Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Er det mulig å programmere CCC enheten til å vise hastighet også? Har hatt lyst på det lenge :P

 

 

Nei, det tror jeg ikke er mulig, ihvertfall ikke sånn uten videre.

 

Jeg hadde ACS fjærer på min 118d, å de senket også 35mm, men det er tatt ut fra std bil, så har du M-sport, slik jeg hadde, så senker de bare ca 15mm

 

M-sport er vel normalt rundt 15mm, så det skulle bli rundt 20. Sikkert nok for en familiebil, men hadde jo vært morsomt med litt mer også. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e81 - Godkjenning av senkesett

 

Ettersom 1-serien skal EU-godkjennes snart, tenkte jeg at det var greit å få senkesettet inn i vognkortet. Jeg har ikke vært hos biltilsynet siden jeg godkjente senkesettet på Primeraen jeg hadde for hundre år siden, så jeg var litt småredd.

 

Personen som godkjente var Petra (om noen husker henne fra Pedi sin tråd vedr. godkjenningen av hans Alpina), og hele seansen var mye hyggeligere enn jeg trodde var mulig hos biltilsynet.

 

Før timen vurderte jeg å sette på sommerhjulene, da jeg var redd for hva de ville si om vinterhjulene, men ettersom de pr. definisjon skulle være lovlige tok jeg sjansen. Det eneste jeg fikk på dette var: "fremhjulene er litt på kanten, men det vet du vel", "ja", så var den saken ute av verden. :D

 

file_zps9ff50ecf.jpg

 

Samme sted var også en som kom rett fra innspillingen av Fast & Furious 7, og han var livredd siden bilen skulle vært EU-godkjent i januar, i år. Han hadde aldri vært hos biltilsynet før, og var sikker på at de skulle brenne bilen hans og kaste han i et mørkt hull. :D At han fikk kjøre derifra med skiltene på bilen må vel igrunn være et under. :)

 

file_zps73e93d5b.jpg

 

For min del gikk det hele greit, men jeg burde kanskje bedt om å fått vinterhjulene inn i vognkortet når jeg først var der, noe jeg ikke gjorde.  ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

e81 - Montering og koding av combox

 

Så veldig spennende er det nok ikke, og som vanlig så gikk ikke dette heller helt etter planen.  :roll:

 

En eller annen gang forrige uke fikk jeg et merkverdig innfall av at jeg hadde lyst til å gjøre noe med bilen, så da ble valget combox som jeg igrunn har tenkt lenge på. Alle delene (trodde jeg) har ligget klar en god stund, så det er kun latskap som har hindret meg.

 

Combox er en bluetooth-modul, og i tillegg til vanlig handsfree har den også mulighet for streaming av musikk, internett og litt annet dill-dall.

 

Dette er igrunn funksjoner de fleste tar for gitt i dag, så sånn sett er det kanskje ikke så spennende, men det er funksjoner jeg har savnet.

 

Modulen er original BMW-vare, og jeg kjøpte den ny fra forhandler. Jeg kjøpte også et kabelsett for ettermontering av bluetooth, slik at det hele igrunn skal være plug & play. I motsetning til i e61-en ble 1-serie levert originalt med denne modulen, noe som gjør det hele ganske mye enklere. I tillegg hadde CIC-enheten min korrekt software for å utføre dette (noe e61-en ikke har for øyeblikket).

 

 

Som man ser på bildet over her måtte både førersete og senterkonsoll ut (i tillegg til litt andre ting), men det er en forholdsvis grei affære.

 

Kabelpølsen ble lagt mellom bagasjerommet og hovedenheten, med en avstikker til hhv. mikrofon og bluetooth-antenne.

 

file_zpsc31afa3c.jpg

Monteringsstedet for comboxen.

 

file_zps799399a8.jpg

Monteringsbrakett på plass.

 

Bluetooth-antennen monterte jeg under senterkonsollen. Jeg er ikke sikker på hvor den er montert originalt, men den ligger ihvertfall fint her.

 

file_zps0e0b2fad.jpg

 

Mikrofonledningen ble trukket opp langs A-stolpen og så over til panelet der taklukebryteren er.

 

file_zps89b0e621.jpg

Takpanelet tatt ut.

 

file_zps201d18b8.jpg

Mikrofon på plass og koblet til.

 

Hovedkabelen (som egentlig kun er strøm, jord og to fiberkabler) ble koblet til bak på CIC-enheten, og det er igrunn det hele.

 

file_zps658a93ba.jpg

 

Etter dette ble bilen støvsugd, og interiøret montert igjen.

 

file_zpsb281df29.jpg

 

Så var det "bare" til å koble til combox-en bak, men den gang ei. Nok en gang har jeg misset en viktig detalj i planleggingen, så kontakten som følgte med bluetooth-kabelsettet passet selvfølgelig ikke inn i combox-en. Det er forøvrig ikke verre enn å bare kjøpe en ny kontakt, men jeg vil jo helst ha den nå. Den midlertidige løsningen på dette ble å finne frem innmaten til to mindre kontakter og plugge disse i. Det er ikke helt optimalt, men om de skulle falle ut (noe som er ganske usannsynlig) så vil de ikke kunne kortslutte noe uansett. Ny kontakt vil bli bestilt fortløpende.

 

file_zpsdd358aca.jpg

Strøm til venstre og mikrofon til høyre, fem ledninger totalt. Jeg har ikke koblet til aux her, det kommer.

 

file_zps4e579cd6.jpg

Combox på plass i bagasjerommet, ledningene foran er til bluetooth-antenne og 6FL (USB-/iDings-kontakt).

 

Etter at dette var på plass var planen å "bare" kode det hele, og så var jeg ferdig, men nok en gang gikk jeg på en smell. Kodingen av funksjonene til bilen gikk greit (bluetooth, stemmestyring, 6FL, 6NF og litt til) gikk greit, men med en gang jeg prøvde å kode selve comboxen fikk jeg feilmelding.

 

file_zps3f348938.jpg

Funksjonene kodet inn, men så lenge combox-en ikke blir kodet, så virker ikke noe av dette.

 

Det meste ble koblet fra, testet og koblet tilbake igjen uten hell, ettersom det kunne se ut som om den ikke var skikkelig koblet til, nye forsøk på koding ble gjort, men uten hell. Jeg prøvde endel forskjellig over flere dager, før jeg plutselig fikk en ny feilmelding etter å ha oppdatert noen filer. Denne begynte å mase om noe versjonfeil-greier, så jeg slettet alle kodeprogrammene og installerte det hele på ny i en nyere versjon. Ikke mer enn et par minutter etterpå fikk jeg kontakt med combox-en, og alt fungerte akkurat slik det skulle. :D

 

Forøvrig ganske bra forbruk på disse bilene. :)

 

file_zps10420e94.jpg

Streaming av musikk over bluetooth.

 

Neste prosjekt blir å aktivere internett, apps og slike ting. I tillegg skal jeg koble opp 6NF-funksjonen til en vanlig 6FL-kontakt, slik at jeg slipper både snap in-adapter og Y-kabel (ikke at jeg trenger dette grunnet bluetooth-streamingen, men greit å ha).

 

file_zpsddf08934.jpg

 

Internett-funksjonene var aldri tilgjengelige i Norge, men alt kan fikses.  :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt hva du har oppgradert på bilen din, den er jo så å si perfekt utstyrt nå med dine oppgraderinger. Ved å komme inn her å lese hva du får til gjør meg bare mer og mer gira på å gjøre oppgraderinger på min egen :smile:

Jeg har lenge tenkt på det du har gjort med å ettermontere Combox, for jeg har navigasjonssystemet CIC og i tillegg har jeg bluetooth handsfree. Det eneste er at jeg ikke har bluetooth musikk streaming(noe som irriterer meg :-x ). Med tanke på at jeg har CIC og bluetooth handsfree ville jeg tenke at det kan ikke være så vanskelig å få til bluetooth streming, for alt vil vel ligge til rette?  :-k

Det eneste problemet jeg vil få er nok koding (koble ledninger og sånt er bare å søke opp), jeg har aldri vært borti koding før og lurer på om jeg kan gjøre dette uten koding? :-k

 

Har forresten helt lik bil bare E87, 2009 mod og diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å lure på det, kjør på. :)

 

Det er veldig enkelt for deg å gjøre dette med tanke på det eksisterende utstyret ditt. Det eneste du trenger er selve comboxen, samt kontakten til denne da den du har ikke passer, det hele vil være gjort på noen få minutter.

 

Det som derimot kan sette en liten stopper for dette er hvilken software CIC-enheten din har. Om denne er for gammel vil ikke comboxen bli gjenkjent. Du kan forsåvidt oppdatere den hos f.eks. BMW, men da får du nyeste software, og da vil du ikke ha muligheten for BMW Apps (om det er viktig), uten å kjøpe noen ekstra koder. Streamingen vil fungere uten disse kodene forøvrig.

 

Det er også mulig å legge inn "akkurat passe" software, men da må man gjøre det selv eller få noen som har utstyr til det, og det er litt mer omfattende.

 

Deretter må det kodes som du nevner, men det er heller ingen problem, og det er heller ikke fare for å ødelegge noe. Det som må til er å legge inn $6VC (koden for combox), samt endre bilens dato til f.eks. #0311 (det må være en dato der combox var tilgjengelig) inn i bilens utstyrsliste. Det finnes mange enkle og greie guider for dette på nettet. Etter at det er gjort må CIC og combox kodes om for å oppfatte endringene (i praksis er det å trykke på en knapp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åhh så bra, da blir det nok det  :smile:

Apps er ikke så viktig for meg, det jeg hovedsaklig vil ha er å streame musikk over bluetooth. Hvor mye må man legge ut for å få denne herligheten? Hvor mye betalte du for comboxen? ser det er variasjon av pris fra hvor man kjøper, overraskende stor variasjon. 
Ser det er flere mulige koding-programmer, noen du vil anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Apps ikke er så viktig kan du gjerne oppdatere CIC-en hos BMW, men dette er dessverre noe dyrt. Det beste er om softwaren er riktig fra fabrikk, men jeg er redd for at den er hakket for gammel.

 

Ny combox koster 2985,- hos Koed (inkl. moms), delenummer 84 10 9 257 160. Kontakten som trengs er i to deler, og disse har delenummer 61 13 6 913 644 (kr 112,50) og 61 13 6 913 626 (kr 11,25).

 

Programmet som brukes for å kode dette heter NCS Expert, og her kan det være greit å ha relativt ny utgave (mener på det heter 4.01), dette ligger inni BMW Standard Tools 2.12-pakken som er relativt lett å finne rundtom på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...