Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Skal et bilfritt sentrum til må man gjøre det lille ekstra for å få bysentrum attraktiv (f.eks. skateboardpark, lekeplass, gaterestauranter og mer), det er selvsagt ikke gjort over natta. Det må også tilrettelegges parkeringsplasser rundt (eller under som du nevnte F90). Jeg tror det ville fungert her, men ikke sikkert hadde gjort det i f.eks. Arendal. Jeg synes bare det Glasshuset i Bodø er en god ide som ville gått her. :) Nå skal Molde fikse opp sjøfronten, vi får håpe det øker bylivet, for det er ganske døll slik det er nå.

Over til noe annet, jeg har alltid synes japsene har en fin løsning på hjulbolter. Skruene sitter fast og bare å hive på muttere, enkel operasjon og raskere enn ved rene bolter som på f.eks. tyskere. Vel, idag knakk ene skruen uten noe særlig kraft fra min side. Har jo byttet hjul tusen ganger før, så var ingen superpowerstramming. Etter en runde med bannskap måtte jeg bare fullføre dekkskift og inn å bestille nytt. Men det må jo bestilles helt nytt hjullager, istedet for bare å få ut skruen og få tak i ny skru. Mer tid og mer penger. Sett fra andre siden måtte den bolten vært svak fra før og bra at det skjedde nå og ikke i fart. Heretter er min mening endret til at rene bolter som på f.eks. tyskere er beste løsningen selv om det tar litt lengre tid med hjulskift... :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg har holdt på med studs, men jeg husker at mine tidligere Land Rovere hadde dette. Når det gjelder videoen har jeg aldri opplevd at bremseskivene har beveget seg i forhold til navet, men jeg formoder at dette er et tredje alternativ i relasjon til navfeste som på mer eksklusive biler... :) 

Kul video by the way... skikkelig ned på jorden og entusiastisk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW skjønte vel dette midt på 70 tallet. De første årgangene av E12 kom med muttere for siden og gå over til hjulbolter etter vært. Det er sikkert fordeler og ulemper med begge deler.

Når det gjelder bilfritt sentrum så tror jeg en viktig forutsetning er at mange nok bor i sentrum. I Oslo fungerer det nok til en vis grad, det er jo veldig mange som ikke har bil der nå. Jeg har fulgt den artikkelserien som Nettavisen har med butikkdød i Oslo og jeg tror ikke det bare en fravær av biler sin skyld at de må legge ned. Det blir jo litt rart når en butikksjef i Steen og Strøm klager på lite parkeringsplasser når det er et parkeringshus i den samme bygningen og et annet kun 200 meter vekk.

Når det gjelder driftsikkerhet i El biler så sier det seg nesten selv at når den teknologien får noen år på baken så blir de veldig driftsikre. De har jo nesten ingenting som kan gå i stykker. Det blir som de togene jeg kjører til vanlig. Det er veldig sjelden det ryker en motor eller andre mekaniske ting. Det vi sliter med er styringselekronikken til motorene. Det er veldig kraftige saker som overfører mye effekt og de liker ikke alltid den spenningen vi får fra kjøreledningen, spesielt om vinteren med mye rim på tråden. Det er montert veldig kraftige støyfilter for og motvirke dette. Jeg ser for meg at det er mye enklere og konstruere disse komponentene i en el bil som får spenningen fra et batteri. Men jeg tror at fortsatt i noen år så blir det litt prøving og feiling før elektronikken blir stabil. Motorene er ikke noe problem.

Det eneste jeg er litt frustrert over er at mange synes at teknologien er så veldig moderne. Kanskje i en bil men de første togene med den samme teknologien kom jo på tidlig 80 tall.  Man får kraften fra et sted, enten et batteri eller fra en strømledning i luften. Denne blir sendt inn i en konverter som igjen styrer en 3 fase asynkron motor. Teknologien er jo veldig enkel og man trenger ikke og være rakket forsker for og få rask akselerasjon i en el bil.

Det eneste som er avansert i en moderne el bil er batteriet, alt det andre er veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet og softwaren som styrer batteriet og bilens andre elektriske komponenter er det virkelig nye i moderne elektriske biler og Tesla er uten tvil helt i front på dette området. En elektriske sporvogn ble forøvrig utvklet allerede i 1879 av Werner von Siemens til bruk som en demonstrasjon for den nye teknologien i Berlin. Konseptet var såpass vellykket at allerede et par år senere åpnet den såkalte Gross-Lichterfelde banen som gikk på en ca. 2,5 Km lang del av Berlin-Halle linjen (også kalt Anhalter Bahn). Omtrent samtidig åpnet Volk's Electric Railway i Brighton i England (ca. 1,6 Km), som også var basert på Siemens konsept. Gross-Licherfelde banen var i bruk til 1931, mens Volk's Electric Railway stadig er i bruk som museumsbane. Ergo kan man si at elektriske fremkomstmidler grunnleggende er en ca. 140 år gammel teknologi... :)

Alpine A110 er en temmelig artig sportsbil med midtmotor som vi har skrevet ganske mye om i tråden... :)

Ellers kom jeg over denne kanalen som sikkert er interessant for noen.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 23.14, Fredrik skrev:

Porsche 918 er jo den direkte etterfølgeren etter Carrera GT (eller 980 som er internnummeret) og selvfølgelig er den både kraftigere og hurtigere (spesielt siden den har hybridmotor med en elektrisk motor). På den annen side er 918 alt hva Carrera GT ikke er og visa versa. Der Carrera GT er analog og manuell er 918 digital og automatisk.

Med en samlet systemeffekt på hele 887 HK og 1280 Nm fordelt på kun 1634 Kg (mindre enn E90 M3) klarer 918 0-100 Km/t på 2,6 sekunder, 0-200 Km/t på 7,2 sekunder, 0-300 Km/t på 19,9 sekunder og en topphastighet på 345 Km/t. F90 M5 Competition har ingen sjanser i dette selskapet, men det er heller ikke poenget. For Porsche er 918 en tour de force og en overgangsmodell der hensikten er å utforske mulighetene med elektrisk fremdrift. 918 er på mange måter en kommersiell prototype på hva som kommer i enda større grad om noen få år.

Det jeg imidlertid legger merke til er at høye topphastigheter i dag er mindre viktig enn det var for 25 år siden. McLaren F1 anno 1993 hadde med sin BMW V12 motor på 627 HK uten overlading en topphastighet på 387 Km/t (hele 405 Km/t under tester) og f.eks Jaguar XJ220 klarte med sine i dag relativt moderate 550 HK fra en V6 motor på 3498 cm3 med to turboladere 349 Km/t året før McLaren F1 ble presentert. Det finnes biler som var og er hurtigere, men nå snakker vi om produksjonsbiler... :)

Jaguar XJ220

1994-jaguar-xj220-ebay.jpg

McLaren Speedtail vil når den presenteres i 2019 få en topphastighet på minst 390 Km/t. Det kan virke som om pendelen igjen vender mot høyere topphastigheter for superbilene. Den får også tre seter som McLaren F1 - altså en "Hyper-GT" jmf. McLaren og ikke en supersportsbil. I likhet med McLaren F1 vil også kun 106 stk. bli bygget. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm... jeg hadde ikke sagt nei takk til en av de 99 stk. B4S Bi-Turbo "Edition 99" som Alpina skal bygge. Modellen er oppgradert på flere forskjellige måter med bl.a 452 HK (12 HK mer enn standard B4S og 21 HK mer enn standard M4) og massive 680 Nm (20 Nm mer enn standard B4S og 130 Nm mer enn standard M4), men også artige saker som bl.a et spesielt design på interiøret, Akrapovič eksosanlegg i titan samt de klassiske 20" smidde felgene i Alpina design.

Bilen leveres i fem forskjellige farger: Saphirschwarz, Mineralweiß, Feuerorange, Grigio Medio og Alpina Blau - som etter min mening klart er den fineste. Det er imidlertid også en mulighet til å kombinere Feuerorange med Anthrazit til et såkalt "Heritage Design" a la Alpina's storhetstid i motorsport på 70-tallet. På siden av frontskjermene står det med store bokstaver BMW ALPINA. Dette er ikke helt min kopp te, men allikevel et kult tilbud fra Alpina... :)

I denne omgangen med en spesialmodell fra Alpina er det kun coupé og cabriolet karosseriene som tilbys som alternativer (med eller uten xDrive og kun med Switch-Tronic gearkasse). Coupé varianten med xDrive gjør 0-100 Km/t på 3,9 sekunder (standard M4 klarer 0-100 Km/t på 4,1 sekunder) og topphastigheten er 303 Km/t. Herligheten kan bli din for minimum 88900 euro (eller ca. 848000 NOK før avgifter).

Slik Alpina fremstår i dag tenker jeg at bilprodusenten først og fremst tilbyr et alternativ til de som synes at BMW's M-modeller fremstår som for offensive og frembrusende. Alpina fremstår som litt mer diskret ("voksen") uten å gå mye på kompromiss med ytelsene. Jeg liker Alpina og har stadig våte drømmer om en original og godt vedlikeholdt E36 B8 4,6.

Alpina B8 4,6 ble produsert i et antall av 221 stk. og har en selvpustende M60 V8 motor på 4619 cm3 som yter 333 HK og 470 Nm. 0-100 Km/t går løs på 5,6 sekunder - noe som ikke er alt for imponerende i dag, men både topphastigheten (ca. 285 Km/t) og mellomakselerasjonene er stadig ganske imponerende. For eksempel er den med sine 14,5 sekunder like hurtig 100-200 Km/t som den 11 år nyere E90 335i...   :)

https://edition99.alpina.de/de/

Denne videoen sammenligner standard Alpina B4S vs. BMW M4 med Competition Package.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 0.28, Rune-K skrev:

Når det gjelder bilfritt sentrum så tror jeg en viktig forutsetning er at mange nok bor i sentrum. I Oslo fungerer det nok til en vis grad, det er jo veldig mange som ikke har bil der nå. Jeg har fulgt den artikkelserien som Nettavisen har med butikkdød i Oslo og jeg tror ikke det bare en fravær av biler sin skyld at de må legge ned. Det blir jo litt rart når en butikksjef i Steen og Strøm klager på lite parkeringsplasser når det er et parkeringshus i den samme bygningen og et annet kun 200 meter vekk.

Nja, der er jeg ikke helt enig med deg. De få nærliggende parkeringshusene er trange og overfylte, i tillegg koster det alt for mye. Jeg stor parkert i rundt 4 timer på Paléet P-hus for noen dager siden og betalte den nette sum av 315kr. Som en følge av dette, vil jeg heller handle et annet sted og/eller bestille den spesifikke varen på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette argumentet hører man ofte fra mange her i Århus også selv om vi hverken har en tilsvarende trafikkmengde som i Oslo eller ditto alt for dyre parkeringsplasser. Her kan man parkere en hel dag i det nye helautomatiserte parkeringsanlegget under Dokk1 for rundt 150 NOK. Allikevel klager folk over at de må gå 400 meter til Åboulevarden eller Strøget - og at parkeringen forøvrig er alt for dyr.

Jeg tenker som deg Saltkjelen at dette egentlig handler om at folk i dag har mange valg. De må ikke nødvendigvis inn til byen og hvis de må er det sannsynligvis lettere å ta taxi eller trikken hvis de allikevel skal ut for å spise og/eller møte venner på et utested. Shoppe gjør man nesten enklere på nettet og spesielt når man tydelig kan merke at butikkene (i alle fall her i Danmark) har færre varer på lager og varene allikevel må bestilles (akkurat dette er en ond sirkel og en konsekvens av at mange handler på nettet). 

@Rune-K Aston Martin Lagonda er bare übercool. Som fra en annen planet og veldig, veldig britisk når de er som særest. Hvem sa at franskmennene bygger de mest spesielle bilene? Det er ihvertfall ikke korrekt i relasjon til Lagonda, men på den annen side er det forskjell på om bilen er en Aston Martin eller en Citroën.

Apropos "kant" design (wedge/angular design) så er Lagonda også et fantastisk eksempel på dette overført til en stor sedan. Disse fantastiske linjene kunne med andre ord strekkes lenger enn f.eks Lamborghini Countach og Lotus Esprit. At det imidlertid ser veldig spesielt ut er en helt annen sak. Citroën gikk et stykke på denne veien med XM, men Aston Martin tok den helt ut og gikk hele veien. Fantastisk.

"Thames" introduksjonen til videoen er forøvrig lett nostalgisk. Jeg husker at da jeg var barn visste man at det kom noe bra på TV'en når denne introduksjonen kom... :)

Morgan er forøvrig en annen erkebritisk bilprodusent som holder de gamle byggetradisjonene i hevd. Legg merke til hva Charles Morgan sier om årsaken til at de bruker en BMW V8 motor (N62) i deres heftigste modeller... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler veldig et besøk på Morgan-fabrikken! Trivelig atmosfære hvor man går rundt blant arbeidere som høvler treverk og banker aluminium! Etter å ha besøkt blant annet BMW-, Audi-, Porsche- og Mercedes-fabrikker (store og "fancy") , så var det faktisk vanskelig å finne Morgan-fabrikken. Det er jo bare noen diskrete 1-etasjers "skur" bak et gjerde!

Dessuten er Malvern-området veldig koselig, og vi kjørte også gjennom fantastiske Cotswolds for å komme dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset og jeg kan forestille meg at det må være ganske artig å besøke Morgan. Jeg har heller aldri i vært i den delen av England selv om jeg har bodd i landet i 3/4 år. The Cotswolds og Lake District litt lenger nord står definitivt høyt på listen over områder jeg gjerne vil besøke. 

Det som er artig med Morgan og f.eks eldre Land Rovere er at bilene er ikke mer kompliserte rent teknisk enn at man med bare litt teknisk interesse kan se hvordan de er bygget. Jeg husker at dette også var litt artig da jeg besøkte Porsche fabrikken i 1987 (mener jeg at det var). Dette var før robotenes tid og man kunne virkelig se steg for steg hvordan bilene ble bygget mer eller mindre for hånd (dog ikke i den grad som hos Morgan)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det som er artig med Morgan og f.eks eldre Land Rovere er at bilene er ikke mer kompliserte rent teknisk enn at man med bare litt teknisk interesse kan se hvordan de er bygget. Jeg husker at dette også var litt artig da jeg besøkte Porsche fabrikken i 1987 (mener jeg at det var). Dette var før robotenes tid og man kunne virkelig se steg for steg hvordan bilene ble bygget mer eller mindre for hånd (dog ikke i den grad som hos Morgan)... :)

En kamerat driver og fikser en 80 modell 911 nå som jeg har lovet og fikse ledningsnettet på. Det er nesten utrolig hvor enkelt den er bygd. Ledningene som jeg er borti er veldig hybrid. Kontaktene er veldig gjennomtenkt mens sikringboksen er utrolig simpel. Den ligner på noe en eller annen har knekket sammen i garasjen.

Morgan er sjef. Når jeg blir får en slump penger til overs så skal jeg ha Aero8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke besøkt selve Porsche fabrikken i bydelen Zuffenhausen i Stuttgart siden 1987, men vi besøkte museet i 2013 og jeg er helt enig i at det er fantastisk. I 1987 beøkte jeg forøvrig også samtidig Porsches utviklingssenter i Weissach. På turen til Porsche museet i 2013 besøkte vi også bl.a BMW Welt samt det tilhørende museet i München. Jeg tok noen bilder på turen som finnes i dette innlegget... :)

http://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?page=226&tab=comments#comment-2708594

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det "radigale" designet på Lagonda så var ikke Aston Martin alene om å ha slike rette linjer. Sett bort fra Lamborghini Countach tror jeg den mest kjente bilmodellen må være Lotus Esprit. Jeg var imidlertid ikke så fascinert av bilen da den var på markedet, men i ettertid kan jeg bedre se hvor spesiell og interessant den er... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...