blir litt hektisk arm trimming. Var morsom trening med hvor både "gamle" bilen min deltok samt en Z4M venn var med. Så ble en liten Z bilde sånn for syns skyld.

    Så var tiden for at Z4M'en fikk litt TLC og oppmerksomhet. Da det var dukket for årets ZenZommer tur ned til Fevik med BMW Z Norge klubben.  Og siden jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor den bilen, så gikk jeg grundig til verks og ga henne kjapp vask og avsluttet med litt sånn deilig voks massage.  

    Litt flaut at jeg ikke har sjekket CD spilleren før etter ca. 1 år i mitt eie. Men ganske fornøyd med at forrige eier lo det være noen OK CD'er igjen spilleren

    Nede på Fevik, så ble det hyggelig gjensyn med flere BMW Z Norge medlemmer. Som f.eks med @StigJ vakre Z4 Coupe.

    ZenZommer turen har utviklet seg til å bli en ganske så avslappet tur med fine kjøreturer, en liten utstilling og meget hyggelige kvelder hvor latteren og skrønehistorier sitter løsere utover kvelden. Vi var litt få deltagere i år pga corona og de hensyn man må ta. Men mener vi var ca. 15 biler med rundt 20 personer.
    Siden ZedFest 2021 også ble avlyst pga Corona, så var årets Z kåring blitt lagt til ZenZommer turen.  Hvor utrolig nok var min bestikkelse av juryen gikk igjennom. Så Z4M'en ble kårets til fineste Z Bil, litt kleint å dele ut pris til egen bil...
    Mens Z4 Coupen på bildet ble årets langveisfarer og Z3'en ble publikums favoritt. 

    Deler et par bilder med dere fra ZenZommer turen.

    Etter ZenZommer turen var det på tide å få bilen klar til min første NM deltagelse i Autoslalom i Kl.2 (sportsbiler og modfiserte biler). 
    Eneste oppgradering jeg hadde liggende var nye stål omspunnende bremseslanger som skulle på + full flush av bremsevæsken.  Dessverre så var forsatt det nye og sårt trengte understellet jeg hadde bestilt, forsatt ikke kommet ennå på dette tidspunktet.

    Dette er ikke så utrolig spennende, så tok ikke så mange bilder av dette. Men det kom på og etter hvordan de gamle slangene så ut. Så var det ganske greit å ha fått dette byttet.

    Kom meg ned til NM konkurransen på Geiteryggen ved Skien med bilen og var "klar" for deltagelse.

    Besto teknisk greit og fikk klar signal til start.

    Selve løpet foregikk på en sånn svær plass ved en "vaskehall" for fly. Så ble litt perpleks når det sto et svært helikopter i en sving hvor man gjerne vil gi på litt for å få med seg fart ut. Dere kan såvidt skimte den andre kjegla bak helikopteret.

    Tror kanskje "eier" av helikopteret tenkte det samme som oss og valgte å flytte det til et tryggere sted

    Nå skal jeg være helt ærlig så var min NM debut en nedtur, med både treg kjøring + feil kjøring og havnet lagt nede på listen. Utrolig stor forskjell å være rask på løp kontra det å ha litt fart på trening. Så dette er noe jeg jobbe mer med og lære meg å angripe fra første runde uten frykt for å feile. Så her har jeg en del å hente,  ser jo på treninger at bilen er mer enn god nok til å henge med på nivået selv om understellet på det tidspunktet ikke var optimalt og ikke henger helt med. Men var lærerikt og satser på at jeg har litt mer å fare med neste år. 
    Slenger med en liten video fra en av rundene mine:
    Men oppturen må jo være at kompis/team medlem/"coach med tydelige tilbakemeldinger" @hagenisse tok NM gullet med sin MX5   Og dette på en meget overbevisende måte, hvor samtlige runder han hadde var blant de beste for dagen + at han hadde beste tiden også.   Alt dette i mot et knallsterkt start felt!

    Bilde sakset fra Autoslalom FB siden. 

    Video fra en av hans runder:
    Etter NM så ble ting litt mer dagligdags og hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig med biler før neste løp som var Høst Finalen på KNA Varna.
    Men så dukket dette opp plutselig uken før løpet, det etterlengte nye understellet som var bestilt for lenge siden... Det ble KW V2 denne gangen også, da jeg synes det er en fin kombo mtp på pris vs muligheter. Samt at dette kommer med TUV så er null stress når jeg viser den for godkjenning.

    Så da var det bare å dra denne late kroppen ut i furtebua og begynne å skru..

    Fronten gikk veldig fort å bytte ut, men når jeg kom til bakdelen...

    Så ble litt perpleks da jeg oppdaget dette:

    Jeg har på et tidspunkt etter sist jeg sjekket bakdelen (da jeg bytte stabstag foringer på bilen) klart å rykke av stabstag festet tvers av...  Men må være helt ærlig at jeg ikke har merket det spesifikt, eneste jeg har "klagd" er en noe rar følelse i bakstillingen. Noe jeg mente var en kombo av dårlig dempere + fjærer + travers foringer.
    Med frykt for at sesongen var over, så ble mine valg muligheter overveid. En kjapp 911 call til @havers95 ble løsningen og han stilte opp på flekken med sveiseutstyret sitt etter å ha gitt meg instruksjoner på forarbeidet jeg måtte gjøre.

    Et par strakser senere så hadde han fått nødsvesiset den knekte biten på igjen. Så får det holde ut sesongen, da jeg uansett skal droppe bakstillingen overhale travers + bytte siste rest av foringer og få sveiset på caster/camber kittet jeg har liggende.  Blir også en sandblåsing og ny lakk på dette hos min lokale lakk verksted.
    Ikke veldig pent, men funksjonelt og har holdt et par treninger + et par løp til nå. Jeg klinte dog på litt brunox på det for holde det verste av rusten unna så lenge.

    Etter nødfiksen gikk resten av understellet på oppgradert også tårnlagret bak til sånne GS uniball tårnlager og håper det vil holde en stund.

    Fikk tatt en kjapp hjulstilling av dette også bar det rett til løp uten å ha fått testet oppsettet på en trening eller vei. Endte opp på samme høyde som Bilstein settet var på, men veldig mye stivere.
    Selv høst løpet gikk ikke så bra for min egen del, presterte å få feilkjøring i runde 1.  Så bestemte meg for å kjøre en trygg og sikker runde i runde 2, ble ganske overrasket over at tiden hang med i feltet.  Samt at nå begynte jeg å få litt dreisen på den "nye feelingen" som bilen hadde. Så tenkte at jeg skulle klinke til i runde 3 og kjøre meg opp litt i feltet.
    Men når det ble min tur, så hadde himmelen åpnet seg.  Så det ble med tanken  

    Men første test av oppsettet på bilen var positivt og kjente umiddelbart at understells byttet virkelig hadde hjulpet. Så mye at jeg er usikker på om travers foringene er så slitne som jeg først antok.
    Så gledet meg litt til neste løp med Porsche klubben som var på Slitu. Og det ble en liten opptur for min del etter et par løp hvor jeg ikke har fått til 3 jevne og gode runder. (2 beste er tellende, men viktig at første runde er relativt raskt. Så man kan angripe i siste runde). Nå følte jeg litt mer komfortabel/kjent med bilen, så fikk til tre relativt OK runder og klarte å ta skalpen på en god del gromme Porscher og havne P6 totalt og "P3" i "åpen klasse".   @hagenisse vant selvsagt igjen den klassen.
    Nå var det bare 3 reelle deltagere i åpen klasse, så dette var i realiteten en deltager pokal. Men fornøyd med total plasseringen og at jeg ikke roter bort rundene underveis i løpet. Jeg sliter veldig med å sette sammen 2-3 gode runder i et løp, så dette var en liten opptur i en sesong hvor treninger har vært bra og løp har vært svake.

    Slenger med et bilde tatt av @hagenisse som illustrerer godt hvor bra oppgraderingen av understellet hjalp, dette er ut av en slalom kombo som jeg med gamle understellet hadde måttet "vente" til jeg følte kontroll over bakdelen før jeg kunne gi på igjen.

    Video fra løpet:
     
    PS:
    Dere husker kanskje at jeg styre fælt med stol understell til Z3'en? Tror dere ikke et fornuftig priset VAC stolfeste til Z3 dukket opp på finn.no noen uker etter at jeg hadde fått løsningen på plass i bilen? 
    Kjøpte den i pur raseri 

     
     
     
  9. Like
    fxslin got a reaction from Ampera in Z4M Roadster & Z3M Coupe - Litt av hvert oppdatering   
    Ser det over en mnd siden jeg postet noe her sist og egentlig er grunnen bare at det har vært en hektisk mnd med mye bil hobby og livet generelt   Blir en litt lang post både med både selvskryt, skryt av andre og litt frustrasjon, håper dere tilgir meg...
    Jeg får starte med der jeg slapp sist. Etter å ha fått installert jåleri rattet, så bar det rett på autoslalom trening for å teste dette ut.  Kan si som så at det ble ganske så mye mindre "glatt" og funker bra når det blir litt hektisk arm trimming. Var morsom trening med hvor både "gamle" bilen min deltok samt en Z4M venn var med. Så ble en liten Z bilde sånn for syns skyld.

    Så var tiden for at Z4M'en fikk litt TLC og oppmerksomhet. Da det var dukket for årets ZenZommer tur ned til Fevik med BMW Z Norge klubben.  Og siden jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor den bilen, så gikk jeg grundig til verks og ga henne kjapp vask og avsluttet med litt sånn deilig voks massage.  

    Litt flaut at jeg ikke har sjekket CD spilleren før etter ca. 1 år i mitt eie. Men ganske fornøyd med at forrige eier lo det være noen OK CD'er igjen spilleren

    Nede på Fevik, så ble det hyggelig gjensyn med flere BMW Z Norge medlemmer. Som f.eks med @StigJ vakre Z4 Coupe.

    ZenZommer turen har utviklet seg til å bli en ganske så avslappet tur med fine kjøreturer, en liten utstilling og meget hyggelige kvelder hvor latteren og skrønehistorier sitter løsere utover kvelden. Vi var litt få deltagere i år pga corona og de hensyn man må ta. Men mener vi var ca. 15 biler med rundt 20 personer.
    Siden ZedFest 2021 også ble avlyst pga Corona, så var årets Z kåring blitt lagt til ZenZommer turen.  Hvor utrolig nok var min bestikkelse av juryen gikk igjennom. Så Z4M'en ble kårets til fineste Z Bil, litt kleint å dele ut pris til egen bil...
    Mens Z4 Coupen på bildet ble årets langveisfarer og Z3'en ble publikums favoritt. 

    Deler et par bilder med dere fra ZenZommer turen.

    Etter ZenZommer turen var det på tide å få bilen klar til min første NM deltagelse i Autoslalom i Kl.2 (sportsbiler og modfiserte biler). 
    Eneste oppgradering jeg hadde liggende var nye stål omspunnende bremseslanger som skulle på + full flush av bremsevæsken.  Dessverre så var forsatt det nye og sårt trengte understellet jeg hadde bestilt, forsatt ikke kommet ennå på dette tidspunktet.

    Dette er ikke så utrolig spennende, så tok ikke så mange bilder av dette. Men det kom på og etter hvordan de gamle slangene så ut. Så var det ganske greit å ha fått dette byttet.

    Kom meg ned til NM konkurransen på Geiteryggen ved Skien med bilen og var "klar" for deltagelse.

    Besto teknisk greit og fikk klar signal til start.

    Selve løpet foregikk på en sånn svær plass ved en "vaskehall" for fly. Så ble litt perpleks når det sto et svært helikopter i en sving hvor man gjerne vil gi på litt for å få med seg fart ut. Dere kan såvidt skimte den andre kjegla bak helikopteret.

    Tror kanskje "eier" av helikopteret tenkte det samme som oss og valgte å flytte det til et tryggere sted

    Nå skal jeg være helt ærlig så var min NM debut en nedtur, med både treg kjøring + feil kjøring og havnet lagt nede på listen. Utrolig stor forskjell å være rask på løp kontra det å ha litt fart på trening. Så dette er noe jeg jobbe mer med og lære meg å angripe fra første runde uten frykt for å feile. Så her har jeg en del å hente,  ser jo på treninger at bilen er mer enn god nok til å henge med på nivået selv om understellet på det tidspunktet ikke var optimalt og ikke henger helt med. Men var lærerikt og satser på at jeg har litt mer å fare med neste år. 
    Slenger med en liten video fra en av rundene mine:
    Men oppturen må jo være at kompis/team medlem/"coach med tydelige tilbakemeldinger" @hagenisse tok NM gullet med sin MX5   Og dette på en meget overbevisende måte, hvor samtlige runder han hadde var blant de beste for dagen + at han hadde beste tiden også.   Alt dette i mot et knallsterkt start felt!

    Bilde sakset fra Autoslalom FB siden. 

    Video fra en av hans runder:
    Etter NM så ble ting litt mer dagligdags og hadde ikke tenkt å gjøre noe særlig med biler før neste løp som var Høst Finalen på KNA Varna.
    Men så dukket dette opp plutselig uken før løpet, det etterlengte nye understellet som var bestilt for lenge siden... Det ble KW V2 denne gangen også, da jeg synes det er en fin kombo mtp på pris vs muligheter. Samt at dette kommer med TUV så er null stress når jeg viser den for godkjenning.

    Så da var det bare å dra denne late kroppen ut i furtebua og begynne å skru..

    Fronten gikk veldig fort å bytte ut, men når jeg kom til bakdelen...

    Så ble litt perpleks da jeg oppdaget dette:

    Jeg har på et tidspunkt etter sist jeg sjekket bakdelen (da jeg bytte stabstag foringer på bilen) klart å rykke av stabstag festet tvers av...  Men må være helt ærlig at jeg ikke har merket det spesifikt, eneste jeg har "klagd" er en noe rar følelse i bakstillingen. Noe jeg mente var en kombo av dårlig dempere + fjærer + travers foringer.
    Med frykt for at sesongen var over, så ble mine valg muligheter overveid. En kjapp 911 call til @havers95 ble løsningen og han stilte opp på flekken med sveiseutstyret sitt etter å ha gitt meg instruksjoner på forarbeidet jeg måtte gjøre.

    Et par strakser senere så hadde han fått nødsvesiset den knekte biten på igjen. Så får det holde ut sesongen, da jeg uansett skal droppe bakstillingen overhale travers + bytte siste rest av foringer og få sveiset på caster/camber kittet jeg har liggende.  Blir også en sandblåsing og ny lakk på dette hos min lokale lakk verksted.
    Ikke veldig pent, men funksjonelt og har holdt et par treninger + et par løp til nå. Jeg klinte dog på litt brunox på det for holde det verste av rusten unna så lenge.

    Etter nødfiksen gikk resten av understellet på oppgradert også tårnlagret bak til sånne GS uniball tårnlager og håper det vil holde en stund.

    Fikk tatt en kjapp hjulstilling av dette også bar det rett til løp uten å ha fått testet oppsettet på en trening eller vei. Endte opp på samme høyde som Bilstein settet var på, men veldig mye stivere.
    Selv høst løpet gikk ikke så bra for min egen del, presterte å få feilkjøring i runde 1.  Så bestemte meg for å kjøre en trygg og sikker runde i runde 2, ble ganske overrasket over at tiden hang med i feltet.  Samt at nå begynte jeg å få litt dreisen på den "nye feelingen" som bilen hadde. Så tenkte at jeg skulle klinke til i runde 3 og kjøre meg opp litt i feltet.
    Men når det ble min tur, så hadde himmelen åpnet seg.  Så det ble med tanken  

    Men første test av oppsettet på bilen var positivt og kjente umiddelbart at understells byttet virkelig hadde hjulpet. Så mye at jeg er usikker på om travers foringene er så slitne som jeg først antok.
    Så gledet meg litt til neste løp med Porsche klubben som var på Slitu. Og det ble en liten opptur for min del etter et par løp hvor jeg ikke har fått til 3 jevne og gode runder. (2 beste er tellende, men viktig at første runde er relativt raskt. Så man kan angripe i siste runde). Nå følte jeg litt mer komfortabel/kjent med bilen, så fikk til tre relativt OK runder og klarte å ta skalpen på en god del gromme Porscher og havne P6 totalt og "P3" i "åpen klasse".   @hagenisse vant selvsagt igjen den klassen.
    Nå var det bare 3 reelle deltagere i åpen klasse, så dette var i realiteten en deltager pokal. Men fornøyd med total plasseringen og at jeg ikke roter bort rundene underveis i løpet. Jeg sliter veldig med å sette sammen 2-3 gode runder i et løp, så dette var en liten opptur i en sesong hvor treninger har vært bra og løp har vært svake.

    Slenger med et bilde tatt av @hagenisse som illustrerer godt hvor bra oppgraderingen av understellet hjalp, dette er ut av en slalom kombo som jeg med gamle understellet hadde måttet "vente" til jeg følte kontroll over bakdelen før jeg kunne gi på igjen.

    Video fra løpet:
     
    PS:
    Dere husker kanskje at jeg styre fælt med stol understell til Z3'en? Tror dere ikke et fornuftig priset VAC stolfeste til Z3 dukket opp på finn.no noen uker etter at jeg hadde fått løsningen på plass i bilen? 
    Kjøpte den i pur raseri 

     
     
     
  10. Like
    fxslin reacted to Orjan in Hartge bmw   
    Den blå Hartge CSL'n er den eneste bilen med Hartge chassisnummer i Norge. I tidligere tider (på -80 og -90-tallet) leverte Hartge både komplette biler og ombyggingskit (på samme måte som Alpina), men etterhvert ble det mer styling og tuning, og bare en og annen komplett bil. Hartge lagde noen få Hartge H50 E90 og E92 med V10 fra E60 M5.

    Så har de klemt en 5.0 V8 ned i en E46 - også med navnet Hartge H50

    I E30-tida leverte de komplette biler, og toppen av kaka var Hartge H35-24, en E30 (levert både med vanlig karrosseri og med M3-karrosseri) med M88-motor på 330hk.


     
  11. Like
    fxslin reacted to Dusy in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Oljeskift og en grundig vask av bil utvendig samt innvendig. Vinterlagres på søndag..😔 Håper på fler km neste år enn de usle 3500 km den fikk i år. 
     


     
  12. Like
    fxslin got a reaction from Knekten in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Litt morsomt bilde fra helgens løp av @hagenisse.

  13. Like
    fxslin got a reaction from fupsaker in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Litt morsomt bilde fra helgens løp av @hagenisse.

  14. Like
    fxslin got a reaction from Reef89 in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Litt morsomt bilde fra helgens løp av @hagenisse.

  15. Like
    fxslin reacted to liffi in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Siste vasken før den blir hentet  lite lyst og selge faktisk men nye ting venter!! 
     

  16. Like
    fxslin got a reaction from liffi in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Litt morsomt bilde fra helgens løp av @hagenisse.

  17. Like
    fxslin got a reaction from lagunilla in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Litt morsomt bilde fra helgens løp av @hagenisse.

  18. Like
    fxslin got a reaction from Marius2002 in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Litt morsomt bilde fra helgens løp av @hagenisse.

  19. Like
    fxslin reacted to Slavearbeider'n in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Ute å trekker luft igjen
  20. Like
    fxslin reacted to StigJ in StigJs garasje. E86 Z4 Coupe & ny bil. 330E G20.   
    Nå har jeg fått kjørt noen mil til nå denne helgen  Det vil si fra Sola i Rogaland til Geiranger. Masse dårlige veier, svingete veier og gøye veier 😁 Konkluderer med at persen på Rudskogen sikkert tangeres neste gang. For jeg føler den er mer stabil i svinger, kan gå tøfferer både inn og ut av svingene, samt den er mye mer samstemt nå i dempingen. Så det gledes virkelig til våren 😀
    Nå må jeg bare komme meg hjem fra Geiranger og inn i garasjen. Må stramme bolter/muttere.  For nå klaprer det veldig i fremstillingen etter litt hard kjøring over fjell og veier med masse telehiv.



     
    Men i dag var en gledens dag! 😀 Pokal for fineste Z blir med hjem i bagasjen fra BMW CCN landstreffet i Geiranger. Veldig kjekt æ, og til og med med skitten bil. Er jo nada vaskemuligheter i Geiranger 🤯


    Masse kule biler på utstillingen. Tok dessverre lite bilder. 
    Men denne her likte jeg veldig godt. Spesielt i kjørehøyde. Meget lekker både utvendig og innvendig 👌🏻

    Stod slik ellers på utstillingen. 



    Jeg må seriøst kjøpe meg en klovnesko en dag 😍

  21. Like
    fxslin reacted to StigJ in StigJs garasje. E86 Z4 Coupe & ny bil. 330E G20.   
    Man blir jo bare eldre med årene har jeg hørt rykter om. Så da må man vel heve bilen litt....
    Fin sammenligning av H&R fjærer og originale M-Tech dempere som har stått på siden 2010 mot nymontert, brukt H&R Monotube høydejusterbart understell.

    Så nå blir det spennende å få kjørt den på litt lengre tur.  Det blir da til Geiranger til helgen for å delta på landstreffet til BMW CCN
  22. Like
    fxslin reacted to Skulebollen in En av Skulebollens biltråder.. I4m50 bestilt + 730d ( A8 og GT3 i og ne )   
    Ble import ja. Var utålmodig etter og ha manglet sportsbil som står uansett ubrukt i garasjen noen mnd.er, så når denne kom ut i racing gelb, og med kun 10k på telleren rett før jul klarte jeg ikke lavær.. Så ble handel når euroen var på topp🙈😂 
    Er vel nesten topputstyrt ( til og vere en GT3 😅 ) 
    Måtte ha original dab, skinnsydd dash og noselift. 
    Ellers, siden det er endel utstyrsfreaker på bimmers kan man jo nevne litt utstyr Porsche fant ut man kunne droppe og levere på bil i denne prisklassen 🙄😂
    Ryggekamera
    Keyless
    PDC
    Adaptiv cruise
    Og alt av førersystemer.. Er antisladd og abs 😬
     
    Og brutalt rå lyd fra en sugemotor som går til 9k🥰
     
     
     
     
     
     
     
     




  23. Like
    fxslin reacted to Skulebollen in En av Skulebollens biltråder.. I4m50 bestilt + 730d ( A8 og GT3 i og ne )   
    Generell gjennomgang av direktørbilen som spiste opp 2 nye eagle f1 på noen mnd.🙄 Skifte av xenonpære + tenner, ( må av med innerskjerm for og komme til ) og oljeskift 😬 
    Så må drivreim til drivstoffpumpe skiftes, og spjeld til swirlflaps skal byttes.. Det er alt, enn så lenge 😂
     
    Bobla har fått ny lakk på frontfanger etter og ha samla stein fra andre luringer som prøver seg på bane.
    Nye cup 2 + farge på hjula😎
    Blir nå PPF folie på hele front og satser på den er klar igjen til noen dager på Våler i oktober.. 
    Med denne i hus vil jeg aldri noensinne få problemer med at det hoper seg opp penger på konto.. Greit og slippe Det problemet🙄
     
    Men god banebil er det🥰



  24. Like
  25. Like
    fxslin reacted to Gabz in Gabz' nye E61   
    Kunne ikke la en tråd stå med åpen slutt så tenkte like gjerne kjøre en oppdatering, haha :P Ja, man lærer det litt på den harde måten og innser kanskje litt tidligere hvilket punkt man bør gi seg på før det blir et uendelig dragsug ned i lommeboken. Gjelder kanskje ikke så mye på E61en, da dette hverken var min eller bilen sin skyld, men slik som med E92en ble det jo en dyr lærepenge sådan. 
    Solid ratio med skadeomfang vs. størrelse på de små jævlene der  Surt er det i begge tilfellene, iallefall! Haha, neida, er neppe noe fare det. Kjenner savnet etter BMW litt allerede selv om Subaruen er en veldig god bruksbil den også. Er liksom der jeg føler meg hjemme. Får se hva fremtiden bringer etterhvert, men er nok stor sjans for et tilbakefall der 
    Ja, begeret ble mildt sagt fullt.. Ja, iallefall en liten buffer mellom slagene med litt mer trofast bruksbil hjelper mye. Går nok på en BMW-smell igjen etterhvert, vi får se hva fremtiden bringer!
    Lekebilen har jeg enda, ja, lever i beste velgående :) Holder på med å få den EU-godkjent igjen nå etter 3 år på lagring grunnet lite tid og plass. Fikk gitt den litt stell og kjærlighet i sommer etterfulgt av noen gode, lange kjøreturer i finværet. Kun noen små pirkefeil igjen før skiltene kan monteres på nå. Må bare få litt tid til den igjen nå som vi har ny sjef i hus. Men med eller uten skilt blir den jo vinterlagret uansett så får neppe veldig flittig bruk av den igjen før neste sommer ettersom sesongslutt nærmer seg etterhvert. Men enn så lenge pryder den garasjen og blir tatt ut i ny og ne på kjøretur med prøveskilter :) 
    Slenger på et lite stemningsbilde fra i sommer når den var inne til EU.

     
×
×
  • Create New...