Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Skoda Kodiaq tilbyr først og fremst 7-seter og mye plass til en fornuftig sum penger. Skoda markedsføres generelt som det fornuftige alternativet og dette mener jeg at er den riktige strategien i et marked med mange konkurrenter og mange alternativer til en relativt lav pris. Skoda markedsføres ikke som et "premium" produkt, men man vet jo at det er et VAG produkt og at den tekniske forskjellen dermed ikke varierer mye fra Volkswagen, som det er bestemt at skal bli mer "premium" i fremtiden.

Det jeg er mest overrasket over når det gjelder Mini Countryman er at jeg faktisk liker den. Jeg kan spare meg for blinkende LED striper og fargevalget på enkelte detaljer, men så er jeg også klart utenfor Mini's målgruppe. Allikevel liker jeg bilen (spesielt som JCW) og tenker at konseptet med en slags Golf GTI + mini-SUV i en kul innpakning er en artig crossover... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini Countryman er sjokkerende stor. Havnet bak en her forleden, og i størrelse minnet den som nevnt mer om X1/Tiguan enn småbiler. Som jeg har nevnt før synes jeg det er skikkelig trist at BMW sporet av med merkevaren Mini, da førstegenerasjonen 2001-2006 var en usedvanlig kjøreglad og morsom bil som var best i klassen. Mange av oss setter fortsatt pris på kompakte biler, så jeg synes det er synd at tyskerne har kuttet ut å produsere småbiler selv og overlater dette til franskmenn og italienere (samt Suzuki/Toyota Aygo).

Sånn ellers - jeg tok en liten kjøretur rundt i Tyskland noen dager denne uka. Kjørte Hamburg-Frankfurt-Heidelberg-Nurburgring-Dortmund-Bremen-Hamburg, mao vest. Hadde håpet på litt frie tøyler siden jeg kjørte utenom fellesferien, men fikk isteden tydeligvis med meg påsketrafikken. Veiarbeid, veiarbeid, kø, litt mer kø, faktisk litt mer kø og enda mer veiarbeid. Den eneste strekningen jeg kunne kjøre uavbrutt i maks hastighet var Bremen-Hamburg mellom kl 22 og midnatt....Skal ned igjen i Juli, men da skal jeg heller kjøre gjennom gamle Øst-Tyskland og gjennom Tjekkia/Slovakia/Ungarn. Er relativt fed up av A7, A1/A61 og de evige veiarbeidene og 120-sonene. Selv Tyskland har fått mange helt unødvendige og urealistiske 80- og 100-soner som ingen følger. Kontrollkåte hms-byråkrater har på et eller annet tidspunkt fått for mye makt når 6-felts motorveier rette som en linjal har 80-sone (!!!). Dette bidrar kun til mindre respekt for loven blant folk flest, og burde unngås i det lange løp. Hvis ikke ender man opp som Norge der man som bilist fort kvalifiserer til fengsel og rulleblad bare man skal til nærbutikken for å kjøpe Krokanrull og Cola.  

Langtursdommen over Focus 1.5tdci 120hk:

Betydelig sprekere enn forgjengeren (1.6tdci 115hk), drar mye bedre både på lave og høye turtall og mye kvikkere opp til makshastighet. Høyere forbruk enn eldre Mondeo 1.6tdci - endte opp på 0.61 samlet, men hele 0,64 Hamburg-Svinesund, riktignok med høy snitthastighet.

Touchskjermen (i relasjon til CD/Radio/USB) er trafikkfarlig, ineffektiv og irriterende. Reservehjulsbrønnen er enda mindre enn i Mondeo, så hvis man har med eget reservehjul blir det skihopp og enda mindre bagasjeplass.  

Setene er rett og slett dritræva for å si det på godt norsk, med veldig dårlig lårstøtte (Både Mondeo, Caprice og E46 er lysår foran...). Må si dette punktet skuffer meg veldig da samtlige Ford jeg har eid har hatt usedvanlig gode seter. Skjønner ikke hva nissene i Köln tenkte på når de satte disse setene inn i en velutstyrt "Titanium X" - jeg har hatt Fiesta 1.1 og Sierra med bedre seter enn dette.....Men nok om det.

Nå ble det mye negativitet her, så det må nevnes at Focusen har ekstremt bra kjøreegenskaper. Jeg smiler faktisk bak rattet ved grisekjøring langs landeveien, og senest siste dagen før påskeferien parkerte jeg en kar i MB A-klasse med AMG-styling som var frekk og freidig. Så alt er ikke kjipt

 

IMG_2522.JPG

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Tyskaland selv i påsken, riktig nok ikke lengere ned enn til Hamburg. Men E34en fikk strekt litt på bena på A7 før vi møtte på massivt med veiarbeid noen mil nord for Hamburg. Ellers så har jeg inntrykket av at det er lettere å kunne holde god marsjfart i det østlige Tyskland, store deler av A9 ifra Berlin til Munchen har også tre felter hver vei, noe som gir bedre trafikkavikkling :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Genesis selv om jeg etterhvert ble ganske lei av Phil Collins som soloartist. Boken hans "Not dead yet - The memoir" , som kom ut ifjor, er imidlertid veldig bra og anbefales for alle som har et forhold til Genesis. Det er litt merkelig å tenke på idag, men Genesis var på et tidspunkt trolig verdens mest populære band. Spesielt på 80-tallet tok det helt av, men bandet ble dannet allerede på slutten av 60-tallet. Rent stil og sangmessig er det perioden før og etter at Peter Gabriel var med i bandet og jeg liker best Collins perioden. Spesielt platen "Duke" fra 1980 er min favoritt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark hadde frem til begynnelsen av 2016 ingen engangsavgift (såkalt registreringsavgift i Danmark) på elektriske biler, men etter en tverrpolitisk avtale ble det besluttet å innfase en slik avgift over fem år. I Danmark er engangsavgiften 180% på nye biler så relativt stiger avgiften med ca. 36% hvert år i fem år. Dette var såpass upopulært at salget av nye elbiler i 2016 kun var ca. 1300 biler i Danmark. 

Politikere er imidlertid forfengelige mennesker og de danske politikerne ville ikke være jumboen i EU-klassen når det gjelder å innføre en ny teknologi som alle snakker om. Det kan gi dårlige karrieremuligheter for politikerne senere i både EU og div. internasjonale organisasjoner. Derfor er nå avgiftsøkningen på elektriske biler utsatt til det er solgt minst 5000 nye biler dog senest innen utgangen av 2018. Deretter er planen at avgiften innen 2022 vil bli fullt innfaset som tidligere planlagt.

Så gjenstår det å se om danskene i løpet av det neste halvannet året løper til møllen eller om de har is nok i magen til å vente til hysteriet har lagt seg. Jeg føler meg ganske sikker på at det danske finansdepartementet har en svært dårlig sak hvis de planlegger at elektriske biler i fremtiden skal bli en melkeku på nivå med alminnelige biler. Med stadig nye og vesentlig bedre elektriske biler på vei inn i markedet vil det ikke bli mindre upopulært med avgifter på disse bilene om halvannet år, snarere tvert imot. Uansett er dette godt nytt for norske elbileiere som planlegger en ferietur til eller igjennom Danmark iom. at dette helt sikkert er startskuddet til en massiv utbygging av ladestasjoner.

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE9512920/ny-aftale-om-elbiler-skal-saette-gang-i-bilsalget/     

Det har forøvrig blitt klart at Apple i likhet med bl.a Google utvikler teknologi (mest trolig software) til selvkjørende biler. Det er uklart hva som er Apple's reelle hensikter i denne sammenhengen, men uansett er det nå bekreftet at de er på vei inn i bilindustrien og det i seg selv er veldig spennende.

http://nordic.businessinsider.com/apple-officially-testing-self-driving-cars-california-dmv-confirms-2017-4?op

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om BMW prøver ut mye forskjellig i karbon om dagen. Tydeligvis et vanvittig bra materiale om man klarer å konstruere det rett. Det ser ut som om BMW nok en gang setter standarden i motorsykkelverdenen.

imponerende tall rett og slett!

http://bikeport.no/for-et-raskinn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at BMW nettopp satser på karbon som et ledd i at bilene (og motorsyklene) skal bli lettere i fremtiden. BMW er blandt de bilprodusentene som har kommet lengst på dette området og spesielt i forhold til elektriske biler vil et lettere og sterkt bærende karosseri gjøre en stor forskjell. Dette er den mest effektive måten å redusere behovet for store batteripakker, men selv med en stor batteripakke vil bilene bli 2-300 Kg lettere enn tilsvarende biler som primært er bygget av stål og aluminium.

Elon Musk har tidligere hevdet at mangelen på et karbonkarosseri er Model S/X's akilleshæl og at han gjerne skulle hatt tilgang til denne teknologien som ligger til grunn for bl.a BMW i3. Jeg tror at BMW har arbeidet videre med karbonteknlogien og at det er dette vi har ventet på i forbindelse med BMW's manglende innovasjoner når det gjelder elektriske biler. Når dette er nevnt kan selvfølgelig denne teknologien også brukes i konvensjonelle biler (og blir i en grad også brukt) uten at dette er en ulempe, snarere tvert imot (dog foreløpig kostbart)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt inspirert av snapshot tråden der jeg svarer awt at jeg så langt har hatt 9 stk. røde biler. Ikke alle har vært knall røde, men de har alle hatt ulike røde nyanser. Jeg vet ikke hvorfor jeg tiltrekkes av røde biler (dog ikke konsekvent), men det hele begynte med Porsche's indiskrøde ("indischrot") farge som var og er en fantastisk fin farge på Porsche.

Jeg har hatt følgende røde biler: Porsche 924, Porsche 928S, Peugeot 205, VW Boble, Chrysler Voyager, Peugeot 405, Peugeot 406, Mazda MX-5 og Citroën C4 Cactus.

Jeg har ellers hatt følgende andre farger (i ulike nyanser): 4 stk. sorte og gråsorte biler, 4 stk. blå biler, 4 stk. grønne biler, 3 stk. søvfargete bler og 2 stk. hvite biler (jeg har sikkert glemt et par biler).

Av disse synes jeg alltid (da jeg hadde bilene) at min tidligere gråsorte Porsche 944, sølvfargede BMW E46 og sølvfargede Porsche 911 burde ha vært røde (jeg har alltid likt E46 Touring som rød). Mercedes-Benz er jeg generelt mindre glad for som røde (to var sorte og en var blå) og min tidligere BMW E36 var direkte kjedelig som grønn (Boston grün metallic). 

Jeg vet ikke om denne sansen for røde biler forteller noe om meg som type menneske (de som vet noe om dette sier så), men jeg er defintivt ikke en oppfarende og frembrusende person selv om jeg bestemt heller ikke mangler selvtillit. Jeg er nok mer en tenkende og analytisk person som tilfeldigvis har en stor interesse for biler og bilbransjen generelt. Kanskje bilene gir meg et slags alter ego der jeg får utløp for andre og mer skjulte sider av meg selv... :)       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autogefühl og Thomas Majchrzak tester Opel Ampera-e og denne gangen er han i Norge (Oslo/Nannestad). Jeg liker bilen, konseptet og er ellers veldig enig med Thomas i hans refleksjoner rundt markedsplassering for bilen, prisen og ikke minst hvordan man generelt bør oppfatte bilen vis a vis konkurrentene... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.4.2017 at 17.12, Fredrik skrev:

Danmark hadde frem til begynnelsen av 2016 ingen engangsavgift (såkalt registreringsavgift i Danmark) på elektriske biler, men etter en tverrpolitisk avtale ble det besluttet å innfase en slik avgift over fem år. I Danmark er engangsavgiften 180% på nye biler så relativt stiger avgiften med ca. 36% hvert år i fem år. Dette var såpass upopulært at salget av nye elbiler i 2016 kun var ca. 1300 biler i Danmark.

Årsaken til redusert salg er nok mer presist at elbiler ikke er konkurransedyktig på pris og funksjonalitet.

Generelt er jeg imot at myndighetene skal forkludre effektiv allokering av ressurser gjennom skjev skatte- og avgiftspolitikk. Det være seg boligprisgaloppen som gunstige skattebetingelser fyrer under, eller avgiftsfritak for elbiler som gjør det gunstigere å kjøpe og eie en elbil. På papiret. For noen betaler jo for dette, direkte eller indirekte. Isolert sett er elbiler åpenbart fremtiden, og politikerne er fremsynte som fremskynder overgangen. Men det er fordi vi ikke vet hva vi kunne fått isteden. Nå pumpes enorme ressurser inn i elbil-teknologien, på grunn av myndighetenes politikk. Dette er penger som naturligvis ikke kan brukes på utvikling av annen teknologi.

Elbiler er vel og bra på alle måter, men det er galt at utviklingen drives frem av myndighetene. Skatte og avgifter bør være teknologinøytrale. Det er folk og markedet som driver innovasjon og utvikling, ikke myndigheter. Da er det avgjørende med like avgiftsbetingelser, slik at det er teknologiens fortrinn som avgjør, ikke skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis er jeg enig med deg i at markedene bør fungere på egne premisser, men husk at utviklingen er villet av politikerne (sogar med en borgerlig regjering) og da gjelder andre regler (ihvertfall i Norge). Det er åpenbart en politisk vilje til å stimulere bilmarkedet til å bevege seg i en bestemt retning og i dette tilfellet er jeg faktisk enig i at det er fornuftig (av flere årsaker og spesielt i relasjon til miljøet). 

Når dette er nevnt har et kjært barn som kjent mange navn og f.eks distriktsutbygging eller noe så sært som utjevningsmandater ved stortingsvalg er også en måte å stimulere "markedet" i en bestemt retning. Markedet i disse tilfellene er distriktene og levevilkårene der samt denne delen av landets befolknings forholdsmessige representasjon ved valg til landets parlament. Jeg synes også at dette er fornuftig når man sammenligner med de åpenbare dårlige løsningene de har for dette i f.eks Danmark. Her dør distriktene fordi næringslivet og dermed livsgrunnlaget for befolkningen forsvinner. Etterhvert som befolkningen flytter til de store byene blir også muligheten til å påvirke politikerne i Folketinget mindre bl.a fordi fenomenet med utjevningsmandater er ukjent i Danmark. Grønland og Færøyene med hhv. 56000 og 48000 innbyggere har f.eks hver kun to representanter i Folketinget. Bare fra Finnmark fylke med 76000 innbyggere er det for stortingsperioden 2013-2017 valgt inn fem representanter på Stortinget. Dette er også villet ved at politikerne på Stortinget ønsker en annen og bedre utvikling for distriktene enn man ser i de aller fleste andre land.

Vedr. elbilsituasjonen i Danmark er resultatet av avgiften som ble implementert i 2016 primært et internt dansk fenomen. Danskene er helt enkelt både lettskremte og gjerrige. De er eksperter på psyke hverandre ned og er stort sett tilfreds så lenge det står en øl og et smørbrød på bordet. De mangler ikke penger, men istedenfor å bruke pengene sparer de opp til pensjonisttilværelsen og bruker ellers tiden på å "lurepasse" hverandre. Det viktigste er ikke å vinne (i generelle termer), men å sikre at ingen andre tjener på deg. Janteloven står håpløst sterkt i Danmark og den gjennomsyrer samfunnet.

Avgiften som ble implementert på elbiler i 2016 var kun på 20% (relativt) og elbilene er derfor stadig veldig mye billigere enn konvensjonelle biler. BMW i3 (94 Ah) koster 346000 DKK (432500 NOK) og f.eks den biligste 1-serien (116d med 116 HK) koster 325000 DKK (406000 NOK). Tesla Model S 75 koster 651000 DKK (814000 NOK) og f.eks en BMW 530i koster 705000 DKK (881000 NOK).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Basse Lusk skrev:

Årsaken til redusert salg er nok mer presist at elbiler ikke er konkurransedyktig på pris og funksjonalitet.

Generelt er jeg imot at myndighetene skal forkludre effektiv allokering av ressurser gjennom skjev skatte- og avgiftspolitikk. Det være seg boligprisgaloppen som gunstige skattebetingelser fyrer under, eller avgiftsfritak for elbiler som gjør det gunstigere å kjøpe og eie en elbil. På papiret. For noen betaler jo for dette, direkte eller indirekte. Isolert sett er elbiler åpenbart fremtiden, og politikerne er fremsynte som fremskynder overgangen. Men det er fordi vi ikke vet hva vi kunne fått isteden. Nå pumpes enorme ressurser inn i elbil-teknologien, på grunn av myndighetenes politikk. Dette er penger som naturligvis ikke kan brukes på utvikling av annen teknologi.

Elbiler er vel og bra på alle måter, men det er galt at utviklingen drives frem av myndighetene. Skatte og avgifter bør være teknologinøytrale. Det er folk og markedet som driver innovasjon og utvikling, ikke myndigheter. Da er det avgjørende med like avgiftsbetingelser, slik at det er teknologiens fortrinn som avgjør, ikke skatter og avgifter.

Årsaken til at elbiler ikke er konkurransedyktige på pris er åpenbar.

De er ikke industrielt modne eller tilstrekkelig masse produsert nok pr idag. Som en lite eksempel, blir en brenselcelle pr idag produsert av en ingeniør som setter de ulike platene og delene sammen for hånd i en lab, dette blir nødvendigvis uholdbart dyrt og lite effektivt. Otto motoren og konvensjonelle biler er særdeles modne i disse dager og produksjonsteknisk i sin peak - de nyter derfor dertil langt lavere priser.

Det er jo mobilbransjen som har tatt kostnaden for batteriets industrielle utvikling til der den er idag, så her har bilbransjen fått mye "gratis".

Det er en langt større inversteringsvilje i denne bransjen enn den automobile, i en mobiltelefon bidrar batterier til ca 5% av den totale kostnaden, i bilen nesten 50%, men dette synker stadig med økt produksjonstakt. Og det er med økt industrialisering og masseproduksjon batteriene vil se stadig lavere priser, batteriene er ikke fundamentalt endret, de er bare mye mindre, mer stabile og mer effektive enn tidligere, vi kan komme til å se en Norskt gjennombrudd på dette i nær fremtid faktisk...

 

At Norge har den elbil politikken de har, begynte jo med Buddy - denne ønskede politikken har fortsatt og Norge er derfor i en særstilling på elbil pr idag. Dette vil nok fortsette så lenge det er politisk vilje til det, image er en annen ting...

Men denne politiske viljen har også ført Norge i en særstilling, bl.a ved bygging av el og hybrid båter, der vi pr idag er verdensledene, så industrielt kan endelig det "grønne skifte" bety noe mer enn fagre ord.

 

Jeg har fått med meg Opel Ampera og vil i den sammenheng dra frem en liten setning fra kameramobiltelefonens spede begynnelse. Med fixed fokus og 0.3 megapxl kamera - bakpå en kloss med VGA oppløsning på en bitteliten skjerm. "Det beste kamera er det du har med deg".

Mao, med 18 mnd leveringstid på en Opel Ampera, er dette meningsløst. Klarer ikke Opel å øke produksjonstakten, anser jeg denne modellen som noe av en industriell flopp. Men den er allikevel med å ta vekk hegemoniet fra Tesla, ikke minst sett i lys av model 3 sin verre rekkevidde, blir dette litt av et paradoks for Tesla. Pendelen er i ferd med å svinge, blir spennende å se hva dette betyr for status og model 3. Men med all mulig tydelighet viser det at elbilen i sin nåværende form begynner å bli moden og den gjenspeiler fremtiden. For siden 1/3 av all forurensing internt i Norge kommer fra transportsektoren - fly, båt og bil (inkl lastebiler) og sistnevnte står for noe over 20%, er det betydelig tall å potensielt spare inn på.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel eller mer korrekt General Motors satser først og fremst på det amerikanske markedet med Chevrolet Bolt (såvidt jeg forstår blir bilen sendt til Opel i Tyskland før den selges som Opel Ampera-e i Europa). Dette betyr at relativt få biler kommer til Europa og da det viste seg at etterspørselen etter bilen var stor i Norge førte dette til at f.eks Danmark må vente til 2018 før bilen blir introdusert der (bilen finnes ikke på http://www.opel.dk/). De bilene som var reservert for Danmark er nå på vei til Norge og i første omgang vil det bli solgt 4000 biler i Norge.

Trolig var det denne beslutningen fra Opel som direkte førte til at en ytterligere avgiftsøkning på elektriske biler i Danmark ble utsatt til 2019. Det at Tesla selger mange biler i Norge er først og fremst et yttrykk for den gode økonomien mange nordmenn har, men en bil som Opel Ampera-e burde ha et stort marked også i Danmark. Dette vet det danske finansdepartementet og derfor ble en avgiftsøkning utsatt for å stimulere både bilprodusentene og bilkjøperne i Danmark til å satse på elektriske biler i Danmark.

Tesla selger dyre biler og i Tyskland koster en Model S 75 69000 euro (646000 NOK). Man skal f.eks helt opp i 540i før man finner en BMW med en tilsvarende pris (den koster 60000 euro eller 562000 NOK). Relativt få mennesker har råd til og/eller ønsker å kjøpe en såpass dyr bil i Tyskland.

Opel Ampera-e koster derimot 39000 euro (365000 NOK) i Tyskland og den ser/er i motsetning til f.eks BMW i3 en helt alminnelig bil. For 39000 euro får man såvidt en BMW 320i/320d uten ekstrautstyr i Tyskland og det sier seg selv at prisen alene på Opel Ampera-e derfor ikke representerer en utfordring. Svært mange har råd til og/eller ønsker å kjøpe en bil i denne prisklassen i Tyskland.

Jeg tror derfor at den primære utfordringen med elektriske biler på et marked som f.eks det danske og tyske er generell usikkerhet hos kjøperne. De vil høre at naboen snakker om elektriske biler og de vil ha en garanti for at bilen kan selges igjen om noen år uten et for stort tap. Slik er det foreløpig ikke her i Danmark (og trolig heller ikke i det mer konservative Tyskland). Det er denne "hønen og egget" utfordringen som er løst i Norge med regjeringens massive satsing på elektriske biler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...